Honda CRX 1.6 VTi (1994)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CRX 1.6 VTi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 145.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Eenmaal een sportieve Honda altijd een (sportieve) Honda!
Na een tweetal jaren tevreden met een DelSol ESi te hebben gereden deed de mogelijkheid zich voor om de auto in te ruilen voor een VTi. Zou de inruilactie het waard zijn?
Wanneer je de twee auto’s naast elkaar zet zijn er een aantal opvallende overeenkomsten en verschillen. Op het gebied van uitrusting heeft de VTi duidelijk een streepje voor. T.o.v. de ESi zijn ABS, schijven rondom, kaartleeslampjes, lichtmetalen velgen en een kofferbakspoiler standaard. Leuke extra’s maar niet doorslaggevend om voor de VTi te kiezen.
De grootste plus is de motorisering. Gelijk moet hier bij worden opgemerkt dat de keuze voor de een of de ander wel een persoonlijke is. Hier kom ik zo op terug.
Beide modellen maken gebruik van een 1.6 liter 16 kleppen VTEC motor. De ESi met een SOHC layout en de VTi met een extra bovenliggende nokkenas in DOHC layout.
Die extra as in combinatie met een geavanceerder VTEC systeem helpt de VTi aan 160 pk in vergelijking met de 125 pk van de ESi.
Getallen zeggen weinig en dus is het gevoel van de auto’s doorslaggevend. De ESi motor bereikt zijn piekvermogen van 125 pk bij 6600 tpm terwijl de 160 pk van de VTi motor pas bij 7600 tpm wordt gehaald. Hetzelfde geldt voor het maximum koppel: de ESi piekt bij 5200 tpm en de VTi pas bij 7000 tpm. In de dagelijkse praktijk betekent dit dat de ESi motor eerder bij de les geeft dan de VTi en dus ook relatief vriendelijker in de omgang is.
Hoe vaak trek je immers door tot de 7600 toeren in het dagelijkse verkeer (gewetensvraag) ?
De ESi is relatief ’schakellui’ te rijden in vergelijking met de VTi. De laatste heeft toeren nodig om rap vooruit te komen en vergt dus veelvuldig terugschakelen om het volle vermogen aan te spreken. Vooral het maximum koppel van de ESi bij een lage 5200 tpm is een groot voordeel in het dagelijks verkeer. Voor het gevoel pakt het ESi blok veel directer op in de lage toeren.
Kort samengevat zijn de ESi en de VTi kwa rijeigenschappen heel verschillend aanvoelende auto’s. De een vraagt om hoge toeren terwijl de ander wat relaxter in de omgang is maar kwa prestaties niet echt onderdoet voor de grote broer.
De extra’s van de VTi zijn ook op de ESi verkrijgbaar; hetzij als origineel onderdeel of anders als aftermarket accessoire. De keus voor een ESi of een VTi blijft er dus een van het hart. Je zal aan beide auto’s in ieder geval veel plezier beleven !
PROBLEMEN
Geen . . . maar er zijn wel aandachtspunten voor de DelSol:
- Rubbers targadak (kunnen door uitdroging voor lekkage zorgen)
- Roestvorming achterste wielkasten en A-stijl
- Remklauwen achteras (kunnen vast gaan zitten bij slecht onderhoud)
- Olielekkage motorblok (ongevaarlijke lekkage door slecht onderhoud pakkingen)
- Regulier onderhoud om de hoogtoerige VTEC motor tot ruim 250.000 km levensvatbaar te houden
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.