Hyundai Ioniq 5 77.4kWh Lounge (2023) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Ioniq 5 77.4kWh Lounge |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 10.180 km |
Ioniq 5 Lounge
- 10.180 km
Ik beperk me tot de meest relevante kenmerken van deze auto.
Algemeen
Nu een jaar in mijn bezit, over het geheel met plezier mee gereden: auto is comfortabel - goede stoelen, weinig deining dankzij de (ten opzichte van de vorige versie verbeterde) schokdempers, biedt dankzij de grote ramen een uitstekend zicht rondom, heeft een goede sprint voor acute situaties, is erg ruim en redelijk stil. Niet zo stil, vooral op het punt van doorgegeven weggeluid, als mijn vorige auto, een Lexus RX 450h, maar bijna net zo comfortabel. Van door andere gebruikers gemelde rammeltjes heb ik geen last gehad. Maar het is wel opletten natuurlijk wat je in de frunk en onder de bagageruimte achter opbergt. Losse metalen voorwerpen (een trekhaak o.i.d.) zijn uiteraard taboe, maar ook de laadkabel kan storend geluid geven bij rijden over drempels.
De navigatie
Werkt prima, verwerkt afgesloten wegen (wegens wegwerkzaamheden) direct in de aanbevolen route, en is goed up to date. Aanwijzingen zijn duidelijk en worden meestal voldoende tijdig gegeven. Samen met de aanwijzingen in het head up display (in de Loungeversie) zijn onbekende routes relaxt te rijden.
De geluidsinstallatie
De Loungeversie met acht luidsprekers, is prima, niet de Mark Levinson-kwaliteit van de Lexus, maar minstens acceptabel, ook voor jazz en klassiek.
Het verbruik.
Gemengd snelweg (niet harder dan 100 km. gereden) en provinciale wegen, is 15,7 Kwh per 100 km. in de zomer (= bereik van 470 km.) en 17,7 Kwh in de wintermaanden (= 420 km.).
Gemiddeld over het jaar dus 445 km.
Dit op de standaard Michelin zomerbanden. Met hogere snelheid rijden stuwt het verbruik wel direct sterk op, zeker in de winter met 120 km. p/u kom je dan niet verder dan zo'n 350 km. In de zomer haal je makkelijk ruim 400 km.
Het laden
Wisselende snelheden gehad, variërend van rond de 200 kwh tot 80 Kwh., de laatste snelheid vanaf zo'n 75% acculading.
Verbeterpunten
In mijn beleving is de belangrijkste het ontbreken van achterruitenwisser.
De binnenkort beschikbare 2025 upgrade versie heeft deze wel, samen met wat andere zaken zoals een grotere accu (84 Kwh), betere wegligging, e.d. Ik ga daar wel naar kijken, maar niet omdat ik ontevreden ben met de huidige versie, integendeel.
Conclusie
De auto is wat mij betreft heel geslaagd, uitstekende reisauto met prima bereik en goede laadsnelheid. Ondanks compacte bouw enorme open en lichte binnenruimte, dus ook voor gezin en vakantie heel geschikt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai Ioniq 5
Had je deze auto's al gezien?

Hyundai Ioniq 5 Connect 73kWh | Rijklaarprijs !
- 2021
- 73.006 km

Hyundai Ioniq 5 Lounge AWD 77.4 kWh 325PK | LEDER | EL. STOELEN | Head-UP
- 2023
- 34.377 km

Hyundai Ioniq 5 Lounge 73kWh | APPLE CARPLAY - ANDROID AUTO | ELEKTRISCHE VOORSTOELEN | ACHTERUITRIJCAMERA | STOELVERWARMING VOOR + ACHTER | BOSE AUDIO |
- 2021
- 61.980 km