Hyundai Ioniq 5 73kWh Lounge (2021) #8
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ioniq 5 73kWh Lounge |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 22.500 km |
KM-stand laatst | 36.600 km |
Hopeloos en nooit weer Hyundai
- 36.600 km
In december 2022 na mijn goede ervaringen met de Kona EV overgestapt op een Ioniq5 Lounge editie uit 2021 met zon 22.000km op de teller. Had ik het maar nooit gedaan…. De bouwkwaliteit van deze auto is namelijk belabberd zo is mijn ervaring.
Er rammelt en klappert van alles, de bestuurdersstoel zat los ondanks de aanpassingen, er komen kraken en rammels uit het onderstel bij volledig insturen naar rechts bij het oprijden van drempels, de achterklep sluit slecht met als gevolg flinke rammels ondanks dat het dak werd gelast, het dashboard kraakt en krast indien flinke temperatuurverschillen, de ICCU is4x vervangen zonder resultaat en zo kan ik nog wel even doorgaan helaas… Uiteraard ook hier het 12v accu probleem zoals bij de Kona waarbij me bij verkoop overtuigend werd verteld dat dit niet meer zou voorkomen bij de Ioniq5.
Van de 10 maanden in bezit heeft de auto 5 maanden bij Hyundai Wittenberg (onderdeel van Emil Frey) gestaan voor onderhoud en “service”. Uiteindelijk na inzet van juridische ondersteuning de auto maar weer verkocht aan deze dealer voor 10.000 minder dan dat ik deze had gekocht, dan was ik er in ieder geval vanaf en scheelt me dat een hoop ellende, stress en kosten.
De auto rijdt wel zeer comfortabel (als die het doet) en is een echte snelwegvreter, mij wat te comfortabel overigens en helt me ook net wat teveel. Op korte drempels deint de auto 1-2x na, met de FSB dempers is dat vanaf 2023 opgelost als het goed is bij deze modellen.
De audio is matig tot redelijk, typisch Bose dus vrij vlak "opgehitst" geluid. Kan echt vele malen beter, de EV6 heeft dat bv beter voor elkaar in oa de GT versie.
Ruimte in het interieur is mega en de auto ziet er ook super uit vind ik. Wel is de keuze gemaakt om bv geen meedraaiende verlichting voorzijde te monteren, licht is alleen op de lounge editie in orde rest vd versies is dat zeer matig.
Technisch op papier heel interessant, met name het snelle laden door de 800v en de optie om als trekauto te kunnen dienen hadden me overgehaald om deze auto aan te schaffen.
Ervaring met verkoop: Hele slechte aflevering, afspraken zijn niet nagekomen en de auto is zo zonder afleverbeurt met kapotte onderdelen voor de deur neergezet waarbij bv de bestelde trekhaak niet was bijgeleverd en de software totaal niet was bijgewerkt, ik kon dus bv na aanschaf aantal weken geen gebruik maken van pre-conditioning snelladen waar ik de auto mede voor had gekocht.
Daarna wist men niks van allerlei terugroepacties en wilde men me afschepen dat allerlei kwaaltjes zoals bv loszittende stoel en enorm slecht werkende LFA normaal zouden zijn. Zeer zeer ontevreden tot op heden met de service.
Ervaring met onderhoud: Zie hierboven, auto zon 5 maanden bij de dealer voor onderhoud/reparatie gestaan en de auto heeft werkelijk geen 1 dag goed gefunctioneerd, laden thuis resulteerde in ongeveer de helft van de gevallen tot kortsluiting van de laadpaal in de meterkast. Elke keer gaf men aan, alles is opgelost maar de genoemde issues hebben tm de laatste dag bestaan,
Uiteraard nada service zoals bv vervangend vervoer en dus 1000n euros extra schade geleden. Directeur De Zwaan “dreigde” zelfs om als ik mijn vervangend vervoer (nb mijn eigen auto met kleine 3000 euro minder waarde dankzij het dagelijks gebruik volgens de taxatie expert) niet inleverde….
Men had amper een id waar men mee bezig is zo bleekt want ik heb in die 5 maanden met eigen vervoer moeten rijden, niets werd er vanuit de dealer aangeboden en zelfs excuses voor het “dreigen” met het versturen van een rekening voor niet beschikbaar gesteld vervangend vervoer kan er niet vanaf. Ik werd hierdoor ook gedwongen om de communicatie via een juridisch adviseur te laten verlopen.
De eigenaar van deze dealer (Emil Frey) leek wat toegankelijker te zijn echter in de praktijk (tot op heden) mooie waarden maar geen daden. Kortom, dit “wrak van de weg” heeft me een kleine 20.000 euro gekost met veel stress en gedoe en ik zal dan ook nooit weer een auto van de Hyundai Motor Corporation kopen of bij een van de bij Emil Frey aangesloten dealers.
Nb, de auto is zo heb ik de indruk onlangs zo weer via de dealer en MKB lease aangeboden vermoed ik. Pas hier voor op aub en zorg dat je de genoemde issues goed test voor aankoop want anders zit je met de gebakken peren vrees ik.
Advies :-):
Mijn advies, begin dus nooit aan zon Hyundai HI5 want de bouwkwaliteit doet mij eerder denken aan een Lada van 10jr oud die daarvan 5jr onder water heeft gelegen. By far mijn slechtste auto ooit. Vreselijk hondenhok is het helaas gebleken. Doe er je voordeel mee en hopelijk heb ik nooit weer zo'n slechte auto en service als dat ik dat bij Hyundai heb ondervonden.:-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai Ioniq 5
Had je deze auto's al gezien?

Hyundai Ioniq 5 73 kWh 305pk AWD Lounge | Leder | 360 graden camera
- 2022
- 51.095 km

Hyundai Ioniq 5 Style++ 58 kWh | Trekhaak afneembaar | Warmtepomp | Camera & Pdc | Elektrische achterklep | Navigatie grote scherm | Lage kmstand |
- 2022
- 32.955 km

Hyundai Ioniq 5 LOUNGE 73KWH 218PK THAAK/ACARPLAY/360CAM/LEER/FABRIEKSGARANTIE
- 2021
- 143.273 km