Honda Jazz 1.4 Hybrid Exclusive (2011)

autoreview

Honda Jazz 1.4 Hybrid Exclusive (2011)

Signalement

UitvoeringJazz 1.4 Hybrid Exclusive
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf288.334 km
KM-stand laatst300.700 km
Lezerswaardering: 73%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Downsizen nog zo slecht niet

  • 288.334 km

Aangezien de brandstof prijzen flink stijgen maar eens gaan zoeken naar een zuinige auto.
We hadden hiervoor 3 wagens welke niet/nauwelijks boven de 1 op 9 uit kwamen. Dat is met de Jazz verleden tijd.

We hadden een aantal zoek criteria.
Zuinig, 1 op 15 of hoger
Cruise control
Stoelverwarming
Automaat
Betrouwbaar (belangerijkste)
Ruimte genoeg voor kinderwagen, kind en hond.
Budget rond de €10000 (ruimschoots onder gebleven)
Laag in wegenbelasting (onder de €60)
B segment of hoger

Ik kijk eigenlijk wekelijks op internet naar auto’s. Lees veel ervaringen en zoek op wat de achilleshiel van bepaalde auto’s zijn.
Zodoende vielen er in mijn ogen al heel veel auto’s af.

Als je dan kijkt wat er als betrouwbaar over blijft, dan is de keuze behoorlijk beperkt.
Je leest veel over versnellingsbak problemen, kettingen, turbo’s, elecktronica, olieverbruik etc.

Zodoende bleven uiteindelijk 2 modellen over die mijn aandacht hadden.
Honda jazz hyrid
Toyota yaris hybrid

Ook nog gedacht over bijvoorbeeld een insight echter spreek die me kwa model minder aan. Zelfde geld voor de prius.

Toen ik deze honda jazz tegenkwam gaven vooral zijn volledigheid kwa opties de doorslag om te gaan kijken.
De aanschafprijs was natuurlijk lager dan gemiddeld. Dit gezien de kilometerstand, opzich mooi meegenomen.
Aan de andere kant twijfel of het niet te veel van het goede is kwa kilometers.

De Jazz aangekocht in Bad Bentheim (wel met nederlands kenteken, origineel nl wagen).
Hiervoor hebben wij een Volvo XC70 uit 2008 weg gedaan met de lekkere 3.2 6 cilinder (heerlijke comfortabele auto).

Allereerst de proefrit.

De CVT is even wennen, maar valt eigenlijk alleszins mee. Bij hard optrekken hoor je hem wel flink, wat lichtelijk irritant is.
Wij hebben eerder eens een lexus ct 200h gehad. En heb het idee dat de honda wat minder gehorig is met redelijk door accelereren.

De Jazz nodigt niet uit tot hard rijden, en de teller laten duidelijk zien of je zuinig rijdt of niet.
Met het verkeer mee rijd hij eigenlijk gewoon goed en rustig ook kwa geluiden.

Alles leek goed, origineel Nl en altijd dealer onderhouden. Voor zijn tellerstand een nette wagen. Wel veel swirls in de zwarte lak zichtbaar maar dat valt goed op te lossen. Geen instapschades of dergelijke slijtage in interieur.

Uiteindelijk de knoop doorgehakt en de Jazz meegenomen op 3-3-2022. Kilometerstand toen 288.334

Hij is vrij luxe uitgevoerd het is een Exclusive. Met panoramadak, leder, stoelverwarming, navi, cruise etc etc.
Kwa opties kom je niks te kort. In toch zo’n klein autotje eigenlijk.

De terugweg verliep soepel en er doken geen gekke dingen op… je weet het nooit.
Verbruiksmeter voor vertrek even gereset, bij thuiskomst volgens teller 4.2L/100 KM. Aan de pomp zal dit vast iets hoger liggen maar dat gaan we meemaken.

Auto de volgende dag ontdaan van zijn swirls door lichtelijk te polijsten en hierna ter bescherming in de wax.

De Jazz werd afgeleverd op een nette set michelin winterbanden.
Ik heb een paar dagen na aanschaf 4x goodyear besteld met A label op rolweerstand.
Ik wist dit bij aanschaf dus reken dit nog niet bij onderhoud mee.

De laatste beurt is geweest op 285xxx
Tevens apk tot 27-01-2022
Dus kunnen in dat opzicht nog even vooruit


Hopelijk kunnen we er nog flink wat probleemloze kilometers mee maken.
Ik zal over een x aantal kilometers nog eens wat schrijven over wat we nu echt van de Jazz vinden. Ook is de bedoeling het onderhoud/kosten inzichtelijk te maken.

Verbruik

  • 288.546 km

Voor de gein vol gegooid om te zien wat hij verbruikt heeft sinds aanschaf (E10).

Volgens de teller 4.6L/100km.
Aan de pomp 4.85L/100km niet slecht op zijn winterbandjes.
Michelin alpin A4 175/65/15
E-label op verbruik

15-03-2022 heb ik de afspraak staan om de zomerbanden te monteren.
Benieuwd of dat misschien nog wat extra toevoegt aan comfort/verbruik?

Profiel even gemeten die is nieuw maar 6.7mm.. benieuwd hoelang ze mee gaan

De eerste kilometers blijven positief! Heerlijk ook het panoramadakje met dit weer.

Kinderwagen past er perfect in, met iets prutsen zelfs zonder in te klappen.
De kleine in de maxi cosi op de achterbank op het 1-zit gedeelte.
Het andere 2-zits deel klappen we dan vaak op (magic seat). Hier kan de hond dan prima vertoeven!

Bij aankoop wist ik niet van de magic seat functie. Welke nu toch wel erg praktisch blijkt.

Wat mij tevens op viel is dat er vanaf nieuw 5W40 olie is gebruikt (bij dealer). Terwijl Honda 0W20 adviseert. Waarschijnlijk is dit wat ze in bulk gebruiken en vullen daar alles dan maar mee.

Op de proef heb ik 4L Mobil 1 0W20 ESP x2 besteld. Word ergens volgende week gewisseld.
Er schijnt ten opzichte van de 5W40 een “redelijke” winst in brandstofverbruik behaalbaar te zijn.

Banden/olie

  • 288.888 km

De goodyear duragrip 175/65/15 liggen er inmiddels op.

Hij lijkt meteen iets zuiniger/rustiger te rijden. Maar dat kan bedrog zijn, we gaan het zien.

Vandaag 18-3
De 3.500km oude 5W40 er uit en verse 0W20 er in.

Apk zit er aan te komen

  • 296.500 km

17 januari gaat de Jazz voor apk.

Tot nu +/- 8000km gereden met de jazz zonder problemen.
Eigenlijk veel minder dan ik in eerste instantie gedacht had.
We hebben onze volvo 245 meer gebruikt in verhouding.

Ik heb een setje E-UP velgen gekocht en daar de michelin winterbanden op laten leggen. €200

Met de koudere dagen viel het mij op, dat het start stop systeem het de ene keer eerder lijkt te doen dan de andere keer. Soms zelfs na een rit van 20km nog geen start stop. De andere keer na 2 km al juist wel?

Verder heeft zich een licht kraken/piepen ontwikkeld tussen 2 plastic delen onder het stuur. Alleen merkbaar op klinkers etc.
Hier wil ik eerdaags eens na kijken.

Tevens heb ik vandaag aan de voorkant de remschijven + blokken vervangen.
Compleet setje van bosch €65

Hoe bevalt hij dan verder tot nu?
Eigenlijk meer dan prima, zeker gezien het formaat auto. Hij is vrij comfortabel, maar vooral erg praktisch!
Olie of koelvloeistof verbruik is er eigenlijk gewoon niet. (Ik heb dit geregeld bijgehouden gezien de hoge kilometerstand, maar kijk er de laatste tijd wat minder na. Aangezien het gewoon goed zit)
Alles werkt zoals het hoort.
En alles voelt alsof de auto maar de helft kwa kilometers heeft gereden, van wat hij werkelijk heeft gedaan.

Sinds aankoop geeft de jazz als gemiddelde verbruik 4.7L/100km aan.
Hij is merkbaar minder zuinig met het koudere weer en winterbanden.

Ik zal na de apk nog even weer melden wat daar uit is gekomen.

Apk

  • 296.700 km

Gister de Honda glansrijk door de apk. Niks aan de hand en geen op of aanmerkingen.
Monteur zij nog dat hij even 2 keer moest kijken toen hij de kilometerstand moest noteren.

Alvast een en ander besteld voor een beurt. Volgens het kaartje moet dit op 305 000km. Echter ga ik dit rond de 300 000km doen.
Mobil Olie + bosch filter, carter afdichtring
Bosch Luchtfilter
Bosch Carbon Interieurfilter
€65

Tevens aankomende maand de dealer eens bellen. Dit om de automaatbak olie te vervangen.

CVT olie

  • 298.364 km

Bij de Honda dealer geweest om de CVT olie te laten vervangen. Dit omdat dit weer bijna 40.000km geleden was gedaan. (Interval is 40.000km)
€117.

Apk

  • 300.700 km

Opnieuw een jaar apk zonder op of aanmerkingen.

Ook zijn we de 300 000km even geleden gepasseerd.
Net aan 4000km in 1 jaar gereden. Hij wordt voornamelijk als 2de auto gebruikt. Tot dusver zonder een enkel probleem.

Wel verneem ik met deze koudere dagen gekraak van rubbers uit het vooronder. Dit alleen de eerste paar drempels, hierna is het weg.
Als ik het internet zo bekijk een bekend fenomeen. De dealer kan deze smeren waardoor het geluid weer tijdelijk weg is.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.