Hyundai Accent 1.3i LS (2002)

autoreview

Hyundai Accent
Hyundai AccentHyundai AccentHyundai AccentHyundai AccentHyundai Accent - interieur

Signalement

UitvoeringAccent 1.3i LS
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf173.000 km
KM-stand laatst248.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 242.000 km

In 2009 deze auto met 1000 euro korting dankzij de sloopregeling voor oude auto's gekocht. Mijn eerste auto op LPG en ik kon zowaar tanken voor een dikke 20 euro per tank. Toen nog wel. Voor mijn gevoel leverde ik wel degelijkheid en luxe in, omdat ik de vorige auto zo fijn vond rijden. Maar mijn grootste reden om voor deze auto te kiezen, was het financiële aspect en een kleine LPG-auto is nou eenmaal goedkoper in bezit dan een zware dieselauto. Op zich heeft deze auto wel meer luxe dan de vorige, want voor het eerst heb ik een auto met airconditioning en dat bevalt uitstekend.

LPG heeft zo zijn keerzijden. Zo hebben we het afgelopen jaar de motor moeten laten reviseren doordat de koppen niet goed meer stonden. Iets dat bij gebruik van LPG sneller het geval schijnt te zijn. Daarnaast zijn we zo stom geweest om twee keer weg te rijden zonder los te koppelen, waardoor de achterbumper van de auto werd getrokken met de nodige herstelkosten. Eigen fout, maar met benzine of diesel gebeurt dat simpelweg niet omdat je het vulpistool in je hand hebt.

De auto voelt aan als een licht model met beperkte power. Als je de snelweg op wilt, merk je dat ook wel doordat je niet zo snel vaart kan maken als de gemiddelde auto die achter je zit. Ook kwamen we lastig de heuvels van Bretagne op toen we daar tijdens een vakantie met geladen aanhanger omhoog reden. We moesten terug naar de derde versnelling en kwamen niet meer boven de 80 km/h uit. Gelukkig rijden we meestal in Nederland of vlakke gebieden in het buitenland dus komt dat probleem niet zoveel voor.

We blijken de auto op een verkeerd moment te hebben gekocht - lees: de vorige eigenaar heeft m op tijd weggedaan - want we hebben ook veel slijtagereparaties voor onze kiezen gekregen. Als ik alle reparaties naast elkaar leg, rijden we nu rond in een auto waarvan misschien wel de helft van de onderdelen onder de motorkap jonger is dan 3 jaar. Wat dat betreft een betrouwbare auto dus, maar als we dit vooraf hadden geweten, dan was de koop niet doorgegaan. In ieder geval hebben we iets moois om aan te bieden bij de verkoop, wanneer het zover komt.

Een volle tank LPG kost inmiddels meer dan 30 euro en met een verbruik van gemiddeld 1:11 is rijden met een dieselauto die minder dan 5 liter per 100km verbruikt soms zelfs goedkoper. De volgende auto zal wellicht weer een dieselauto worden.

Op sterven na dood...

  • 248.500 km

De auto begint steed meer gebreken te tonen. Enige tijd terug vergeten af te koppelen bij het tanken, waardoor de bumper sindsdien met tierips aan elkaar hangt. Toen al besloten we om deze zomer een andere auto aan te schaffen. Sindsdien besloten geen reparaties meer te laten uitvoeren. Dat is een wijs besluit gebleken, want sindsdien zijn de volgende problemen ontstaan:
- airco doet het niet meer -> via een kennis laten bijvullen, zodat ie het weer doet. Maar als de airco aan staat, komen soms erg vreemde geluiden onder de motorkap vandaan. We proberen het gebruik dan ook te minimaliseren. Ook het lampje van de aircobediening is stuk.
- het raam van het linkerportier gaat niet meer open of dicht. De motor draait wel als de elektronische bediening wordt gebruikt, maar het raam doet niets meer. Al meerdere malen met de hand omhoog dichtgeduwd, met de angst dat deze uit zichzelf helemaal naar beneden gaat vallen.

Wat overblijft is een auto die we niet aan een nieuwe eigenaar gunnen. Althans, we gaan m aanbieden voor de nog goede gasinstallatie. Die kan dan worden overgezet naar een andere auto. Ook de motor is nog goed, die heeft een half jaar geleden (ca 12000km) nog een koprevisie gehad.

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.