Hyundai i20 1.4 DynamicVersion (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | i20 1.4 DynamicVersion |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 108.000 km |
KM-stand laatst | 222.300 km |
De autoreviews hier vond ik altijd wel leuk om te lezen, dus tijd om zelf ook even bij te dragen. Ik maak wel eens tik fouten, dus wees gewaarschuwd.
Mijn vorige (en eerste) auto was een Hyundai Getz 1.3 GLS. Die had ik ooit voor goede prijs kunnen scoren op 7 jarige leeftijd met net geen ton op de teller. Weinig aan hoeven te doen, behalve de standaard beurten en slijtage onderdelen (banden, schokbrekers).
Laatste jaar begon het wat kostbaarder te worden. Inmiddels is de auto 12,5 jaar oud en begon er toch wat roest en ouderdom problemen te komen. Afgelopen jaar is er een nieuw uitlaat, kleppendekselpakking, remcylinders en accu ingezet. Ook is de achterruit vervangen (vandalisme) en naaf en lager vervangen (fout van monteur, garage ontkend schuld), maar dat ligt niet aan de auto zelf. Binnenkort kwam er een grote beurt aan, is de interval van de distributieriem aan de beurt. Ook waren er inmiddels wat kleine dingentjes; beginnende roest, centrale deur vergrendeling doet het heel af en toe niet (eens in de zoveel maanden), een deur rubber wou niet vast blijven en moest af en toe goed geduwd worden (ook eens in de zoveel maanden) en achterklep hendel bleef af en toe hangen (inspuiten hielp niet). Toen ging ook de airco stuk. Doorgereden zonder airco, maar met een vochtvreter in de auto. Werkt toch niet zo goed als een airco om de ruiten condens vrij te houden.
Dus misschien toch maar een goed moment om een nieuwere auto te zoeken. Een auto is voor mij een gebruiksobject om van A naar B te rijden. Liefst zo betrouwbaar, zuinig en veiligs als mogelijk is. Ik wou iets in het B segment, want dan past er nog een fiets achterin, heeft een trekhaak nog een bruikbare kogelbelasting en is een verhouding met eventueel skidrager op het dak minder extreem. Grotere segment wou ik liever niet i.v.m. kosten op hem te hebben en te rijden. Omdat ik veel naar de alpen rijdt (ook in de winter), wou ik een auto met 5 sterren NCAP score, ABS, EBD en ESP.
Twee modellen hadden mijn aandacht: De Honda Jazz (vanaf 2009) en de Hyundai i20. Andere auto’s waren minder praktisch, te duur of iets ouder. Honda Jazz is natuurlijk wel een ruimte wondertje, maar was als occasion wel 2000 euro duurder. Dus dan toch maar een Hyundai i20, die heeft gelukkig ook iets meer ruimte achter dan de Getz. Al was het niet helemaal duidelijk hoeveel. Afhankelijk van welke specificatie lijst je keek is het of 295 of 370 liter. Forst verschil, maar kijken naar de kofferbak schat ik eerder 295 liter in.
Ik zag op internet een i20 Dynamic uit 2009 met 108.000km op de teller, met een 1.4 motor met trekhaak te koop staan bij een dealer. Aangezien ik toch vaak een berg op rijdt had de sterkere motor bij mij de voorkeur. Trekhaak die er al op zat was een extra bonus, anders had ik die waarschijnlijk er zelf op laten zetten. Aan de stempels te zien, keurig onderhouden en airco was eerder het jaar afgevuld.
De i20 bekeken en proef gereden. Kreeg bij de dealer ook een goede voorstel bij het inruilen. Moest €5000 bij betalen en uiteindelijk gekocht. Hij werd nog wel gepoetst, grote beurt uitgevoerd en kreeg er 6 maanden BOVAG garantie en een jaar Hyundai mobiliteit garantie bij. Wat ik bij het kopen was vergeten is om te checken of er wel ESP op zit. Aangezien Hyundai dit vrij snel dit als standaard had geleverd dacht ik dat het wel standaard er op zat. Net dus ene gekocht zonder. Leerpuntje voor de volgende keer.
De i20 is ietsje minder vriendelijk voor beginnende rijders, nadruk op ietsje want echt moeilijk is het niet. De koppeling van de Getz heeft over het geheel dezelfde weerstand en de schakelbak was een standaard model met achteruit rechts achter. Deze i20 heeft een koppeling die op het aangrijp punt meer terug duwt. De versnellingsbak bij de 1.4, heeft achteruit linksvoor zitten met een beveiligingsknop. Ik rij veel in verschillende auto’s, dus dat is niet echt een probleem. Bij vakantie ritten, wissel ik weleens met anderen. Hopelijk kunnen anderen er goed mee omgaan.
De 1.4 voelt een stuk krachtiger aan en ik had zelfs een paar keer slippende banden bij het optrekken. Ik was meer gas geven gewend... Na wat km’s genoeg gewend en niet meer voorgekomen. Remmen deden de i20 ook beter dan de Getz.
De uitrusting van Getz en de i20 verschilt in normaal gebruikt niet zoveel. Ik heb nu wel een sleutel met afstandsbediening en de boordcomputer geeft wat cijfers aan. Voor de rest heeft de Getz en i20 beide elektrische ramen voor, elektrisch verstelbare spiegels en airco. De extra airbags, ABS en EBD in de i20 merk je niet, maar wel fijn dat ze aanwezig zijn.
De i20 heeft wel minder vakjes dan de Getz. Het vakje onder de stuurwiel in de Getz was handig voor een kleine paraplu, maar geeft wel een risico dat die er uit kon schuiven en bij je benen kon komen (nooit gebeurd). Bij de i20 is daar gewoon geen vak. Ook mist er een vakje achterop de bestuurders stoel voor de achter passagier. In de Getz had je ook een vakje aan beide kanten van je kofferbak. Ik had een EHBO tasje wat precies in de ene paste en de andere was ideaal voor die LED flares en wat andere losse dingen. De i20 heeft geen vakjes in de kofferbak, dus toch maar iets verzinnen voor de losse dingen. De bekerhouders zaten in de Getz op een ergonomische locatie, maar waren minder diep en zaten gelijk naast je been; risico dus dat je fles tussen je benen/pedalen komt. Is de i20 toch iets veiliger in gericht. Wel is het handschoenenvakje aanzienlijk groter.
Ik merkte wel dat bij de i20 sommige dingen wat lichter zijn gebouwd. Tapijt in de achterbak voelt een stuk dunner aan en de achterbank voelt ook minder solide. Ook irritant is de tapijt in de kofferbak, maar deels op een plank is geplakt. Als je iets uit de reservewiel bak wilt halen, moet je de tapijt rechts er van weer terug doen. Ook zat er een thuiskomertje in i.p.v. een volwaardige reserve wiel. Oplossing is gelukkig niet moeilijk, daar komt een zomer/winter band in.
Zo, nu eerst wat km’ers er opzetten en kom ik later terug voor een update. Sterren waarderingen heb ik voorlopig op 4 gezet.
4000 km verder
- 112.000 km
Update:
Na een korte tijd met de i20 en 4000km er bij gereden te hebben zijn er nog wat dingen opgevallen en gebeurd:
Na mijn wintervakantie hoorde ik bij het achteruit rijden een schrappend geluid. Bleek de koppelingsplaten te zijn. Ook was de oliepeil te hoog. Beide tegelijk bij de dealer op laten lossen onder garantie. Kreeg er ook nog gratis vervangend vervoer bij (op de brandstof na dan; €7 nog wat). Was eigenlijk aangenaam verrast. Een koppeling is een slijtage onderdeel en dat wordt vaak uitgesloten van garantie. Ik had hiervoor vooral op winterbanden gereden. Maar na de nieuwe koppeling en zomerbanden er weer onder leek de auto wat zuiniger te rijden. Weet alleen niet bij welke het meeste verschil zit.
Tussen door nog iets met de mistlampen achter; deze deden het niet. Zekering doorgemeten en lampen doorgemeten. Alles leekt het te doen bij het doormeten, dacht even dat ik langs de garage moest. Alles terug gemonteerd en toen werkte het weer. Moet wel zeggen dat de kleinere steekzekeringen wat lastiger zijn en is mis de zekeringstrekker die in mijn vorige auto gewoon in de zekeringskastje zat.
10.000 weer verder sinds de laatste update
- 122.000 km
Begin deze maand langs gebracht voor een wintercheck (was gratis). Geen problemen gevonden, wel een gratis zingende ijsman. Twee weken later de eerste beurt voor de auto laten uitvoeren. Dit was voor de 120.000 km beurt (wat ongeveer vergelijkbaar is met een 'kleine beurt') Kosten rond de €250. Tevens zelf de winterbanden er weer onder gezet,
Enige probleem die ik tot nu toe had was de afneembare trekhaak van Thule. Na een half jaar niet gebruik te zijn, ging ik deze weer monteren. Demonteren ging even niet. Na wat smeermiddel werkte dat weer. Was waarschijnlijk de vergrendel mechanisme wat een beetje plakte en is na smering weer soepel.
Voor de rest niets veranderd. Nu het kouder wordt merk ik dat de kachel niet de meest indrukwekkende is, maar dat was al het geval toen ik hem kocht.
De volgende beurt wordt wat uitgebreider en zou rond de €550 worden, omdat dan alle filters inclusief de brandstof filter zou worden vervangen. maar dat is volgende jaar pas.
Weer een jaar later
- 139.400 km
Een jaar later en niet heel veel gebeurd. Zelf nog een dashcam ingebouwd, maar voor de rest niet noemenswaardige dingen.
Net een APK + grote beurt (olie, oliefilter, luchtfilter, interieur filter, brandstof filter vervangen) + multiriem + airco bijvullen + kleppendeksel pakking laten vervangen. Kosten €575.
Kleine update
- 149.000 km
Kleine update weer;
Tijdens de wintervakantie nog een defecte ventiel bij een van mijn winterbanden, in Oostenrijk gelijk laten repareren. Mogelijk veroorzaak bij het uitgraven en uitslepen van de auto van het langlauf pad… Oopsie! Je komt blijkbaar verassend ver met die autootje op een langlauf pad, er uit komen koste helaas wat meer moeite en tijd.
Voor de rest begon mijn ruitenwissermotor het steeds slechter te doen; deze is door een monteur uit elkaar gehaald en die heeft de koolborstels weer vrijgemaakt. Tegelijk even laten checken of er remverschil was, wist niet zeker of het aan de weg lag of aan de auto. Geen groot verschil gemeten. Totale kosten €85 van dit bezoekje.
Weer een beurt
- 159.200 km
Sinds de laatste update weinig veranderd. Merkte dat starten ietsje langer duurt, 2 seconden ipv 1. Tevens moest de handrem op het hoogste klikje om om een stevige helling te blijven staan. Maar gelijk naar laten kijken bij de beurt; gasklep reinigen en het start weer binnen een seconden en handrem is weer afgesteld. Voor de rest de 160.000km beurt; olie, filters en bougies vervangen en weer nieuw APK er op. Ze zijn een beetje zuinig met vertellen wat ze precies doen, maar auto rijdt en remt merkbaar beter en zag al wat nieuwe smeersel op schanieren en dergelijke. Wel een beetje prijzig met €449.
Wintercheck
- 161.000 km
Afgelopen weekend een gratis wintercheck gehad. Accu haalde deze maand niet meer de rest; dus gelijk maar laten vervangen. €120. De OEM accu's van Hyundai hebben een soort extra bak er om heen met insolatie? Aangezien de originele het bijna 10 jaar heeft volgehouden, vond ik een OEM het wel waard. Ben nog van plan een tijd te blijven rijden met deze wagen. Bij mij vorige auto had ik er een goedkopere zelf ingezet, maar wou die auto niet heel veel langer aanhouden toen.
Gratis rugzak van de wintercheck heb ik maar gelijk gebruikt als vervanging van de kofferbak organiser die niet echt werkte.
Duur jaartje
- 178.000 km
Dit jaar was een duur jaartje. Lekke airco condensator. Ach ja, voor een auto die ik vooral voor buitensporten gebruik en dus meer dan gemiddeld op gravel en andere mindere wegen rijd moest het wel een keer gebeuren.
Dit jaar maar een universele garage proberen en die ook naar mijn kachel gelijk laten kijken, zoals in de originele review was de kachel al van het begin niet echt indrukwekkend. Helaas zit de kachel onder de dashboard, dus dat waren veel manuren. Kachel doet het nu uitstekend. Ik weet nu niet of de originele dealer waar ik hem gekocht heeft er gewoon geen zin in had of incompetent is. Die zei namelijk dat het goed was toen ik zei dat die wat zwakjes was.
Voor de rest, jaarlijkse beurt, APK, een nieuwe band en rem die los gemaakt moest worden. Totaal iets van €1500, waarvan het meeste dus voor de kachel is.
Jaar verder
- 193.000 km
Weer tijd voor een grote beurt en apk ~€350.
Afgelopen jaar wel een kraak geluid in de veerpootlager als het echt warm was buiten. Maar toen het weer afkoelde niet meer. Veerpootlager is nog goed volgens de garage.
Veel slijtage
- 205.000 km
Veerpootlagergeluid blijkt uiteindelijk een stabilisator stang te zijn; €100 om opgelost te worden.
Maar daarnaast nog een versleten draagarm, wiellager, defecte ABS sensor, 3 versleten banden, 2 te veel geroeste remschrijven achter, versleten remschrijf en blokken voor en 3 banden. Duur jaartje. Behalve de ABS sensor waren het alleen slijtage onderdelen. Gezien de km's die ik er op gemaakt zijn de remmen en banden behoorlijk lang mee gegaan. Remmen voor waren al voor ongeveer 1/3 ~ 1/2 versleten bij aankoop en de banden al 2 jaar oud. Voor de rest heeft die gewoon weer een buurt en APK gehad.
Saai jaar
- 222.300 km
Jaartje verder, dit jaar alleen de beurt volgens schema en APK. Voor de rest geen problemen.
Nieuwe banden met energielabel B lijken overigens inderdaad iets zuiniger te zijn.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai i20
