Hyundai i30 (2018)
autoreview
Signalement
Bouwjaar | 2018 |
---|---|
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 27.000 km |
KM-stand laatst | 70.500 km |
Eerste review
- 38.000 km
Aankoop
Begin januari zag ik op Autoscout een advertentie van een i30 Fastback, uitvoering Shine, bouwjaar juli 2018 met slechts 27000 km op de teller. Deze stond te koop bij een Hyundaidealer in het zuiden van België (Couvin) en kreeg nog een jaartje extra garantie (dus tot juli 2024). De vraagprijs viel me goed mee en omwille van een extra stockkorting werd deze nog interessanter.
Aangezien mijn Fastback op dat moment 95000 km op de teller had, was ik wel geïnteresseerd.
Na contactname met de dealer ben ik met de auto gaan rijden, het viel me meteen op dat deze in vergelijking met mijn auto zachter reed (minder afrolgeluiden). Verder was deze auto steeds onderhouden bij de dealer. Enige minpunt was de staat van de carrosserie (vooral dan de onderzijde van de deuren). Deze was volgens mij nog nooit grondig gereinigd. Navraag bij mijn eigen dealer leerde dat dit qua roest e.d. geen probleem mocht geven. Dus de stap gewaagd en de wagen gekocht. Zoals je op de foto ziet, heeft deze een bijzondere (lichte) kleur, veel opvallender dan de grijstint van mijn vorige wagen. Ik vond de kleur alleszins geslaagd, deze is afhankelijk van de lichtinval soms grijs, soms lichtblauw.
Uitrusting
Aangezien de versie dezelfde is als mijn vorige fastback is de uitrusting identiek, nl.
- lederen interieur met elektrisch verstelbare bestuurderszetel
- zetels vooraan met verwarming en verluchting
- verwarmd stuur
- elektrisch open dak
- Apple carplay en Android auto (via kabel)
- Veiligheidssystemen: dodehoekdetectie, lane assist, assistentie bij achteruit uit rijden, ...
- ledverlichting rondom
- 18 inch velgen
Actieve cruise controle ontbreekt op deze versie, weet niet of ik hier blij mee moet zijn.
Ook de standaard radio is qua geluid net goed genoeg, dit kon zeker beter.
De ingebouwde navigatie doet zeer goed zijn werk, alhoewel ik tegenwoordig bijna altijd Waze gebruik.
Het rijden
Deze wagen heeft nog de 1.4 T-gdi met 140 pk, gekoppeld aan een DCT-automaat met 7 versnellingen. De wagen beschikt ook over schakelhendels achter het stuur, deze heb ik, ook bij mijn vorige wagen, nooit gebruikt.
De wagen heeft genoeg vermogen om vlot met het verkeer mee te kunnen.
Je hebt trouwens 3 rijmodi, normaal, eco en sport. Normaal en eco verschillen niet veel van elkaar, bij sport merk je dat de wagen veel vinniger reageert op het gas. Leuk voor even maar zeker niet voor de hele tijd. Het verbruik zal in de sportstand ook hoger zijn omwille van de hogere toeren en het vlugger opschakelen.
Zoals eerder vermeld maakt de wagen minder geluid bij het rijden van mijn vorige. Toch merk ik dat de geluidsisolatie van de banden veel beter kan, dit is het grootste minpunt van deze wagen, vind ik persoonlijk. Dit zorgt er nl. ook voor dat je soms de radio niet goed hoort.
Eerste onderhoud
Ondertussen vond ook het eerste onderhoud plaats begin juni. Het viel me op dat hierbij ook de 4 boegies vervangen werden. Iets wat ik in mijn vorige FB bij 96000 km en 5 jaar nooit heb moeten laten doen. Bij een volgende bezoek aan de garage ga ik toch eens informeren waarom dit nodig was.
De prijs van het (grote) onderhoud kwam op 500 euro, dit vond ik best veel... maar daar zit uiteraard een 130 euro in voor de boegies...
Bij het onderhoud (dat nog binnen de 5-jarige garantie viel) heb ik trouwens ook gevraagd om de automatische versnellingsbak te herprogrammeren. Dit is onder garantie kosteloos en zorgt ervoor dat de bak weer goed wordt afgesteld qua schakelmomenten e.d. Dit geeft een voelbaar verschil.
Ook bij mijn vorige FB heb ik dit regelmatig (ongeveer jaarlijks) laten uitvoeren. Op 20 minuten is dit gefikst.
Verbruik
Het verbruik ligt t:uurussen 6,3 l/100 km (bij langere ritten op de autosnelweg aan 120 à 130 km) en 7,5l/100 km (bij kortere ritten in stadsomgeving). Dit vind ik persoonlijk niet slecht...
Conclusie
Tot nu toe zeker tevreden met de nieuwe wagen. Ik krijg regelmatig goedkeurende (en ook verraste) reacties op mijn auto. Veel mensen kennen dit model niet. Ik vind het na meer dan 5 jaar nog steeds een mooi model.
De minpunten van de wagen (afrolgeluiden, mindere radio) waren mij immers gekend.
Ik ben van plan om met deze auto toch weer enkele jaren te rijden.
Wordt vervolgd!
Ervaring na 1,5 jaar
- 58.000 km
Ondertussen 30000 km gereden met deze wagen.
Overall ben ik zeker tevreden, er waren geen ongeplande garagebezoeken, geen onverwachte problemen.
ONDERHOUD
Op 50000 km (eind januari) onderhoud (onderhoud 6 jaar) laten doen. Dit kostte me 260 euro, dat vond ik nog meevallen.
ONGEVAL (enkel blikschade)
In februari dan een ongeval gehad, gelukkig zonder veel schade. De achterbumper en de achterklep werden vervangen. Voor de structuur van de auto heeft dit gelukkig geen gevolgen. Gelukkig was ik niet in fout en werd alles betaald via mijn verzekering.
BANDEN
Begin juni heb ik beslist om de banden (Michelin Pilot Sport 4) te vervangen door Michelin Pilot Sport 5. De oude banden begonnen toch ook veel afrolgeluid te produceren, vermoedelijk omwille van de leeftijd (7 jaar) en een beetje cuppen.
De nieuwe banden zijn merkelijk stiller (alhoewel het bandengeluid nog steeds goed hoorbaar is op de meeste Belgische wegen met slecht asfalt). De grip met deze banden is echt fantastisch.
HET RIJDEN
Het is nog steeds heerlijk rijden met deze wagen, het vermogen is met 140 pk voldoende om vlot mee te komen. Ik vind de combinatie met de automaat met dubbele koppeling in de meeste gevallen geslaagd. Af en toe merk je wel eens een niet zo vloeiende schakelovergang, maar dit is eerder uitzonderlijk.
Als je sportief wil rijden, kan je steeds de sportstand inschakelen. Deze zorgt ervoor dat de gasrespons beter wordt en doet de versnellingsbak ook sneller op(-en af)schakelen. Het motorgeluid is dan ook nadrukkelijker aanwezig omdat de motor sneller in de toeren gaat.
BESLUIT
Ik ben nog steeds heel tevreden van mijn Fastback. Het is een leuk en sportief model, dat je vrij weinig op de weg ziet. Daarnaast is de uitrusting echt supercompleet (elektrische bestuurderszetel met 2 geheugens, lederen zetels, open dak, dodehoekdetectie, ledlicht rondom, ...).
Zo rij je iets speciaals voor toch niet te veel geld. Ook de kosten van het onderhoud vind ik tot nu toe meevallen. Bij de volgende beurt (65000 km) ga ik de olie van de versnellingsbak laten vervangen (een kost van ongeveer 100 euro), dit heb ik bij mijn vorige i30 ook laten doen.
Ik hoop dan ook dat ik nog enkele jaren hiermee kan doorrijden zonder veel problemen.
Verkocht!
- 70.500 km
Begin december na veel wikken en wegen beslist om mijn Fastback weg te doen. De auto was ondertussen 6,5 jaar oud.
Voornaamste reden was dat het comfort me begon tegen te zitten, o.a. de rolgeluiden die vrij aanwezig waren (zeker met de wat oudere winterbanden op de Belgische wegen), de sportieve, wat hardere ophanging en de lage zit. Ook was de koffer regelmatig te klein...
Technisch was de wagen zeker nog in prima staat, ik heb de auto dan ook nog voor een goede prijs kunnen verkopen.
Ik vind de Hyundai i30 Fastback nog steeds een mooie verschijning, een wagen die redelijk exclusief is, zeer compleet uitgerust en die technisch zeer betrouwbaar blijkt, dus eigenlijk een zeer onderschatte auto. Ik heb met mijn 2 Fastback 150000 km afgelegd zonder ook maar 1 technisch probleem.
Als opvolger heb ik gekozen voor een Hyundai Kona Hybrid. Ook hiervan zal ik binnenkort een review plaatsen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai i30

Had je deze auto's al gezien?

Hyundai i30 Wagon 1.5 Turbo 160pk N-Line|Automaat|Navi|Sportinterieur|Rijklaar|
- 2023
- 72.703 km

Hyundai i30 Wagon 1.5 T-GDI 48V 160pk N-Line | Navigatie | Stoelverwarming | Parkeersensoren | Sportstoelen
- 2024
- 18.545 km

Hyundai i30 1.0 T-GDI 48V 120pk Comfort Smart | Apple Carplay/Android Auto | Lane Assist |
- 2023
- 6.134 km