Hyundai i40 Wagon 1.7 CRDi Blue Business Edition (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | i40 Wagon 1.7 CRDi Blue Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 138.000 km |
EINDELIJK!
- 360 km
Hehe! Eindelijk, na 2jaar lang in 5 verschillende voorloopauto's te hebben gereden is hier dan eindelijk mijn 1e echte "eigen" leaseauto!
Ik had tijdens de zoektocht naar een nieuwe auto mijn ogen laten vallen op de volgende auto's:
- Volkswagen Golf Variant 1.6TDI DSG
- Ford Focus station 1.6TDCI
- Renault Megane 1.5 DCI Bose uitvoering
- Hyundai I40SW 1.7CRDI Business Edition
De Golf viel af omdat ik toevallig 2x een Volkswagen Golf als voorloopauto's heb gehad. Weinig negatiefs over te vertellen, ik had alleen geen zin om 2jaar naar het zelfde interieur te gaan kijken. Daarbij komt in januari 2013 de nieuwe uit.
De Focus viel af i.v.m. het materiaalgebruik en de prijs/kwaliteit verhouding t.o.v. de Hyundai.
Renault Megane zie ik op elke hoek van de straat staan, daarbij komt hij trekkracht tekort voor de paardentrailer.
Dus op naar de Hyundai Dealer, deze had toevallig nog een I40 staan met kentekenregistratie van voor 1 Juli 2012.
Ik wilde eigenlijk een witte Hyundai I40, alleen dit werd niet toegestaan door het bedrijf. Daarom maar een "representatieve" donkergrijze.
Deze I40 is een Business Edition, aangevuld met 17"lichtmetalen wielen en een vaste trekhaak. De auto kon ik afgelopen woensdag ophalen.
Ik had de afgelopen tijd veel reviews gelezen en ook enkele negatieve opmerkingen onthouden, o.a. het stuurgedrag van de I40. Ik moet zeggen dat het mij wel opvalt maar niet stoort, kan ik echt wel aan wennen.
De bedoeling is dat ik deze auto tot 180.000km zal rijden, gezien de km's van afgelopen jaren zal dit ongeveer 2 jaar zijn.
1e werk kilometers
- 1.780 km
Nu ruim een 1200km gereden voor het werk.
Over het algemeen ben ik zeer positief over deze auto! Enkele minpunten die ik herken uit andere reviews heb ik nu zelf ook ondervonden:
- Instellingen navigatiesysteem
Ik heb mijzelf "aangeleerd" om zonder volume de navigatie te volgen, dit vind ik prettig omdat ik de routes voor 99% uit mijn hoofd weet. Echter elke keer wanneer ik een nieuwe route invoer moet ik de volume handmatig uitzetten. Op een drukke dag bezoek ik ongeveer 6 a 7 klanten. Dus ik moet elke dag zo'n 9keer handmatig het volume uitzetten. Daarbij zet de auto het volume standaard op maximaal, dus de stem schreeuwt echt door de auto heen. Zal bij de 1e beurt navragen of men hier iets aan kan doen.
- Instelling automatische hold functie.
Deze moet ook elke keer opnieuw geactiveerd worden.
- Automatische verlichting
Deze werkt na mijn idee niet goed. Voor mijn gevoel zet de auto te laat de verlichting aan. Bijvoorbeeld bij lange viaducten of heftige regenbuien zie ik bij alle audi's/volkswagens etc de verlichting aanspringen. Die van mijn auto blijft dan uit. Hier in de omgeving hebben we veel wegen door het bos etc, waar de verlichting verplicht is, elke keer moet ik hem weer handmatig aanzetten omdat deze niet automatisch geactiveerd word. (dit terwijl het overdag echt donker is op deze wegen).
Wellicht kan ook hier de 1e service beurt wat aan gedaan worden.
- Gevoeligheid dashboard
Ik heb al meerdere krassen in het pianolak dashboard zitten, dit terwijl ik hier zeer zuinig mee omga. Bij de openingsknop voor de middenconsole is zelfs al een stukje "lak" van het dashboard af. Heb hier de dealer al over geïnformeerd.
Nieuwe foto's en trekhaak
- 5.400 km
Afgelopen week de auto een dag bij de dealer gebracht. Hij werd voorzien van een vaste trekhaak. Tevens was er een update voor het navigatiesysteem aanwezig, deze heeft de dealer geïnstalleerd.
Jammer genoeg moet ik nog steeds bij elke rit de navigatievolume handmatig uitzetten, de klacht was bekend bij de importeur en men gaat kijken of dit wellicht in een volgende update gewijzigd kan worden.
Het elke keer activeren van de autoholdfunctie schijnt uit veiligheidsoogpunt niet gewijzigd te kunnen worden.
Verder bevalt de auto erg goed, collega's die momenteel audi/bmw/opel insignia rijden nemen de I40 zeker mee bij het uitzoeken van een nieuwe leasewagen.
Pech Pech
- 6.900 km
De eerste twee negatieve ervaringen heb ik deze week gehad met mijn Hyundai.
Maandagmorgen -> Auto start niet.. Uiteindelijk na 3x de startknop ingedrukt te hebben liep hij wel. Gelijk kwam ik erachter dat de auto niet boven de 3000rpm kwam.
Gelukkig kwam ik langs de Hyundai dealer dus hier de auto neergezet.
Wat bleek, nu had er weer een steenmarter onder de motorkap gezeten! De hele isolatiemat en een kabel had hij te pakken gehad. (zie foto nr 3). Kabel is vervangen en een nieuwe isolatiemat is besteld.
Tevens gelijk een antimarterkastje laten inbouwen. Hopelijk werkt het!
2e dillema kwam donderdagavond, toen ontdekte ik een scheur in de voorruit. Op het eerste oog komt dit door steenslag. Via de leasemaatschapij een nieuwe ruit laten bestellen, dit was nog een heel gedoe omdat er weinig voorruiten voor dit type beschikbaar zijn. Aankomende maandag wordt deze erin gezet.
BLIJ
- 20.000 km
De kilometers gaan probleemloos voorbij, kmstand staat alweer op de 20.000km.
Heb geen enkel moment spijt gehad van deze auto, maak veel lange ritten (+200/300km) en stap dan uitgerust uit de auto.
Enkele negatieve opmerkingen die mij nu opvallen:
- Ontvangst Radio, ik gebruik voor 99% van de tijd de USB-stick. Dit omdat mijn radio-ontvangst echt belabberd is. Ik rijd voornamelijk in het noorden,oosten en zuiden van het land. Het signaal is zeer zwak waardoor het geluid tegenvalt en hij snel overspringt naar een ander radiostation. Dit zorgt bij mij voor ergenis waardoor ik gauw de USB-STICK weer aanzet. In mijn vorige Volkswagen Golf had ik op dezelfde snelwegen veel beter bereik.
Hebben andere I40 rijders hier ook last van?
-TMC
Dit werkt bij mij voor geen meter. Hij geeft files aan die er in werkelijkheid niet zijn. Daar in tegen sta ik vaak in de file terwijl het navigatiesysteem dit niet weergeeft.
Gisteren reed ik 'sochtends om 6.30uur vanuit Arnhem naar Dokkum, bij het vertrek kreeg ik al meldingen dat bij Heerenveen een file stond van 1,5km. Of ik toch de file wilde vermijden. Dit moet ik continue handmatig annuleren omdat de melding niet automatisch verdwijnt. (ik denk dan bij mijzelf, als ik over 2uurtjes bij Heerenveen ben, dan is die file allang weer weg!) Daarbij gaf hij echt elke kleine opstopping aan die er ook maar stond in de spits, dit is niet erg indien die melding maar verdwijnt na een paar seconden! Dat doet hij dus niet. Voor mij zou het een oplossing zijn dat hij bijvoorbeeld 10km voor de auto uitkijkt, dan heb je pas echte actuele reisinformatie van files waar je ook echt last van hebt.(mijn tomtom doet dit wel en werkt prima).
Verder valt elke Hyundai I40 in het verkeer mij op! Prachtig met die LED verlichtingen en snelle lijnen.
Op naar de 30.000km en de 1e servicebeurt.
Navigatieunit kapot
- 25.000 km
Afgelopen maandag reed ik in Zuid-Limburg.
Toen ik in Heerlen een nieuwe route richting Roermond wilde invoeren sloeg het hele navigatiesysteem vast. (scherm + audio) Kon er echt helemaal niets meer mee. Zelfs de telefoon en camera deden het niet meer.
Gelukkig had ik mijn oude tomtom nog in de auto liggen, ben hiermee naar een dealer gereden. Deze hebben het systeem gereset. Echter zonder resultaat. Alles deed het, behalve de navigatie en MAP. Wanneer ik dit activeerde sloeg hij weer vast.
Dinsdag naar mijn eigen dealer gereden en laten bekijken. Ook via hun apparatuur viel er niets meer aan te doen, ze hebben een hele nieuwe unit besteld en deze wordt zo spoedig mogelijk gratis onder garantievoorwaarden geïnstalleerd.
dik jaar onderweg
- 80.000 km
Momenteel ben ik een dik jaar onderweg.
Heb afgelopen jaar 80.000 kilometer op de Hyundai i40 gezet.
De auto bevalt enorm goed, comfort is prima en de wegligging vind ik zelf erg prettig. Met name op lange afstanden stap je prima uit de auto.
Het afgelopen jaar zijn de volgende onderdelen vervangen:
- Remschijven voor
Reden: Versleten
- Multifunctioneel Stuur
Reden: De buitenste laag van het stuur liet los. Elke keer had ik de handen zwart van het materiaal dat los liet. De garage had dit nog niet eerder meegemaakt. Zonder problemen te maken heeft de garage dit kosteloos vervangen voor een stuur van leder materiaal.
- Navigatieunit
Reden: De navigatie sloeg telkens vast, nu heb ik de 2e unit erin zitten. Hier zit een nieuwere software update in. Geen problemen meer gehad.
Conclusie:
Ben erg tevreden en zie de komende 80.000 kilometer met vertrouwen tegemoet!
geen bijzonderheden
- 112.000 km
De Hyundai heeft momenteel alweer 112.000km op de teller staan. De kilometers zijn probleemloos voorbij gegaan, daarom heeft de auto alleen om de 30.000km voor de servicebeurten de garage gezien.
Kleine samenvatting:
+ comfort
+ wegligging
+ Prijs/kwaliteit verhouding
+ Betrouwbaarheid
+ Prima als trekauto voor de paardentrailer
+ Ruimte
Het enigste wat mij negatief opvalt is de combinatie carkit + Iphone 4. Dit werkt bij mij totaal niet. Volgens de personen aan de andere kant van de lijn lijkt het net alsof ik op de maan zit,totaal niet te verstaan.
Zelf kan ik de bellers ook niet goed verstaan.
Dus noodgedwongen weer teruggegaan naar mijn oude Nokia, dit werkt perfect! Heb dit bij de dealer aangegeven. Bij de 120.000km beurt gaan ze een update over het systeem gooien. Hopelijk werkt het dan wel goed.
Heeft iemand dezelfde ervaring?
EINDE
- 138.000 km
Ik heb besloten om per augustus te veranderen van werkgever. Hierdoor komt er 40.000km eerder dan gedacht een einde aan onze "samenwerking".
De laatste maanden heeft de auto ongeveer 5 werkdagen bij de dealer in de garage gestaan voor reparatie.
VERSNELLINGSBAK:
Ik had moeite om de 1e en 3e versnelling te vinden, dit ging zeer schokkerig en soms moest ik hem echt met geweld in de 1 zetten. Na onderzoek in de garage bleek dat de versnellingsbak kapot was. Deze is in zijn totaal vervangen.
NAVIGATIE:
De navigatie unit loopt ook weer om de week vast. Een harde reset verhelpt dit probleem altijd. (CD-Eject indrukken + tegelijk de volumeknop kwartslag naar linksdraaien)
ERVARINGEN HYUNDAI SERVICE:
Ze doen echt alles voor je, alleen kan het nog een stuk beter. Elke keer als ik bijvoorbeeld een servicebeurt liet doen moest ik terug omdat bijvoorbeeld een klein onderdeel niet op voorraad was. Zelfs de versnellingsbak was ruim 3 dagen onderweg. Terwijl ik al een week ervoor de afspraak had gemaakt om de versnellingsbak te vervangen.
Verder vond ik de service "vervangend vervoer" erg waardeloos. Als je als zakelijke rijder een I40 voor meerdaagse onderhoud/reparatie wegbrengt verwacht je een gelijkwaardige leenwagen. Nu moest ik een hele werkweek met een Hyundai i20 zonder navigatie/carkit rondrijden. Met +/- 1800km in de week is dat erg lastig.
Voor mijn volgende werkgever ga ik ongeveer 40.000km per jaar rijden. Ik heb daarom gekozen voor een iets kleinere auto, maar wel geschikt om een paardentrailer te trekken. Dit is een witte Nissan Qashqai met een 1.5DCI geworden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.