Hyundai Ioniq 5 73kWh Lounge (2021) #11
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ioniq 5 73kWh Lounge |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 77.000 km |
KM-stand laatst | 87.000 km |
Keuze voor de Ioniq 5
- 77.000 km
In 2020 besloten mijn vrouw en ik dat we elektrisch wilden gaan rijden. Voorwaarde was wel dat het maandelijkse kostenplaatje niet heel veel mocht afwijken van de lasten die onze Golf 7 Variant Highline met zich meebracht.
Gezien we nog wat onzeker waren over de houdbaarheid van een batterij besloten we voor private lease te gaan. We kozen voor een scherpe aanbieding via ANWB private lease en zo reden wij vanaf eind 2020 rond in een Kia Soul. (Zie mijn andere review)
Keuze voor de Ioniq 5
De Soul overtuigde ons ervan dat de volgende auto weer een EV zou worden.
Na in 2023 een ritje met een Model 3 naar Parijs en terug gemaakt te hebben, was ik ervan overtuigd dat de keuze voor een Model 3 rationeel gezien een no-brainer was. Gezien de grote verbeteringen tov de Model 3 in het introductiejaar 2019 sorteerde ik voor op een Model 3 vanaf bouwjaar 2022. Toen Elon Musk in aanloop naar de verkiezingen in de VS in mijn ogen steeds extremistischer werd ontstond bij mij de twijfel en ik hoopte er op dat hij zijn aandeel in Tesla van de hand zou doen. Toen bleek dat niets van dit alles zou gebeuren kwam de Ioniq 5, die ik al sinds de introductie heel geslaagd vond, in beeld. Ook keek ik met een schuin oog naar de Megane E-tech, want ook dat vind ik een mooi ontworpen auto, maar op basis van de gebrekkige binnenruimte en de duurtestverslagen viel de Meganen af.
En zo stond op 4 april 2025 een blauwe Ioniq 5 Lounge edition occasion voor de deur. Het ontwerp en blauwe lak in combinatie met de Diamond velgen zorgen ervoor dat ik altijd weer even omkijk nadat ik hem geparkeerd heb, iets wat de Soul niet in mij opriep. Ja, ik was er echt blij mee. Enige wensen die ontbraken waren een panoramadak en een trekhaak.
Het eerste is achteraf niet te monteren, maar het tweede, de trekhaak natuurlijk wel.
De eerste 10.000km
- 87.000 km
De eerste 10.000km zitten erop en ik ben tot nu toe heel blij met de auto.
Pluspunten
De auto is ontzettend comfortabel en dat werkt enorm onthaastend.
Je reist in grote rust door de stilte in de auto en de zachte vering. Daar moet je van houden, maar ik heb daar tijdens onze zomervakantie naar Oostenrijk, Duitsland en Tsjechië echt enorm van genoten. Bij terugkomst keek ik dan ook direct alweer uit naar de ritjes Drenthe en Phantasialand in Duitsland een week later.
Een pluspunt dat voor iedere ev geldt, instant koppel, is natuurlijk ook in IONIQ 5 voor handen. Het voelt wel totaal anders dan in de Kia Soul. De Soul reageert erg lichtvoetig op het pedaal, terwijl het in de IONIQ 5 allemaal in zo'n rust gebeurd dat de snelheidsbeleving een beetje mist. Dit leidt er wel toe dat je ook veel ontspannender en rustiger gaat rijden. Het nodigt gewoonweg niet uit om te planken met deze auto, dus hij doet de naam van zijn lounge uitvoering echt eer aan.
Het snelladen met deze auto is natuurlijk ook om blij van te worden. Hoe groot je actieradius is, is minder belangrijk dan de tijd die je nodig hebt om de batterij weer op te laden. Waar de Kia Soul met maximaal 79kw per uur kon laden, wat in praktijk al snel betekende dat de 70kw soms net een minuut gehaald werd om vervolgens heel snel onder 50 en 40kw te zakken, laadt de IONIQ 5 echt als een beest. De software verwarmt de batterij voor wanneer je naar een snellader navigeert en deze zomer liet de meter dan laadsnelheden boven 220kw zien. Die piek is natuurlijk leuk, maar belangrijker nog is da5lt de geniddelde laadsnelheid ook hoog is.
De binnenruimte is fijn groot. Zowel voor als achter heb je een zee van ruimte waar nog mees gespeeld kan worden, omdat deb middenconsole naar voor en naar achteren verschuifbaar. Voorin geeft dit met de console in de achterste stand een extra ruimtelijk effect en wanneer er drie passagiers op de achterbank meegaan levert het extra voetruimte op voor de middelste passagier wanneer je de middenconsole naar voren schuift.
Ook beide delen van de achterbank kunnen naar voor en naar achter worden geschoven. Dit kan over een afstand van zo'n 10 a 15 centimeter en wordt, in tegenstelling tot de middelconsole, niet met de hand, maar elektrisch bediend. Dit levert dus naar keuze heel veel extra been- of kofferbakruimte op.
Als bestuurder bedien je dit met knoppen die aan de zijkant van de rugleuning van de bijrijdersstoel zijn geplaatstben voor de achterpassagiers zelf zitten er knoppen aan de zijkant van de zitting.
Ook de hellingshoek van de rugleuning van de achterbank is aanpasbaar en dat is natuurlijk wel heel erg comfortabel voor onze dochter van 10. Zelf is zij ook enorm verguld met de verstelmogelijkheden van de achterbank, maar ook de enorme armleuning en de zonneschermpjes die je uit de deur omhoog kunt trekken maken haar en haar vriendinnen blij. 'Nu zijn we celebs papa' klinkt het regelmatig van de achterbank, waarna er direct ook opdrachten aan de privéchauffeur volgen
voor bestemming, rijtempo en het verstrekken van snoepjes.
Minpunten
Bij snelheden van rond 110 a 112 km per uur constant is er hoge piep aanwezig van de motor. Voor de ouderen onder u, het klinkt zoals de hoge piep van een beeldbuis-televisie uit de jaren zeventig. We constateerden deze piep al bij de proefrit, maar de dealer zou er uiteraard voor zorgen dat dit probleem verholpen zou worden. Na het ophalen van de auto viel het niet direct op, maar de piep was weliswaar heel veel zachter, maar bleek niet volledig verholpen. Tijdens de zomer nam het volume ervan ook weer toe.
De dealer, Herwers in Arnhem gaf aan dat dit onder fabrieksgarantie valt en dus onderzocht en verholpen kon worden bij een dealer bij ons in de buurt. Bij van der Linden in Waddinxveen kreeg ik echter te horen dat zij hier niet aan mee wilden werken, omdat zij helemaal niet wisten of dit wel onder fabrieksgarantie valt en zij dan mogelijk voor kosten zouden kunnen opdraaien, waarvan ze vooraf niet wisten hoe hoog die dan zijn.
Ze verwezen me dus weer vriendelijk door naar Herwers, waar mij weer te kennen werd gegeven dat dit echt niet zo werkt en dat je bij iedere merkdealer geholpen hoort te worden. Andere dealers hadden hier in vergelijkbare gevallen keurig in gehandeld volgens Herwers en Herwers gaf hier melding van te doen bij de importeur. Hoe dan ook, daar was ik niet mee geholpen en dus staat er alsnog een afspraak gepland in Arnhem. Jammer, en een slechte eerste ervaring met de Hyundai dealerorganisatie.
De kofferbak is relatief laag en heeft niet zo'n praktische vorm. De schuin aflopende achterklep maakt hoog stapelen onmogelijk en onder de bodemplaat is maar één centimeter of tien extra ruimte over een beperkt deel. Naar het is genoeg voor wandelschoenen, wat hesjes, de trekhaak en bijbehorende witte kentekenplaat.
Een derde minpuntje, het rammelen van de achterklep, wat een veel voorkomend probleem bij de IONIQ 5 schijnt te zijn, is onder garantie verholpen.
De stoelen van de Lounge uitvoering zijn geweldig. Net zo fijn als in onze Volvo V70. Echter een luxe-onderdeel bij de stoelen van het Loungepakket, de uitklapbare voetensteun, of beter gezegd steun voor je onderbenen, die zit ingeklapt voor zowel mij als mijn vrouw vaker in de weg dan dat je er plezier van hebt. Leuk wanneer je de stoel een keertje in de relax, slaap of anderszins stand wil gebruiken, maar dat doe je niet zo vaak. Dus, had ik de keuze gehad, dan zouden die steunen eruit gaan.
Een klein, maar evengoed best irritant minpuntje betreft de achtergordels. Wanneer deze na gebruik niet op de juiste manier naast de bank oprollen dan kan ik bij het volgende ritje onderweg stoppen vanwege het vervelende getik van de gordel tegen het harde plastic paneel naast de achterbank. De gordel even omdraaien en het is verholpen, maar het voelt wel een beetje als een ontwerpfout
Ook valt het op dat de connectiviteit van de Bluelink app niet altijd stabiel is. Ook wijkt de ingeschatte range die de app aangeeft af van de range die de auto laat zien. Gek genoeg ziet de interface er exact hetzelfde uit als in app van Kia en daar hadden we nooit problemen mee.
Het gemis van een achterruitwisser, waar veel a3ndere gebruikers over klagen, daar heb ik niet zo'n moeite mee. De twee zijspiegels bieden genoeg zicht en wil ik echt even zien meer zien van wat er achter me gebeurt dan gebruik ik de fysieke knop op het dashboard waarmee je de achteruitrijcamera en die aan de voorzijde op je scherm kunt toveren.
Verbruik
Op de snelweg in Duitsland reed ik meestal rond tussen 135 en 140 km per uur en bij temperaturen rond de 15 tot 30 graden leverde dit een verbruik op van rond de 22kwh per 100km. Na mijn ervaringen tijdens een zomervakantie met een Volvo XC 40 p8 recharge vind ik dit 22kwh/100 km niet verkeerd en onze Kia Soul liet bij dergelijke snelheden een vergelijkbaar verbruik zien. Dus het hogere gewicht en de grotere velgen tov de Kia Soul maken weinig uit.
Het gemiddelde verbruik in de dagelijkse praktijk staat tot nu toe meestal net iets boven 18kwh/100km. Normale zomerse ritjes variëren in verbruik van 15 tot 21kwh. Die 21kwh betreft dan relatief korte ritten met voornamelijk snelwegkilometers.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai Ioniq 5
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Hyundai Ioniq 5 N AWD 84 kWh / PANO / MATT BLUE / FIRST OWN / VAT-CAR
- 2024
- 5.000 km

Hyundai Ioniq 5 Connect 58kWh Trekhaak Warmtepomp Apple Carplay Android Auto Adap.Cruise Navi Ecc Camera Pdc Stoel+Stuurverwarming Bluelink DAB Elek.Achterklep 1e Eigenaar Origineel Nederlandse Auto
- 2021
- 164.872 km

Hyundai Ioniq 5 58 kWh Style | Warmtepomp | Climate controle | Adaptive cruise controle | Carplay | 19'' velgen | Camera | Navigatie | Digitaal
- 2023
- 997 km
Lezersreacties (0)
Reageren