Honda CR-Z 1.5 GT (2012) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | CR-Z 1.5 GT |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 121.000 km |
KM-stand laatst | 129.000 km |
Kan de hybride CR-Z nog meekomen?
- 129.000 km
Het leek mij leuk een uitgebreide review te schrijven over deze auto die, zeker in de introductietijd, vooruitstrevende technologie had. Maar dan gezien vanuit de huidige tijd: kan deze auto nog meekomen met de hedendaagse techniek?
Ook geef ik wat algemene informatie over de auto en de techniek die geïnteresseerden hopelijk kan helpen in hun overweging om zo'n hybride te kopen…
Ik was al jaren aan het kijken naar een CR-Z, en heb mij flink verdiept in de auto, maar elke keer vond ik wel een bezwaar om de aankoop niet te doen. Ik zocht een Nederlandse auto in ‘nieuwstaat’ en dat is vooral héél veel geduld hebben… Ook vond ik een auto uit 2012 relatief oud, en het is natuurlijk maar een klein autootje...
Uiteindelijk heb ik alle bezwaren overboord gegooid en geniet ik nu van een ‘premium white pearl’ in de GT-uitvoering welke daarmee standaard voorzien is van een 360 watt audio installatie met subwoofer, chromen handgrepen binnen, xenon verlichting met sproeiers, inklapbare en verwarmde spiegels, achteruitrijsensoren, automatische verlichting/ruitenwissers, stoelverwarming en cruise control.
Er zijn 3 uitvoeringen (S, Sport en GT) waarvan de GT de meeste opties heeft. Alleen leder en een vast panorama dak stonden nog op de optielijst.
Ik heb zelf de 16 inch velgen vervangen door 17 inch velgen van het 2013 facelift model, en de radio vervangen door een geweldige Android unit met draadloze Apple CarPlay met voor (dashcam) en achteruitrijcamera.
Vroegá heb ik een Civic, Prelude en CRX gehad, wat wellicht ook meespeelt in de melancholie om weer een Honda te hebben ook al ben ik vanuit huis helemaal in de ‘la France’ sferen opgegroeid met de bijbehorende Franse voitures… Welke ik ook gereden heb. Maar inmiddels rijdt mijn vader ook al lang geen Frans meer maar een Kia. Het kan verkeren… Door de jaren heen ben ik Aziatische producten steeds meer gaan waarderen, dus ook hun motorfietsen (ik denk dat het op audio/video gebied voor iedereen geldt...).
Als je geen groot Ego hebt zijn het de beste producten om te bezitten.
Het leven met een CR-Z:
De CR-Z heeft grote deuren en een lage zit, dit zorgt voor een ietwat lastige instap maar vooral lastige uitstap. Je valt bijna in de stoel maar als je eenmaal zit, is het een fijne stoel en heb je zicht op een om je heen gebouwd prachtig dashboard. Het geheel oogt absoluut niet gedateerd, en is afgewerkt met mooie futuristische details, mooie verlichting, aankleding en informatie.
Het verbruik speelt een grote rol bij deze auto, en je wordt gestimuleerd door het verkleurende achtergrondlicht rondom de snelheidsmeter om zuinig te rijden. In de avond en nacht wordt de cockpit verlicht door blauw licht wat uit de plafond verlichting komt en bij de voetenruimte (ambilight zal ik maar zeggen). Het brandstofverbruik is echt laag te noemen. Dit is een sterk punt van deze, in de basis, sportieve auto. Wil je is lekker sportief rijden dan wordt dat niet afgestraft met een hoog verbruik. Met normaal woon-werkverkeer is 1:20 gewoon haalbaar. Je zult erg je best moeten doen om onder de 1:17 te komen. In het stadsverkeer gebruikt de auto veel van de elektrische motor bij het optrekken.
De zeer betrouwbare L-serie 1.5 motor met een (probleemloze) distributieketting, i-vtec variabele kleptiming (op zuinigheid afgesteld) zorgen samen met de elektrische motor, de IMA (Integrated Motor Assist), voor dit lage brandstof verbruik. Deze hybride IMA heeft een ondersteunende werking, rijden kan niet uitsluitend elektrisch. Het IMA-systeem zit verwerkt in het vliegwiel, de accu’s liggen in de kofferbak onder het reservewiel. De auto heeft géén conventionele dynamo (!), en start ook via de IMA. De motor gaat gewoon ‘aan’ zonder startgeluid. Een startmotor is wel aanwezig maar deze wordt alleen gebruikt als er een probleem met de IMA-accu zou zijn, wat zeer sporadisch voorkomt. Mocht de IMA-accu toch vervangen moeten worden dan zijn er tegenwoordig veel refurbished exemplaren, zodat als de angst voor vervanging van de IMA-accu een reden was om deze auto niet te kopen dit een beetje teniet kan doen. De auto rijdt overigens wel gewoon zonder het IMA-systeem.
Het start/stop systeem werkt zo dat onder de 30 km/uur de motor stopt. Als men de versnelling inlegt bijvoorbeeld bij een stoplicht, start de IMA de motor onmerkbaar. Het systeem is niet uit te zetten. Tegenwoordig zijn de accu pakketten groter/krachtiger en duurder maar dat neemt niet weg dat het hybride systeem naar mijn mening nog steeds modern is, en zowel geniaal als simpel werkt.
De ruimte om je heen is goed, maar achterin kun je echt niet zitten. Voor nood zou je half kunnen liggen, maar alleen kleine kinderen kunnen er fatsoenlijk zitten. Een kinderzitje past er wel goed in.
Het rijden is zoals iemand zich dat herinnert van een Honda: Alles gaat licht, Intuïtief en er is veel gevoel met de weg.
Het schakelen is kort en snel en gaat met droge klikken. De koppeling is heel direct en laat zich licht bedienen maar met gevoel.
Het stuur is elektronisch bekrachtigd en geeft mede daardoor niet heel veel feedback. De auto heeft een levendig karakter.
Het zicht naar achteren is slecht, de spijl in de achterruit zorgt ervoor dat de koplampen van achter je rijdende auto’s niet zichtbaar zijn, maar ik vind het juist daarom handig tegen verblinding. Het geeft ook werkelijk het CRX-gevoel.
Inparkeren is lastig en eigenlijk is een camera en/of sensoren gewoon nodig. Positief is dat de dode hoeken aan de zijkant er bijna niet zijn door de lange voorportierramen en de grote zijspiegels.
De CR-Z voelt zich samen met zijn bestuurder fantastisch op stads-en kronkelwegen… en als men dan de sportmodus kiest (er zijn drie rijmodi; eco, normaal en sport), verkleurt het om de digitale 3-D snelheidsmeter heen van blauw of groen naar rood, en voel je een soort transformatie van de auto. Zo stuurt de auto dan zwaarder, reageert de auto direct op het gaspedaal en geeft het IMA systeem direct het maximale koppel af. De uitlaat is zo ontworpen dat deze verschillende tonen afgeeft bij verschillende toerentallen door allemaal pijpjes in de dempers. Snel en te luid wordt de auto echter nooit maar vlot en leuk is het absoluut. Natuurlijk mis je hier eigenlijk wel de progressieve v-tec zoals die in CRX zat, maar deze auto heeft nu eenmaal een andere opzet.
De auto ligt daarbij zeer strak op de weg en het kan altijd veel harder dan ik tot nu toe durf. Bij een snelle bocht veert de CR-Z heel even iets in waarna deze helling stabiel en neutraal blijft in diezelfde hoek. Dit is voornamelijk aan de comfortabele afstelling te wijten en als je dit weet dan is het, zeker met 17 inch velgen en dus plattere banden, erg strak.
Tegelijk is het ook een auto welke je heel rustig en schakellui kunt rijden, met name door het elektrische koppel wat al vanaf 1000 t/pm beschikbaar is. De auto geeft dan een rustgevend gevoel.
Ik merk daarom ook dat mijn schakelpatroon heel vaak 1-2-4-6 is.
Op de snelweg voelt de Honda zich wat minder thuis, de sportieve geometrie van het onderstel (verkorte wielbasis van de Honda Jazz) heeft dan zijn weerslag. De rechtuit stabiliteit is zeker niet verkeerd maar het is meer een ‘moetje’. Ook het bandengeluid gaat dan opspelen, met name op slecht wegdek.
Het windgeruis en motorgeluid valt echter erg mee, en met de juiste banden (zomer) is het niet vermoeiend om langere afstanden af te leggen wat mede door de goede stoelen komt, die wel enigszins kort zijn.
Het lage toerental in de 6e versnelling (bij 100 km/uur 2400 t/pm) helpt hier ook mee.
Winterbanden of all-season zijn niet aan te raden, het doet de auto geen goed. Ik heb nieuwe Michelin all-season banden gehad en deze gaven op slecht wegdek een vervelend gedreun alsof er een wiellager stuk was. Na vervanging door in mijn geval Michelin Pilot Sport is het comfort, de grip en afrolgeluid een stuk beter geworden. Zomerbanden passen gewoon beter onder dit type auto. Misschien is een extra winterset een optie maar ik ben de winter prima doorgekomen.
Sowieso is het comfort overall qua stoelen en vering best goed, de auto is absoluut geen stuiterbak. Een auto zoals elke Honda: voor iedere dag.
Ik reed laatst in een recente Mini van een familielid en ik denk dat je de
CR-Z hier zeker mee kunt vergelijken, zowel qua rij geluiden als wegligging. De Honda is echter een iets meer geschiktere alledaagse auto door zijn lichte koppeling, degelijkheid, afwerking en iets comfortabeler afstemming. De Mini heeft daarentegen een nóg betere wegligging en bruikbare achterbank. De Honda is dan weer véél unieker en zuiniger, en met in totaal rond de 450 verkochte exemplaren en nog wat import (pas daar mee op i.v.m. schadeverleden en teruggedraaide km standen) kom je er echt bijna nooit een tegen. Doe je dat wel, dan ga je zeker naar elkaar zwaaien, want de ander weet dit ook allemaal :-)
Materiaal gebruik vind ik goed, in testen lees ik over goedkoop plastic, echter de bovenkant van het dashboard is rubberachtig kunststof en ‘veert’ wel degelijk. Al is dat hele gedoe met aanvoelen wel een beetje overdreven tegenwoordig. Belangrijker is hoe de naden aansluiten en de afwerking van het geheel. Deze is dik in orde en het geheel komt heel degelijk over, evenals de schakelaars en knoppen e.d.
De bekleding is lichtgrijs stof, welke van goede kwaliteit is maar natuurlijk besmettelijk is. Als je de deur opent bij regen, dan drupt er water op de wang van de stoel en dit resulteert in kringen. Veel schoonmaken dus.
De kofferbak is zeer bruikbaar, je zet met gemak een aantal grote boodschappentassen naast elkaar. Desgewenst klap je de achterbank plat en heb je echt een behoorlijke ruimte.
Het audio geluid is vooral neutraal hard. De subwoofer doet daarbij een flinke duit in het zakje. Er is binnen en buiten absoluut moeite gedaan om je te laten voelen dat je in een bijzondere auto rijdt.
Betrouwbaarheid en plussen en minnen:
Zijn er bekende problemen met een CR-Z? Zoals elke Honda is ook deze
CR-Z zeer betrouwbaar gebleken. De meest voorkomende gebreken zijn: gescheurde mistlamp glazen (te voorkomen door een dikke folie op het glas te plakken). Afbrekende deurhendels. De 12 volt accu is klein omdat deze weinig gebruikt wordt en dit in het gewicht scheelt. Het kan voorkomen dat deze vaker vervangen moet worden (zelfs preventief om bepaalde IMA storingen te voorkomen) dan bij een niet-hybride auto.
De 1.5 L-serie motor is zoals gezegd zeer betrouwbaar en heeft een distributieketting waar nooit problemen mee zijn en ook geen vervangingsinterval heeft.
Bougies zijn prijzig, echter behoeven deze pas elke 120.000 km vervangen te worden.
De IMA-accu vanaf ongeveer 2009 is zéér zelden nog defect.
De in de CR-Z gebruikte hybride techniek is nog steeds modern, en is misschien wel veel meer hedendaags en gewilder dan toen de auto uit kwam!
De vraag bovenaan is dus positief beantwoord.
Naar mijn mening was de timing niet goed.
Je zou kunnen zeggen dat de CR-Z een moderne opvolger van de CRX is. En een CR-Z ziet er van binnen en buiten nog steeds modern uit, ik kreeg laatst zelfs de vraag: ‘is dit het nieuwste model van Honda?’…
Dus? Kopen dat ding!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.