Hyundai Ioniq 1.6 GDI PHEV Premium Design Sky (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ioniq 1.6 GDI PHEV Premium Design Sky |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 53.000 km |
Onze 1e tankbeurt na 1,5 maand
- 1.735 km
Het is zover, na 1,5 maand voor het eerst getankt met deze nieuwe auto.
In november hebben wij onze oude Ioniq plug-in ingeruild voor eenzelfde type en uitvoering.
Doordat wij zo tevreden waren over het oude Ioniq model en de mogelijkheid kregen om deze tegen een goed aanbod in te ruilen hebben wij deze stap gemaakt en er tot nu toe geen spijt van.
Door Corona maken wij momenteel weinig lange ritten en kunnen 70-80% van onze ritten met de EV instelling maken. De meeste brandstof wordt verbruikt door de airco.
Ten opzichte van het oudere model uit 2018 zijn wij tevreden met de nieuwe opties en snufjes in deze uitvoering.
Het regenereren tijdens het afremmen, met de flippers aan het stuur, moet je even onder de knie krijgen maar je merkt dat deze voorziening extra energie oplevert waardoor in het stadsverkeer het verbruik heel laag is. Tijdens een stadsrit van 20 km verbruiken wij vaak maar 5-10 km aan elektra.
Ook de app is een mooie bijkomstigheid omdat je hiermee ook via ons thuis oplaadpunt de start- en eindtijd kunt plannen en via de speciale Hyundai SmartCharging-app levert dit ook nog eens een korting op bij onze energieleverancier.
Alle kleine beetjes helpen om in deze dure tijd wat geld in de knip te houden zonder dat je daar iets voor moet doen of laten.
Al met al prima auto en zijn blij dat wij opnieuw voor de Ioniq Plug-in hebben gekozen.
Het blijft voor ons een zeer complete auto met veel rijcomfort, ruimte en bedieningsgemak.
Het is zo ver, op naar een nieuwe fase!
- 53.000 km
Na 4 maanden wachten is het zover. Wij gaan halverwege deze maand afscheid nemen van onze Ioniq PHEV. In de afgelopen jaren hebben wij heel veel plezier van deze auto gehad en hebben daarnaast geen noemenswaardige problemen gehad.
Vandaag voor het laatst fossiele brandstof in de tank gegooid van deze Ioniq PHEV.
In de afgelopen week zijn wij namelijk door onze garage gebeld en vertelden zij ons dat de nieuwe Ioniq 6 Sky binnen was gekomen. Over 2 weken hebben wij een datum gepland voor de aflevering. Spannend!
Nog even wachten dus, maar wij hebben in de afgelopen 7 jaar heel veel plezier gehad van onze Ioniq PHEV’s. (2 stuks)
Bij ons was het een sport om tussen de tankbeurten in, zoveel mogelijk elektrisch te rijden, maar lopen er nu toch wel tegenaan dat het “stekkeren” wel vaak een uitdaging was en dat bij veel Laadpalen het niet eenvoudig was om de tarieven boven water te krijgen, als je ze al kon vinden!
Wij hebben veel vraagtekens gehad over de tarieven van de Vattenfall laadpas.
Wij kwamen er achter dat wij zowel startkosten als extra opslagen op het tarief hadden bij Vattenfall. Uit navraag gaf Vattenfall eigenlijk niet echt thuis en na veel speurwerk bij eigenaren van laadpalen en tussen aanbieders kwamen wij er pas echt achter dat hun wazige verhaal aan alle kanten rammelde.
Je zou kunnen stellen dat wij zijn “bedrogen” want toen wij met andere laadpassen, op dezelfde laadpalen gingen laden zagen wij dat er ineens €0,20-0,30 per kWh verschil zat in het tarief. (E-flux)
In plaats van bijna €6,00 per tankbeurt gingen wij naar €3,00… 😀
Door deze ondoorzichtige tarief opbouwen hebben wij besloten om nu over te gaan naar volledig elektrisch. Door deze keuze zullen wij in Nederland volgens ons (bijna) nooit meer op een openbare laadpaal hoeven te tanken en kunnen wij optimaal gaan profiteren van onze zonnepanelen.
Het voordeel van een PHEV, waarmee je in nood situaties toch over kunt stappen op brandstof, speelt wel bij ons door het hoofd en zullen deze auto daarom ook wel een beetje gaan missen.
In de afgelopen jaren zijn er op de snelwegen steeds meer snelladers bijgekomen om toch thuis te kunnen komen, dus durven daarom deze stap wel te maken.
Op naar een nieuwe fase!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.