Hyundai i40 Wagon 1.7 CRDi Blue Business Edition (2012)

autoreview

Hyundai i40 Wagon 1.7 CRDi Blue Business Edition (2012)

Signalement

Uitvoeringi40 Wagon 1.7 CRDi Blue Business Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf40 km
KM-stand laatst100.000 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

25.000 km in de eerste 4 maanden

  • 25.000 km

Op 3 maart opgehaald: een I40CW 1.7 CRDI Business Edition. Kleur: Eco Beige.
Accessoires: panoramadak en vaste trekhaak.

Na jaren een hoogzitter te hebben gereden (2x een C4 Grand Picasso, eerst een 1.6 HDi en later een 2.0 HDi)nu weer eens een laagzitter.

Voor de nieuwe leasebak werden door mijzelf de volgende eisen gesteld:
- 20% bijtelling
- stationwagen
- 1.500 kg trekken (caravan)
- auto zelf ook graag rond de 1.500 kg als tegenwicht voor de caravan.

Opties waren: Insignia (kan met 20% bijtelling met 160 pk maar niet in stationwagen), Mondeo en de Superb. Op basis van proefritjes, persoonlijke smaak en trekkrachtrapporten van caravantrekker.nl is het uiteindelijk de I40 geworden. Ruimte en comfort gaven de doorslag.

Moest in het begin erg wennen aan dat lage zitten maar na enige weken spelen met de stand van de stoel is inmiddels de juiste positie gevonden.

De I40 blijkt in de praktijk een comfortabele wagen. Het haalt echter niet het niveau van een Grand Picasso. Deze was extreem stil en had werkelijk perfecte stoelen én had een zelfschakelende zesbak. Desondanks toch zeer tevreden met de I40.

De 115 pk / 270 NM lijken niet veel maar zijn voor dagelijks gebruik in Nederland ruim voldoende. ook op de Duitse Autobahn is kruisen met 180 geen enkel probleem.
De caravan heeft er tijdens een korte vakantie even achter gehangen. De I40 kan hem prima trekken maar ik denk dat als ik echt de bergen inga dat hij er wel aardig moeite mee zal hebben. Voor de 2 dagen per jaar dat de caravan er tijdens een bergrit achter hangt is dat echter geen probleem. Dan maar niet als eerste boven zijn, het is immers vakantie.

Het panoramadak is beslist een aanrader. Het maakt het een stuk lichter in de auto. De airco staat alleen aan met heel warm of heel vochtig weer. Verder altijd het dak op een kier. Maakt wel iets meer lawaai maar is niet hinderlijk.

Tot op heden heeft de I40 nog geen slag gemist. Eén keer bij de dealer geweest omdat er water in het interieur lekte, onder uit het dashboard vóór de passagiersstoel. Dit bleek een geknikte waterafvoerslang van de airco onder de auto te zijn. Knik eruit en er kwam meer dan een liter water uit het systeem. Reparatietijd circa 5 seconden.

Start stop systeem werkt prima.
Ik lees in andere reviews problemen met de TMC, rammeltjes, "korte" koppeling maar niets van dat alles bij mijn I40.
Wat betreft de TMC: het kan soms inderdaad even duren voordat de filemeldingen doorkomen. Gelukkig zit ik aan de goede kant van Nederland en rij zelden een file in.
Navigatie werkt verder prima. Duidelijk scherm, duidelijke aanwijzingen.

Als echte Nederlander moet er natuurlijk wel wat te zeuren zijn. Laten we het verbeterpuntjes noemen:
- instellingen worden niet onthouden, alles wordt weer gereset. Dus elke keer weer zet ik de USB weer op random.
- het scherm van de navigatie-radio kent 3 standen: fel - feller - verblindend. Overdag geen probleem maar in het donker zet ik het scherm uit. Waarom niet gewoon meedimmen met de dashboardverlichting??
- op de radio-navigatie staat wel de tijd maar ik had toch graag een klokje gezien.
- bestuurdersstoel wel elektrisch maar geen geheugen.

Verbruik: in het begin rond de 1:18, inmiddels rond de 1:19 en af en toe 1:20 gehaald. Vandaag nog getankt: 63,5 liter op 1262 km = 1: 19,9.
Van de 200 km die ik per dag gemiddeld rij zit ik er 140 achter een vrachtwagen op een autoweg. Snelheid tussen de 80-90 km/uur. Valt mij eigenlijk wel een beetje tegen. Bij de leasemaatschappij sta ik voor wat brandstofverbruik dan ook in het rood.

Samenvattend: fijne auto. Met dezelfde criteria zou ik nu weer de I40 kiezen.

Al weer 45.000 km

  • 45.000 km

Inmiddels bijna op 45.000 km. De Hyundai heeft inmiddels zijn 1e (30.000 km) beurt gehad. Geen bijzonderheden te melden. Ik heb de indruk dat de motor wat rauwer is gaan lopen maar dat kan ook aan de stillere winterbanden liggen.

Op vakantie naar de Franse Alpen geweest met een caravan van 1500 kg er achter. De I40 kan hem goed trekken. Het houdt niet over en op lange hellingen val je wat terug in snelheid, maar ach, het is vakantie. Op vlakke wegen kun je gewoon 90-100 in de 6e versnelling rijden en tegen de bult op terug naar 4 of als het echt steil wordt naar de 3. Verbruik met caravan 1:10 (auw).

Inmiddels liggen er winterbanden om (Michelin Alpin)en die bevallen mij uitstekend. Ze zijn aanmerkelijk stiller dan de originele banden die er op liggen.

Wat toch wel irritant wordt is de veel te felle radio-navigatie. In deze donkere dagen staat het ding wel aan maar met het scherm uit. Heb je dus geen klok in beeld.

Ik las in een andere review klachten over de filemeldingen maar bij komen die gewoon binnen en meestal klopt het redelijk. Als ze niet kloppen ligt dat niet aan het apparaat maar aan degene die de informatie verzend.
Soms loopt het inderdaad wat achter.

Ben dus nog steeds dik tevreden met de I40.

De eerste verjaardag

  • 63.000 km

Inmiddels is de I40 precies een jaar oud en staat de kilometerteller op 63.000 km.

Het verbruik van de I40 schommelt rond de 1:18 en 1: 19,5, afhankelijk van het aantal snelwegkilometers.

Tot op heden geen klachten over de degelijkheid van de auto. Ook de 60.000 km beurt was er een zonder bijzonderheden. Rammeltjes zijn nog steeds niet te bekennen.

De laatste maanden eigenlijk alleen maar in het donker gereden en zoals al eerder vermeld: het scherm van de navigatie - audio - boardcomputer is ook in de zwakste stand veel te fel. Ik heb het graag donker in de auto en dus gaat het scherm gewoon uit.

In een andere review heb ik het ook al gelezen: het groot licht is niet best. Dit is beter te omschrijven als "iets groter dimlicht" Voor een dergelijke auto eigenlijk ver onder de maat.

De winter- achterbanden hebben in toenemende mate last van "cuppen". Dit is vooral merkbaar als een soort onbalans in de achterwielen. Kan de auto niets aan doen, ligt aan de banden. Begint wel irritant te worden. Gelukkig binnenkort weer de zomerbanden erop.

Begin november heeft de auto aan de achterkant wat schade opgelopen door een niet oplettende achterligger. Inmiddels dus een nieuwe bumper en een nieuwe achterklep.

Ook na een jaar sturen ben ik nog steeds zeer tevreden over de I40 en heb ik nog een seconde spijt gehad van deze keuze.

Een ton gereden

  • 100.000 km

Inmiddels al weer 100.000 km gereden met de I40. Voor deze rubriek is het maar een saaie auto. Er is nooit wat mee, doet het altijd.
Grootste problemen tot op heden: een kapot lampje en de batterij van de sleutel vervangen. Met daarbij de beurten om de 30.000 km bouw je dus geen nauwe band met de dealer op. Bij de Citroen garage kende ik bijna alle monteurs bij voornaam.

Ook dit jaar weer met caravan (1500 kg) erachter naar Frankrijk geweest.
Op vlakke wegen geen enkel probleem, in de bergen wel wat moeite als de hellingen steil worden. Sowieso rij je in heuvelachtig gebied maximaal in de 5e versnelling, heuvelop altijd naar de 4e en bij meer dan 5-6% naar de derde. In Nancy kwam ik op een 12% helling stil te staan. Wegrijden was niet eenvoudig en zal wat extra koppelingsslijtage opgeleverd hebben. Het was in ieder geval goed te ruiken.

De oorspronkelijke banden liggen er nog steeds onder maar bereiken nu wel het einde, vooral de voorbanden. Dit zijn nog de "groene" 16 inch banden met lage rolweerstand op de standaard velgen. In de winter liggen er winterbanden onder. Deze hebben er circa 30.000 km op gelegen dus hebben de zomerbanden er nu ongeveer 70.000 km op zitten. Niet slecht, met mijn vorige auto, de C4 Picasso, met Michelin Primacy banden waren na 35.000 km af.

De auto wordt ook nog steeds iets zuiniger. Mijn beste prestatie is 1:20,5, gemiddeld nu rond de 1:19. Nog steeds relatief veel op 100 km wegen waar ik dan met 85 achter een vrachtwagen hang, maar ook met dagelijks 50 km snelweg met 125 tot 135 km per uur.

Qua comfort blijf ik het een aangename auto vinden. Voor mij zitten de stoelen goed, de airco werkt prima, passagiers zitten ook bijzonder ruim, vooral achterin. Ook maakt de auto maar weinig lawaai.
Aan de auto is nog niet te zien dat er al weer 100.000 op staat. Nauwelijks krassen of steenslag en aan de binnenzijde ook nog steeds als nieuw. Geen last van slijtageplekken of doorzakkende stoelen. Wel is er af toe heeeeel voorzichtig een resonantie ergens onder in het dashboard bij 1500-1600 toeren.

Bij de 90.000 beurt is de navigatie van een nieuwe update voorzien maar echt "vers" is deze nog steeds niet. Volgens mij loopt de informatie ongeveer een jaar achter. Ook vreemd dat er maar eens per jaar een update is. TomTom en Garmin brengen volgens mij wel 4 x per jaar een update uit. Garmin haalt zijn kaarten bij AND en ik meen gelezen te hebben dat Hyundai daar ook gebruik van maakt. Weet ik echter niet zeker. Inmiddels wel een paar keer mij door de navigatie laten omleiden wegens files en dat ging prima.

Kortom: ik ben nog steeds dik tevreden met de I40 en kan hem iedereen aanraden.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.