Honda HR-V 1.5 Elegance (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | HR-V 1.5 Elegance |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 20 km |
KM-stand laatst | 49.500 km |
Eerste indruk
- 1.700 km
Heb mijn oude FRV toch maar ingeruild voor een HRV met CVT automaat. Er kwamen na 12 jaar en 230.000 km toch kosten aan. De proefrit met de HRV was zeer overtuigend. Dit is een auto om mee te glijden, en dan is ie bijna geruisloos, tenminste binnen in. Ik probeer remmen zo veel mogelijk te vermijden en daarvoor is deze auto uitstekend geschikt. Je kan er ook mee scheuren , in de sport stand, maar dan hoor je natuurlijk de motor brommen. In de glij praktijk van alle dag hoef je niet boven de 3000 toeren uit te komen. Hij rijdt 130 km/uur aan 3000 toeren, 120km/uur aan 2400 toeren. De automaat is in het drukke verkeer zeer comfortabel en luistert heel nauwkeurig naar het gas pedaal. Het verbruik is tot nu toe volgens de boordcomputer 6.1/100 in de ecostand, daar zit ook 750 km autoweg aan 120km/uur bij. Als je stopt en iets harder op de rem trapt slaat de motor af, laat je de rem los springt ie weer aan. De naar achteren omklapbare voorstoel zorgt dat je tot aan het dashboard kunt door laden. Kortom een zeer slimme, comfortable en zuinige last ezel met een lekkere hoge instap. Ik hou u op de hoogte.
Stand na 10.000 km
- 10.300 km
Verbruik tot nu 6,8 l per 100 km, zie de monitor, valt me wat tegen, ik had wat zuiniger verwacht, komt wellicht door het winter weer. Start stop doet het niet bij temperaturen onder de 12 graden. Ik probeer echt zuinig te rijden maar er zit 75% autoweg bij aan 125 km/uur. Boordcomputer is 5% optimistischer qua snelheid dan mijn Tom Tom. Betekent dat dan ook dat de afgelegde afstand 5% te hoog wordt gemeten? 125 km op de teller is 120 km op de Tom Tom. Zou de wagen nog eens 5% minder zuinig maken. Verder aangename wagen om in rijden dankzij de soepele automaat. De magic seats komen van pas als ik een rolstoel moet menemen.
Stand na 23000
- 23.000 km
Net terug van twee weken vakantie in Zuid Frankrijk. Verbruik ligt op 5,5 liter (17,5 km/l) bij een snelheid van 120 km in de eco stand. Valt me niet tegen. In de winter verbruikt ie een liter meer. Auto is gemaakt om ontspannen mee te glijden. Alleen bij zeer steile hellingen schakelt de CVT naar beneden en gaat de motor naar 4000 toeren wat wel een beetje rumoerig is. Beter is het om dan de cruise control niet te gebruiken en eventueel iets langzamer naar boven te rijden. Handig zijn de hill control en de magic seats. Onze giga koelbox paste precies achter de voorstoel. Stoelen zelf zijn niet geweldig, in een VW of Volvo zit je beter. Bediening van de radio gaat via het touchscreen en dat is niet altijd even gevoelig en duidelijk kwa structuur. Binnen ruimte is overtuigend, met twee personen gaan kamperen en toch maar een halfvolle auto. Verder nog helemaal geen problemen gehad met deze wagen. Een keer per jaar moet ie naar de garage voor een beurt.
stand na 49500
- 49.500 km
Derde onderhoudsbeurt, 1,5 uur werk, ik heb een contract voor 5 jaar voor 1500 euro, niks bijzonders, alleen nieuwe ruitenwissers voor. Die moest ik natuurlijk extra betalen. Ben heel tevreden over deze auto, een ideale pak ezel. De automaat is heel soepel en reactief. Alleen de voorstoelen konden beter, die zijn niet zo comfortabel, te korte zitting en ik ben maar 1.80. Verbruik zit zo rond de 6 liter per 100 km, ik rij veel autoweg aan 110 km/uur. 2 maanden geleden is er een niewe voorruit in gekomen vanwege een grote barst. Banden zijn goed voor zeker een jaar.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.