Hyundai Ioniq 5 73kWh Lounge (2021) #10

autoreview

Hyundai Ioniq 5 73kWh Lounge (2021)

Signalement

UitvoeringIoniq 5 73kWh Lounge
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf71.000 km
KM-stand laatst76.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kilometers: zeer tevreden

  • 76.000 km

Dit is een wat langere review, vooral handig als je een gebruikte EV wil kopen of hiervoor Tesla hebt gereden. Ik heb altijd geleased en heb nu voor het eerst een baan zonder leaseauto, dus diende er een auto gekocht te worden. Vorige auto's: Model 3 (2020), A3 sedan, V40. Wij zijn zeer tevreden over elektrisch rijden en doen het ook vanwege duurzaamheid. Omdat er nu ook echt wat te kiezen is het juiste moment voor een gebruikte EV.

Wensen: Hogere zit voor comfort bij lange ritten, meer en praktischere bagage ruimte vanwege gezin, navi die zelf laad stops inplant, autopilot/HDA2, geheugen functie bestuurdersstoel, 400 km+ range, kan een trailer/caravan trekken, en een hud omdat wij met onze lengte en zitpositie nooit dashboards achter het stuur kunnen zien. Tevens vraagt onze draaibare maxi cosi om een flinke achterbank zonder dat de passagiersstoel te ver naar voren moet (de EV3 viel hierop af). Hoewel we zeer te spreken waren over de model 3 was de model Y een optie, maar vanwege Elon Musk besloten geen Tesla meer te nemen. De Polestar 2 vinden we mooi, maar te laag en te weinig ruimte, en deels Chinees. Qua EV techniek zijn er maar 2 merken die in de buurt komen bij Tesla: Kia en Hyundai.

Uitgebreid proef gereden met de EV6 en de Ioniq 5. Allebei ander design, maar beide mooi. De EV6 rijdt wat sportiever. Iets lager, iets minder fijne zitpositie en stoelen. Cockpit is mooi, maar wel beklemmend. We misten het open interieur van de Model 3. Kofferbak is kleiner met zeer schuin aflopende daklijn. Bij beide auto's mis ik de enorme bak onderin van de Model 3. De EV6 heeft alleen een hud bij de GT versie, die ik niet persé mooier vind.

Uiteindelijk kwamen we er achter dat de Ioniq 5 beter was voor ons. Meer dat ruimtelijke gevoel van de Model 3 en een fijne SUV achtige zitpositie. Heel praktisch met verstelbare achterbank en middenconsole. Geïntegreerde zonneschermen achterin zijn perfect voor slaapjes van mijn dochter in de auto. Grotere kofferbak en het retro design is gewoon heel mooi en uniek, bijvoorbeeld de verlichting. Audio van de Ioniq 5 is beter dan de EV6, maar nog niet zo goed als de model 3. De Ioniq 5 Lounge is verder full option met stoelverwarming en ventilatie, zelfs een elektrische achterbank.

Uiteindelijk een zwart/zilveren Lounge LR RWD uitvoering gevonden voor een goede prijs bij een Hyundai dealer. Bijna 4 jaar oud maar als nieuw. 100% SoH volgens de Hyundai dealer test (geen Aviloo test gedaan, ik geloofde het wel). Deze heeft ook de 19 inch ipv 20 inch wielen, daardoor 30 km meer range en ik vind ze ook mooier.

Ervaring na 2 maanden / 5000 km, inclusief vakantie:
- Zeer comfortabel qua cabine geluid, demping en zitpositie.
- Geen last van mijn onderrug meer bij lange ritten.
- Demping is wat te comfortabel voor sportief rijden. Hij helt wel wat over in de bocht.
- Zeer stil op de snelweg, zelfs op 130. Enorm verschil met eerste generatie Model 3.
- Highway Driving Assist 2 (het uitgebreide Autopilot pakket van Hyundai/Kia): is soepeler dan Tesla in stop&go verkeer. Maar je moet het stuur stevig vasthouden op snelweg snelheid, anders gaat hij een beetje zoeken naar tegendruk en een klein beetje van links naar rechts. Dit is even wennen als je van autopilot af komt, die rijdt als op rails. Daar tegenover staat minder irritante waarschuwingen als je 3 seconden niet naar de weg kijkt zoals bij Tesla. Automatisch van rijbaan wisselen werkt goed en gebruik ik vaak. Ook belangrijk: HDA2 (alleen bij de Lounge) heeft 4 hoek sensoren die rekening houden met verkeer op andere rijbanen, bijvoorbeeld een vrachtwagen die te dichtbij komt.
- Super praktische gezinsauto
- Verlichting: in het donker op een onverlichte snelweg in de regen valt de verlichting tegen vergeleken met de Tesla, die gaf echt een enorme bak licht
- Eindelijk weer een goed werkende regensensor, grote ergernis bij Tesla
- Actieradius en verbruik: zeer goed. Haal op zonnige dagen soms wel 15 kWh verbruik en haal daarmee een range van 400-430 km. Beladen op vakantie gaat het richting de 18. 130 of tegenwind merk je meteen, dan gaat het richting de 23. Algeheel gemiddelde is nu 17 kWh over 5000 km. Ik merk echt een groot verschil in 'eerlijkheid' over de actieradius vergeleken met Tesla. De Tesla was veel te optimistisch en je had altijd meer laad stops dan gepland, de Hyundai is eerder conservatief en ik kom met veel meer range aan op de bestemming. Verschil in WLTP tussen mijn model 3 en de Ioniq is maar 416 vs 450, maar in de praktijk ervaar ik bijna 2x zoveel range. Voor een rit naar mijn schoonouders in Duitsland (300 km) moest ik in de de Tesla al in Hengelo laden, met de Ioniq haal ik het in één keer (90 naar 20 procent). Daarnaast liep de Tesla harder leeg bij stilstand. Soms wel 8 procent op een dag. Bij Hyundai is het 0,5 tot 1 procent per dag zoals je verwacht. Dit alles past in het beeld van de rechtzaken die lopen tegen Tesla over sjoemelen met kilometers en range.
- Software en user experience: goed genoeg, maar minder goed dan bij Tesla. Er kan niets op tegen de app en software van Tesla, alles gaat automatisch. Bij de Ioniq moet je meer (onnodige) stappen doorlopen. Je auto van het slot halen met je afstandsbediening, je user profiel selecteren, de auto aan zetten, in drive zetten. Bij Tesla gaat alles automatisch. Je hoeft alleen de auto in drive te zetten. Dat gezegd hebbende werkt de software van Hyundai wat langzamer, maar het is wel goed genoeg, bv voice commands voor navi werken prima. Voordeel: de Ioniq plant laad stops bij alle leveranciers behalve Tesla, bij Tesla is het precies andersom.

Samengevat: Zeer tevreden, zeer complete en comfortable auto, ik kan hem zeker aanbevelen. Tweedehands voor bijna minder dan de helft van de nieuwprijs. Ik mis de digital key, snellere software, minder onnodige UI stappen, betere verlichting, strakkere vering, en meer mogelijkheden voor navigeren op lange ritten (met hoeveel % wil je laden, met hoeveel % wil je aankomen, etc) en routes incl stops plannen in de app. Maar dat zijn details die ruimschoots gecompenseerd worden door de pluspunten.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Hyundai Ioniq 5

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.