Honda CR-Z 1.5 S (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | CR-Z 1.5 S |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 175.000 km |
KM-stand laatst | 240.000 km |
Misbruikt als pakezel :)
- 240.000 km
Tsja, zon CR-Z is natuurlijk altijd een beetje een curieus liefhebbersautootje geweest. Bijzonder is hij zeker!
Ik heb hem origineel gekocht als tweede auto, omdat we wat bijzonders wilden dat er leuk uitzag. Een scheiding later is ie inmiddels volop voor woon-werk verkeer, vakanties en allerhande transportklusjes gebruikt. Een niet altijd even handige, maar wel gewillige en ultiem betrouwbare partner (deze wel). Bovendien stuurt en schakelt ie natuurlijk als de beste. De aandrijflijn - tsja die is bijzonder. Niet bepaald snel maar je kan super "lui" rijden en volop versnellingen overslaan dankzij het elektromotortje. In zijn drie kan je rustig tussen de 15 en 80-90 km/h rijden. Heel grappig. Vanaf 4000 toeren maakt de motor een optimistisch-sportief geluid. De prestaties nemen echter slechts marginaal toe. Ik rijd ongeveer 1 op 17 met dit bakkie en hou best van doorrijden.
Voordelen:
Ziet er leuk uit. Stuurt top. Schakelt top. Zit goed in elkaar. Gaat niet stuk. Originele batterij van hybridesysteem doet het gewoon prima na 240k kilometers. Goedkoop in onderhoud. Verrassend handig met boodschappen, vakantie etc. met het achterbankje neergeklapt.
Nadelen:
Is eigenlijk te langzaam voor het model. Zit best matig voor iemand van 1.95, gaat net. Grijze stoelbekleding vlekt als niets anders wat ik ooit gezien heb, lastig aangezien het met open portier altijd inregent en water vlekken veroorzaakt (?). Luidruchtig boven de 100 (banden en wind komen helder door, de stereo minder). Geen middenarmsteun. Waardeloos slecht geluid uit de radio/speakers (en upgrade is lastig).
Al met al een leuke auto die vooral geschikt is voor korte ritjes. Hij kan makkelijk naar Zuid-Frankrijk op een neer, doe wel oordoppen in en een extra kussentje onder je achterste.
De mijne - overigens helemaal origineel nog - is nou niet echt als liefhebbersauto behandeld in de voorbije jaren, maar trouw is ie wel geweest. Daarom is er hopelijk een liefhebber die 'm wil verwennen. Ik denk dat je makkelijk 300k of zelfs 400k of meer zonder problemen op deze aandrijflijn kan zetten. Ik wil graag iets groters en stillers zodat de lange ritten wat comfortabeler worden.
Ga ik 'm missen? Ervaring leert dat dat afhangt van de opvolger. Sowieso een beetje, misschien....
Foto is 2023 - camping in Dordogne.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren