Hyundai Ioniq 5 73kWh Lounge (2021) #11

autoreview

Hyundai Ioniq 5 73kWh Lounge (2021)

Signalement

UitvoeringIoniq 5 73kWh Lounge
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf77.000 km
KM-stand laatst87.500 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Keuze voor de Ioniq 5

  • 77.000 km

In 2020 besloten mijn vrouw en ik dat we elektrisch wilden gaan rijden. Voorwaarde was wel dat het maandelijkse kostenplaatje niet heel veel mocht afwijken van de lasten die onze Golf 7 Variant Highline met zich meebracht.
Gezien we nog wat onzeker waren over de houdbaarheid van een batterij besloten we voor private lease te gaan. We kozen voor een scherpe aanbieding via ANWB private lease en zo reden wij vanaf eind 2020 rond in een Kia Soul. (Zie mijn andere review)

Keuze voor de Ioniq 5
De Soul overtuigde ons ervan dat de volgende auto weer een EV zou worden.
Na in 2023 een ritje met een Model 3 naar Parijs en terug gemaakt te hebben, was ik er ook van overtuigd dat de keuze voor een Model 3 rationeel gezien een no-brainer was. Gezien de grote verbeteringen ten opzichte van de Model 3 uit het introductiejaar 2019 sorteerde ik voor op een Model 3 vanaf bouwjaar 2022. Toen Elon Musk in aanloop naar de verkiezingen in de VS in mijn ogen steeds extremistischer werd ontstond bij mij de twijfel en ik hoopte er stiekem op dat hij zijn aandeel in Tesla van de hand zou doen, zodat ik gewoon bij mijn keuze kon blijven. Toen bleek dat niets van dit alles zou gebeuren kwam de Ioniq 5, die ik al sinds zijn introductie heel geslaagd vond, in beeld. Ook keek ik met een schuin oog naar de Megane E-tech, want ook dat vind ik een mooi ontworpen auto, maar op basis van de gebrekkige binnenruimte en de duurtestverslagen viel de Megane toch af.

En zo stond op 4 april 2025 een blauwe Ioniq 5 Lounge edition occasion voor de deur. Het ontwerp en de blauwe lak in combinatie met de Diamond velgen zorgen ervoor dat ik altijd weer even omkijk nadat ik hem geparkeerd heb, iets wat de Soul niet in mij opriep. Ja, ik was er echt blij mee. De enige twee wensen die ontbraken waren een panoramadak en een trekhaak.
Een panoramadak is achteraf niet te monteren, maar de afneembare trekhaak is inmiddels keurig netjes geplaatst.

De eerste 10.000km

  • 87.000 km

De eerste 10.000km zitten erop en ik ben tot nu toe heel blij met de auto.

Pluspunten
De auto is ontzettend comfortabel en dat werkt enorm onthaastend.
Je reist in grote rust door de stilte in de auto en de zachte vering. Daar moet je van houden, maar ik heb daar tijdens onze zomervakantie naar Oostenrijk, Duitsland en Tsjechië echt enorm van genoten. Bij terugkomst keek ik dan ook direct alweer uit naar de ritjes Drenthe en Phantasialand in Duitsland een week later.

Een pluspunt dat voor iedere ev geldt, instant koppel, is natuurlijk ook in de IONIQ 5 voor handen. Het voelt wel totaal anders dan in de Kia Soul. De Soul reageert erg lichtvoetig op het stroompedaal, terwijl het in de IONIQ 5 allemaal in zo'n rust gebeurt dat de snelheidsbeleving een beetje mist. Dit leidt er wel toe dat je ook heel ontspannen en rustig gaat rijden. De auto nodigt gewoonweg niet uit om mee te planken, dus hij doet de naam van zijn lounge uitvoering echt eer aan.

Het snelladen met deze auto is natuurlijk ook om blij van te worden. Hoe groot je actieradius is, is minder belangrijk dan de tijd die je nodig hebt om de batterij weer op te laden. Waar de Kia Soul met maximaal 79kw per uur kon laden, wat in praktijk al snel betekende dat de 70kw soms net een minuut gehaald werd om vervolgens heel snel onder 50 en 40kw te zakken, laadt de IONIQ 5 echt als een beest. De software verwarmt de batterij voor wanneer je naar een snellader navigeert en deze zomer liet de meter dan laadsnelheden boven de 220kw zien. Die piek is natuurlijk leuk, maar belangrijker nog is dat de gemiddelde laadsnelheid ook hoog is.

In het rijtje pluspunten kan natuurlijk niet onvermeld blijven dat de binnenruimte van de IONIQ 5 prettig groot is. Zowel voor als achter heb je een zee van ruimte waar nog mee gespeeld kan worden, omdat de middenconsole naar voor en naar achteren verschuifbaar is. Voorin geeft dit met de middenconsole in de achterste stand een extra ruimtelijk effect en wanneer je met drie passagiers op de achterbank op pad gaat levert het naar voren schuiven ervan extra voetruimte op voor de passagier in het midden.
Ook beide delen van de achterbank kunnen naar voor en naar achter worden geschoven. Dit kan over een afstand van zo'n 10 a 15 centimeter en dit bedien je, in tegenstelling tot de middenconsole, niet met de hand, maar elektrisch. Dit levert dus naar keuze heel veel extra been- of kofferbakruimte op.
Het naar voor en achter schuiven van de achterbank bedien je als bestuurder met een paar knoppen die aan de zijkant van de rugleuning van de bijrijdersstoel zijn geplaatst. Voor de achterpassagiers zelf zitten er knoppen aan de zijkant van de zitting van de bank. Ook de hellingshoek van de rugleuning van de achterbank is aanpasbaar en dat is natuurlijk wel heel erg comfortabel voor onze dochter van tien. Zelf is ze ook enorm verguld met de verstelmogelijkheden van de achterbank, maar ook de enorme armleuning en de zonneschermpjes die je uit de deur omhoog kunt trekken maken haar en haar vriendinnen blij. 'Nu zijn we celebs papa' klinkt het regelmatig van de achterbank, waarna er direct ook opdrachten aan de privéchauffeur volgen
voor bestemming, rijtempo en het verstrekken van snoepjes.

Minpunten
Bij snelheden van rond 110 a 112 km per uur constant is er hoge piep aanwezig van de motor. Voor de ouderen onder u, het klinkt zoals de hoge piep van een beeldbuis-televisie uit de jaren zeventig. We constateerden deze piep al bij de proefrit, maar de dealer zou er uiteraard voor zorgen dat dit probleem verholpen zou worden. Na het ophalen van de auto viel het niet direct op, maar we constateerden na een paar dagen toch dat de piep er nog was. Hij was weliswaar heel veel zachter, maar volledig verholpen was het euvel dus niet Tijdens de zomer nam het volume ervan ook weer toe en daarom nam ik contact op met Herwers in Arnhem, de dealer waar wij de auto gekocht hadden.
Herwers gaf aan dat het gecontateerde probleem onder fabrieksgarantie valt en dus onderzocht en verholpen kon worden bij een dealer bij ons in de buurt. Bij van der Linden in Waddinxveen kreeg ik echter te horen dat zij hier niet aan mee wilden werken, omdat zij helemaal niet wisten of dit wel onder fabrieksgarantie valt en zij dan mogelijk voor kosten zouden kunnen opdraaien, waarvan ze vooraf niet wisten hoe hoog die dan zijn.
Ze verwezen me dus weer vriendelijk door naar Herwers, waar mij weer te kennen werd gegeven dat dit echt niet zo werkt en dat je bij iedere merkdealer geholpen hoort te worden. Andere dealers hadden hier in vergelijkbare gevallen volgens Herwers wel keurig op gehandeld en Herwers gaf aan hier dan ook melding van te doen bij de importeur. Hoe dan ook, daar was ik niet mee geholpen en dus staat er alsnog een afspraak gepland in Arnhem. Jammer, en een slechte eerste ervaring met de Hyundai dealerorganisatie.

Een minpunt op het bagagevlak is dat de kofferbak relatief laag is en niet zo'n praktische vorm heeft. De schuin aflopende achterklep maakt hoog stapelen onmogelijk en onder de bodemplaat is maar een centimeter of tien extra ruimte over een beperkt deel van het totale oppervlakte. Het is genoeg voor een paar wandelschoenen, wat hesjes, bandenset, trekhaak en de bijbehorende witte kentekenplaat, maar dan heb je het ook wel gehad.

Een derde minpuntje, het rammelen van de achterklep, wat een veel voorkomend probleem bij de IONIQ 5 schijnt te zijn, is onder garantie verholpen.

Een vierde minpunt is het ontbreken van sensoren die registreren dat je het stuur nog vast hebt. Je dient echt aan het stuur te draaien om te bevestigen dat je het stuur nog in handen hebt en dat is onprettig. Ik krijg dan ook erg vaak de melding dat ik mijn handen aan het stuur moet houden terwijl ik het stuur gewoon vast heb.

De stoelen van de Lounge uitvoering zijn geweldig. Net zo fijn als in onze Volvo V70. Echter een luxe-onderdeel bij die stoelen van het Loungepakket, de uitklapbare voetensteunen, ziten voor zowel mij als mijn vrouw een beetje in de weg. Ze vallen naar onze zin ingeklapt net niet ver genoeg onder de zitting, waardoor je ze altijd voelt. Leuk wanneer je de stoel een keertje in de relax, slaap of anderszins stand wil gebruiken, maar dat doe je niet zo vaak. Dus, had ik de keuze gehad, dan zouden die steunen eruit gaan.

Een klein, maar evengoed best irritant minpuntje betreft de achtergordels. Wanneer deze na gebruik niet op de juiste manier naast de bank oprollen dan kan ik bij het volgende ritje onderweg stoppen vanwege het vervelende getik van de gordel tegen het harde plastic paneel naast de achterbank. De gordel even omdraaien en het is verholpen, maar het voelt wel een beetje als een ontwerpfout

Ook valt het op dat de connectiviteit van de Bluelink app niet altijd stabiel is. Daarnaast wijkt de ingeschatte range die de app aangeeft altijd af van de range die de auto laat zien. Gek genoeg ziet de interface er exact hetzelfde uit als in de app van Kia en daar hadden we deze problemen nooit.

Het gemis van een achterruitwisser, waar veel andere gebruikers over klagen, daar heb ik niet zo'n moeite mee. De twee zijspiegels bieden genoeg zicht en wil ik echt even meer zien van wat er achter me gebeurt dan gebruik ik de fysieke knop op het dashboard waarmee je de achteruitrijcamera en de camera aan de voorzijde op je scherm kunt toveren.


Verbruik
Het gemiddelde verbruik in de dagelijkse praktijk staat tot nu toe meestal net iets boven 18kwh/100km. Normale zomerse ritjes variëren in verbruik van 15 tot 22kwh. Die 22kwh betreft dan relatief korte ritten met voornamelijk snelwegkilometers.

Tijdens de vakantie op de snelweg in Duitsland reed ik meestal tussen de 135 en 140 km per uur en bij temperaturen rond de 15 tot 30 graden leverde dit een verbruik op van rond de 22kwh per 100km. Na mijn ervaringen met een Volvo XC 40 p8 recharge tijdens een zomervakantie vorig jaar, vind ik die 22kwh/100 km helemaal niet verkeerd. Sterker nog onze Kia Soul liet bij dergelijke snelheden een vergelijkbaar verbruik zien. Dus het hogere gewicht en de grotere velgen tov de Kia Soul maken weinig uit.

Tot zover de stand van zaken in september 2025, na een half jaar met de IONIQ 5. Op naar nieuwe ervaringen.

Nieuwe tractiemotor

  • 87.500 km

Op 29 oktober is de auto bij Herwers in Arnhem onderzocht om de oorzaak van de piep uit de motor te achterhalen. De monteur verwijderde alle isolatie uit de kofferbak, deed de achterbank omlaag en reed als passagier met mij mee. Hij maakte hierbij opnamen die hij aan Hyundai Nederland moest laten horen. Op basis van die opnamen kreeg hij akkoord om de tractiemotor onder garantie te vervangen. Voor zover ik heb begrepen zit er bij de achteras een bak met daarin de elektromotor en een tractiemotor en het was die laatste die de piep veroorzaakte. De tractiemotor zorgt voor de tandwieloverbrengingen naar de aandrijving.
Het is jammer dat ik uit Gouda weer naar Arnhem moest, maar het is allemaal wel heel erg goed opgepakt door Herwers.

Op 3 en 4 november wordt de klus uitgevoerd en ik krijg ik, ook op kosten van Hyundai, voor twee dagen vervangend vervoer mee.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Hyundai Ioniq 5

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.