Honda Logo 1.3 (1999)

autoreview

Honda Logo 1.3 (1999)

Signalement

UitvoeringLogo 1.3
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf13.000 km
KM-stand laatst47.319 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

17 jaar oud, maar rijdt als nieuw

  • 45.700 km

Aankoopproces

Ik heb de Logo in maart 2014 gekocht. Ik was op zoek naar een auto voor mijn vriendin. Ze woonde in het buitenland en kwam elke 2 maanden naar Nederland voor een aantal weken. Een autootje voor haar kopen zou leuk zijn, voor haar en voor mij! Als autoliefhebber vond ik het zelf ook leuk een 3e auto te kopen. Dus ik dacht o.a. aan een Mercedes W124 Kombi van rond de 7.000 euro. Uiteindelijk kwam een leuke auto in beeld, een 15 jaar oude Honda Logo, met 13.000 km op de klok. Met automaat, dus geschikt voor een vrouw. In nieuwstaat met extreem weinig kilometers, dus ook leuk voor de autoliefhebber die iets leuks erbij zoekt. En met weinig kosten natuurlijk, zo'n stadsrakker uit Japan. Ik heb de auto zonder proefrit gekocht van een particulier, een oud baasje van 91 jaar oud. Ik betaalde er 2.250 euro voor.

Eerst een grote beurt! (maart 2014)

Met 13.600 km ging de Logo direct voor een grote beurt naar de garage. De vorige eigenaar was nogal een centenweger geweest merkte ik in de onderhoudsmap (een heel dossier!). Zelfs winterkeuringen (à 20 euro) werden door de vorige eigenaar keurig in het boekje genoteerd als 'beurt'. Tja... Groot onderhoud dus, dat leek me wel verstandig. Olie, bougies, CVT olie, distributieriem, en remvloeistof, en dat allemaal bij de officiële Honda dealer. De Logo was er blij mee. Mijn portemonnaie iets minder: 750 euro. Dat zette de aankoopprijs (met deze kosten erbij) op 3.000 euro. Niet weinig voor een 15 jaar oude Logo. Maar goed, hij was nu perfect in orde, en qua exterieur was de auto ook 'nieuw' (bijna dan, zie hierna). Ook van onderen trouwens (Honda dealer: de auto lijkt wel nieuw van onder, totaal roestvrij, dat maken we nooit mee met een Logo). Toch had ik een 'vervorming' in het plaatwerk met wat lichte krassen in de linkervoordeur bij de aankoop gemist. Tja, ik bekeek de auto bij het oude mannetje in de garage, dus ik had het helaas niet gezien. Toch jammer, en met deze lichte schade vond ik de aankoopprijs van 2.250 euro eigenlijk nét iets te hoog geweest vond ik. Nou ja, de auto reed goed en het was (is) een fijne auto, dus wat is nou een paar honderd euro teveel betaald?

Het rijden

Het is geen topklasse limousine, maar wat rijdt die Logo fijn. Goed zicht rondom, heel snel weg bij stoplichten (dankzij de CVT), een fijne automaat (CVT = traploos), handzaam. Wel iets meer lawaai op de snelweg dan mijn andere auto's destijds (VW Phaeton en VW Up), maar met mijn dagelijkse afstanden naar kantoor (50 km enkele reis) was het een prima autootje. Ik was er superblij mee. En nog steeds, trouwens. Het eerste jaar reed ik er zo 18.000 km bij. Ben er zeer tevreden mee.

Onderhoudsbeurt maart 2015

Na een jaar was de Logo weer aan een beurtje toe. Ik dacht, de auto is Japans dus nu wil ik goedkoop rijden ook. Bovendien was de auto het jaar daarvoor naar de Honda dealer geweest, dus een oliebeurtje bij Profile Tyre Center zou nu toch genoeg moeten zijn? Feitelijk was het dat ook. Bijna dan. Want de banden werden APK afgekeurd vanwege droogtescheurtjes. Dus direct 4 nieuwe Dunlop banden gekocht à 33 euro per stuk (pff, wat goedkoop!). En karren maar weer! De beurt kostte 130 euro.

Onderhoudsbeurt maart 2016

De beurt in 2015 bij Profile zat me toch niet zo lekker. Ik ging toch liever naar de dealer. Dus in 2016 moest de Logo weer naar de Honda dealer vond ik. Weinig bijzonders, afgezien van een klepdekselpakking die zweette. Met een aircobeurt erbij, nieuwe CVT olie (wordt aangeraden elke 2 jaar), en de gebruikelijke beurt kon ik weer door na achterlating van 835 euro. Dat had goedkoper gekund, dat zeker, maar de Honda dealer doet het wel goed denk ik. En een goed gevoel is heel wat waard, zeker als je er weer een jaartje mee moet rijden tot de volgende beurt :)

Juni 2016

Ik kwam op het zotte idee de Logo, die technisch al 2 jaar lang door mij in de watten was gelegd, in te ruilen voor een Subaru Forester met 180.000 km uit 2004 (nog wel het oude type). What was I thinking? Ik kocht de Forester per email. Want de verkoper had de auto omschreven als 'snáárstrak'. De Forester had echter een enorm schokkerige koppeling (ik vermoed iets met de injectoren), vochtschade in het interieur (de zonnekleppen waren compleet verweerd) (auto bleek laatste 6 jaar te hebben stilgestaan), een stuk of 8 (kleine) parkeerdeukjes, een paar kleine roestplekjes... In mijn ogen verre van 'snáárstrak'. Ik was er zelf bij en kocht 'm uiteindelijk zelf. Dus mijn fout. Maar wat had ik een spijt, en wat verlangde ik terug naar de Honda Logo. De verkoper van de Subaru wilde echter onder geen beding de auto terugnemen (zelfs niet met een verlies van mijn kant van 2.000 euro...). Dus ik heb de Forester maar voor een dumpprijs op marktplaats verkocht (2.250 euro verlies in 2 weken) en de Logo weer direct gekocht toen die op de site kwam bij de verkoper waar ik 'm had ingeruild. Gekocht voor 3.000 euro. Intussen was wel die rare beschadiging (met vervorming) in de voordeur eruit gehaald, en er was wat roestvorming weggewerkt (zelf nooit gezien, maar het zal best). Sinds half juni rijd ik dus weer met de Logo, na 2 weken Subaru Forester rijden.

Wat nu?

Ik hoop er nog lang mee te rijden. Het is een superfijn autootje. En als ik 'm goed verzorg rijdt ie nog wel 20 jaar, niet? De eerstvolgende beurt staat reeds ingepland bij de garage (april 2017). Ik wil voor die tijd nog een miniem parkeerdeukje laten verwijderen. Vast gekomen toen ik een keer bij de Albert Heijn stond met de Logo.. Zo zonde, dus die moet er uit. Verder ben ik er zeer zeer blij mee. Hoewel ik er wat minder mee rijd dan in 2014/15, nu ongeveer 350 km per maand. Mijn Golf V6 is daar mede debet aan. Dat is zo'n fijne auto op de snelweg dat ik die vaak meeneem. Maar de Logo is ook super!

Weer een jaartje APK!

  • 47.319 km

Deze week is de Logo naar de garage gegaan. Voor APK en een jaarbeurt. Het bleef niet alleen bij olie en een nieuw filter. De auto heeft namelijk een 56-punten check gehad. En vrijwel alles was perfect in orde. Alleen de remschijven (voor) hadden een lichte kromming, waardoor de auto bij afremmen een klein beetje trilt. Ik merk het nauwelijks, misschien ook omdat ik weinig rem. Ik laat het daarom even zo, want het kan ook geen kwaad. De beurt kostte 230 euro all-in. En de auto rijdt weer fantastisch, een stuk verfijnder dan de Renault Clio uit 2006 die ik als leenauto mee kreeg. Nog steeds zeer tevreden met de Logo!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.