Hyundai Ioniq 5 77.4kWh AWD Lounge (2022) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Ioniq 5 77.4kWh AWD Lounge |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 37.000 km |
KM-stand laatst | 45.000 km |
3 maanden, 1 vakantie, 7k km, alles perfect
- 45.000 km
Toen we wilden overstappen naar elektrisch rijden, stond voor ons gezin (twee jonge kinderen en ikzelf van twee meter lang) de keuze uiteindelijk tussen de Tesla Model Y en de Hyundai Ioniq 5. De Model Y heeft een paar duidelijke pluspunten:
Bagageruimte: aanzienlijk groter, met veel slimme vakken, een diepe kofferbak en een flinke frunk.
Infotainment: Tesla’s scherm en app-integratie zijn onovertroffen soepel en compleet.
Toch hebben we uiteindelijk gekozen voor de Ioniq 5. Waarom? Omdat het totaalplaatje beter bij ons paste. Het design spreekt ons veel meer aan – Tesla’s zie je op elke hoek van de straat, terwijl de Ioniq 5 nog steeds een bijzondere verschijning is. Bovendien konden we een aantrekkelijk geprijsde tweedehands Lounge AWD kopen, zo'n 6000 euro goedkoper dan een Model Y in vergelijkbare staat, met alle opties en slechts 37.000 km. Dat gaf ons luxe extra’s zoals stoelgeheugen, een head-up display en stoelventilatie.
Ons grootste twijfelpunt was de ruimte. Met kinderstoeltjes, buggy, koffers en speelgoed wilden we zeker weten dat alles mee kon. En gelukkig, de Ioniq 5 stelt daarin niet teleur:
Achterbak: ruim genoeg voor buggy, koffers en speelgoed.
Achterbank: dankzij de lange wielbasis is er enorm veel beenruimte, zelfs als mijn stoel helemaal naar achter staat. Onder de voeten van de kinderen pasten zelfs nog extra tassen en backpacks, waardoor er heel veel meekan, ruim genoeg voor een gezinsvakantie.
Voor mij als lange bestuurder is de zitpositie prima, ook tijdens lange ritten.
Sinds de aankoop hebben we zo’n 7.000 km gereden, waaronder een vakantie naar Noord-Italië. Dat was meteen de ultieme test.
Rijden in de bergen: normaal rijd ik altijd in de Eco-stand, maar in de bergen schakelde ik vaker naar Normal of zelfs Sport. Dan merk je hoe krachtig de auto is (306 pk in de AWD) en hoe soepel hij optrekt. Bergop heb je altijd vermogen genoeg, en bergaf is het prettig dat je met de schakelpaddles de mate van recuperatie kan instellen. Daarmee regel je snelheid en terugwinning van energie, alsof je een soort motorrem hebt. Dat maakt het rijden ontspannen en zelfs een beetje sportief.
Lange afstanden: de auto rijdt zeer stil en comfortabel. Geluid van buiten is minimaal en het ‘zoeven’ over de snelweg maakt het echt ontspannen reizen.
Laden onderweg: met jonge kinderen stopten we toch elke 2 à 2,5 uur. In die tijd laadde de auto bij een snellader (dankzij de 800V-techniek) vaak sneller dan wij zelf klaar waren met een pauze. Van 10 naar 80% in zo’n 18 minuten is geen probleem. In Italië zelf laadde hij ook probleemloos bij winkelcentra en Ionity-stations. We hebben nooit hoeven wachten op een vrije paal, zelfs niet in het hoogseizoen.
Het infotainmentsysteem van Hyundai werkt degelijk, maar het haalt het niet bij Tesla’s ecosysteem. Toch heeft het een aantal nuttige functies:
Navigatie met laadpaalinformatie: het systeem toont laadpunten inclusief bezettingsgraad en laadvermogen. Je moet even wennen aan de bediening, maar daarna werkt het prima.
Android Auto: dit gebruik ik vaak voor navigatie, vooral omdat Google Maps betrouwbaarder en overzichtelijker is. Jammer dat Android Auto alleen via een kabel werkt, maar eenmaal aangesloten is het systeem razendsnel en vloeiend.
Hyundai Bluelink-app: handig voor o.a. het vooraf inschakelen van de airco – ideaal bij warm weer. Stoelverkoeling en stoelverwarming (voorin) zijn luxe extra’s die we vaak gebruiken. Het abonnement van €30 per jaar voor live verkeersinfo voelt wat onnodig, maar op zich werkt het systeem verder prima.
Een paar dingen die we echt waarderen in de Lounge-uitvoering:
Stoelgeheugen: ideaal omdat mijn vrouw en ik een groot lengteverschil hebben.
Head-up display: geeft snelheid en navigatieprojecties overzichtelijk in het zicht.
Stoelventilatie: in de zomer een verademing, letterlijk.
Voorverwarming/koeling via app: altijd een aangenaam klimaat bij instappen.
Conclusie
De Tesla Model Y blijft de EV met de meeste bagageruimte en het beste infotainmentsysteem. Maar de Hyundai Ioniq 5 heeft ons al snel overtuigd en nooit teleurgesteld, en heeft ons meer waar voor ons geld gegeven. Hij biedt ruim voldoende plek voor ons gezin, uitstekende rijprestaties (ook in de bergen), razendsnel laden en een bijzonder design dat je minder vaak tegenkomt. Daarbij is hij comfortabel en luxe uitgerust.
Voor ons was het de perfecte keuze: een onderscheidende, ruime en betrouwbare EV die ideaal is voor gezinnen die ook lange vakantieritten willen maken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai Ioniq 5
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Hyundai Ioniq 5 Connect 73kWh Automaat / Afneembare trekhaak ( 1.600 kg ) / Apple carplay Android auto / Stuur-, en Stoelverwarming / Adaptief CC / Achteruitrijcamera / Keyless Entry/Start / Navigatie / Parkeersensoren achter /
- 2022
- 38.132 km

Hyundai Ioniq 5 STYLE 73KWH 25000KM/ACARPLAY/FABRIEKSGARANTIE
- 2022
- 25.581 km

Hyundai Ioniq 5 CONNECT+ 73KWH 218PK/LEER/ACARPLAY/LED/CAM/GARANTIE
- 2022
- 148.615 km