Hyundai Ioniq 5 73kWh Lounge (2021) #3
autoreview

Signalement
Uitvoering | Ioniq 5 73kWh Lounge |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 7.500 km |
Erg fijne auto
- 7.500 km
Ik heb mijn Ioniq 5 sinds begin oktober en hij bevalt erg goed. De auto rijdt erg comfortabel. Begin oktober was een rit Haarlem-Antwerpen en terug haalbaar op één lading (ongeveer 15 graden).
Nu zijn we net terug van wintersport in Frankrijk (ongeveer 1200 km). Bij deze koelere temperaturen en bepakking liep de range terug naar ongeveer 250km. De skibox hebben we nog even thuisgelaten, misschien eerst oefenen in de zomer.
Voor deze lange rit heb ik een OBD-dongle aangeschaft zodat ABRP live data uit de auto kan gebruiken. Het werkt maar…Wat een verschrikkelijk onhandige app! Ik snap niet waarom je dit zou gebruiken en dat het zo populair is. Daarna een poging gewaagd met de Pump-app die via Bluelink live-data van de auto gebruikt. Marginaal beter maar nog steeds zeer onhandig. Kan iemand mij uitleggen waarom deze apps de auto op zo’n lange rit steeds maar deels opladen , vaak maar tot 54%. (Ipv de snelste 80%). Op de terugreis gestopt apps te gebruiken. Gewoon een snellader gezocht aan het einde van de range in de navigatie van de auto, veel handiger.
Terug naar de auto zelf. Zoals ik zei rijdt hij zeer comfortabel senatoren zitten erg fijn en rijden op de lange afstand is niet vermoeiend, veel minder vermoeiend dan met de Audi Q5 waarmee ik de rit al vaker maakte. Dit is voor een groot deel te danken aan de adaptieve cruisecontrol en de zelfsturende functie. Hierover wordt geklaagd in andere reviews, dat hij zou slingeren. Dat is alleen zo als je het stuur helemaal loslaat. Houd je één hand aan het stuur en stuur je rustig mee dan stuurt hij prima op de snelweg. Ik denk zoals het bedoeld is: geen autopilot maar een stuurhulp.
Als ik ergens over moet klagen is het de bagageruimte, die is kleiner dan ik hoopte, gebaseerd op de beloofde liters. Ook het snelladen gaat minder snel dan beloofd: ik heb nog geen waardes boven de 150kwh gezien terwijl 230kwh was beloofd. Dit zijn beide gelukkig dingen die maar een paar keer per jaar irriteren.
Tip: als je de stoelverwarming (of ventilatie) met 1 knop aan wil zetten, druk dan op de “warmer” knop. Heeft mij twee maanden gekost om uit te vinden:)
Nog een aanvulling! Bij de aanschaf had ik dakdragers bedongen. Deze werden half januari geleverd en zouden bij de dealer op maat gemaakt worden (hele dag mee bezig!!). Bij het ophalen vond ik ze al niet echt mooi… maar bij het rijden echt verschrikkelijk. Één groot fluitconcert! Ze zeiden dat het met dakkoffer erop “wel minder” zou worden. Maar minder kon volgens mij nooit acceptabel worden dus ik heb ze er meteen af laten halen.
Afgelopen week thule wingbar edge dragers besteld en laten monteren (1/2 uurtje) bij dakdragerwinkel.nl. Alleen een beetje geruis, perfect. Zeker niet goedkoop maar niet duurder dan de Hyundai dragers.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.