Hyundai Ioniq 5 77.4kWh Lounge (2023)

autoreview

Hyundai Ioniq 5 77.4kWh Lounge (2023)
Hyundai Ioniq 5 77.4kWh Lounge (2023)Hyundai Ioniq 5 77.4kWh Lounge (2023)Hyundai Ioniq 5 77.4kWh Lounge (2023)Hyundai Ioniq 5 77.4kWh Lounge (2023)Hyundai Ioniq 5 77.4kWh Lounge (2023)Hyundai Ioniq 5 77.4kWh Lounge (2023)Hyundai Ioniq 5 77.4kWh Lounge (2023)Hyundai Ioniq 5 77.4kWh Lounge (2023)

Signalement

UitvoeringIoniq 5 77.4kWh Lounge
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst21.000 km
Lezerswaardering: 78%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 1.200 km

Toch Gezwicht
Tsja, dacht ik de Kona Electric lekker verder te rijden, en het trekhaakgemis wel met huren op te lossen…toch gezwicht voor de extra flexibiliteit en ruimte van de Ioniq 5. Met een leuke korting op een voorraadmodel maar gelijk de dikste en “zuinigste”. De 77kwh Lounge met 19inch wielen. In mat Gravity Gold.

Designersauto
Ik vind de Ioniq 5 (HI-five voor intimi) al een tijd een prachtig ontwerp. Vooral in mat zilver een bijzondere mix van mijn favoriete oldtimers Delta en Delorean. En dan met een flinke dosis future eroverheen. De duurste versie heeft de mooiste lampenclusters, en de combi van koelzilveren randen met warm matzilver en hoogglans zwart maken het een stijlicoon in mijn ogen. Of je hem mooi vindt of niet, feit blijft dat de verhoudingen bijzonder zijn. Het lijkt een Golf, maar dan maal 1,3. En hij is merkbaar lager dan de gemiddelde E-suv.

Comfortabel slagschip
De rijeigenschappen zijn heel anders dan die van de Kona. Ook doet ie niet mee met de wedstrijd sportiefste SUV. Als ik een woord moet noemen dan is dat “sedated”. Een beetje Mercedes, maar dan nog wat afstandelijker. En daarmee super comfortabel. Hij is stil, echt stil, en je voelt de enorme footprint van het onderstel. De stoelen zijn fantastisch, en perfect instelbaar met geheugens. De voorpassagier zit met gestrekte benen, en dan kan de achterpassagier dat ook bijna. Wauw!

Ruimte kost stroom
Natuurlijk is dit geen Kona of Ioniq 6 qua verbruik. Maar toch, het valt me erg mee met de huidige temperaturen. Gemiddeld 18,5 kWh/100km, met voornamelijk snelweg. Ook de eerste snellaadsessie is al met 150kW gelukt, nog zonder preconditioning. Dat wordt fijn op vakantie. Thuis laden met 3-fase is heerlijk, hij trekt dan ongeveer 10,5 kW. Dat is ongeveer het gemiddelde vermogen van onze panelen in de beste helft van het jaar. Dus echt 1-op-1 van het dak de auto in tussen 10u en 15u. Hoezo netwerkproblemen?

Trekcapaciteit
De afneembare trekhaak ligt nog ongebruikt onder de laadvloer. Maar van het vooruitzicht op het gebruik van fietsendrager, aanhanger (met motor) of caravan word ik heel blij.
Ik zal het komende halfjaar bijhouden hoe dat gaat en ook wat het verbruik gaat doen.

Trekpaard

  • 9.000 km

Stabiele trekauto
De Hi5 is door zijn gewicht en grote footprint natuurlijk in het voordeel. Maar wat een heerlijke trekauto zeg! Met beladen aanhanger, of met compacte caravan voel je eigenlijk niks. Nog steeds supervlot accelereren en invoegen, en geen constante onrust in je chassis door het gewicht erachter.

Grote draaicirkel
Het slagschipgevoel heeft ook nadelen, uiteraard. Bij kortere aanhangers is het lastig achteruit steken vanwege de naar verhouding lange draaicirkel van de auto ten opzichte van die van de aanhanger. Maar op een zeker moment weet je hoeveel uitslag je maximaal kan maken voordat je in knikstand eindigt...

Paniek!
Over achteruitsteken gesproken; let wel op dat je voortijdig de achteruitrij-noodingreep uitzet!! De eerste paar keer schrik je je rot, omdat de sensors natuurlijk iets achter je auto zien, en de boel abrupt stil zetten. Overigens best onveilig, mocht je bijv. snel ergens even een meter achteruit moeten!
Ik heb nog geen automatische uitschakeling van deze functie gevonden, dus nu standaard bij opstarten even uitzetten.

De Kompakte Kip
Om meerdere redenen leek ons een compacte caravan fijn. We hebben er een van 30 jaar op de kop getikt, en dat bevalt uitstekend. Niet breder dan de Hi5 (geen aparte spiegels), lager dan standaard (door de ramen via de binnenspiegel het verkeer achter je zien) en derhalve dus ook minder windgevoelig. Dat vertaalt zich dan in een verbruik van ongeveer 27 kWh/100km, terwijl we standaard nu 16kWh/100km rijden.

Verbruik en laden
Niet slecht, en aangezien de auto met gemak al 200kW laadsnelheid haalt zonder preconditioneren. Dus bij een langere reis met caravan zullen we zo'n 200-250km rijden, en dan 20min plas/koffiepauze doen. Wat ons betreft lekker relaxed!

Vakantie

  • 21.000 km

Provence met de motor
In september hebben we een tour met z'n drieën in de Provence gemaakt. Om lekker te kunnen genieten van weer en landschap zijn de motoren op een aanhanger meegegaan. Dat verbruikt ongeveer evenveel als wanneer de caravan eraan hangt (veel wervelingen rond de motoren). De etappes zijn dan zo rond de 230km, maar dat geeft niks. De Ioniq 5 laadt zo snel, dat we vaak nog niet eens onze koffie en plas hadden gedaan! De stabiliteit van de Hi5 is ook met deze 600kg combi erachter geweldig. Trouwens leuk dat de achtercamera ook tijdens het rijden werkt...

Supersnel laden
De laadcurve van de Hi5 is erg goed. Ik ben inmiddels van mening dat (nog) groter bereik weinig zin heeft, maar snel laden des te meer. Zie bijgevoegde beelden van de laadsnelheid bij verschillende percentages. Je komt later aan en bent eerder weg dan de rest!

Verbruik
De ioniq 5 is geen heel zuinige auto, maar toch valt het me erg mee. In de zomer rijden we regelmatig met 14-15kWh/100km, en in de winter rond de 18-20. Zeg over het jaar gemeten 17kWh/100km.

Gebreken
De auto houdt zich prima, geen problemen. Enige ergernis is de achterklep. De grootte van die klep, en de relatief flexibele achterzijde leiden tot veel gekraak bij drempels en oneffen wegdek. De dealer heeft inmiddels wat hersteld, maar helemaal weg is het nog niet. Blijft een dingetje bij hatchbacks...

Bijzondere auto
De Hi5 bevalt ons vooral vanwege de enorme ruimte, het comfort en de trekcapaciteiten. Maar gevoelsmatig doet ie dat vooral door de vormgeving en matte titaniumkleur. En dan als kers op de taart de uitvoering Lounge, met geïntegreerde Pixel knipperlichten en hoogglans zwarte details.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Hyundai Ioniq 5

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.