Honda Jazz 1.2 Cool (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Jazz 1.2 Cool |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 44.500 km |
KM-stand laatst | 65.417 km |
Ruimtewonder
- 50.800 km
Inleiding:
De koppeling van de Toyota Aygo van mijn vrouw begon kuren te vertonen en het werd tijd om iets anders te zoeken. Vanwege goede ervaringen met Honda's (Civic en Insight) kwamen we uit bij de Jazz. Van het A-segment naar het B-segment, van een 3-cilinder naar een 4-cilinder. Bij een autohandelaar kwamen we geïmporteerd model uit België tegen. Wel met wat gebruikssporen van binnen en van buiten, maar met een aantoonbare kilometerstand van 44.500 km, bouwjaar 2011. Het model is een Trend-uitvoering met een 1.2 motor. De onderhoudshistorie was niet helemaal compleet, maar met deze kilometerstand en een scherpe aankoopprijs was de koop snel rond. Grappig was dat we nog wel de originele aankoopnota van de vorige eigenaar in de auto vonden. Hij had bij aankoop van de Jazz ook een Toyota Aygo ingeruild. We gebruiken de Jazz als 2e auto die meestal door mijn vrouw gebruikt wordt en gebruiken hem voor allerlei dingen zoals boodschappen doen, kleinkinderen uit school halen, afgedankte spullen naar de stort brengen, vakanties enz.. Meestal korte ritjes en een aantal wat langere voor vakantie.
Comfort:
De auto rijdt opvallend comfortabel voor een B-segmenter. De vering is comfortabel en drempels worden soepel genomen. De stoelen zijn bovengemiddeld goed en met mijn 1,87 is er altijd een goede zitpositie te vinden. De besturing is prima, er zit voldoende weerstand in en op de snelweg is de rechtuitstabiliteit goed voor elkaar. Opvallend is de fijne versnellingsbak die met veel gevoel en korte slagen werkt. Binnen de bebouwde kom is de auto prettig stil. Dit komt ook doordat je al snel naar hogere versnelling kunt gaan. Het schakelindicatorlampje geeft aan dat je bij 50 al naar z'n 5 kunt gaan. Dat vind ik weer wat overdreven, maar 50 in z'n 4 gaat prima. Op de snelweg maakt de motor duidelijk meer toeren en neemt ook het geluidsniveau behoorlijk toe, zonder dat dit irritant wordt. We hebben de auto al verschillende keren gebruikt voor een korte vakantie in Duitsland en een snelheid van 140/150 is prima te doen met deze auto. Wat verder positief opvalt is de prima geluidsinstallatie.
Praktische bruikbaarheid:
De ruimte in deze auto is echt het grote pluspunt. Er is geen enkele B-segmenter die zoveel ruimte biedt. Eigenlijk is deze auto wat ruimte betreft gewoon een C-segmenter. Zowel voor- als achterin is er meer dan voldoende been- en hoofdruimte. Zelf rijd ik in een Lexus CT200 en deze is lang niet zo ruim als de Jazz. De bagageruimte is ook riant en met achterbank plat natuurlijk helemaal. Dan heb je natuurlijk ook nog de unieke magic seats die we al verschillende keren hebben gebruikt. Waarom komen andere automerken eigenlijk niet op dit idee? De portieren kunnen heel ver open, makkelijk om de kleinkinderen in het autostoeltje te zetten en doordat de auto wat hoger is hoef je minder diep te bukken.
Prestaties:
De auto is voorzien van een 1.2 motor van 90 pk en dat is als je binnen de bebouwde kom rijdt meer dan voldoende. Op de snelweg moet het motortje er behoorlijk aan trekken om op snelheid te komen, maar eenmaal op de gewenste snelheid is het prima te doen met 90 pk. Als je meer op de snelweg rijdt dan in de bebouwde kom, zou ik de 1.4 van 100 pk overwegen. Deze heeft een versnellingsbak met hogere overbrengingsverhoudingen zodat het toerental op de snelweg een stuk lager is en het dus stiller aan boord is.
Betrouwbaarheid:
Na ruim 1 jaar gebruik hebben we nog geen storing of reparatie gehad. Nu maken we met deze auto niet veel kilometers gemaakt, maar de auto maakt een solide indruk ondanks dat vorige eigenaar er wat slordig mee om is gegaan. Binnenkort laat ik de airco opnieuw afvullen omdat de koeling niet meer optimaal is na 7 jaar. Maar het schijnt normaal te zijn dat het koelvermogen van een airco ieder jaar 10% afneemt als er verder niks aan gedaan wordt. Verder zijn er weinig rammeltjes of kraakjes in het interieur waar te nemen. Olieverbruik is nihil.
Kosten:
Omdat we in een buitengebied wonen, hebben we 1 setje bijna nieuwe winterbanden inclusief lichtmetalen velgen aangeschaft voor € 190,- via Marktplaats. Twee zomerbanden waren niet zo goed meer en via Popgom 2 nieuwe Michelin Energy Savers aangeschaft voor € 158,80 incl. monteren/balanceren.
Nieuwe originele vloermatten aangeschaft voor € 69,-
Handrem afgesteld voor € 38,50
Bij 49.000 een kleine onderhoudsbeurt uit laten voeren bij de Honda-dealer voor € 218,-
Conclusie:
De Jazz bevalt tot nu toe prima. De binnenruimte is het grootste pluspunt, maar daarnaast is de auto comfortabel en rijdt ook nog eens lekker. Nadeel is dat de aanschafprijs van 2e hands exemplaren relatief stevig, maar daar krijg je wel veel auto voor terug en optimale betrouwbaarheid.
Vakantie-update 2018
- 54.500 km
Voor we met vakantie gingen een zomer inspectie laten uitvoeren en tevens de airco een onderhoudsbeurt laten geven. Moest opnieuw afgevuld worden en de pollenfilter is vervangen. Bij elkaar € 193,-. Een goed werkende airco is wel essentieel bij de Jazz omdat door de grote vlakke voorruit de temperatuur snel kan oplopen zodra de zon erdoor komt. De afgelopen 2 weken zijn we met de Jazz naar Afritz am Zee (Oostenrijk) geweest en op de terugweg nog een paar dagen in het Zwarte Woud (Duitsland). Bij elkaar zo'n 3300 kilometer binnen 2 weken. De Jazz heeft zich prima gehouden: op de Duitse autobahn zijn snelheden van 150/160 prima te doen. In Oostenrijk de bergen in is geen enkel probleem. Het is dan wel zaak het toerental boven de 2000 te houden. Verbruik tijdens de vakantie was 5,4 liter/per 100 km of ruim 1 op 18. Na thuiskomst nog even het oliepijl nagekeken; is keurig op peil gebleven ondanks het intensieve gebruik. Een van pluspunten van de Jazz is toch wel de fijne zitpositie en de goede stoelen; het is geen probleem om een aantal uren achter elkaar in de Jazz te zitten. En dan de ruimte: er kan echt veel mee tijdens de vakantie, de magic seats gebruiken we regelmatig. Kortom een prima vakantie-auto.
Update 2019
- 59.000 km
Het afgelopen jaar zijn we niet met de auto op vakantie geweest. Vandaar dat we weinig kilometers gereden hebben het afgelopen jaar, zo'n 4.500 km. In januari heeft de auto z'n eerste grote beurt en APK gehad voor een bedrag van € 396,-. Tussendoor zijn we nog voor een rammelend geluid van de achterrem bij de garage geweest. De oorzaak bleek een roestrand van de achterste remschijven te zijn. Na het verwijderen van de roest/opschuren van de remschijven, was de rammel verdwenen. Oorzaak is waarschijnlijk dat er te weinig kilometers met de Jazz gemaakt worden. De kosten voor reparatie was € 96,-. Verder rijdt de Jazz zonder problemen en zijn we nog steeds tevreden.
Update 2020
- 62.600 km
Zoals in de vorige update al vermeld, was er roestvorming op de achterste remschijven. Waarschijnlijk komt het doordat er te weinig kilometers met de Jazz gereden wordt. Zoals te zien aan de kilometerstand in de vorige update is er maar zo'n 3.500 kilometer gereden het afgelopen jaar. Dit jaar was onze vakantie beperkt tot Ouddorp in plaats van Duitsland, wat we eerst van plan waren. Het advies van de garage bij de kleine beurt en APK was om de remschijven en blokken te vervangen. De totale nota kwam hierdoor uit op € 622,-. In het najaar ging het starten steeds moeilijker. Het bleek dat de accu nagenoeg overleden was. Deze is vervangen voor € 144,-. Al met al een duur jaar en weinig kilometers voor de Jazz. Verder vinden we de Jazz nog steeds prima rijden en zijn we tevreden over het praktisch gebruiksgemak.
Verkocht
- 65.417 km
De Jazz hebben we 5 jaar als 2e auto in ons bezit gehad. We hebben er in die tijd ongeveer 21.000 km mee gereden. De auto is gebruik voor vakanties in Oostenrijk en Duitsland. Het grote pluspunt is de enorme praktische binnenruimte en beperkte buitenmaten zodat je makkelijk ook in een klein gaatje kunt parkeren. In 2021 heeft de auto nog een onderhoudsbeurt gehad voor € 307,- en verder geen kosten gehad. We hebben de Jazz verkocht aan de Honda garage waar hij altijd in onderhoud is geweest. Hij heeft maar 1 dag te koop gestaan en waarschijnlijk zal de volgende eigenaar er nog vele jaren plezier aan beleven. We blijven natuurlijk Honda rijden met onze Honda HR V die net zo praktisch en betrouwbaar is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Honda Jazz 1.2 Airco 15' LMV Apple car play nwe apk
- 2011
- 143.565 km

Honda Jazz 1.4 Hybrid Elegance | Trekhaak | Panoramadak | Zondag Open!
- 2011
- 123.000 km

Honda Jazz 1.4 Comfort ES COMFORT/63000 KM NL /// VOLLEDIG ONDERHOUDEN 1.4 INCL AFLEVERING EN GARANTIE 12 MAANDEN BOVAG VOLLEDIG
- 2009
- 63.508 km