Honda Jazz 1.4 Comfort (2009)

autoreview

Honda Jazz
Honda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda Jazz

Signalement

UitvoeringJazz 1.4 Comfort
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf45 km
KM-stand laatst22.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 10.200 km

Nadat we zo'n 3 jaar lang in een oude en versleten tweedehands Peugeot 206 1.4 hadden rondgereden, waren we vorig jaar toe aan een grotere en nieuwe auto. We zochten een auto die voldeed aan een lange lijst eisen en wensen: compact, licht, zuinig, veilig en betrouwbaar en waarmee we zowel 'even snel een boodschap' konden doen als waarmee we lange (vakantie)ritten konden afleggen. We lieten ons adviseren door de Autogids van de Consumentenbond, de ANWB Auto-advieslijn, een handjevol Autoweek-reviewers, en andere reviewers op Internet. Uit de eerste selectieronde kwamen naar voren: de nieuwe Opel Corsa, de Suzuki SX4 en de Honda Jazz. De Corsa viel tijdens de proefrit al gauw af, want ik kon mijn benen niet kwijt achter het stuur. Bovendien was de bagageruimte wel heel erg klein van binnen. De Suzuki viel ook af vanwege het hoge energielabel (D-label) en de relatief slechte EuroNCAP-score (vnml. voor kleine kinderen achterin, wat voor ons erg belangrijk was). Bleef over de Honda Jazz 1.4, die
begin 2009 als een gefacelifte model opnieuw op de markt is gebracht. Het professionele testpanel van de Consumentenbond was redelijk enthousiast over dit nieuwe model en kreeg dan ook een pluim. Ook de particuliere reviewers van Autoweek waren enthousiast (de auto kreeg in 2008 zelfs een award). En dus verkochten we de Peugeot via het particuliere circuit en schaften we de Jazz aan (overigens bij de zeer vakkundige HONDA-dealer in Hilversum, maar dat even off-topic!).

We rijden nu zo'n 7 maanden in de auto en vonden het tijd om eens een review te schrijven.

De auto zie je helaas niet veel op de straat, en dat is jammer, want het is een prima bak. Hij rijdt zuinig (B-label) en is qua veiligheid ook degelijk (de volle 5 EuroNCAP-sterren volgens de test uit 2009 en standaard VSA (electronische stabiliteitscontrole) op alle modellen). De auto ziet er compact uit van buiten, maar van binnen is het ruim. Voor lange mensen als ik (1m85) zit je comfortabel achter het stuur en bots je nergens met je knieen tegen aan, zoals tegen de stuurkolom in de nieuwe Opel Corsa. Achterin is het ook prima zitten voor mensen met mijn lengte: veel beenruimte en hoog dak. De instap is voorin en achterin erg fijn, vooral als je een kindje in een autostoeltje moet plaatsen, zoals wij. Omdat de Jazz geen reservewiel heeft, biedt de bagageruimte enorm veel opslagruimte. Onlangs moest ik 3 kruiwagens vol rommel naar het recyclingsperron rijden. Het paste allemaal in de bagageruimte en de achterzitting hoefde niet naar beneden geklapt te worden! Als de achterbank wel neergeklapt is, is de laadruimte één mooi, vlak geheel. De zitting van de achterbank kan ook omhoog geklikt worden als een bioscoop-stoel. Ideaal voor het vervoer van een paar kratjes pils of plant.

Tijdens de proefrit (met een aantal mede-passagiers om ook de auto in beladen toestand te testen) van de 1.4 viel het ons meteen al op dat de Jazz niet zo snel optrok als de Peugeot. Had o.a. te maken met het feit dat de Jazz wat zwaarder op de weg ligt dan de Peugeot 206. In dit kader viel het ons ook op dat de techspecs van de Jazz 1.4 aangeeft dat het om een cilinderinhoud van 1.339 gaat. Niet echt een 1.4 dus, maar meer een 1.3. Toyota is met de Urban Cruiser wat bescheidener: daar wordt een bijna indentieke inhoud WEL aangeduid als 1.3... Na de proefrit hebben we in de showroom nog even de techspecs van de Jazz 1.2 bekeken: de cilinderinhoud van 1.198 in dat model klopte wel aardig met de
beschrijving van deze Jazz. Om een goede vergelijking te maken, hebben we ook nog met de 1.2 een proefrit gemaakt. Conclusie: hoewel het verschil op papier tussen de 1.4 en 1.2 niet heel hoog is, merk je het verschil met optrekken wel degelijk en biedt het waarschijnlijk meer vermogen als we op vakantie in de bergen zijn.

Sinds de aankoop van de auto hebben we ruimschoots 10.000km gereden en kunnen we concreet iets over de auto vertellen.

Eerst iets over de minpunten: zoals ook in eerdere reviews beschreven, remt de auto erg abrupt en moet je het rempedaal voor je gevoel redelijk diep intrappen om daadwerkelijk te kunnen remmen. Bij het aanraken van het rempedaal branden de remlichten meteen, en dus kan het voor de achterligger verwarrend zijn als de auto eerst licht en dan stevig remt. Het kost even wat tijd om het geleidelijk remmen onder de knie te krijgen. Een ander minpunt is dat de vering nogal stug is (De Consumentenbond waarschuwde er al voor in de Autogids). Wel heb ik het idee dat de vering nu na 10.000 kilometer wat soepeler is geworden. Met een vol beladen auto is de vering ook wel OK. Nog een minpuntje is dat de bagageplank, die de bagageruimte in een onder- en bovencompartiment deelt, slechts 10kg kan hebben. Je kunt op de plank dus nog wel een paar volle boodschappentassen zetten, maar voor een partijtje stenen of zware boeken moet de plank er echt uit. Verder is er veel windgeruis als de auto op de snelweg rijdt, maar het is niet echt storend (je hoeft niet je stem te verheffen als je iemand wilt spreken). In de stad is de auto overigens erg stil. Tenslotte beschadigt het plastic van het interieur vrij snel. Als je met je voet per ongeluk het dashboardkastje aanraakt, heb je al een lelijke veeg. Dat was in de Peugeot 1.4 wel anders.

Dan de voordelen: hierboven heb ik er al een paar genoemd. Verder staat de auto bij het nemen van een bocht stabiel op de weg, wat betekent dat je 'lekker met het verkeer mee' de rotondes op kan. De Peugeot had al gauw neiging tot kapseizen... Ander voordeel is dat het aantal toeren nauwelijks boven de 2000 uitkomt bij een stadsrit ronnd de 50km/u. Op de snelweg, echter, tikt hij op een snelheid van 120-130km/u net niet de 4000 aan, dus een 6e versnelling was geen overbodige luxe geweest. Een voordeel is ook dat de buitenspiegels confortabel groot zijn (nadeel is dat je met het benaderen van bijvoorbeeld een kaartjesautomaat van een parkeerplaats wat afstand moet houden met de stoep - er zit al een kras op de buitenspiegelhouder omdat ik te dicht langs reed). Verder is het stuur niet zo gevoelig, wat prettig rijdt want je slingert niet meteen op de snelweg als je even een tikje aan het stuur geeft. Ook is het bedieningspaneel makkelijk bereikbaar, hoewel het dashboard en climate control-display slecht leesbaar zijn als de zon erop schijnt. Het schakelen gaat erg soepel en valt goed onder controle te houden (kans is klein dat je per ongeluk naar een verkeerde versnelling schakelt). Tenslotte zitten de stoelen voor en bank achter zeer comfortabel.

Nog even de belangrijkste plus- en minpunten op een rij:

Pluspunten:
+ zuinig
+ ruime zit voor en achter en ruime bagageruimte
+ stabiel op de weg
+ brede buitenspiegels
+ handige opklapbare achterzitting
+ goed schakelen
+ stille motor in de stad
+ confortabele zittingen voor en achter

Minputen:
- hoge toerental op hoge snelheid
- windgeruis op snelweg
- stuge vering
- bagageplank kan weinig kilo's hebben
- plastic interieur snel beschadigd
- met fel zonlicht dashboard slecht afleesbaar

Ik zal een update plaatsen als we de auto in de zomer hebben weggebracht naar de HONDA-dealer voor onderhoud. Eens kijken wat de toestand van de Jazz is na een jaar rijden... Ook zal ik de review bijwerken als we op vakantie naar Italie zijn geweest. Hopelijk kan ik dan vertellen hoe de auto zich volbeladen in de Alpen heeft gehouden...

UPDATE 15 NOVEMBER 2010

  • 22.000 km

We hebben de Jazz nu iets meer dan een jaar in ons bezit en we zijn weer wat ervaringen rijker, waaronder een omvangrijke reparatie binnen de garantie.

Eerste onderhoud

Om te beginnen: de eerste onderhoudsbeurt, die we begin september hebben laten uitvoeren bij de Honda-dealer (km-stand bij benadering: 17.000km). Er waren geen mankementen vastgesteld, hoewel ik wel de laatste maanden de indruk kreeg dat de auto (met een warme motor) wat schokkkerig reed bij het lichtjes loslaten van het gaspedaal. Bij het uitlezen van de electronica in de garage kwam er niks naar voren, dus misschien lag het aan de zomerschoenen. Dat klinkt gek, maar elke paar schoenen heeft een andere zooldikte en de ervaring leert dat bij nieuwe auto's, waarbij de pedalen zeer gevoelig zijn, het zeker uitmaakt met welke schoenen je gewend bent te rijden. Na de beurt leek het probleem weg te zijn, maar ik houd het in de gaten.
Honda is overigens niet de goedkoopste: deze eerste beurt kostte EUR 260, en behalve het vervangen van wat filtertjes en olie, zijn er geen spannende werkzaamheden uitgevoerd....

Vakantie naar Italie

Verder zijn we in september op vakantie geweest naar Italië. Met de Jazz uiteraard, kon de auto ook even genieten van het Italiaanse herfstzonnetje. Door de afstand en de verschillende wegniveaus was het een ware beproeving, maar de Jazz heeft zich goed gehouden. Wederom ben ik weer zeer te spreken over de volume-inhoud van de bagageruimte: door de bagageplank weg te halen, die de ruimte in een boven- en ondercompartiment verdeelt, ontstaat er een zee van ruimte. We hadden 6 volgepropte sporttassen, een kinderfietsje met zijwielen, een dekbed en nog wat losse tassen en het paste allemaal in de bagageruimte. Hoewel de hoedenplank er niet meer inpaste, stak de bagage niet uit boven de leuning van de achterbank!

Ook onder de passagiersstoelen konden we spullen kwijt, zoals eten en speelgoed voor onderweg, flessen water en verplichte veiligheidsspullen (gevarendriehoek, veiligheidsvestjes, EHBO-doos).

Ook over het rijden zelf kan ik alleen maar positief zijn. De 1.4 trekt met een volle lading weliswaar niet snel op, maar eenmaal op snelheid rijdt de auto als een zonnetje. Vooral bij het acceleren tussen de 100 en 120km/u voel je dat de motor de auto als het ware meetrekt. Om het benzineverbruik in te dammen, reden we in Duitsland met iets meer dan 4.000 toeren zo'n 130-140km/u. Af en toe haalden we 150km/u en dat ging zonder problemen (zonder trilling van het stuur of extreem motorlawaai). Bij het klimmen op de autobahn in de Zwitserse Alpen had de auto wel wat moeite, maar was ik wel blij dat we bij de aankoop voor de 1.4 hadden gekozen en niet voor de 1.2. In het laatste geval hadden we, denk ik, beter kunnen lopen! Bergafwaarts ging soepel en remde de auto - een versnelling lager - goed af op de motor. Dat gold ook voor de kleine bergweggetjes
in Zwitserland.

Auw!

Na aankomst in Italie merkte ik op dat de motor een bijgeluid gaf, maar ik had geen idee waar het vandaan kwam cq. wat de oorzaak was. Het geluid nam na terugkomst in Nederland alleen maar toe, en ik voelde me meer en meer een kandidaat voor het radiospelletje Raad het geluid. Het was vooral hoorbaar bij het intrappen van de koppeling in combinatie met het schakelen.

Niet lang na onze terugkomst in Nederland hebben we Honda Hilversum ernaar laten kijken. Honda Nederland moest er aan te pas komen, en zij gaven aan dat de hoofdlager in de versnellingsbak vervangen moest worden door een nieuwe. Waarschijnlijk was er een lager van slechte kwaliteit ingezet. Kleinigheidje, kan gebeuren. We hebben de auto twee dagen achter moeten laten, maar nu rijdt hij weer zonder bijgeluiden. De reparatie is netjes op kosten van Honda uitgevoerd. Overigens heb ik wel een discussie gevoerd over de kosten van de leenauto: ik vond dat ook die kosten door Honda gedragen moeten worden (immers, de reparatie viel binnen de garantietermijn), maar Honda beweert dat die kosten op rekening van de auto-eigenaar zijn. Maar dit off-topic.

Bij een volgende beurt of opvallendheidje maar weer een update!

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens