Hyundai Ioniq 5 73kWh Lounge (2021) #3

autoreview

Hyundai Ioniq 5 73kWh Lounge (2021)

Signalement

UitvoeringIoniq 5 73kWh Lounge
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand laatst7.500 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Erg fijne auto

  • 7.500 km

Ik heb mijn Ioniq 5 sinds begin oktober en hij bevalt erg goed. De auto rijdt erg comfortabel. Begin oktober was een rit Haarlem-Antwerpen en terug haalbaar op één lading (ongeveer 15 graden).
Nu zijn we net terug van wintersport in Frankrijk (ongeveer 1200 km). Bij deze koelere temperaturen en bepakking liep de range terug naar ongeveer 250km. De skibox hebben we nog even thuisgelaten, misschien eerst oefenen in de zomer.

Voor deze lange rit heb ik een OBD-dongle aangeschaft zodat ABRP live data uit de auto kan gebruiken. Het werkt maar…Wat een verschrikkelijk onhandige app! Ik snap niet waarom je dit zou gebruiken en dat het zo populair is. Daarna een poging gewaagd met de Pump-app die via Bluelink live-data van de auto gebruikt. Marginaal beter maar nog steeds zeer onhandig. Kan iemand mij uitleggen waarom deze apps de auto op zo’n lange rit steeds maar deels opladen , vaak maar tot 54%. (Ipv de snelste 80%). Op de terugreis gestopt apps te gebruiken. Gewoon een snellader gezocht aan het einde van de range in de navigatie van de auto, veel handiger.

Terug naar de auto zelf. Zoals ik zei rijdt hij zeer comfortabel senatoren zitten erg fijn en rijden op de lange afstand is niet vermoeiend, veel minder vermoeiend dan met de Audi Q5 waarmee ik de rit al vaker maakte. Dit is voor een groot deel te danken aan de adaptieve cruisecontrol en de zelfsturende functie. Hierover wordt geklaagd in andere reviews, dat hij zou slingeren. Dat is alleen zo als je het stuur helemaal loslaat. Houd je één hand aan het stuur en stuur je rustig mee dan stuurt hij prima op de snelweg. Ik denk zoals het bedoeld is: geen autopilot maar een stuurhulp.

Als ik ergens over moet klagen is het de bagageruimte, die is kleiner dan ik hoopte, gebaseerd op de beloofde liters. Ook het snelladen gaat minder snel dan beloofd: ik heb nog geen waardes boven de 150kwh gezien terwijl 230kwh was beloofd. Dit zijn beide gelukkig dingen die maar een paar keer per jaar irriteren.

Tip: als je de stoelverwarming (of ventilatie) met 1 knop aan wil zetten, druk dan op de “warmer” knop. Heeft mij twee maanden gekost om uit te vinden:)

Nog een aanvulling! Bij de aanschaf had ik dakdragers bedongen. Deze werden half januari geleverd en zouden bij de dealer op maat gemaakt worden (hele dag mee bezig!!). Bij het ophalen vond ik ze al niet echt mooi… maar bij het rijden echt verschrikkelijk. Één groot fluitconcert! Ze zeiden dat het met dakkoffer erop “wel minder” zou worden. Maar minder kon volgens mij nooit acceptabel worden dus ik heb ze er meteen af laten halen.

Afgelopen week thule wingbar edge dragers besteld en laten monteren (1/2 uurtje) bij dakdragerwinkel.nl. Alleen een beetje geruis, perfect. Zeker niet goedkoop maar niet duurder dan de Hyundai dragers.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.