Honda CR-Z 1.5 Sport (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CR-Z 1.5 Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 11.500 km |
KM-stand laatst | 14.500 km |
Tijd voor een eerste auto
- 12.000 km
Na de autosector jaren lang te volgen, was het tijd voor mijn eigen wagen. Door de zwak voor het merk Honda (en er al een paar gereden te hebben thuis), opzoek gegaan naar een geschikte wagen. Ideeën: Civic, Cr-z of Accord , benzine natuurlijk! en niet te oud.
Na een opendeurdag bij mijn dealer, kwam ik te weten dat er een perfect in orde Honda Cr-z binnenkwam. Lage kilometerstand ondanks zijn 4 jaar oude leeftijd, zeer goed onderhouden, een paar leuke opties en een interieur in showroomstaat. Toen hij binnen was meteen gaan kijken EN gekocht.
Een Honda Cr-z Sport met optionele 17" Electra velgen, rode remklauwen, achterbumper in carbon textuur, instaplijsten in carbonstructuur en een paar leuke rode stickers. Daarnaast in het bekendste kleur voor een Cr-z: Premium Pearl White. Staat hem zeer goed!
Na aflevering meteen wat kilometers opgezet. De drie rij-modi zijn trouwens zeer handig. Bij gewoon verkeer opteer ik voor Normal. Dit is de typische "Honda stand": Alles gaat vanzelf! Op de snelweg gebruik ik vooral Eco om de gansrespons te drukken en een constant tempo aan te houden. Nu nog vrij occasioneel gebruik ik de Sport knop. Dan komt de Honda echt tot leven. Zwaarder stuur en een zeer snelle gas respons mede door de elektromotor.
Het comfort vind ik persoonlijk erg goed meevallen voor een coupe. Je voelt de putten, maar oncomfortabel wordt het nooit! Lekker communicatief allemaal!
De Cr-z overtuigd me meer en meer bij het rijden.
Toekomst: binnenkort komen er sensoren achteraan op. Veel zicht heb je niet achteraan!
Wordt vervolgd.
Functionele upgrade
- 12.300 km
Het is zover... de sensoren zijn geïnstalleerd. Keurig laten doen bij mijn Honda-dealer en volledig geïntegreerd in de boordcomputer. Net zoals het moet dus :)
Na het afhalen was wel de boordcumputer gereset. Geheel normaal, maar mijn gemiddelde verbruik was wel weg. Voor de reset stond het verbruik op 6,5 l/100km. Dit is meer dan het opgegeven verbruik. Dit onder andere door de iets koudere temperaturen en de banden. Er staan namelijk zomerbanden op met veel grip (en dus ook wrijving). Het energielabel is F waardoor het verbruik al snel 0,6 l/100km stijgt volgens bepaalde bronnen. Uiteindelijk weegt het verbruik niet op tegenover het plezier dat je er van terugkrijgt! :)
Voor de rest nog geen problemen gehad. Op naar de volgende update!
Kleine aanpassing
- 14.500 km
Ondertussen weer een aantal km's verder en nog steeds tevreden over de CR-Z. Heb nieuwe foto's toegevoegd aan de review. Nu de zomerse temperaturen stilaan terugkeren, is het verbruik gezakt tot 5,8 l/100km. Best tevreden mee zonder echt op de rechtervoet te hebben gelet.
Naast de leuke kilometers ook nog de lichtjes in de deuren vervangen door een projectie van het Honda-logo. (zie foto's)
Minpuntje:
Heb na het wassen van de wagen gemerkt dat er een klein beetje condens in het rechter achterlicht aanwezig is. Voorlopig laat ik het zo.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.