Hyundai Ioniq 5 77.4kWh AWD Lounge (2022) #2

autoreview

Hyundai Ioniq 5 77.4kWh AWD Lounge (2022)

Signalement

UitvoeringIoniq 5 77.4kWh AWD Lounge
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf37.000 km
KM-stand laatst45.000 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

3 maanden, 1 vakantie, 7k km, alles perfect

  • 45.000 km

Toen we wilden overstappen naar elektrisch rijden, stond voor ons gezin (twee jonge kinderen en ikzelf van twee meter lang) de keuze uiteindelijk tussen de Tesla Model Y en de Hyundai Ioniq 5. De Model Y heeft een paar duidelijke pluspunten:

Bagageruimte: aanzienlijk groter, met veel slimme vakken, een diepe kofferbak en een flinke frunk.

Infotainment: Tesla’s scherm en app-integratie zijn onovertroffen soepel en compleet.

Toch hebben we uiteindelijk gekozen voor de Ioniq 5. Waarom? Omdat het totaalplaatje beter bij ons paste. Het design spreekt ons veel meer aan – Tesla’s zie je op elke hoek van de straat, terwijl de Ioniq 5 nog steeds een bijzondere verschijning is. Bovendien konden we een aantrekkelijk geprijsde tweedehands Lounge AWD kopen, zo'n 6000 euro goedkoper dan een Model Y in vergelijkbare staat, met alle opties en slechts 37.000 km. Dat gaf ons luxe extra’s zoals stoelgeheugen, een head-up display en stoelventilatie.

Ons grootste twijfelpunt was de ruimte. Met kinderstoeltjes, buggy, koffers en speelgoed wilden we zeker weten dat alles mee kon. En gelukkig, de Ioniq 5 stelt daarin niet teleur:

Achterbak: ruim genoeg voor buggy, koffers en speelgoed.

Achterbank: dankzij de lange wielbasis is er enorm veel beenruimte, zelfs als mijn stoel helemaal naar achter staat. Onder de voeten van de kinderen pasten zelfs nog extra tassen en backpacks, waardoor er heel veel meekan, ruim genoeg voor een gezinsvakantie.

Voor mij als lange bestuurder is de zitpositie prima, ook tijdens lange ritten.

Sinds de aankoop hebben we zo’n 7.000 km gereden, waaronder een vakantie naar Noord-Italië. Dat was meteen de ultieme test.

Rijden in de bergen: normaal rijd ik altijd in de Eco-stand, maar in de bergen schakelde ik vaker naar Normal of zelfs Sport. Dan merk je hoe krachtig de auto is (306 pk in de AWD) en hoe soepel hij optrekt. Bergop heb je altijd vermogen genoeg, en bergaf is het prettig dat je met de schakelpaddles de mate van recuperatie kan instellen. Daarmee regel je snelheid en terugwinning van energie, alsof je een soort motorrem hebt. Dat maakt het rijden ontspannen en zelfs een beetje sportief.

Lange afstanden: de auto rijdt zeer stil en comfortabel. Geluid van buiten is minimaal en het ‘zoeven’ over de snelweg maakt het echt ontspannen reizen.

Laden onderweg: met jonge kinderen stopten we toch elke 2 à 2,5 uur. In die tijd laadde de auto bij een snellader (dankzij de 800V-techniek) vaak sneller dan wij zelf klaar waren met een pauze. Van 10 naar 80% in zo’n 18 minuten is geen probleem. In Italië zelf laadde hij ook probleemloos bij winkelcentra en Ionity-stations. We hebben nooit hoeven wachten op een vrije paal, zelfs niet in het hoogseizoen.

Het infotainmentsysteem van Hyundai werkt degelijk, maar het haalt het niet bij Tesla’s ecosysteem. Toch heeft het een aantal nuttige functies:

Navigatie met laadpaalinformatie: het systeem toont laadpunten inclusief bezettingsgraad en laadvermogen. Je moet even wennen aan de bediening, maar daarna werkt het prima.

Android Auto: dit gebruik ik vaak voor navigatie, vooral omdat Google Maps betrouwbaarder en overzichtelijker is. Jammer dat Android Auto alleen via een kabel werkt, maar eenmaal aangesloten is het systeem razendsnel en vloeiend.

Hyundai Bluelink-app: handig voor o.a. het vooraf inschakelen van de airco – ideaal bij warm weer. Stoelverkoeling en stoelverwarming (voorin) zijn luxe extra’s die we vaak gebruiken. Het abonnement van €30 per jaar voor live verkeersinfo voelt wat onnodig, maar op zich werkt het systeem verder prima.


Een paar dingen die we echt waarderen in de Lounge-uitvoering:
Stoelgeheugen: ideaal omdat mijn vrouw en ik een groot lengteverschil hebben.
Head-up display: geeft snelheid en navigatieprojecties overzichtelijk in het zicht.
Stoelventilatie: in de zomer een verademing, letterlijk.
Voorverwarming/koeling via app: altijd een aangenaam klimaat bij instappen.

Conclusie

De Tesla Model Y blijft de EV met de meeste bagageruimte en het beste infotainmentsysteem. Maar de Hyundai Ioniq 5 heeft ons al snel overtuigd en nooit teleurgesteld, en heeft ons meer waar voor ons geld gegeven. Hij biedt ruim voldoende plek voor ons gezin, uitstekende rijprestaties (ook in de bergen), razendsnel laden en een bijzonder design dat je minder vaak tegenkomt. Daarbij is hij comfortabel en luxe uitgerust.

Voor ons was het de perfecte keuze: een onderscheidende, ruime en betrouwbare EV die ideaal is voor gezinnen die ook lange vakantieritten willen maken.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Hyundai Ioniq 5

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.