Hyundai i40 Wagon 1.7 CRDi HP Business Edition (2014)

autoreview

Hyundai i40 Wagon 1.7 CRDi HP Business Edition (2014)

Signalement

Uitvoeringi40 Wagon 1.7 CRDi HP Business Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf66.000 km
KM-stand laatst66.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een Hyyyyyyyoendaaai

  • 66.000 km

Vooropgesteld, ik heb nooit een stationwagen gehad, gereden of zelf overwogen. Ik kom uit een Hatchbackcyclus: VW Golf mk3, Alfa Romeo 147, Ford Focus en zelfs een kleine Fiat Seicento vanwege het verbruik met betrekking tot woon/werkverkeer.

En toen leerde ik mijn vriendin (en haar 2 kids) kennen en ging ik verhuizen naar de Bondsrepubliek.
Mijn 70km per dag werd iets meer dan 100km per dag en met een omslagpunt van rond 9000km/jaar is dieselen in Duitsland voordeliger dan in Nederland.

Maar ja, wat koop je dan? En welke grootte?
Ik heb van vroeger uit een liefde voor stationwagens. We hadden die thuis een paar. Mijn oom rijdt al sinds jaar en dag Volvo stations en dat vond ik altijd erg vet. Veel ruimte, veel kracht. Top.

Maar zelf al een Volvo? Ik moest ook aan mijn budget denken. Zo rond de 12.000 EUR. En dan het liefst weinig kilometers, een EURO5 of nieuwer. Stel dat als filters in en kwam al snel uit bij de KIA/Hyundai. En toevallig kende ik iemand die een aantal jaar geleden een i40 CW had, en ik verbaasde me over de ruimte van die dingen.

Natuurlijk keek ik ook naar BMW, Audi, want hee, je woont in Duitsland, maar die hadden allemaal veel meer kilometers gereden of waren kaler aangekleed dan de i40.

Het toeval wilde dat de lokale Hyundai verdeler een i40 had geadverteerd op de site van mobile.de met maar 66.000km op de teller, vol aangekleed was met automaat (en dat wilde ik want op de weg naar mijn werk zijn meer rotondes en vrachtverkeer dan waar ook ter wereld, figuurlijk dan).

Afspraak gemaakt, proefrit gemaakt, ik was verkocht. Wat een auto. Helemaal compleet, zelfs met meesturende XENON lampen. Veel ruimte van binnen, grote koffer, die achteraf voor mijn gevoel wel met minder hoge bodem had gemogen.

De auto:
Hyundai i40 CW 1.7 CRDI 136PK Fifa Worldcup Edition 8-2014. KFZ-steuer (wegenbelasting) 280€/jaar en All-risk voor 90€/maand.

Ik rijd de auto sinds september 2020. De dieselprijzen waren hier rond de euro de liter. Alles liep als een trein.
Tot ik merkte dat het niveau van de koelvloeistof wat zakte. Bijgevuld. Week later weer onder de min. Gelukkig een jaar aankoopgarantie en gratis een nieuw koelvloeistof reservoir er in laten zetten.

De auto verbruikt nagenoeg geen olie. Diesel wel. De fabrieksopgave klopt zelfs onder ultieme omstandigheden niet. Met veel geluk rijdt ie rond de 5.5l/100km in plaats van de 4 komma nog wat, wat Hyundai aangeeft.
Vooral sinds in TRAXX diesel tank, rijdt hij zuiniger.

Na een poosje begon een deel van de ophanging rechtsachter te rammelen. Op een Koreanse onderdelen website het onderdeel gevonden wat ik zocht: DAMPER ASSY-DYNAMIC. Dat kwam zeer netjes binnen 2 weken en heeft mijn monteur vervangen. Geen klachten meer.

Het enige probleem dat ik nu te duur vindt om op te lossen is het AFLS systeem dat een storing heeft. De lamp draait in de behuizing ergens tegen aan. Dat slijt wat af en blokkeert de lamp, waardoor die in een soort fail-safe gaat en de storing zich weer voordoet. Met gewone verlichting aan schijnt de XENON alleen maar vooruit en is dit probleem niet aanwezig.
Als ik toevallig een hele unit tegenkom op de sloop of onderdelenlijn ga ik hem vervangen.

Laatst moest ik een nieuwe voorruit vanwege steenslag in mijn zichtveld. Dankzij de verzekering kostte dat me niks.

En toen waren we 50.000 kilometer verder.

Het eerste wat ik binnenkort wil gaan doen is een airco-check en eventueel bijvullen. Daarna een grote beurt voor de zomervakantie.

De auto is voor mij zeker 4 van de 5 sterren waard. Zou ik hem nog een keer overwegen, mocht Hyundai nieuw leven blazen in de i40? Misschien.. als de motor nog wat zuiniger zou zijn, of in een hybride uitvoering uitkomt, zonder stekker.

Een reeële optie na deze snelwegridder is een BMW 5 serie. Die zijn wat sportiever, veel ruimte en het verbruik is lager. En ondanks dat ik in Deutschland woon, ben ik Nederlander genoeg om dat mee te overwegen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.