Hyundai Ioniq 5 73kWh Lounge (2021) #6
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ioniq 5 73kWh Lounge |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 27.000 km |
Eerste ~10 maanden
- 11.000 km
We reden al een elektrische Ioniq (het lage model wat er ook als Hybride is) die ik 2e hands gekocht had met nog geen 2000km op de klok en pas een paar maanden geregistreerd. Met de 180 a 220km actieradius konden we dankzij het goede snellaad netwerk (en relatief goede snellaad prestaties ook) prima uit de voeten in Nederland.
Toch leek een volgende stap wel wat. De Ioniq was soms net te klein, comfort was best OK maar kon beter en een grotere range zou tripjes net buiten Nederland ook mogelijk maken (ik plan niets - met een beetje plannen is ook veel langere afstand mogelijk) en verder ook meer kunnen rijden op stroom van thuis (uit de zonnepanelen).
Ik twijfelde een beetje over de Mustang Mach-e maar daar leek toch wel wat commentaar te zijn op een hard onderstel. Tja; ik zoek toch vooral een comfortabele en ruime auto. De Ioniq 5 had ik wel een beetje gevolgd maar klikte nog niet echt bij me. Uiteindelijk haalde mijn vrouw me over om toch maar eens te gaan proefrijden. Ondanks dat de specifieke auto een donker interieur had kwam het ruimtelijke (en moderne) gevoel goed over. Het comfort was ook duidelijk een stap verder. En ook op de rijassistenten kon ik veel verbetering merken in vergelijk met de gewone Ioniq.
En toen kwam er een heel goed inruilbod bij. De oude Ioniq is erg geliefd bleek. Dat bleek uiteindelijk zeker; de garage had mijn oude Ioniq binnen 24uur weer verkocht.
Dan dus de Ioniq 5. Ik ging voor een Lounge editie; het topmodel qua luxe. Verder de grote accu met alleen de achterwielaandrijving - snel genoeg en een heel ruim comfortabele marge qua range (dubbele van de oude Ioniq). Ook 19" gekozen vanwege range maar ook comfort. Verder gegaan voor een panoramadak en een licht interieur (met deels donkergroen) voor een nog ruimtelijker gevoel. De kleuren die gekozen worden waren afhankelijk van het gekozen interieur; ik kwam zo uit bij de standaard kleur wat een groen-grijs-paars Mica (Mystic Olive) is.
Besteld in Juli en levering was nog net voor de kerst. Viel nog best mee, zeker omdat ik in de eerste golf bestellingen zat na de "45" editie.
En dan de ervaringen met rijden over die maanden. Minder gereden dan verwacht overigens.
Ja het is fantastisch! Comfort, licht, ruimte, etc maken het een huiskamer gevoel. Daar moet je natuurlijk van houden maar bij hoe ik deze auto gebruik past het heel goed. Alles werkt behoorlijk intuïtief in een goede mix van knoppen en bediening via het scherm. Head-up display (met augmented reality van de Adaptieve Cruise Control en van de navigatie) is veel fijner en nuttiger dan verwacht. Qua bochtgedrag is het ook echt niet verkeerd; het comfort maakt de auto heel soms iets deinerig maar het is ook geen dweil. Voor echt scherper sturen is er de Kia EV6.
Op die 10 maanden maar een 2 of 3 keer aan de snellader gestaan want de range is eigenlijk altijd genoeg om weer thuis te komen. De 1e keer snelladen (winter) viel tegen met nog niet eens 80kW... de accu is ten 1e gevoelig voor temperatuur (daarvoor is er een SW update die binnenkort op mijn auto wordt geïnstalleerd en die alvast voorverwarmd) en 2e heeft de warmtepomp nodig tijdens het laden om die temperatuur te behalen. Zit je in de winter tijdens het laden dus met de kachel aan dan is die warmtepomp al daarvoor geclaimd. Deels een kostenbesparing (keuzes moeten gemaakt worden) maar deels iets dat Hyundai iets langer over had moeten nadenken. Gelukkig dan wel de update ook uitrollen over de bestaande auto's.
Verbruik wisselt erg tussen de 16kWh/100km en 21kWh/100km en vooral afhankelijk van rijstijl en type weg. Tot aan zo'n 105km/h is het verbruik heel netjes maar daarboven gaat het formaat van de auto en de bijbehorende luchtweerstand wel invloed hebben. Maar aangezien er toch genoeg capaciteit in die accu zit is dat geen reden om waar het mag niet harder te rijden. Door de stilte aan boord rij je wel al heel snel te hard.
Problemen dan?
- Er is een terugroepactie op soms niet goed inschakelen van de P functie; zelf niet ervaren
- Van een raamlijst is er een stukje zwart plastic af
- De navigatie loopt weleens vast tijdens het laden of de datum&tijd blijven stilstaan
- Als de auto een waarschuwing geeft voor spookrijden (dat doet hij op basis van een verkeersbord en op een parkeerterrein wil dat weleens gebeuren) dan blijft die waarschuwing heel lang staan
Binnenkort voor het 1e onderhoud, de terugroepactie, de update voor de batterij verwarming en algemeen een rondje SW updates. En ook maar eens vragen waar de beloofde SW updates-over-the-air blijft. Zeer tevreden maar dan moet Hyundai en de dealer organisatie wel alles goed oppakken en een beetje met hun tijd mee. Aan de auto's die ze leveren zal het niet liggen.
Richting de 2 jaar oud
- 23.000 km
Inmiddels weer een jaar verder sinds de vorige update. Niet zo veel gereden in de afgelopen zomer want dankzij een lange zomer meer gebruik gemaakt van de klassiekers en de cabrio (Renault Wind). Met het meer gure weer is het wederom vooral de Ioniq5 die het werk moet doen.
Vorig jaar nog net voor de kerst bij de Hyundai dealer geweest. Niet voor onderhoud (dat had ik verkeerd onthouden) maar wel voor die raamlijst te vervangen, de terugroepactie en voor diverse SW updates, waaronder het vrijschakelen van over-the-air updates. En daarnaast is de camera van de lane keeping assist opnieuw gekalibreerd wat het slingeren vrijwel weggenomen heeft. Als laatste werd de accu verwarming functie toegevoegd van het nieuwe modeljaar; oftewel dat de accu gaat voorverwarmen als er een snellader is ingesteld in de navigatie.
In de maanden erna is me een keer opgevallen dat de navigatie kaart ineens bijgewerkt was. Verder 2x een update gehad waarvoor ik moest toestemmen. De ene heeft liedjesherkenning "Soundhound" toegevoegd aan het radio menu (wel even je account instellen) en de andere heeft EV-routeplanner toegevoegd die nu zelf een route uitstippelt langs laders. Die laatste functie was al beloofd maar nu kwam het dus 1,5 jaar na aanschaf.
Het is keurig enzo, maar ik had het eerder verwacht.
Intussen dook er een ander probleem op. Ik had al eens gemerkt met snelladen dat de beloofde snelheid niet echt gehaald werd. De 200kW had ik nooit gezien. Maar heel vaak maak ik niet eens gebruik van het snelladen, en daarbij niet altijd ingesteld op de naviagtie. Maar toen ineens wilde bij sommige snelladers het laden niet starten. Bij andere wilde het wel starten maar brak het al na een 1 a 2 minuten af met een melding van een hoogspanning fout. Uiteindelijk de auto eens met een vrij lege accu ingeleverd bij de dealer en die is met diagnose apparatuur aangesloten naar een snellader gereden. Dit bleek uiteindelijk een temperatuur probleem. Een vervolg afspraak die een 3 dagen duurde was er nodig voor de reparatie. Het probleem bleek een temperatuur sensor te zijn in een van de hoogspanningsconnectoren. Dit zit erin om te voorkomen dat een slecht contact in zo'n connector zorgt voor overhitting. Maar bij dit geval ging dit alarm dus te vroeg af. De oplossing: de gehele hoogspanningskabelboom moest vervangen worden en daarvoor moest op het dashboard na het hele interieur eruit. Na deze reparatie haalde ik ineens (met voorverwarming) bijna 230kW bij het snelladen... oftewel dit probleem heeft er altijd ingezeten en werd langzaam erger. Nu nog een keer terug omdat een van de rubbers in de deuropening niet goed is terug is gezet en losgekomen is.
Het is allemaal netjes opgelost met garantie en een gratis leenauto.. maar als dit je buiten de garantie gebeurt dan is het toch vrij heftig. Het is dan wel een typisch kinderziekte probleem maar toch. Het lijkt gelukkig geen "standaard" probleem te zijn.
Ohja, en toen bleek er ook nog een SW update open te staan om een fout te fixen die er met de terugroepactie ingekomen was. Gelukkig niets gemerkt maar dit was dus een herstel op een herstel. Dat was niet zo slim.
Verder nog een eigenaardigheid ontdekt. De auto staat op 4-seizoens banden en dat maakt het verhaal misschien iets anders. Ik merkte dat met wat stevig rijden de auto weleens in een bocht iets wilde uitbreken. Maar opvallend is dat het geval waar dat eerder niet zo was. Banden slijtage zag er nog normaal uit. Bandenspanning meter gaf zo'n 2,4 aan waar het 2,5 moet zijn (maar zo nauwkeurig zijn die niet). Wat blijkt: het trad vooral bij wat koudere dagen en die zijn blijkbaar genoeg om de spanning naar 2,3 te laten zakken. Bandenspanning monitor geeft pas een waarschuwing bij 2,2 maar al daarvoor is er dus al veel verschil in weggedrag te merken. Merk je dus verschil dan even het scherm oproepen met bandenspanning en als dat iets lager aangeeft dan 2,5 is het al reden om naar een bandenvul-paal te rijden. De auto niet aan te rekenen maar wel opvallend.
En toen kwam er een steentje op het raam, vlakbij de rand. Dat betekent meestal en zo ook nu dat er binnen minuten een barst ontstaat. Helaas... een nieuw raam erin. Bij de raam-fitter langs en die moeten dan vanwege alle elektronische systemen de auto koppelen aan het internet aan hun eigen expert-centrum. Ook doen ze zo de calibratie en verder moet een deel van de calibratie al rijdend gedaan worden. Maar... het kan gewoon wel, het bedrag is niet belachelijk en de verzekering dekt het.
Qua kwaliteit ervaring toch niet helemaal naar mijn verwachtingen, al besef ik me dat ik een lastige klant ben. De dealer is erg vriendelijk en doet hun best maar klanten verwachten denk ik meer van de hele service ervaring.
Het rijden blijft wel prettig. Wel wat meer ruzie met de regensensor maar ik sluit niet uit dat barst in het raam er effect op heeft. Het opstarten en dan een rijdersprofiel kiezen is in de praktijk wel te langzaam, je zit vaak te wachten tot je kan gaan rijden, en nog erger zelfs tot je de stoel instelling uit het geheugen kan oproepen (zit immers ook aan profiel gekoppeld). Soms is het irritant dat je constant een beetje aan het stuur moet hangen wanneer deze op Lane Assist rijdt (zo weet de auto dat je de handen aan het stuur hebt); vooral omdat hier betere oplossingen voor zijn.
Maar bovenal; heel persoonlijk heb ik toch liever een lagere auto. Zuiniger op hoger tempo en een betere balans tussen comfort en sportief. En de SUV trend doet mijn niets.
Zodoende gekozen voor een opvolger die zo ongeveer als de Ioniq5 een 2,5 jaar oud is zal worden geleverd. Een elektrische stationwagon zal het worden; en dat levert Hyundai niet.
De Ioniq5 blijft een goede auto (smaakgevoelig) maar zou buiten Hyundai denk ik beter tot zijn recht zijn gekomen.
Bijna afscheid
- 27.000 km
Het duurt nu niet lang meer tot de Ioniq5 weer de deur uitgaat. En er was nog even een vervelende verrassing.
Op een ochtend was de auto helemaal dood. Reageerde niet meer op de sleutel of de app. Met de noodsleutel wel de auto ingekomen maar was ook niet in te schakelen. De 12V accu waarschijnlijk leeg - ondanks dat de auto aan de laadpaal had gestaan.
De Hyundai Mobiliteitsservice gebeld maar omdat het onderhoud net een 2 weken later zou plaatsvinden dan gewenst (drukte in de werkplaats) was die net afgelopen. Die wordt met iedere beurt verlengd maar loopt dus ook al snel af.
Uiteindelijk zelf met startkabels in de weer geweest en met een klein beetje stroom van een andere auto heeft die dan genoeg om wel actief te worden. Is dan eenmaal het EV systeem ingeschakeld is er zat stroom vanuit de hoogspanning accu.
Bij de Hyundai nagekeken en dan blijkt dat er een SW terugroepactie open staat op de ICCU - de module die o.a. regelt hoe het laadprocess loopt en hoe en wanneer de 12V accu op spanning wordt gehouden. Bekent probleem dus. Toch jammer dat ik dan eerst met een niet werkende auto geconfronteerd wordt.
En zo heb ik toch een beetje gemengde gevoelens. Dat gaf ik de vorige keer al aan. Auto's zijn wat gevoeliger en bevatten meer fouten dan vroeger, los van het merk of type. Maar hoe actief (en vooral pro-actief) je hiermee omgaat is een groot verschil. En ondanks vriendelijke mensen die ook proberen behulpzaam te zijn vindt ik de Hyundai Nederland en hun opzet met de dealers hier niet helemaal bij passen. Uit de tijd misschien wel.
De auto zelf is buiten zijn probleempjes echt wel een heel fijne auto. De app werkt bijvoorbeeld eigenlijk feilloos en dat is iets wat de meeste merken niet voor elkaar lijken te krijgen. Comfort van de stoelen blijft fantastisch en het ruimteaanbod ook. Verbruik is ook niet heel hoog (ja kan beter maar de meeste scoren slechter) en ook is het gewicht opvallend laag in vergelijking met concurenten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai Ioniq 5
Had je deze auto's al gezien?

Hyundai Ioniq 5 Connect 58 kWh 1e Eigenaar | Matte lak | Trekhaak | Fabrieksgarantie | NAP
- 2021
- 39.598 km

Hyundai Ioniq 5 Lounge AWD 77.4 kWh | Panorama dak | Stoelverwarming | Geheugen stoelen | Stoelverkoeling | Warmtepomp | parkeercamera | Navigatie | Stuurverwarming |
- 2023
- 38.002 km

Hyundai Ioniq 5 Connect+ 84 kWh MODELJAAR 2024 | GEEN LEVERTIJD! | NIEUW TYPE!!
- 2024
- 9.276 km