Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Hyundai
  • i30 Fastback

Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDi Premium (2018)

Lekker anders, lekker fris

28
Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDi Premium (2018)
  • Autotest
17 mei 2018 om 14:15
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Met de i30 Fastback slaat Hyundai een nieuwe weg in. De carrosserievariant is moeilijk in een hokje te plaatsen en moet vooral mensen aanspreken die wat anders willen.

Wie wil, kan de Hyundai i30 Fastback natuurlijk gewoon omschrijven als een vijfdeurs liftback. Die koetswerkvariant was met name in de jaren 90 flink in trek in de compacte middenklasse. De langgerekte achterzijde van zo'n model levert de grote kofferruimte van een sedan op, maar dan in combinatie met de grote achterklep die een hatchback zo praktisch maakt. Zo heeft Hyundai de derde variant op het thema 'i30' echter niet bedoeld, want het merk dicht deze versie echte coupégenen toe. De Fastback moet een auto zijn die begeerte opwekt en niet de uitkomst is van een nuchtere rekensom. Daarom is de auto niet alleen langer, maar ook lager dan de reguliere i30. Een sterk aflopende daklijn en een spoiler-achtig 'kneepje' in de achterklep maken de sportieve aspiraties duidelijk, terwijl tussen de brede achterlichtunits in sierlijk schrift het woord 'Fastback' prijkt. Een andere grille, donker getinte koplampen en een verder naar beneden doorlopende voorbumper moeten het model ook aan de voorzijde onderscheiden van zijn minder uitgesproken hatchback- en Wagon-broertjes.

Doortimmerd

De i30 Fastback onderscheidt zich aan de buitenkant dus duidelijk van andere i30's, maar aan de binnenkant blijft vrijwel alles bij het oude. De bestuurder kijkt nog steeds uit op een keurig, maar weinig opzienbarend dashboard met een hooggeplaatst scherm. Wie niet op zoek is naar iets bijzonders, heeft weinig reden tot klagen. Het geheel is goed afgewerkt, opgetrokken uit mooie materialen en vooral buitengewoon doortimmerd op het gebied van ergonomie. Hyundai maakt niet de fout alles achter het touchscreen te verstoppen en geeft veelgebruikte functies nog een eigen, logisch gepositioneerde knop. Bergruimte is er onder meer in de vorm van een afsluitbaar vak voor de pook, waar tegen bijbetaling een telefoon draadloos kan worden opgeladen. De zitpositie is goed voor elkaar, maar niet zo sportief als het uiterlijk van de auto wellicht belooft.
Net als het dashboard is het infotainmentsysteem een schoolvoorbeeld van overzichtelijkheid, niet in de laatste plaats vanwege de druktoetsen rondom het scherm. De menu's zijn helder en het systeem kent een handig startscherm, waarop alle onder het rijden noodzakelijke informatie helder wordt weergegeven.
Ook op het stuurwiel zijn veel knoppen te vinden, onder meer voor de bediening van de boordcomputer en de vele andere functies van het tussen de klokken geplaatste tweede scherm. Opnieuw is helderheid hier troef en volstaat een korte gewenningsperiode voor een gedachteloze bediening. De i30 Fastback is geen uitblinker in overzichtelijkheid. Een erg kleine, vlak liggende ruit en een dikke C-stijl zijn daarvoor verantwoordelijk. Een ruitenwisser ontbreekt achter op de Fastback, maar eenmaal op snelheid blijft de ruit toch mooi droog.

Allemansvriend

Als de Fastback inderdaad de coupéversie van de i30 is, hoort daar meer bij dan alleen een sportief gelijnde carrosserie. Een coupé dient immers niet alleen sportief te ogen, maar ook zo te rijden. Deze Hyundai maakt dat maar deels waar. Met de i30 N hebben de Koreanen laten zien dat ze een regelrecht spektakelstuk kunnen maken, maar de Fastback moet vooralsnog een allemansvriend zijn. Daarom kiest de auto in alles een brave middenweg, met een lichte hang naar dynamiek. De besturing is licht, maar redelijk communicatief en het onderstel boezemt vertrouwen in, zonder het comfort uit het oog te verliezen. Daarmee is deze Fastback vooral een prettige metgezel voor dagelijks gebruik, die zich prima leent voor lange afstanden.

Designstatement

Hyundai maakt er geen geheim van dat het bij de i30 Fastback ruimte heeft opgeofferd ten faveure van een fraaie aflopende daklijn en is daar zelfs trots op. Inderdaad is de hoofdruimte achterin eigenlijk niet toereikend voor mensen die langer zijn dan 1,80 meter, zeker als de auto is voorzien van het optionele panoramadak. Met 450 liter is de kofferbak niet enorm, maar de Fastback biedt mooi wel meer ruimte dan de hatchbackversie van de i30. Die laatste komt niet verder dan 395 liter. Dat de i30 Fastback nadrukkelijk als designstatement wordt gepresenteerd, is ook terug te zien in de prijs. De Fastback is om te beginnen minimaal uitgevoerd als Comfort, wat bij de gewone i30 het derde uitrustingsniveau is. Bovendien is de auto over de gehele linie € 3.000 duurder dan de hatchback, dat jaagt deze i30 definitief uit de koopjeshoek.

Oordeel

4 sterren

Met de i30 Fastback wil Hyundai mensen bereiken die een auto niet puur met het verstand, maar vooral met het hart kopen. Wie zich aangetrokken voelt tot de langgerekte, sportief ogende Koreaan kan zich gerust laten verleiden, want ook als Fastback is de i30 prettig. In dat ‘ook’ zit eveneens zijn grootste nadeel. Buiten het uiterlijk zijn er weinig verschillen met de reguliere i30, die wel goedkoper is.

Signalement

Merk Hyundai
Model i30 Fastback 1.4 T-GDI Premium
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 34.697

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.353 cc
Maximaal vermogen 103 kW / 140 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 242 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.455 mm / 1.795 mm / 1.425 mm
Wielbasis 2.650 mm
Massa leeg 1.287 kg
Laadvermogen 573 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 600 kg
Banden225/45R17Prijzen
Topsnelheid 203 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9 s (fabrieksopgave: 9,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,9 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,1s
Brandstofverbruik 5,4 l/100km
CO2-uitstoot 125 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Hyundai i30
Hyundai Hyundai i30

PRIVATE LEASE Hyundai i30

INFO
ANWB
ANWB
Hyundai i30 1.0 T-GDI 48V i-Motion (5D/6H)
€ 429
Bekijk nu ⟩
Hyundai
Hyundai
Hyundai i30 1.0 T-GDI 48V i-Motion (5D/6H)
€ 377
 
Hyundai i30 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Hyundai i30 2.0 T-GDI N2 Performance | NAVI | CAMERA | MEMORY | PANO | KEYLE

    Hyundai i30 2.0 T-GDI N2 Performance | NAVI | CAMERA | MEMORY | PANO | KEYLE

    • 2019
    • 72.518 km

    € 29.950

    Hyundai i30 1.0 T-GDI Comfort | Navigatie | Cruise Control Camera

    Hyundai i30 1.0 T-GDI Comfort | Navigatie | Cruise Control Camera

    • 2018
    • 21.218 km

    € 16.900

    Hyundai i30 1.0 T-GDI 120 PK 6-Bak Wagon Comfort

    Hyundai i30 1.0 T-GDI 120 PK 6-Bak Wagon Comfort

    • 2018
    • 60.356 km

    € 16.250

Meer Hyundai i30 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Officieel: Hyundai i30 | prijzen v.a € 20.495 | Wagon pag. 2

    147
    • 2 januari 2021

Lezersreacties (28) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Hyundai i30 specificaties
  • Hyundai i30 occasions
  • Hyundai i30 video's
Advies en informatie
  • Hyundai i30 tests
  • Hyundai i30 gebruikersreviews
  • Hyundai i30 index
PREMIUM
Hyundai i30 Fastback N - Renault Mégane RS Trophy - Volkswagen Golf GTI TCR - Triotest

Hyundai i30 Fastback N - Renault Mégane RS Trophy - Volkswagen Golf GTI TCR - Triotest

Circuittijgers voor op straat of straattijgers voor op het circuit? Met de Hyundai i30 Fastback...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Hyundai i30 Wagon 1.5 T-GDI 48V N Line (2021)

    Hyundai i30 Wagon 1.5 T-GDI 48V N Line...

    • 1 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Hyundai i30 1.0 T-GDI First Edition (2017)

    Hyundai i30 1.0 T-GDI First Edition (2017)

    2
    • 23 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Hyundai i30 1.6 GDI Business Edition (2012)

    Hyundai i30 1.6 GDI Business Edition (2012)

    2
    • 5 september 2021
  • Gebruikersreview
    Hyundai i30 2.0 T-GDI N1 Performance (2018)

    Hyundai i30 2.0 T-GDI N1 Performance (2018)

    11
    • 7 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Hyundai i30 Wagon 1.4 T-GDI Comfort (2019)

    Hyundai i30 Wagon 1.4 T-GDI Comfort (2019)

    4
    • 7 april 2021
  • Gebruikersreview
    Hyundai i30 (2013)

    Hyundai i30 (2013)

    6
    • 27 januari 2021
  • Gebruikersreview
    Hyundai i30 1.6i CVVT Blue i-Drive (2011)

    Hyundai i30 1.6i CVVT Blue i-Drive (2011)

    3
    • 5 september 2020
meer reviews
Kia Proceed vs. Hyundai i30 Fastback - Dubbeltest

Kia Proceed vs. Hyundai i30 Fastback - Dubbeltest

Kia bewaart de mooiste verpakking van de Ceed altijd voor de Proceed-variant. De nieuwste is...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Hyundai i30 - Back to Basics

    Hyundai i30 - Back to Basics

    38
    • 28 mei 2022
  • Koopwijzer
    Op zoek naar een compacte middenklasser voor 6.000 euro

    Op zoek naar een compacte middenklasser...

    52
    • 16 oktober 2021
  • Hyundai i30 Wagon vs. Volkswagen Golf Variant - Dubbeltest

    Hyundai i30 Wagon vs. Volkswagen Golf Variant...

    • 11 juni 2021
  • Autotest
    Test: Hyundai i30 Wagon

    Test: Hyundai i30 Wagon

    8
    • 24 maart 2021
  • Test: Ford Focus vs. Hyundai i30

    Test: Ford Focus vs. Hyundai i30

    • 1 januari 2021
  • Hyundai i30 - Occasion aankoopadvies

    Hyundai i30 - Occasion aankoopadvies

    32
    • 6 oktober 2020
  • Nieuws
    Dít is de vernieuwde Hyundai i30 N!

    Dít is de vernieuwde Hyundai i30 N!

    33
    • 24 september 2020
Merk
Merk
  • PREMIUM
    Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki Ignis - Triotest

    Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki...

    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Hyundai Stargazer: nieuwe excentrieke MPV

    Hyundai Stargazer: nieuwe excentrieke MPV

    4
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Hyundai schetst Ioniq 6

    Hyundai schetst Ioniq 6

    19
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Hyundai vernieuwt compacte cross-over

    Hyundai vernieuwt compacte cross-over

    6
    • 16 juni 2022
  • Nieuws
    ‘Hyundai, Kia en Genesis gaan meer modellen in Europa ontwikkelen’

    ‘Hyundai, Kia en Genesis gaan meer modellen...

    32
    • 6 juni 2022
  • Nieuws
    Hyundai Ioniq uit productie

    Hyundai Ioniq uit productie

    67
    • 3 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Hyundai Kona beter te zien

    Nieuwe Hyundai Kona beter te zien

    11
    • 2 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden