Honda Jazz 1.4 Exclusive (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Jazz 1.4 Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 63.000 km |
KM-stand laatst | 126.000 km |
Kleiner en goedkoper rijden met de Honda Jazz
- 64.891 km
Vanwege de hoge MRB op onze vorige (diesel) auto en een betrekkelijk laag jaarkilometrage zijn wij gaan kijken voor een betrouwbare auto die in de maandlasten flink goedkoper is. Het moest een benzinemodel worden die ook in de praktijk redelijk zuinig is. Want er zijn genoeg auto's die op papier zuinig zijn en het niet waarmaken.
Niet onbelangrijk criterium er moeten drie kinderen achterin en nog ruimte voor boodschappen en af en toe grotere dingen. Gewoon lekker praktisch dus. De Touran die we hadden was enorm praktisch en ruim, erg comfortabel en vlot. Nogal wat eisen eigenlijk om te stellen aan een kleinere auto, of concessies doen?
Na veel zoekwerk en vergelijken van kosten ook vooral op praktijkverbruik gekeken. Toen kwam ineens de Honda Jazz naar boven. Een hele leuke auto, soort van mini-mpv die je eigenlijk niet zo veel ziet rijden. Vele reviews gelezen van diverse plaatsen en landen en eigenlijk blijkt dat iedereen heel blij wordt van die Jazz. Ik ben wel bekend met Honda vanwege hun tweewielers en heb wel een zwak voor dit Japanse merk. Handige magic-seats, een zuinig motortje met toch 100pk dat enorm betrouwbaar en langlevig is, en een leuk uiterlijk. Dan maar eens bij een dealer erin gaan zitten om te kijken hoe groot of klein hij nu echt van binnen is. En ook dat viel mee. Ook volwassenen hebben achter voldoende beenruimte. Een prettige cockpit, fijne stoelen en zowaar nog best wat bagageruimte achterin.
Wij zijn blijkbaar niet de enigen die de voordelen van de Jazz zien want ze houden hun waarde vrij goed. Tijd om over de grens te kijken want bij onze oosterburen zijn de auto's vaak met minder kilometers en meer luxe opties te vinden voor hetzelfde geld. Uiteindelijk dit exemplaar gevonden uit 2009, weinig kilometers en in de meest luxe uitvoering de exclusive met panoramadak, stoelverwarming, multifunctioneel stuurwiel, bluetooth en in de mooie kleur blauw. Afneembare trekhaak zat er ook op en ook een volledige set stalen velgen met winterbanden (8-fach bereift zoals ze daar zeggen). Opgehaald medio januari 2014 voorbij Magdeburg, ingevoerd en een week later op kenteken.
-------------
Ervaringen
De auto is prettig in het gebruik, rijdt lekker en is erg praktisch. De drie kinderen passen eigenlijk prima achterin nu we geen drie volledige stoeltjes meer naast elkaar gebruiken, wat we in de Touran nog wel deden. Twee stoelverhogers aan de zijkanten en de oudste zonder in het midden. Op langere ritten een kind voorin in een stoeltje en een van ons achterin in het midden gaat ook prima en zorgt voor de nodige rust. De bagageruimte is ook voor grote wekelijkse boodschappen met meerdere kratten en tassen voldoende. Dankzij de slimme magic seats is het vervoeren van grotere of langere zaken ook een koud kunstje. En mocht het toch lastig worden dan hebben we de trekhaak nog. De fietsendrager en onze Daxara vakantieaanhanger doen het er prima op.
Ik heb besloten het verbruik bij te houden en de Jazz blijkt tot nu toe vrij zuinig. Wij rijden dagelijks korte stukjes van en naar school (5km) en dat is natuurlijk terug te zien. Wanneer we geen andere ritten doen dan zijn die korte stadse ritjes goed voor ongeveer 1:14,5 (l:km). Zodra je echter wat langer kunt rijden over b-wegen of snelweg dan gaat het nog een stuk zuiniger. Zo kun je dan richting 1:20 gaan. Opvallend is wel dat de tank volgens opgave 42 liter zou moeten zijn, maar in de praktijk van leeg (d.w.z. 0km resterend op display) tot volgetankt ongeveer 32 liter nodig heeft. Eigenlijk wil ik nog eens met een jerrycan achterin kijken hoe ver er nog doorgereden kan worden. Met nog 50km te gaan volgens de boordcomputer gaat het lampje branden.
De km-teller is behoorlijk nauwkeurig dus dat betekent oppassen. Waar ik bij de VW nog wat marge had, moet ik dat bij de Jazz niet incalculeren om mijzelf post van het CJIB te besparen. De schakelindicator vraagt om opschakelen zoals je bij een diesel zou doen rond de 2000 tpm, dat gaat prima, maar is even wennen. Je kunt aardig meekomen in het verkeer en heb je een keer wat meer nodig dan is het een kwestie van doortrekken in de versnellingen om de motor echt wakker te maken. We waren verwend met een JD gechipte Touran, maar deze Jazz kan prima meekomen als je wat anticipeert. Vergeleken met de Touran is de Jazz natuurlijk kleiner en iets minder comfortabel. Ook voelt hij iets kleiner aan en gaat iets minder goed om met oneffenheden in de weg. Toch stuurt hij fijn en de wegligging is goed. De kwaliteit van de gebruikte materialen, m.n. het kunststof doet soms wat dun of goedkoper aan. Al met al echter is het geen straf om kleiner te zijn gaan rijden. De luxe uitvoering helpt daar ook in mee. Voorlopige conclusie voor de portemonnee is ook goed. In de MRB alleen 112 euro per maand verdiend. Verzekering scheelt niet zo veel omdat dit toch een auto met cataloguswaarde rond de €24000 is geweest en jonger dan de vorige. Brandstof is vanwege de benzineprijs een beetje duurder, maar de Jazz rijdt vrijwel net zo zuinig als de diesel die we hiervoor hadden. Over een tijdje zal ik exact uitrekenen wat we er nu per maand op besparen.
De Jazz moet elk jaar of 20.000km een beurt. Onderhoud is weliswaar iets vaker dan de longlife beurt bij de VW (ca. 30.000km), maar hier is geen distributieriem en als je goed in het boekje kijkt, blijkt dat sommige onderhoud zoals luchtfilter niet eens elk jaar hoeft. Dit keer hoefden alleen olie en oliefilter. Ik heb deze gisteren (20-03-2014) vervangen en heb nu 0W20 olie gebruikt. Als het goed is zou hiermee het verbruik nog iets beter moeten komen te liggen.
Over een tijdje zal ik graag een update geven met de zomervakantie-ervaringen en meer kilometers achter de kiezen.
Een half jaar verder
- 73.621 km
Zoals beloofd, na de vakantietijd een korte update. De Honda rijdt nog altijd erg fijn. Ook met vijf personen en een Daxara bagagewagen aan de trekhaak naar en in de Duitse Harz. Voldoende ruimte ook en prima kunnen reizen. In de bergen moet je uiteraard wel terugschakelen om de vaart erin te kunnen houden, maar dat was goed te doen. Zonder de bagagewagen nog wat makkelijker. Wat opviel is dat al voor de vakantie een indicatie opdook van de volgende beurt. Olie en oliefilter; maar die had ik toch onlangs nog gedaan?! Blijkbaar vindt de auto dat met de korte schoolritjes de omstandigheden zwaar zijn en moet de olie alweer na ruim 8.000km ververst worden, waar het normaal 20.000km of een jaar is. Dat is wel even wennen. Ik heb het maar even genegeerd tot na de vakantie, en ververs het nu na ruim 10.000km. De vakantieomstandigheden waren mijns inziens wel zwaar en de motor heeft hard moeten werken in de bergen. Ik ben benieuwd hoe de olie eruit komt. Nu kun je daar natuurlijk een analyse van laten maken in een lab, en de interval op vast laten zetten, maar voor nu houd ik mij maar even aan de boordcomputer. Laten we even afwachten, gelukkig doe ik de oliewissel zelf en vallen de kosten goed mee.
Tankinhoud en topsnelheid
- 75.564 km
Dit weekend moest ik in Duitsland zijn. Een mooie gelegenheid om twee dingen nader uit te zoeken. 1. Hoeveel liter gaat er in de tank? Vast staat dat de bodem nog niet bereikt is met ca. 40 liter, zo lang durfde ik het uit te houden. Nadat de boordcomputer aangaf dat ik nog 0km te gaan had heb ik nog ruim 140km doorgereden(!) Als de fabrieksopgave klopt kun je nog wat verder door, maar zonder jerrycan bij de hand durfde ik dit niet uit te testen.
2. Hoe hard kan hij? Ook hier gaf de Autobahn uitsluitsel. Ben tot 188 GPS gegaan en heel veel meer zit er denk ik niet in. Toch even leuk om te weten. De Honda voelde ook bij die snelheden prima aan, maar ik ga er geen gewoonte van maken.
Kosten, onderhoud
- 90.000 km
De Jazz snort vrolijk verder. Ook weer eens tijd voor een update. Is de auto betrouwbaar? Wat voor kosten komen er om de hoek kijken?
Kort gezegd: deze auto heeft me nog nooit in de steek gelaten. Er is niets buiten het normale onderhoud aan te merken. Hij wordt dagelijks gebruikt en niet ontzien met drie kinderen en een trekhaak.
Voor het onderhoud volg ik het schema uit het boekje. Hoewel de auto naar mijn smaak wel vaak aangeeft nieuwe olie en een filter te willen, valt het verder heel goed mee. Olieverbruik is er bijvoorbeeld totaal niet, ook niet met de dunne 0w20 olie. En slim inkopen scheelt een hoop.
Vorig jaar had ik de achterruitenwisser vervangen. Nu waren die van de voorkant ook op. Pas op, de ruitenwissers zijn erg prijzig. Toch zijn er wel goedkopere alternatieven te vinden wanneer je er wat tijd in steekt.
De Jazz wilde onlangs een B beurt, die vooral een aantal visuele inspecties behelst. Daarnaast nog weer olie en filter en een nieuw interieurfilter. Geen probleem met de werkplaatshandleiding bij de hand. Hierbij zag ik al dat de remblokjes bijna op waren. De remschijven voor waren ook richting hun minimum dikte. Achter zagen de schijven er niet goed uit, met veel groeven erin. Ik heb het nog eventjes uitgesteld, maar toen de verslijtindicatoren van de blokjes voor begonnen te piepen was het tijd voor actie. Besloten om de hele remmerij in een keer te doen. Nieuwe schijven, blokken en remvloeistof, die moest bij de B beurt toch en had ik eventjes laten wachten tot de rest van de remmen moest.
Het oogt weer super en hopelijk blijft dat ook beter zo, omdat ik voor gecoate schijven heb gekozen. Ik hoop dat hierdoor de lelijke roestvorming binnen de perken blijft. De remmen waren eigenlijk de grootste klus qua onderhoud tot nu toe met 90000km op de klok. Bij de garage was ik dit jaar waarschijnlijk best wel wat kwijt geweest, maar aangezien ik het zelf doe vielen de kosten reuze mee. De Jazz doet het nog onverminderd goed en gaat vrolijk verder.
Veel mensen die de auto van binnen zien of ons van alles zien inladen valt het dan pas op dat hij behoorlijk ruim is. Van buiten lijkt hij heel compact, maar hij is veel groter dan hij lijkt.
Mijn dochter vroeg laatst welke auto ik zou willen hebben als ik zelf mocht kiezen. Ik moest daar best even over nadenken. Mijn wensauto als vervanger voor de Jazz zou iets groter mogen zijn en liefst ook hybride. De Jazz doet ondertussen nog steeds alles waarvoor we hem hebben aangeschaft met verve en tegen geringe kosten. Er blijft eerlijk gezegd niet zo gek veel te wensen over.
Puntjes
- 100.000 km
De Jazz doet alles nog steeds wat hij moet doen. Er viel een tijdje geleden een brief op de mat over de terugroepactie i.v.m. passagiersairbag, dus daar een afspraak voor bij de dealer gemaakt. Nu met 100.000km op de teller moet de klepspeling even nagekeken worden, maar dat doe ik zelf. Alleen jammer dat het nu zo koud is :(
Ik heb de winterbanden er weer op, en de zomerwielen liggen klaar met nieuwe banden, dat zijn Japanse Toyo Proxes geworden. Die zijn nog goed betaalbaar in deze afwijkende maat, en komen goed uit de testen.
De zit van de auto vond ik al vanaf het begin wat minder dan mijn vorige. Langere ritten zijn minder comfortabel. Nu ben ik toevallig voor mijn rug bij de fysiotherapeut, en die heeft mij aangeraden een los lordose kussentje te bestellen voor in de autostoel. De jazz heeft geen verstelling op dit vlak, daarom is het goed wat extra ondersteuning voor het bekken/de onderrug te hebben.
Verder gaat alles prima. Soms krijg ik wel eens de neiging om me heen te kijken naar alternatieven, maar er moet altijd geld bij. En de Jazz verslaan op het gebied van kosten en betrouwbaarheid is een hele kluif. Voorlopig blijven wij er lekker in rondsnorren.
Vrolijk verder zonder problemen
- 126.000 km
Het is al ruim een jaar geleden dat ik iets schreef over de Jazz. Hij rijdt nog altijd lekker. Ik heb buiten het normale onderhoud geen enkel probleem of kosten gehad.
Afgelopen jaar het brandstoffilter vervangen en de bougies (interval 120k km!), het luchtfilter, interieurfilter en olie+filter. Tip: wanneer je zelf zoals ik het onderhoud doet, loont het de moeite om originele Honda-onderdelen in Engeland te bestellen bij Cox.
Af en toe kijk ik weer eens rond voor alternatieven. Dat zou op termijn voor de korte afstanden misschien wel een elektrische auto kunnen worden, maar die zijn nog wel erg prijzig. Het is echter een van de weinige manieren om nog goedkoper en duurzamer te rijden dan nu.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.