Hyundai Ioniq 5 73kWh Style (2022)

autoreview

Hyundai Ioniq 5 73kWh Style (2022)

Signalement

UitvoeringIoniq 5 73kWh Style
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand laatst48.000 km
Lezerswaardering: 81%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

auto die eigenlijk alles goed doet

  • 11.500 km

In februari hebben wij deze auto nieuw gekocht. Het was eigenlijk nog de bedoeling dat onze trouwe Honda FR-V nog heel even door zou rijden (bouwjaar 2007!) maar nadat deze tijdens een vakantie in Italië ons voor het eerst even in de steek liet (kapotte dynamo) zijn we toch op zoek gegaan naar vervanging. We hadden geen zin in zorgen over andere mogelijke mankementen die zouden kunnen gaan komen bij het oudje.

Eerst dachten we aan een benzine auto. Hij moest in ieder geval ruim zijn en geschikt voor een gezin van 5 en er goed uit zien en/of karakter hebben. We kwamen daar niet goed uit: Een (Grand) Scenic? (twijfels over betrouwbaarheid). Alfa Stelvio? (mooi voor een SUV maar lelijk voor een Alfa en iets te patserig). Honda CR-V? (twijfelachtig uiterlijk).

Toevallig had ik vlak voor de zomer in 2021 een proefritje gemaakt met een Ioniq 5 toen een paar banden van de Honda vervangen moesten worden. De Ioniq 5 was een dag eerder binnengekomen, ik was benieuwd en er was even tijd om een klein rondje te maken. Ik was geen fan van Zuid-Koreaanse auto's. Degenen die ik gereden had vond ik altijd vreselijk vaag sturen en een matige wegligging hebben. Verder vond ik ze saai en karakterloos. Dat laatste was in ieder geval niet van toepassing op de Ioniq 5. Naar mijn idee is het één van de sterkste ontwerpen van de laatste tijd. Een soort van Lancia Delta x 1.3 met een compromisloze uitwerking. Ook het rijden beviel meteen. Niet supercommunicatief maar wel vlezig. Wegligging fantastisch. En lekker snel. Dat instant koppel maakt meteen indruk.

Na een rekensommetje met gebruikskosten meegerekend over een langere tijd blijkt ondanks de hoge aanschafprijs zo'n elektrische auto concurrerend met een pakweg 3 jaar oude CR-V. Dus proefritjes gemaakt met vriendin en kinderen. Met name de kinderen waren meteen weg van de auto. Gaaf uiterlijk, lekker snel optrekken en belachelijk veel ruimte achterin. Keuze gemaakt. Nog even voor de vorm gekeken naar een ID4 maar deze kan eigenlijk op geen enkele manier opboksen tegen de Huyndai: Uiterlijk niet heel sterk en vrij lomp, 125 kWh snelladen i.p.v. 230kWh. Interieurafwerking en multimedia systeem minder. 2 jaar garantie i.p.v. 5 jaar. Minder snel. Minder fijne rij-eigenschappen etc.

We hebben gekozen voor de grootste batterij (73kWh) met warmtepomp. Range is alles als je ook op vakantie wil. Uitvoering Style omdat deze eigenlijk alles heeft wat je nodig hebt en stoffen bekleding (hebben we liever dan leer/halfleer). Kleur Lucid Blue (donkere kleur vonden we niet goed passen bij het ontwerp en wit is zo wit en Gravity Gold is iets over de top). Interieur in de lichte variant vonden we het mooist en meest ruimtelijk.

De auto bevalt heel erg goed. We hebben nu 11.500 km gereden en voor 3 vakanties gebruikt. Verder wordt de auto voor een deel voor werk gebruikt en bijvoorbeeld voor het wegbrengen van kinderen naar uitwedstrijden.
Probleem met hobbelig weggedrag hebben we niet gehad. Er zitten Michelin Cross Climate 2 banden onder. (Onbegrijpelijk dat niet iedereen deze all-season banden gebruikt: nooit meer banden wisselen, geen dure extra velgen nodig en toch uitstekend op sneeuw en in de zomer). De wegligging is fenomenaal. De auto is stil (bij hogere snelheden een beetje windgruis en op slecht wegdek kan je de banden uiteraard horen). In de bergen is de sportstand erg prettig omdat dan de besturing directer is. Als je eenmaal gewend bent aan de sportstand is de normale stand een beetje vaag overigens. Ik gebruik vaak de I-pedal. Daarmee kan je heel goed doseren. De rem gebruik je dan bijna niet meer. Heel fijn is ook de achteruitrijcamera. Het is een vrij grote auto dus dat helpt echt met inparkeren.

De 218 pk zijn altijd ruim voldoende. De auto voelt erg snel aan (en is dat ook). Geen moment heb ik het gevoel gehad de dual motor versie nodig te hebben. Het verbruik in Nederland werd naar de zomer toe zo 16-18 kWh per 100km. In het begin in de winter was dat ongeveer 18-19. Op vakantie blijkt het het snelst te zijn om gewoon door te karren met 130 km/u. Het verbruik wordt dan wel hoog (24-27kWh per 100km) maar door de snelle laadtijden is na een plaspauze de batterij weer bijna vol. Bij Ionity laders haalt de auto ook echt 210-225 kWh en is in 20-25 minuten de auto van bijna leeg weer bijna vol. Ideaal is om elke 200 a 300 km te stoppen en te laden. Aangezien mijn gezinleden dan toch even naar de WC moeten kost het laden dus geen tijd eigenlijk. Zelfs in Frankrijk gaat dit (meestal) goed. Laden bij de speciaal voor niet Tesla-rijders geselecteerde Tesla-laders lukte ons overigens niet. Vanaf de grens met Spanje zijn we (met wat problemen tussen Le Mans en Rouen) in 1 dag naar Utrecht gereden.

De bediening van het Multimedia systeem is ok maar kan nog wel wat beter als je Apple en Google systemen gewend bent. Op vakantie hebben we uiteindelijk Apple CarPlay gebruikt met Google Maps. Slecht is dat de standaard navigatie Ionity laders niet herkend terwijl je notabene het eerste jaar een gratis abonnement krijgt op snelladen bij Ionity. Het standaard geluidssysteem is niet geweldig maar voldoende voor nieuwsprogramma's en Radio 538-achtige stations. Ik weet niet of de Bose update de moeite waard is aangezien men daar ook niet laaiend enthousiast over is.

Ruimte is als gezegd belachelijk groot op de achterbank. Voorin ook lekker veel ruimte en opbergbakken. Kofferbak is voor ons prima met 527 liter en de mogelijkheid nog wat naar het dak te stapelen. Frunk gebruiken we alleen voor de laadkabel op vakantie.

Al met al een super auto waar we hopelijk lang mee gaan rijden.

Aanvullende notities:

-De keuze voor de Style-versie was natuurlijk ook een financiële. Voor mij was alleen de stuurverwarming nog wel een aardige optie en misschien de iets betere geluidsinstallatie. 4000 euro is dan te gortig.
-Levertijd: bestelling begin september 2021, levering halverwege februari 2022. Ongeveer 5,5 maanden dus. Ter vergelijking: een collega heeft eind september 2021 een Audi Q4 besteld. Deze is nu in augustus 2022 nog steeds niet geleverd.
-Laden in Frankrijk ging als gezegd goed als er voldoende Ionity (of andere goede) laders zijn (Zuid-west Frankrijk is bijvoorbeeld prima). Wij hebben gereden op zaterdag in het hoogseizoen. Parijs hebben we bewust gemeden vanwege mogelijk wachttijden bij laders en files. Het 'gat' tussen Rouen en Le Mans was wel vervelend. Deels door een beperkt aantal supersnelladers, deels door een stroomstoring en deels door het ook beperkte aanbod van 50kW laders als back-up. Kostte ons wel 3 uur aan geklooi op een verder vlekkeloze reis.
-Aerodynamica: aan het hoge verbruik bij hogere snelheden is wel te zien dat de aerodynamica niet optimaal is. Ik ben benieuwd of de Ioniq 6 dat beter gaat doen (ziet er m.i. wel minder goed uit en zal wat minder praktisch zijn waarschijnlijk). In die zin snap ik wel dat een liggende achterruitenwisser ook niet is aangebracht. Wellicht hadden ze deze 'op zijn kop' onder de spoiler aan kunnen brengen. Het is uiteindelijk toch wel een klein gemis.
-Rijhulp: ik gebruik alleen de adaptieve cruise control. Deze werkt goed. Alleen bij het uitschakelen zou deze i.c.m. regeneratie wel minder heftig kunnen afremmen. Ik vind zelf de lane-keeping assist irritant. Het is toch alsof een bijrijder de hele tijd aan je stuur zit te trekken. Misschien is het wennen. Mijn vriendin vindt het wel prima. De highway assist vind ik echt vreselijk. Maar waarschijnlijk zou ik dat bij elke auto zo vinden. Vanaf fabriek wordt die ingeschakeld bij het inschakelen van de cruise control. Gelukkig kan dat uit. Lane-keeping assist moet wel voor iedere rit met een druk op de knop aan het stuur worden uitgeschakeld. Schijnt iets met NCAP-rating te maken te hebben geloof ik.
-Snelladen winter: gaat inderdaad minder snel dan in de zomer. Ik heb het echter niet zo vaak gedaan om een goed beeld te krijgen. Wel aardig is dat ik begin mei bij een Fastned lader stond. Bij 60% accu was de laadsnelheid maar max. 122kWh. Echter een BMW iX3 die aan de zelfde laadunit stond haalde op dat moment slechts max. 72kWh (ook bij accu 60% vol).

afspraak gemaakt voor batterij pre-conditioning

  • 13.500 km

Het is dus nu duidelijk: ook de bestaande Ioniq 5’s krijgen de pre-conditioning van de batterij om in koude omstandigheden optimaal te kunnen snelladen. Ik heb een afspraak in november. Erg fijn voor de wintersport straks.

Iets over verbruik, range en range-anxiety

  • 13.900 km

Over het algemeen houd ik mijn verbruik niet bij maar hierbij 2 voorbeelden. Laatst ben ik met het gezin van Utrecht naar Geldern in Duitsland gereden, De omstandigheden waren vrij ideaal: 14-20 graden en geen regen. We reden met 2 volwassen en 3 kinderen en een klein beetje bagage. Bandenspanning 2,7bar voor en 2,8 achter. Michelin CrossClimate 2 banden.
Airco op 18,5 graden en laagste stand. Rijmodus normaal. Regeneratie op stand 3 of I-padel. Heen overwegend Cruisecontrol op 103 in Nederland. Klein stukje (10km) Duitse snelweg 120-125. Stuk provinciale weg (19km) met overwegend 70. Terug ongeveer hetzelfde maar iets sneller in Nederland (105-110).

Heen en terug was de rit 282km. Bij thuiskomst was er van de 100% nog 36% batterij-inhoud over, ofwel 148km. Range totaal zou dan 430km zijn (of waarschijnlijk ca. 10km meer.) Verbruik gemiddeld 16,5kW/h. (alles volgens boordcomputer).

Een andere keer zijn we onder vergelijkbare omstandigheden naar Aken gereden. Terug wel wat harder gereden (iets meer dan 120). Was precies 400km en we hadden nog 1% batterij over. Dat klinkt misschien een beetje eng maar dat is het niet. Als je de nog af te leggen afstand vergelijkt met de range die je nog hebt kan je heel precies je snelheid aanpassen. De laatste 20-30 km vanuit Aken zijn we wat langzamer gaan rijden omdat de range net iets lager was dan de nog af te leggen afstand. Dan zie je de range weer wat omhoog kruipen tot boven de af te leggen afstand en zo kan je dus heel nauwkeurig plannen. Je moet dan wel zeker zijn van een laadpaal aan het einde van de rit natuurlijk.

Op wintersport

  • 19.900 km

De auto is nu iets meer dan een jaar in bezit en de 20.000 km is nog net niet aangetikt. Zojuist zijn we terug van wintersport en er is wel weer wat te vertellen. We hebben zo'n 900km naar de bestemming in Zuid-Duitsland gereden en dat duurde toch wel iets langer dan gedacht. Dat kwam o.a. door de drukte en de gebruikelijke werkwegzaamheden in Duitsland waarbij de weg over grote afstanden is afgezet maar waar je bijna nooit iemand ziet werken. Maar het laden nam ook relatief veel tijd in beslag. We hebben geladen bij Ionity laders langs de snelweg (via ChargeMyHyundai: 29ct per kW/h, abonnement 13€/mnd voor een jaar). Zowel op de heen als op de terugweg stond er ongeveer de helft van de keren een rij(tje). Maximaal een klein half uur moeten wachten. Dan het laden zelf. De auto heeft een update met batterij-voorverwarming via de navigatie. Maar echt lekker werkt dat niet. Ik heb begrepen dat er nog een minimale hoeveelheid lading in de batterij moet zitten. Ergens gelezen dat dit 29% zou zijn. Een Kia EV6-rijder had het over 20% bij berekende aankomst. Hoe dan ook hadden we vaak minder en dan werkt het dus niet. Als het wel werkte dan leek het vaak te vroeg geactiveerd en was vermoedelijk de batterij al weer iets afgekoeld bij aankomst bij de laadpaal. Ook koelt de batterij natuurlijk flink af bij het wachten voor een plekje. Uiteindelijk betekende dat i.p.v. de 20 a 22 minuten van 10 tot 85% in de zomer ongeveer 35 minuten in de winter. Met (half)werkende batterijverwarming ging dat dat naar 25-30 min. Voor de meeste elektrische auto's zijn dat nog best goed waarden. Voor 900 km was het gemiddelde verbruik ongeveer 21,8 kW/h per 100km. Als het even kon dan reden we wel 130-135 km/h. We hebben 3x geladen heen en 3x terug. Al met al denk ik dat het ons 1,5 a 2 uur extra heeft gekost t.o.v. rijden met een benzine auto voor een enkele reis. Voor fervente wintersporters is het dus het niet ideaal, zeker niet als er nog een dakkoffer bij moet komen (hadden wij niet). Voordeel was dan weer wel dat we bij Bad Honnef bij een chocolade-fabriek moesten laden. Lekkere chocolade gekocht. Hadden we anders niet gedaan...

Verder blijft het een ontzettend fijne reisauto. Zo relaxed en comfortabel. Dat maakt lange dagen maken de auto geen straf. Wat zou er dan beter kunnen na een jaar ervaring met deze auto? Wat mij betreft zou het interieur qua materiaalgebruik nog wel wat kunnen verbeteren. Net wat te veel plastic in het algemeen, te veel zilver gespoten kunststof ook, i.p.v. aluminium of rvs. De audio-installatie mag dan meteen meegenomen worden. En de menu-structuur van de infotainment mag ook wat helderder. Om echt mensen uit hun BMW's en Mercedessen te krijgen is hier werk aan de winkel voor Hyundai. Op alle andere vlakken is deze auto echt premium. Qua prijs was de Ioniq 5 een jaar geleden 1 van de aantrekkelijkste opties. Inmiddels moet gezegd dat Tesla Y echt de beste prijs/kwaliteit verhouding heeft. Je moet dan wel van diens uiterlijk en van Elon houden. En waarschiijnlijk is de Hyundai betrouwbaarder maar de tijd zal dat leren.

Wat betreft het interieur nog een aantekening: laatst in een Audi Q4 gezeten en daar blijkt het interieur niet fraaier te zijn dan in de Ioniq 5. Eigenlijk nog wat meer harde plastics. (in testen van de Audi wordt daar ook wel over geklaagd). Hooguit zijn de stoelen wat fraaier bekleed (was een luxe uitvoering met leer). Daarbij moet gezegd dat ik in een basis-uitvoering rijd; de lounge versie kan wel wedijveren met de Audi door de met leer beklede deurpanelen en luxere lederen stoelbekleding. Zelf vind ik leer alleen niet erg prettig om op te zitten.

Update

  • 24.000 km

Laatst een storing gehad. De auto wilde niet starten. De 12V accu bleek leeg. Bij de dealer bleek dat de navigatie op de achtergrond nog werkte en zodoende de accu leegtrok. Na een software update is dit gelukkig verholpen. Aangezien dit de eerste storing is in 1 jaar en nu bijna 3 maanden zal ik de betrouwbaarheidscore nog niet afwaarderen. Het verbruik na 24000 km is nu een heel fatsoenlijke 16,6 kW/h per 100km. Laatst over 40km een verbruik van 12,2 gehaald. Dit was op overwegend 60km wegen. Ik rijd redelijk rustig maar let verder niet echt op het verbruik. Op vakantie ritten spaar ik de auto overigens niet.

Vakantie naar Noorwegen

  • 29.400 km

De auto nu 1,5 jaar in bezit en bijna toe aan de eerste onderhoudsbeurt. Op de de leeggelopen 12v accu na geen storingen of problemen gehad. Zojuist teruggekomen van EV-paradijs Noorwegen. En inderdaad is dit een ideale vakantiebestemming voor EV-rijders. Overal kan je laden. In parkeergarages, bij musea, bij de de camping etc. Bij veel afgelegen supermarktjes kan je 50kW laden. Dus na boodschappen doen zit de accu weer grotendeels vol. Ook zijn er veel 150kW+ laders. We hebben nog nergens zo veel Ioniq 5's gezien als hier. Uiteraard ook veel Tesla's en we zijn zeker 10 Hongqi's tegengekomen. Zelfs 1x met gouden gril. Tja...

Wat opvalt in Noorwegen is dat de Ioniq 5 daar enorm zuinig is ondanks de hellingen. Kennelijk wordt bijna alle energie die nodig is op de berg op te rijden naar beneden weer terug verdiend. Met een volle accu kwamen we ruim boven de WLTP-range van 481km. Gemiddeld zaten we boven de 500km. Tot wel 550km. Verbruik was vaak zo rond de 13kW/h per 100 km. De snelheid die je rijdt is dus allesbepalend. (In Noorwegen rijdt je vooral tussen de 50 en 80 km per uur.). Op de terugweg door Denemarken en Duitsland knallen vreet dan wel weer energie. Dan zit je weer zo tussen de 20 en 26kW/h per 100 km. Het totale gemiddelde verbruik over bijna 30.000 km is nu 16,2kW/h per 100km. Naar mijn idee heel netjes.

Deze vakantie de kofferruimte(n) helemaal vol gestouwd. Onder het raam Kan je nog behoorlijk wat kwijt. Voor ons is de ruimte precies goed want we hadden eigenlijk te veel bij ons. Wel duidelijk is dat de Ioniq 6 veel te klein zou zijn. Net als een Polestar 2 of Mercedes EQE.

Het snelle laden blijft heel fijn. Als laatste aankomen en als eerste weer weg. Ook het comfort is nog steeds geweldig. Zoveel stiller dan onze oude Honda FR-V en zo relaxed qua kracht. Geen gedoe meer met handrem, koppelen, schakelen, motor laten loeien. Het is onveranderd een top-auto.

Probleem met AC laden

  • 33.400 km

De auto wilde niet meer laden aan de thuislader (sinds een tijdje heb ik een eigen laadpaal en extra zonnepanelen). Ook aan de openbare laadpaal gebeurde er niets. Op de laatste 'druppels' elektriciteit naar de dealer gereden. Er bleek een defect te zijn aan de laadmodule voor AC laden. Dit onderdeel was niet op voorraad en had een flinke levertijd (meer Ioniq 5's schijnen dit defect te hebben). Gelukkig kon de auto nog wel DC-laden. Het is nu gerepareerd en als het goed is krijg ik een vergoeding voor de periode dat ik niet kon AC laden. Dat is netjes. Wel teleurstellend is dat de auto me voor de 2e keer in de steek heeft gelaten. Betrouwbaarheid heb ik nu op 4 sterren gezet. Misschien is 3 sterren beter maar hij krijgt nog even het voordeel van de twijfel.

Interessant is dat ik een andere Ioniq 5 als leenauto kreeg tijdens de reparatie. Dit was een 58kW/h versie in een iets luxere Connect uitvoering met 20 inch wielen en Pilot Sport banden. Het verschil was direct merkbaar. Deze wiel-/bandcombinatie maakt de auto duidelijk scherper en communicatiever. Op de snelweg wel een pietsje rumoeriger. Ik denk dat deze auto (model 2023) de adaptieve dempers had. Dat maakt de auto wel wat beter op richels en drempels. Deze auto had niet dat logge randje en meer verfijning. Ook goed merkbaar was de zwakkere motor. Hij was nog steeds vlot maar zonder die lekkere push die mijn auto wel heeft. Even dat achtbaan gevoel oproepen lukt niet met de 170pk versie. De Bose stereo eindelijk eens gehoord. Deze is toch wel veel beter dan de basis stereo. Veel ruimtelijker, voller en minder steriel qua klank. Ook de bekleding van Connect is wel mooier met een luxere stof en half leer. Wat ook opvalt is dat het zwarte dashboard chiquer oogt dan het vuilniszakkengrijs van mijn auto. Ik miste wel de witte deurpanelen en armsteunen. Die zijn op mijn auto weer fraaier naar mijn mening.

Het totaalverbruik staat nu op 16kW/ 100km. Gaat nog steeds omlaag dus. Dit zal in de winter wel weer wat weer wat omhoog kruipen.

Na 2,5 jaar

  • 42.800 km

Tijd voor een kleine update. Het afgelopen jaar wat minder gereden. O.a. vanwege een vliegvakantie. (Ai, daar gaat mijn CO2 besparing!). De auto doet het prima en er heeft zich niets bijzonders voorgedaan. Alleen de Michelin 4 seizoenen banden lijken wat meer geluid te gaan maken. Verbruik volgens boordcomputer is nu 16.1 kW/h per 100km. Op vakantie een benzine auto gereden en dan valt op hoeveel minder goed dat rijdt qua aandrijving. Was een Chinees dus misschien niet voorzien van de meest verfijnde aandrijflijn, maar toch. (Geely Azkarrah). Als vermogen gewenst is eerst wachten op terugschakelen. Daarna komt de kracht op een lompe manier vrij en begint de motor lawaai te maken. Blij dat ik thuis elektrisch rij. Iets anders dat opvalt is hoe efficiënt een elektrische auto in de bergen is.

Ioniq 5 N!

  • 43.400 km

Deze week een proefrit gemaakt in een Ioniq 5 N! Precies 3x zo veel vermogen als mijn auto. Tja, hoe voelt dat? Voor een groot deel vertrouwd. Wel veel toeters en bellen op het stuur en dashboard. En sportkuipen die aanzienlijk lager kunnen dan de standaard stoelen. Rijden gaat scherper en strakker. Erg goed. En toch nog comfortabel. Om te beginnen in stand normal weggereden. In eerste instantie reageert de auto niet heel anders maar als je doortrapt dan schiet de auto als een kogel weg. Beetje eng maar minder intimiderend dan ik had verwacht. In sport reageert de auto niet heel veel sterker. Dan het ‘motor’geluid aan. Klinkt beter dan in de video’s. En inderdaad voegt het wel beleving toe. De rest van de rit heb ik het geluid niet meer uit gezet. Het ‘handmatiig’ schakelen kan misschien leuk zijn op het circuit of in de bergen maar op de gewone weg is het gewoon een beetje raar. De bruikbaarheid van het extra vermogen is in Nederland minimaal. Eigenlijk wordt je er een asociale rijder van. Bij een snelwegoprit weet je dat je de snelste bent en accepteer je niet snel dat een ander je voor wilt blijven dus is de verleiding groot op het laatst er nog even langs te knallen. Niet heel prettig voor andere weggebruikers. Het hoeft natuurlijk niet maar anders heb je helemáál niks aan die power. Rijdt het nu écht leuk? Mwah. Het gewicht voert toch de boventoon. Hoe goed het onderstel ook is. Een gooi-en smijt auto wordt het niet. Snelle bochten zijn eerlijk gezegd leuker in een Upje met 60 pk. Ik had verwacht dat mijn eigen Ioniq 5 traag zou aanvoelen na de N maar dat valt eigenlijk wel mee. Hij is gewoon snel. Precies goed. En gewoon comfortabel zonder te pretenderen een sportwagen te zijn. Nee, de N lijkt voor een relatief beperkte meerprijs een alles-in-1 auto te zijn maar het gewicht staat echt sportief rijplezier te veel in de weg.

Nieuwe update

  • 48.000 km

Kleine storing gehad. USB poort maakte vaak niet meer goed contact. Erg irritant bij gebruik van Apple CarPlay. Bij de garage in een uurtje gefixt. Nu doet ie het weer prima. Derde elektronische probleempje in 3 jaar. Toch een beetje slordig. Laatst nog op wintersport geweest en een nieuwe laadtactiek toegepast: ongeveer elke 180 km even laden en flink doorrijden. (140km/h). De kinderen vonden het ideaal. Nooit meer plas ophouden en tussendoor naar de DM (drogist), Aldi Süd e.d. Met automatische batterij verwarming was 15 min vaak genoeg bij 300kW lader. (ca. 30 tot 80%). Bij Aldi Süd met 150kW lader was het ongeveer een half uur. Verbruik is dan natuurlijk wel vrij hoog: gemiddeld 21-22kWh per 100km. Totale verbruik is ook wat omhoog gegaan naar ongeveer 16,5kWh per 100 km. Verder is en blijft een heerlijke reisauto.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Hyundai Ioniq 5

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.