Hyundai Ioniq 5 73kWh Lounge (2021) #7
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ioniq 5 73kWh Lounge |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 86.000 km |
Ioniq 5 Lounge 73KWH
- 86.000 km
Aanschaf.
Ik heb de Ioniq 5 in Lounge uitvoering 2 jaar geleden uitgekozen als leaseauto en nu na 2 jaar heb ik hem overgekocht van de lease maatschappij om privé te gaan rijden.
Op het moment van kiezen had ik een paar opties die ik overwoog.
Polestar 2 (te klein) Model 3 (reed goed alleen ik miste een display voor mijn neus)
- Rijeigenschappen.
Over de rijeigenschappen ben ik zeer te spreken voor iemand die veel kilometers maakt zakelijk. De auto is erg comfortabel en stil.
Zelfs zo stil dat ik de gordels achterin vast moet zetten omdat ik ze anders hoor ratelen tegen het plastic van de c stijlen.
Wat wel belangrijk is verwacht bij de Ioniq 5 geen sportieve auto. Dat is die namelijk in geen geval.
- Interieur
De versie waar ik helemaal verliefd op ben geworden was met de wit vegan leren stoelen. Ik kan zeggen dat ik hier na 2 jaar nog steeds heel blij mee ben en dit geen slijtage heeft.
Wat wel wat slijtage heeft zijn de papieren stukjes onder de armleuningen in de deuren. Dit is heel gevoelig voor ringen of andere voorwerpen die scherp zijn. Zo heb ik er een klein scheurtje in zitten.
Het interieur is verder heel ruim en met wintersport gaan de skie's gewoon achter de bestuurder!
- Verbruik
Dit verdeel ik in een paar delen.
In de zomer zit ik tussen de 15 Kw en 17 Kw per 100 kilometer
In de winter in Nederland op gemiddeld 19 Kw per 100 kilometer
onderweg naar wintersport met 130 zit ik tussen de 22 en 23 Kw per 100 kilometer.
De boordcomputer geeft aan een gemiddelde van 16,7 Kw over 86.000 kilometer.
- Software
De software heeft over 2 jaar tijd behoorlijke stappen gemaakt.
Op de eerste trips zocht ik maar via mijn telefoon naar de juiste snelladers te zoeken.
Tegenwoordig kan de auto dit allemaal zelf en werkt het heel goed.
Verder heeft de auto bij de dealer de eerste paar software-updates gehad voor sneller laden.
- Reparaties en onderhoud
De auto heeft 1 klein probleem gehad.
Er was vocht gekomen in de lichtbar voorop en die was daarom stuk gegaan en vervangen onder fabrieksgarantie.
- Snelladen
Ook hier zijn grote stappen gemaakt in 2 jaar tijd.
Toen ik de auto net kreeg laden die met koud weer niet veel sneller dan 160KW tegenwoordig haal ik bijna altijd wel de 200KW in de winter.
In de zomer is het inpluggen en de snelheid gaat meteen naar maximaal.
Het keerpunt zit ongeveer op 12 graden buitentemperatuur heb ik gemerkt.
- Wat mis ik nog aan deze auto?
1. Draadloos carplay/Android auto.
2. Achteruit wisser
Bij het vertrek bij mijn werk had ik de optie om de auto over te kopen.
Ik verwacht dat ik de auto nog 4 jaar zal houden tot er weer wat grote stappen zijn gemaakt op EV techniek met laden en range.
------Update 2025--- Kilometerstand 112.000
Mijn vrouw rijdt sinds begin 2024 in de Ioniq 5 en zelf ben ik overgestapt op de Tesla Model 3 Highland.
Mijn vrouw rijdt vooral binnen Noord- Holland met de auto en de volgende punten vallen dat erg op.
In de zomer kan ze door vooral op binnen wegen te blijven een verbruik van ongeveer 14.5 Kw halen per 100 kilometer. Dat is dus erg netjes.
Als ik krijg daar onderhoudskosten met de kilometerstand is dit eigenlijk heel netjes. Dat is niks op een nieuwe set winter en zomerbanden na. Wat voor mij prima binnen de verwachting van de kilometerstand is.
---- Problemen---
Begin januari is de ICCU gebroken van de auto.
Deze is onder garantie vervangen, alleen moest hier tot begin maart op wachten.
Een vervangende auto gingen ze niet geven bij de dealer. Voor mij is het grootste minpunt van de Hyundai dan ook hun dealer netwerk ouderwets en duidelijk ingericht op de I10 koper voor mijn gevoel.
Bij ophalen van de auto heb ik even controle gedaan wat de kosten zouden zijn als dit buiten de garantie vervangen zou moeten worden.
Ze gaven toen aan 6000 Euro.
Voor mij was dit wel een teken dat de auto richting einde garantie ook echt weg gaat.
Het liefste zou ik de auto helemaal oprijden. Maar het ICCU probleem is iets wat bij dit platform gewoon te veel terug komt.
---- Vergelijk met de Tesla M3 Highland ----
Allebij een EV maar wel totaal andere auto's
De afwerking van de Tesla is in mijn optiek zelfs beter met mooiere materialen. Bij de Ioniq zie je gewoon veel hard plastic op veel delen van de auto.
Software
Dit is heel simpel doordat ik nu kennis heb gemaakt met de software van Tesla is de Ioniq 5 in mijn ogen bijna antiek in gebruik.
Vooral het gemak waarmee alles werkt in de Tesla.
Range en laden
De model 3 is het RWD model en op lange ritten heeft die ook meer range als de Ioniq wat niet onverwacht is.
Het laden gaat langzamer maar door het gemak en de snelheid waarmee je kan aankoppen aan een supercharger wint de Tesla alsnog in totale tijd.
De Ioniq kan zeker sneller laden alleen de vertraging zit in de laadpalen van Ionity en Fasned.
Daarnaast zijn de kosten bij Tesla veel lager in de meeste Europese landen.
Bij een volgende auto zou ik op dit moment niet meer voor een Hyundai gaan.
Ik zou kijken richting een Xpeng of Tesla vanwege de software en prijs.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai Ioniq 5
Had je deze auto's al gezien?

Hyundai Ioniq 5 Lounge 73kWh 360* Camera / Comfortstoelen / Navi / Stoel verwarming en koeling / Stuur verwarming
- 2022
- 59.234 km

Hyundai Ioniq 5 | Connect+ 73kWh | Trekhaak | Camera |
- 2022
- 28.235 km

Hyundai Ioniq 5 Lounge 77.4 kWh / €15705,- Korting / Rijklaarprijs / Direct Leverbaar
- 2024
- 6 km