Honda Jazz 1.4 Exclusive (2009)

autoreview

Honda Jazz
Honda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda Jazz

Signalement

UitvoeringJazz 1.4 Exclusive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf21 km
KM-stand laatst26.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Intro

  • 1.390 km

Heb sinds een paar weken de beschikking gekregen over een Honda Jazz 1.4 Excl. met glasdak en een speakerupgrade. Na de afgelopen 8 jaar Golf TDI gereden te hebben (prive) is de overgang naar benzine stevig. Het verkrijgen van een leaseauto, het huidige te verwachten aantal km/jaar en de bijtelling heeft mij doen besluiten over te stappen naar de Honda Jazz. Ben in iedergeval al blij dat de Suzuki Swift Shogun, die als voorloopauto heeft gefungeerd, het pand verlaten heeft. Voor de stad OK, maar op de snelweg veel te nerveus. Een auto die bijna niet rustig te rijden is.

De Honda maakte tijdens de proefrit al indruk vanwege het volwassen weggedrag. eb wel de indruk dat de 16" wielen en wat lagere banden hier wel een negatieve invloed op hebben. Hij heeft meer de neiging de sporen te volgen dan de auto waarmee de proefrit gemaakt is (std uitvoering). Rond de middenstand ietwat vaag, maar niet echt storend.
Verder is de zit goed stevig en is het uitzicht ruimtelijk. Je krijgt de indruk dat de auto groter is dan de buitenmaten doen vermoeden. Stuur is goed in alle richtingen te verstellen, wat zeker niet overal standaard is. Een hoop bergruimte, zowel standaard en zeker wanneer je de achterbank eenvoudig neerklapt. Mooi vlak trouwens.
Verder voelt alles solide aan al is het zicht op het klokkenspel en knoppen heel anders dan de Golf die als referentie dient.

Motor is nog wat tam hetgeen ik wijt aan de lage km-stand. De volgende vakantie rit maar gebruiken om hem voorzichtig wat losser te maken. Verder kun je hem redelijk schakellui rijden als je geen hardrijder bent. Wel heb je het idee dat op wat hogere snelheden de 6e versnelling ontbreekt, maar ik heb begrepen dat Hondamotoren graag toeren maken. Verbruik ligt op dit moment zo rond de 1:16.5 maar het is nog te vroeg om hier verder een gefundeerd oordeel over te geven.

Over enkele weken verdere update

Vervolg 1

  • 18.950 km

Hier een iets latere update dan gepland. De auto is nu behoorlijk ingereden en heeft inmiddels bij 17.000 km zijn eerste beurt ondergaan. Dit is eerder dan gepland (20.000) en is een gevolg van het 'eigen' systeem welke aangeeft wanneer de auto onderhoud nodig heeft. Dit kan tot gevolg hebben dat wanneer de auto relatief korte afstanden rijdt, de interval behoorlijk verkort wordt hetgeen de onderhoudkosten opdrijft. Voor priverijders kan dit een onprettige verrassing betekenen.

De auto wordt gemengd gereden dwz zowel binnenwegen/stad als snelweg. Na bijna 20.000 km gereden te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat de Jazz voor het snelwegwerk te licht bevonden is, zeker wannneer de omstandigheden wat moeilijker zijn. Zijwindgevoeligheid en spoorgevoeligheid in combinatie met de te directe besturing zorgen voor een onzeker gevoel cq. weggedrag. Bij ideale omstandigheden gaat alles ok, maar dit is zeldzaam. Voordeel is dat het verbruik gemiddeld ongeveer op 5,9L/100km ligt bij gemengd gebruik.
Lastig is dat de 1.4 motor onderin erg weinig thuis geeft. Dit noodt tot veel schakelen.
Verder is de auto zeer praktisch gebleken bij bijvoorbeeld een verhuizing. De bank plat geeft een bijna vlakke laadvloer en praktisch te beladen.

Vandaag zijn er winterbanden in de maat 175/65/15 (Vredestein Snow Trac 3)gemonteerd. Ik hoop dat dit de spoorgevoeligheid de stoterigheid verminderd. Zal dit in de volgende update verslaan.

Verder heeft de auto gedaan wat hij moest doen.

Vervolg 2

  • 26.500 km

Naar aanleiding van de klacht bij de dealer mbt de wegligging heeft de dealer aangeboden het onderstel te checken en de uitlijning te controleren. Onderstel op zich gaf geen afwijkingen, maar ze hebben de uitlijning aangepast. In plaats van dat de wielen ietwat naar binnen staan, hebben ze ze nu ietwat naar buiten gezet. Dit geeft een iets rustige weggedrag echter de windgevoeligheid is er nog niet echt minder op geworden. De Vredestein Snowtrac 3 winterbanden doen het perfect in het winterweer van de afgelopen weken en heb onder bijna alle omstandigheden grip. Wil nooit meer zonder tijdens de winter. Aquaplaning is ook iets onbekends. Ben benieuwd hoe de zomerbanden met de aangepaste uitlijning omgaan.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.