Honda CR-Z 1.5 S (2011)

autoreview

Honda CR-Z 1.5 S (2011)

Signalement

UitvoeringCR-Z 1.5 S
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf175.000 km
KM-stand laatst240.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Misbruikt als pakezel :)

  • 240.000 km

Tsja, zon CR-Z is natuurlijk altijd een beetje een curieus liefhebbersautootje geweest. Bijzonder is hij zeker!

Ik heb hem origineel gekocht als tweede auto, omdat we wat bijzonders wilden dat er leuk uitzag. Een scheiding later is ie inmiddels volop voor woon-werk verkeer, vakanties en allerhande transportklusjes gebruikt. Een niet altijd even handige, maar wel gewillige en ultiem betrouwbare partner (deze wel). Bovendien stuurt en schakelt ie natuurlijk als de beste. De aandrijflijn - tsja die is bijzonder. Niet bepaald snel maar je kan super "lui" rijden en volop versnellingen overslaan dankzij het elektromotortje. In zijn drie kan je rustig tussen de 15 en 80-90 km/h rijden. Heel grappig. Vanaf 4000 toeren maakt de motor een optimistisch-sportief geluid. De prestaties nemen echter slechts marginaal toe. Ik rijd ongeveer 1 op 17 met dit bakkie en hou best van doorrijden.

Voordelen:

Ziet er leuk uit. Stuurt top. Schakelt top. Zit goed in elkaar. Gaat niet stuk. Originele batterij van hybridesysteem doet het gewoon prima na 240k kilometers. Goedkoop in onderhoud. Verrassend handig met boodschappen, vakantie etc. met het achterbankje neergeklapt.

Nadelen:

Is eigenlijk te langzaam voor het model. Zit best matig voor iemand van 1.95, gaat net. Grijze stoelbekleding vlekt als niets anders wat ik ooit gezien heb, lastig aangezien het met open portier altijd inregent en water vlekken veroorzaakt (?). Luidruchtig boven de 100 (banden en wind komen helder door, de stereo minder). Geen middenarmsteun. Waardeloos slecht geluid uit de radio/speakers (en upgrade is lastig).

Al met al een leuke auto die vooral geschikt is voor korte ritjes. Hij kan makkelijk naar Zuid-Frankrijk op een neer, doe wel oordoppen in en een extra kussentje onder je achterste.

De mijne - overigens helemaal origineel nog - is nou niet echt als liefhebbersauto behandeld in de voorbije jaren, maar trouw is ie wel geweest. Daarom is er hopelijk een liefhebber die 'm wil verwennen. Ik denk dat je makkelijk 300k of zelfs 400k of meer zonder problemen op deze aandrijflijn kan zetten. Ik wil graag iets groters en stillers zodat de lange ritten wat comfortabeler worden.

Ga ik 'm missen? Ervaring leert dat dat afhangt van de opvolger. Sowieso een beetje, misschien....

Foto is 2023 - camping in Dordogne.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.