AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Hyundai Excel 1.3i LS (1997)

autoreview

Hyundai Excel 1.3i LS (1997)

Signalement

UitvoeringExcel 1.3i LS
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf127.500 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Doordat ik stage loop bij een bedrijf dat per openbaar vervoer slecht te bereiken is, ben ik maar eens op zoek gegaan naar een auto. Mijn 1e auto ook nog. Ik ben nog student (21 jaar) en daarom was ik vooral op zoek naar een degelijke, ruime auto met niet te veel kilometers. Na veel zoeken ben ik uiteindelijk uitgekomen bij een donkergroene Hyundai Excel 1.3i LS van januari 1997 (zie foto’s).

Ik heb de auto gekocht aan het eind van november 2006 met 127.500 kilometer op de teller. Ondertussen ben ik een halfjaar en meer dan 10.000 kilometer verder. De teller staat vandaag (29-03-07) op 138.116 kilometer.

Opties / extra’s:

Mijn Hyundai Excel heeft als extra’s alleen airco en metallic lak. Met name de airco is in de zomer bij warm weer natuurlijk ideaal. Mijn Excel heeft geen stuurbekrachtiging maar dit is niet echt een probleem. Je went er snel aan en het is eigenlijk alleen soms wat zwaar sturen tijdens het parkeren. Persoonlijk vind ik het wel jammer dat de auto standaard geen toerenteller heeft. Ik vind het weer wel erg handig dat de achterruit een ruitenwisser heeft, het ziet er misschien niet mooi uit maar het is wel functioneel. Overigens hebben de voorruitwissers zelfs een regelbare interval.

Interieur:

De auto is van binnen netjes afgewerkt en biedt veel ruimte. De materialen zijn van goede kwaliteit al is het grotendeels hard plastic. De stoelen zijn prima (ook op lange ritten), maar ze bieden helaas wel wat weinig zijdelingse steun. Het instrumentenpaneel is goed afleesbaar en de knoppen zitten daar waar je ze zoekt. Sommige knoppen zitten echter wel verstopt achter de versnellingspook, wat weer te danken is aan de versnellingsbak die erg lange schakelwegen heeft. De achterbank is ruim bemeten, waardoor er gemakkelijk twee volwassenen plaats kunnen nemen. Achterin is er ook voldoende hoofd en beenruimte. Helaas zijn er in de auto zeer weinig opbergvakken, eigenlijk alleen een vak in de beide portieren en dan nog het dashboardkastje. Gelukkig is de bagageruimte wel ruim bemeten en door de achterbank die neergeklapt kan worden kun je heel veel meenemen.

Motor / verbruik:

Mijn Excel is voorzien van de 1.3 motor met 84 PK en 118 NM. Dit is voldoende om mee te komen in het dagelijkse verkeer en ook het verbruik is heel redelijk, namelijk 1 op 14 á 15 (combinatie stad – snelweg). Zelfs op de autobaan bij 120 tot 130 km/h is het motorgeluid niet overdreven, je hoort dan vooral de banden en windgeruis.

Wegligging:

Ik vind de wegligging van een Excel niet erg goed. De vering is erg zacht en deinerig, waardoor de auto erg snel onderstuurd is. Dit wil zeker bij nat weer nog wel eens verraderlijk zijn. Vooral boven de 120 km/h is het net of de auto zweeft en ook is hij dan erg zijwindgevoelig. Daarnaast heeft de auto ook een erg gevoelloze besturing, wat ook niet echt meewerkt aan een goede wegligging.

Conclusie:

De Hyundai Excel is een betrouwbare auto met veel ruimte en een soepele motor die ook nog eens zuinig is. Ik weet ook wel dat het geen super coole auto is om te zien en dat het ook niet bepaalt een auto is die de jongeren erg aanspreekt. Mijn doel was ook niet om een hele coole auto te kopen, ik was vooral op zoek naar een auto die betrouwbaar is en dat voorlopig hopelijk ook zal blijven. Ik denk dat mij dat tot nu toe aardig is gelukt…

Ik hou jullie op de hoogte.

PROBLEMEN

Problemen:

128.500 km:
Linkerportierraam mechaniek doorgeroest. Dit moest vervangen
worden. (bekend probleem bij deze auto) Toevallig is een dag voor deze reparatie tijdens een acute remactie de stabilisatiestang rechtsvoor verschoven. Deze is ook weer op zijn plaats gezet.
Totale kosten: 130 Euro.

136.000 km:
De blokken van de linker schijfrem voor bleven op de schijf zitten. Dit kwam door vuil in de leiding. De leiding moest schoongemaakt worden en ook werden de blokken vervangen en de schijf afgedraaid.
Totale kosten: 140 Euro.

140.500 km:
De stabilisatiestang aan de rechter achterkant is spontaan gebroken. Deze was doorgeroest. Hiervoor moest dus een nieuwe gemonteerd worden.
Totale kosten: 80 Euro.

148.000 km:
De auto is ondertussen alweer een jaar in mijn bezit wat betekende dat het weer tijd was voor een nieuwe APK keuring. Tijdens deze keuring kwam naar voren dat de beide draagarmen voor teveel verroest waren om de keuring te halen. Deze zijn vervangen en hierbij kwam men ook tot de ontdekking dat de stabilisatiestang linksvoor bijna doorgeroest was. Ook deze is dus vervangen. Daarnaast waren de ruitenwisser bladen voor aan vervanging toe en er is een stadslichtje vervangen.
Totale kosten: 440 Euro.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren