Honda HR-V 1.6 i-DTEC Executive (2016)

autoreview

Honda HR-V 1.6 i-DTEC Executive (2016)

Signalement

UitvoeringHR-V 1.6 i-DTEC Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst50.000 km
Lezerswaardering: 76%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

HR-V is uitstekend

  • 12.000 km

Op 8 april heb ik mijn Honda Civic 1.8 Executive ingeruild voor de HR-V 1.6 i-DTEC Executive. Na 6 maanden wachten. Daar moet Honda nog iets aan doen. De leveringstijden zijn echt te lang, maar die schijnen al wat te zijn teruggelopen.

Hierbij mijn eerste indruk van de auto.
Exterieur:
Uiteraard vind ik het een mooie auto, maar ook mensen die langslopen zeggen: " Ik vind hem echt mooi". Mijn vrouw heeft ditmaal de kleur bepaald en het is dus de witte Orchid Pearl geworden. De auto is goed in elkaar "geschroefd ". Geen grote naden en de plaatdelen sluiten allemaal keurig aan. De motorkap ligt nog niet helemaal naar mijn zin, dat moet nog even netjes bijgesteld worden. De carrosserie voelt ook echt stijf aan, beter dan de Civic. Het sluiten van de deuren geeft ook dat solide gevoel. Velgen zien er ook erg goed uit en ik heb er de Cross Climate banden op laten leggen. Moeten het ook goed doen in de winter.
Interieur:
Ben er tevreden mee. Had het wel mooier gevonden als het dashboard, net als in de Civic een stukje had doorgelopen in de voorportieren. De bovenkant van het dashboard is weliswaar van hard plastic, maar de overige materialen vind ik mooi en de chromen accenten zijn niet overdadig aanwezig net als de hoogglans "pianolook" delen. De middenconsole biedt voor mij voldoende opbergruimte, maar de deurvakken hadden wel iet s groter gemogen. Fijne stof op de stoelen en met de lederen wangen geeft dit een luxe uitstraling. Met mijn 1.82 m. kan ik prima zitten op de bestuurdersstoel, maar bij de Civic zat ik iets meer "in" de stoel. De interieurruimte is riant. Ook forse personen hebben op de achterbank royale beenruimte. De kofferruimte is ook erg ruim en met 1.82 m. kun je makkelijk onder de geopende achterklep staan. Wel stoot je af en toe je hoofd tegen de hoedenplank, omdat die door de vorm van de achterklep net niet hoog genoeg kan worden opgetrokken.
Rijden:
Ik had nog nooit eerder in een diesel gereden, maar ik vind het geweldig. Deze motor heeft voldoende trekkracht om de 1400 kg zware auto vlot van zijn plek te trekken. Tijdens het optrekken is de motor wat rumoerig, maar dat neem je voor lief, want wat een power zit er in het blok. Eenmaal op snelheid transformeer het motorblok naar een stille werker op de achtergrond. Versnellen is een feest en ook in de zesde versnelling is er nog voldoende kracht voor een vlotte inhaalactie. Het verbruik ligt op dit moment op 5 l. op de 100 km, maar ik verwacht dat dit nog lager wordt.
De wegligging vind ik boven verwachting als ik het vergelijk met mijn Civic. De auto gaat behoorlijk strak door de bocht en helt veel minder over dan ik had verwacht. Ook merk ik nauwelijks verschil in de stuurbekrachtiging als ik het vergelijk met de Civic, er zit prima gevoel in het stuur. De auto is goed te plaatsen in de bochten. De vering is comfortabel, putdeksels worden goed opgevangen, maar korte richels zijn wat duidelijker waarneembaar. Wat mij heel duidelijk opvalt is dat de afrolgeluiden van de banden veel minder doorklinken in het interieur als dat ik gewend was. Of het ligt aan de de Cross Climates van Michelin kan ik niet zeggen, omdat ik geen ervaring heb met de originele banden.

Tot zover mijn eerste indrukken.

12.000 km
Na een vakantie in Ierland een vervolg van mijn bevindingen met de Honda HR-V.
Na meer dan 1.000 en 1 bochten en abominabele wegen kan ik zeggen dat de Honda mij nog steeds uitstekend bevalt. De auto stuurt uitstekend zonder veel moeite met het juiste gevoel in het stuur. Met veel plezier heb ik alle bochten genomen. Ook de 4000 km's over de voornamelijk slechte wegen, hebben mij de vering van de HR-V doen waarderen. Comfortabel en toch stevig. Tijdens de reis geen rammeltje gehoord, de wagen zit goed in elkaar.
Het gemiddelde gebruik bedroeg 4,6 l. op de 100 km. Een keer had ik tijdens een rit zelfs een verbruik van 3,3 l. op de 100 km. Daar heb ik dan plezier in. Olieverbruik is tot nu toe nihil, zoals ik gewend ben van mijn Honda's.
Een keer een melding gekregen van een te lage bandenspanning. Schijnt meer te zijn voor gekomen, las ik op het Engelse HR-V forum. Na initialiseren echter geen melding meer gekregen.
Tijdens de reis ook de bagageruimte leren waarderen, vooral dan de prettige toegang en hoogte van de kofferbak.
Navigatiesysteem en radio zijn wat ik er van verwacht. Adressen zijn snel in te voeren en de snelheid van het berekenen is prima.
Al met al dik tevreden met mijn Honda HR-V. Op naar de volgende 12000 km.

Update 22.000 km
Ondertussen is de eerste onderhoudsbeurt na een jaar gepasseerd. Olieverbruik was nihil. Wel even de ruitenwisserbladen laten vervangen; die waren niet geweldig. De onderhoudsbeurt kostte excl. de ruitenwisserbladen rond € 250.
Verder geen bijzonderheden. Auto rijdt nog steeds prima en de dieselmotor lijkt nu echt los te komen. Geweldige trekkracht. Geen rammels. Kortom nog steeds dik tevreden.

Update 30.000 km
Olie, ruitenwisservloeistof en banden controleren is het enige dat ik met enige regelmaat uitvoer aan mijn Honda HRV. En natuurlijk een keer per maand een wasbeurt. Nog steeds ben ik dik tevreden met de auto. Nu na 30.000 km lijkt de motor zelfs wat stiller. Tijdens de vakantie door Frankrijk en Spanje weigerde het stop-startsysteem. De motor sloeg niet meer af bij de een stop voor o.a. het stoplicht. Even naar de dealer en die heeft het binnen no-time opgelost. Nog steeds dik tevreden met de auto, er is eigenlijk niets wat me niet bevalt. Rij ook nog eens lekker exclusief met slechts ruim 1000 verkochte exemplaren in Nederland.

Nog even

  • 50.000 km

Nog even en dan wordt de HR-V ingeruild voor een CR-V Hybrid. De Honda HR-V was gedurende 3 jaar een fijne auto. Heb vooral genoten van het heerlijke dieselblok. Helaas staan diesels steeds meer onder druk en ik heb de laatste 3 jaar toch iets te weinig gereden. De HR-V is een prettige wagen om in te rijden. Comfortabel, ruim en uiterst betrouwbaar. Ook deze Honda heeft mij niet een keer in de steek gelaten. Wel vind ik de bouwkwaliteit minder dan ik gewend ben. Misschien iets te maken met dat ze in Mexico werden geproduceerd? De huidige HR-V's komen weer uit Japan. Dat zal zeker enig verschil maken. Naast de jaarlijkse servicebeurten geen extra kosten gehad. Ook het verbruik is mij niet tegengevallen ruwweg gemiddeld 4,8 l. op de 100km. De volgende Honda wordt mijn 10e . Eens een Honda altijd een Honda.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.