Honda Civic Type S 1.8i-VTEC Advantage (2008)

autoreview

Honda Civic Type S 1.8i-VTEC Advantage (2008)

Signalement

UitvoeringCivic Type S 1.8i-VTEC Advantage
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst136.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na drie en half jaar de Honda Jazz 1.4ls gereden te hebben(was mijn eerste Honda),
werd het tijd voor een nieuwe auto.

Ik heb de showrooms van concurrerende automerken bezocht.

De Seat leon heeft een mooie look en goede stoelen maar een saai dashboard.

Volvo v50 is ook een mooie auto maar heeft onvoldoende afleg mogelijkheden kijk maar
eens naar de kaartenbakken en dashboardkast(je) en de motor(1800) mist gretigheid.

En dan de Audi A3 sportbreak,beslist een goede auto maar voordat je die voor
de deur hebt staan met alle opties, moet je wel erg diep in je buidel tasten.

Het is de Honda Civic Type S advantage geworden
Persoonlijk vindt ik de 3 deurs er mooier (sportiever) uitzien en heeft een mooiere
bekledingstof op de stoelen dit in vergelijk met de vijf deurs versie.
Met advantage pakket + explorerpakket (compact navi systeem en parkeer distance)heb
je een zeer complete auto voor de deur staan

Mijn bevindingen tot nu toe:

De auto maakt een zeer levendige indruk,hangt goed aan het gas.
Het is een motor die niet veel kabaal maakt mits je hem niet boven de vijfduizend
toeren jaagt,ben tot 5500 toeren geweest, de auto is tenslotte nog niet ingereden.
Wegligging is uitermate strak zonder het comfort te verliezen,wel geeft het richels
in het wegdek iets te veel door terwijl drempels geen probleem zijn.
Volgens Honda is de Type S dan ook strakker afgeveerd dan de vijfdeurs.
De besturing is uitermate direkt en precies,mocht van mij wel iets zwaarder sturen.
Schakelbak heeft goede verhoudingen en schakelt licht en trefzeker.
Wat mij ook goed bevalt, is de cruise control werkt heel simpel.
De stoelverstelling werkt minder goed,elke keer als er iemand achterin heeft
plaats genomen moet de stoel opnieuw ingesteld worden,tja dat is natuurlijk alleen
bij de driedeurs zo.
Vermeldingswaardig is de fraaie bevestiging van het hondenrek,zit op de plaats van
de hoedenplank bevstiging.
Kofferruimte is ruim genoeg voor mijn twee beagles,ik heb wel een kofferbak beschermer erbij genomen, anders heb je over een tijdje overal zand in de naden.

Tot zover mijn bevindingen, update volgt bij wat meer kilometers op de klok!

Update:

Ik heb inmiddels 5000 km gereden, reden voor een update verslag.

Tijdens de vakantie heb ik de auto de vrije teugel gegeven op de autobahn, met zijn topsnelheid zit het wel goed,bij volle belading 200 km op de teller,toen vond mijn vrouw het welletjes mijn voet moest van het gaspedaal!

Als kruissnelheid heb ik meestal 150 gereden,dan loopt hij nog rustig,daar boven ga je de motor wat meer horen dan wenselijk is.

Ik heb de auto tijdens de vakantie ervaren als een praktische auto,de kofferbak bijvoorbeeld met zijn dubbele bodem,daar kun je nog aardig wat in kwijt en uit zicht

We hebben gelukkig goed weer gehad tijdens de vakantie,de airco voldeed prima maar de bediening vraagt enige gewenning,op de auto-stand blaast hij je bijna tegen de achterbank aan! Wel is de ventilator heerlijk stil dat is wel zo prettig.

Het benzine verbruik is tijden de vakantie 7.5 l per 100 km geweest,dat is niet verkeerd mijn rijstijl in aanmerking genomen, maar bij een wat meer ingetogen rijstijl is 6,5l zeker haalbaar.

Het is misschien saai, maar er zijn weinig aanmerkingen op de Honda te maken of het moet de krasgevoelige lak zijn. Zelfs het wel eens bekritiseerde dashboard voldoet in mijn ogen prima, alles zit goed bereikbaar en met uitstekende stuurwielbediening toetsen voor de radio bediening en cruise-control.

Volgend verslag na de service beurt .

PROBLEMEN

Geen

update na 8,5 jaar

  • 136.000 km

Komende februari wordt mijn auto 9 jaar oud,tijd voor een verslag.
Nooit gedacht dat ik de auto zo lang zou rijden!
De jaren zijn snel gegaan en de auto heeft zich voorbeeldig gedragen,
Behoudens een defect relais van de airco heb ik nog nooit pech of een reparatie gehad,
De motor is werkelijk erg goed,gebruikt geen spat olie en kleppen stellen is nog niet nodig geweest,alleen de bougies zijn vervangen bij 115.000 km.
Uiteraard zijn de remblokken rondom al een keer vervangen.
Om dat de auto mij zeer goed bevalt en zeer betrouwbaar is heb ik besloten om hem nog niet in te ruilen en door te rijden.
De dure afschrijvingsjaren zijn voorbij en ik verwacht geen dure reparaties.
Het benzine verbruik is gemiddeld 7 a 7,5L per 100km en
dan ben ik een "doorrijder".
Over het interieur: bekleding is prima nog geen slijtage plekken.
Het dashboardglas/kunstof is krasgevoelig .
Van het exterieur is de lak ook krasgevoelig,
Geen roest te bespeuren en de lichtmetalen blijven mooi.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.