Honda Stream 2.0 ES (2001)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Stream 2.0 ES |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 214.500 km |
KM-stand laatst | 263.000 km |
De APK
- 219.412 km
Voor ons de eerste APK voor deze Stream. Altijd weer afwachten. De bumper achterlichten blijken gebroken en dat is een afkeur. Een simpele oplossing gevonden met een blank en rood led licht. Gemonteerd op de bestaande lichten werd dit goed gekeurd. Verder geen opmerkingen, typisch Honda sterke motoren en ook de remleidingen en degelijkheid van het onderstel werden geroemd.
Jaarlijkse controle
- 229.290 km
De Stream wordt minder gebruikt maar bevalt nog steeds uitstekend. Ritje naar Duitsland is altijd weer een feest als er weer voorbij de 200km wordt gehaald met verbaasd kijkende medeweggebruikers in hun veel jongere auto's. Eenmaal van de Bundesbahn voor het verkeerslicht loopt de 2.0 IVtec zeer rustig en soepel. Het verbruik is, zoals in eerdere verslaggeving gemeld, als een tempelier. Tanken in die Heimat scheelt dan weer 0,20 Euro per liter. De APK gaf geen bijzonderheden, fijn. Goed gevoel die Honda.
Onderhoud en APK afkeur
- 241.688 km
Dit jaar de versnellingsbakolie vervangen. Volgens de een niet nodig een ander adviseert om dit bij 150.000 km te doen. De afgetapte olie is -typisch Honda- helder en schoon. Geen slijpsel op de aftapplug dat geldt ook voor de bakolie. Verder was het aangrijppunt van de koppeling te kort. Met het doorspoelen van de olie (Dot4, het reservoir zit gekoppeld naast de remolie) bij de slave cilinder op het blok kwam er drap uit. Na de ontluchting grijpt de koppeling weer goed aan en is nu beter te doseren.
En toen weer de jaarlijkse APK: nu blijkt de led mistlamp niet door de keuring te komen, argument: minder fel dan de achterlichten. Toch eens nagevraagd waarom nu niet en de vorige twee jaar wel? Tja, scherpere controle door RDW en de ene keurmeester is de andere niet. Daar kun je het dan weer mee doen. Advies: een aparte mistlamp onder de bumper monteren. Zo gezegd zo gedaan. Verder moeten de stofhoezen van de fusee en stuurinrichting worden vervangen, deze nu afgekit wat ook mocht volgens de APK eisen en, o ja de koplampen zijn te dof. Het lichtbeeld is bij de linkerunit horizontaal onvoldoende en schijnt niet optimaal in de berm. Advies polijsten met 1500. Allemaal te overzien en het werk valt mee. We rijden gewoon door met deze betrouwbare Japanner.
Een week later de auto (300 km erbij) weer aangeboden aan het keuringsstation en ja hoor weer afgekeurd. Naar mijn idee pure willekeur, juist omdat ik vroeg de gebreken vast te laten leggen op het APK keuringsrapport. Nu is het alleen de rechter koplamp, deze kan niet worden afgesteld. Frustrerend aangezien de fout eerst over de linker koplamp ging. Nu maar op zoek naar een elektromotor met overbrenging naar de koplamp. O ja, de kosten van de APK zijn vergoed.... Dus weer een APK keuring, nu maar bij een kleine plaatselijke garage. Alweer een ander verhaal, nu is ook een achterband te ver versleten. Opmerkingen over de alternatieve mistachterlicht, prutswerk en die led mag dat wel? Uiteindelijk de led versie afgesloten met wat gemor zijn de gekitte stofhoesjes akkoord. De beste garage houder (ook al een senior) probeert de lampen goed te krijgen. Uiteindelijk werkt een andere koplamp, zowaar nog eentje gevonden. RDW reageerde al op de verlopen APK datum (altijd attent daar..). Helaas heeft de garage veel tijd aan de Stream besteed daarmee een dure rekening van bijna 600 Euro. Maar goedgekeurd en dat was nou net de bedoeling. We rijden weer.
en weer een Honda.
- 214.500 km
We vervolgen het verslag van Rene Renken over deze Honda Stream 2.0. De 'roots' voor dit merk liggen bij ons in de '70 er jaren met de eerste Civic's. Ook voor de baas is dit type in een hybride uitvoering gereden. De Stream is voor ons een ideale en grote gezinswagen. Het blok is nog steeds zeer betrouwbaar en krijgt jaarlijks het reguliere onderhoud. Na de koop bij Rene, ook een fervent Honda liefhebber, zijn de 'sloffies' voor vervangen en verder aangevuld met parkeersensoren. Beetje meer comfort met een Din 2 allround radio en dat was het wel. De auto wordt gebruikt voor regelmatige ritjes van 180 km per week met een gemiddeld verbruik van 1:12 -1:14. De cruisecontrol (after market) is dan ideaal en werkt uitstekend. Aangezien de Stream wat langer had stil gestaan was er bij aanvang een 'lispelend' geluid te horen. Alleen bij stapvoets rijden, het bleek de multi snaar die een afdruk had gemaakt in de riem, met siliconenspray is dit opgelost. Verder op voorhand de o-ring vervangen van de stuurbekrachtiging. Dit was voor jaren geleden een advies voor de dealers en terug te vinden op Youtube, kosten 1 Euri via de dealer....
Weer een APK
- 253.550 km
En weer een jaar verder voor de Honda. Met de wetenschap van de laatste APK nu maar een nieuw bedrijf gezocht en nee geen dealer. Goede referenties brachten ons naar de ABI. Gelukkig bekend en ervaren met deze Honda. Vier nieuwe Dunlops, fusee rubbers en stuurkogel rubber zijn vervangen. Balanceren en uitlijnen maakt het er nu een mooi en stil lopende Stream van. Ook zijn de einddemper en zijn alle 4 de stabilisatie stangen eerder dit jaar vervangen. Het blijft een heerlijke bak, niet de mooiste maar wel een en al degelijkheid. We rijden weer zeer vrolijk rond.
Sterke bak
- 263.000 km
De Stream is voor APK geweest, 1 lampje achter had een verkeerd sterkte voor de rest goed! Afgelopen jaar niet zo veel gebruikt. Wat woon- en werkverkeer en een ritje met 5 personen naar het midden van Frankrijk.
De Honda is ook nu weer betrouwbaar, redelijk gebruikt tot 1:14 gehaald. Wat een beer van een wagen, ze hebben een reputatie en ook deze maakt het meer dan waar. Wat een genot om naar Duitsland te rijden en met de V-tec weer eens echt open te trekken. Ha dik over de 200 km. We blijven genieten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.