Honda Civic e:HEV Advance (2022) #2

autoreview

Honda Civic e:HEV Advance (2022)

Signalement

UitvoeringCivic e:HEV Advance
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf6.000 km
KM-stand laatst35.000 km
Lezerswaardering: 79%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eindelijk de knoop doorgehakt

  • 6.000 km

Bijna een jaar heb ik erover gedaan om een opvolger van onze heerlijke en geliefde Subaru Forester uit 2006 te vinden. Aan het eind bleven er 3 keuzes over:
A) Doorrijden met de Forester en er nog wat geld in investeren om de kleine nukken die een 17 jaar oude auto nou eenmaal heeft op te lossen.
B) Een pakweg 4 jaar oude Subaru Outback met lage km stand te kopen wat ons ongeveer 37K zou kosten
C) Een nieuwe Honda Civic Advance E-HEV die ik omdat de levertijden in NL enorm lang zijn in Duitsland zou gaan kopen.
Qua emotie, ruimte en natuurlijk de fijne ervaringen die ik met de Forester heb opgedaan had het een Outback moeten worden. Ik vind de Outback van de 5e generatie een enorm mooie auto, de Lineartronic CVT doet het uitstekend, de uitrusting is als je voor de Premium kiest nagenoeg perfect. Kijk je naar de economische kant wordt het echter wat minder. Je kunt een Outback op langere ritten heel zuinig laten rijden maar in de bebouwde kom en bij hogere snelheden wordt het een auto die niet meer zo heel goed in de huidige tijden qua verbruik past. Daarnaast vrij hoge MRB en ook van de te verwachten afschrijving voor een pure benzineauto werd ik niet echt blij. Daarnaast stelden wij ons vragen als hebben wij die enorme ruimte en de ontzettend fijne 4WD nou echt nodig, eigenlijk nee.

Toen de Civic in zijn 11e generatie in september 2022 op de markt kwam spraken mij het design, de door Honda gebruikte techniek en de reviews in de pers enorm aan. Ik heb dan ook gelijk een proefrit gedaan en was eigenlijk om tot ik op de hoogte van de levertijden werd gebracht. Nee, dat ga je als particulier niet doen: 15 maanden wachten voor een auto die inmiddels pakweg 43K in NL kost. Want ja, ik wil leer, een schuifdak en andere snuisterijen die de goedkopere uitvoeringen van de Civic niet bieden.
Ik bleef dus maar op Internet speuren en had bijna een deal met een Duitse dealer over een Outback gesloten die de auto ook nog voor mijn deur wilde afleveren toen ik een 6 maanden oude Civic met net geen 6000km gelopen op mobile.de ontdekte. Dus gebeld: Bleek een dienstauto van Honda Duitsland te zijn die na 6 maanden verkocht mag worden. De verkoper bood mij aan de auto op zijn kenteken naar NL te rijden, de platen vervolgens aangetekend op te sturen en dan kreeg ik weer aangetekend de papieren om de auto hier weer in te schrijven. Iets in mij zei, dit is hem.
Dus afgelopen week vluchtje naar Neurenberg geboekt, vervolgens met een lokaal treintje naar Bamberg waar ik keurig op het station werd opgehaald.
Als je een auto "blind" koopt ben je toch wat huiverig maar de Civic stond er smetteloos bij in de showroom. Ze hadden hem zoals ze dat in Duitsland noemen "aufbereitet" dus de geur van een nieuwe auto, verse dikke was voor de lak en natuurlijk een fles Sekt hoorden erbij. Prachtig. Dan een gedegen uitleg over alle functies en waarom Honda het qua techniek nou beter doet dan iedereen, geweldig. Die man had er zin in. Alleen die slappe Duitse koffie is altijd een deceptie.
Daarna de showroom uitrijden en de weg op. Wij wilden eigenlijk een nachtje in Bamberg, een pittoresk universiteitsstadje, blijven maar besloten spontaan naar NL terug te rijden. Zo goed bevielen de eerste meters met de Civic.
De verkoper zei dat wij via Kassel en Dortmund terug moesten rijden omdat de weg Würzburg Frankfurt een ramp is en dat deden wij.
Dus de Civic in de sportstand en scheuren maar op die A7 met pakweg 150 tot 160. Heerlijk want al komt het geluid van de motor uit de speakers kregen wij toch elke keer een glimlach op ons gezicht want wat rijdt deze auto geweldig.
De A7 kent veel bochten en hellingen dus ideaal om een nieuwe auto uit te proberen.
Mijn eerste bevindingen met de Civic Advance:
Wegligging en besturing: De auto ligt als een plank op de weg. De vering is niet te hard of te zacht. Alleen hele diepe kuilen kunnen soms wat onrust in het onderstel brengen, verder strijkt hij alles keurig weg.
De besturing is heel direct, dat is in het begin ff wennen maar na een aantal meters is dit heel prettig omdat je echt weet wat er gebeurd en ook weet in welke staat het wegdek verkeerd. In Duitsland en België toch niet onbelangrijk.
Er is vrij veel kritiek op het bandengeluid van de Michelins waar de Civic mee is uitgerust. Ik kan zeggen dat dit heel erg van het type asfalt afhangt. Op het vaak grijze beton in Duitsland hoorde ik weinig, op het zwarte beton in Duitsland wat meer, op het ZOAB in NL veel meer. Die banden zijn dus qua geluid wat ontvankelijker voor het open asfalt hier.
Bediening: Voor iemand die uit een Forester van 17 jaar overstapt in deze Civic is het allemaal wat overweldigend maar geen boek met 7 zegels. Alles wat je voor het rijden nodig hebt voelt als een nieuw paar schoenen die je niet hoeft in te lopen. Alles zit op de juiste plek, de knoppen voelen degelijk al vind ik de knoppen op het stuur wat ieler dan in de Forester maar dan vergelijk je bakelieten toetsen van een oude oven met softtouch van deze tijd. So be it!
De responstijden van het infotainment zijn vrij rap maar de menustructuur van het audiosysteem vind ik mbt tot radiozenders onnodig ingewikkeld. De klank van het Bose-systeem is top maar wel vrij bassgevoelig. Hier moet je bijsturen als je zoals ik van Jazz houdt en dan moet je wederom vrij diep het systeem in en ff puzzelen met de menustructuur. Het kan aan mij liggen maar ik heb wat problemen met Android auto omdat de Honda steeds mijn telefoon als incompatibel herkend. De dealer zei dat ze de software zo hebben aangepast dat hij ook Android draadloos aankan maar daar heeft de auto toch wat moeite mee. Na een paar pogingen lukt het maar het is vervelend om na elk opstarten de stappen weer te moeten doorlopen. Misschien heeft iemand een tip voor een wat oudere digibeet zoals ik.
Stoelen en comfort: Komend uit een Forester met hoge zit was ik wat huiverig om voor een behoorlijk lage Civic te kiezen. Het was een van de redenen om niet blind voor de Civic bij zijn introductie in juli22 te kiezen. Ik ben 1.85 lang en heb vrij lange benen. In de Forester had ik last van het te korte verstelbereik vd voorstoelen maar in de Civic is de bestuurdersstoel in hoogte en bereik duidelijk beter al blijft het zitvlak volgens Japanse traditie wat kort en net wat te vlak. De stoelen zijn duidelijk zachter dan in de Forester en je voelt je minder "op de bok". Dat is fijn op langere ritten maar er is nog ruimte voor verbetering. Heel prettig zijn de zachte en beter te verstellen hoofdsteunen maar de armsteunen zitten eigenlijk net wat te laag. Heel prettig is weer de middenarmsteun. Dus waar je in de Forester meer naar buiten hing qua steun van je armen ga je in de Civic meer naar binnen hangen. Het is niet perfect maar een duidelijke vooruitgang tav de Forester.
Onbegrijpelijk vind ik dat Japanners maar blijven volhouden geen hoogteverstelling van de passagiersstoel aan te bieden.
Verbruik en samenspel Hybrid/Benzine: Dit is echt de "highlight" van de Civic. Ik zit nu op een gemiddeld verbruik van 5.3L per 100km en daar zitten stukken in sportstand en 160 rijden op de Duitse autobahn tussen.
De tank is met 40L relatief klein maar de meters dwingen je eigenlijk wat eerder dan nodig tot bijtanken. In stand "normaal" doet de auto alles eraan om zo snel mogelijk weer in de EV-modus te schakelen en dat gebeurd soms ook op snelheden van 140, top!
Het overschakelen gaat compleet onmerkbaar en dat is het beste compliment wat je kunt geven want deze auto is zo ongelooflijk soepel in gebruik. Geen schokken en elke keer dat het EV-lampje weer gaat branden vraag je je af hoe dit toch kan. In de ECON modus gaat het nog beter dus die gebruik ik binnen bebouwde kom, buiten heb ik toch de neiging naar SPORT te schakelen omdat het enorme fun is in de Civic.
Tot nu toe geen enkele spijt van deze aankoop en de emotie komt er door het enorme rijplezier in deze Civic nu nog bij. Ik kocht hem om economische redenen maar dit is echt een fun car. Wordt vervolgt!

een maand en 1000km verder

  • 7.000 km

Terug van een weekendje Brussel en de Civic past steeds beter. Ik had wat moeite om een perfecte zitpositie te vinden maar dat heb ik inmiddels opgelost. Stoel en stuur iets lager, Steun voor bovenbenen hoger en de lendensteun wat activeren. Stuur wat meer naar je toe en nu past het voor mijn 1.85m met lange benen.
VERBRUIK: Precies 5L op 100km en daarmee exact wat Honda opgeeft. Het kan zeker lager met de ECON-stand maar dan wordt de fun ook iets minder. Zoals eerder vermeld manen de meters wat vroeg tot bijtanken, meer dan 30L kreeg ik er niet in dus je kunt met de 40L tank rustig wat langer doorrijden.
CRUISE CONTROL: Dit weekend heb ik voor het eerst de adaptieve cruise control aangezet en dat werkt duidelijk prettiger dan de gewone functie omdat de auto dan vrij snel afremt wat vooral in onze trajectcontroles voor wat onrust zorgt.
LANE ASSIST: Ik moet mij echt aanleren het knipperlicht aan te zetten voordat ik het stuur beweeg want anders wordt je toch met gepiep en getril in het stuur gewaarschuwd wat soms wat irritant is. Je kunt het uitzetten maar dat vergeet ik regelmatig. Kwestie van wennen
PARKEERSENSOREN/CAMERA: De Civic was een dienstauto van Honda Duitsland en daar hadden ze de sensoren permanent uitgezet. Je moet dan toch ff het niet bijster duidelijke instructieboek induiken om ze weer aan te zetten. Kwestie van knop wat langer ingedrukt te houden. Inmiddels begin ik ook aan de achterruitcamera te wennen. Alleen bij regen is het beeld wat korrelig.
ANDROID AUTO: Met een duik in de software kan dit draadloos wat ze in Duitsland al hadden gedaan. Omdat in mijn telefoon wat vinkjes verkeerd stonden had ik in het begin wat moeite met de verbinding. Toen het werkte ging de auto bij elke start gelijk op Android wat ik ook irritant vond. Dus weer de opstartfuncties induiken en ja hoor, ander vinkje aanzetten en nu werkt het "on demand".
CLIMATE CONTROL: Het irriteerde mij in het begin dat het ventilatierooster constant koude lucht in mijn gezicht bleef blazen terwijl de verwarming aanstond. Remedie is de auto-functie die ik in mijn Forester haast nooit gebruikte omdat de fan nogal lawaaierig was. Daar heb je in de Civic geen last van. Verwarming doet er wel wat langer over dan in de Forester om de auto te verwarmen. Maar goed, de Forester had ook een soort straalkachel en een barbecue als stoelverwarming. De Civic doet het wat genuanceerder. Wel erg snel warme handen met de stuurverwarming die razend snel aanslaat.
KOFFERBAK: Omdat de achterklep erg licht is mis je het ontbreken van een elektrische bediening niet. Ik heb een rubberen kofferbakmat bij Honda gekocht waardoor de hobbel van het accupakket ook minder wordt. De ruimte is goed bruikbaar en groter dan verwacht omdat hij vrij diep is.

Het rijden in de Civic blijft een feest. Wegligging, respons op gaspedaal en besturing zijn gewoon fenomenaal. Kwalitatief steekt de auto erg goed in elkaar. Wel is er een kleine plooi in het leer van de zijwang van de bestuurdersstoel ontstaan. Hiervoor rij ik langs Honda, zal wel goed komen. Na een koude nacht start de auto wat lawaaierig op, soort van laadgeluid maar dat blijkt normaal.
Het panoramadak is bij hogere snelheden door windgeruis minder goed bruikbaar. Omdat het aan boord zo stil is vallen de bandengeluiden op een aantal soorten asfalt wat meer op. De Michelins zijn niet echt stil, storend vind ik het niet.
Wat echt beter kan is de opbouw van het instructieboek, juist omdat er zoveel functies zijn. Je zit je suf te bladeren, ook die in het infotainment mist wat punten. Ook de radiobediening blijf ik omslachtig vinden.
Verder ben ik helemaal gelukkig met mijn zwarte Civic Advance die door mijn buren KITT is gedoopt....

Reacties op een exoot

  • 7.500 km

We doen een nieuwe verbruiksronde, nu voornamelijk in de ECON-stand. Wat je dan krijgt is een motor die wat luidruchtig bij het opstarten al probeert op te laden, wat trager accelereert maar qua verbruik met een 4 voor de komma toch nog goede prestaties levert. Dat gaat allemaal wat trager wat voor mij als soms erg ongeduldig mens wat te lang duurt. Zou ik in een grote stad met druk verkeer wonen zou het mij waarschijnlijk niet storen. Hier in het dorp op stap naar een N-weg en dan de snelweg vind ik de Econ-stand net te veel afbreuk op het rijplezier doen.
Leuk zijn de reacties die je voornamelijk van Tesla rijders op een auto krijgt die nu nog een exoot op de NL wegen is. Dat zijn mensen die echt geen idee hebben dat Honda een pionier qua hybride techniek is. Het design van de Civic wordt erg gewaardeerd, laat je iemand plaats nemen wordt het heel erg strakke en klassieke ontwerp van het interieur erg leuk gevonden en de bediening is t.a.v. een Tesla toch net wat makkelijker.
Gezien de uitrusting, het leren interieur en alle functies die in de Civic zitten is de prijs voor deze auto (Advance 44K in NL) eigenlijk zo gek niet. Helaas is hij niet leverbaar op dit moment.
Ook is de naam misschien wat ongelukkig voor de EU-markt gekozen. Integra of Accord zou toch beter passen bij een lengte van 4.55m en met buitenspiegels 2.05m breedte is dit toch geen Civic.
Ik kan deze auto als echte autonerd met een kritische blik nog steeds niet op echte fouten betrappen. Ben benieuwd hoe de Civic in de duurtest van auto week gaat doen.

Eng perfect

  • 8.500 km

Rondje Frankrijk naar de schoonfamilie in Normandië en tevens leuke test hoe het verbruik op de Franse peage met een snelheid van 130 op de cruise control zich ontwikkeld. De Civic is niet onder de indruk van pittig of rustig rijgedrag. Het verbruik blijft schommelen tussen de 4.7 en 5.6L op 100km, hoe je ook rijdt en ik houd van druk op het gaspedaal. De Civic zoekt ook op de momenten dat je de motor wilt laten brullen (komt uit de speakers) weer naar de momenten om elektrisch stukken af te leggen. Hoe hij dat doet blijft voor mij een raadsel maar het gaat volledig schokvrij, je moet echt naar het EV lampje kijken.
In het stadsverkeer voel je soms een kleine aarzeling alsof hij denkt "moet ik dit stukje elektrisch doen of gaan opladen". Storend is het nooit.
Het is sowieso moeilijk om deze auto op fouten te betrappen. We hadden dit weekend 2 heren van boven de 1.90m op de achterbank die expliciet aangaven hoe lekker ze zaten terwijl ik dacht dat de hoofdruimte toch echt niet overhoud in dit ontwerp. Gewoon wat meer onderuit gaan zitten want qua beenruimte zit het wel snor in de Civic.
Ik vind de stoelen en het zitcomfort in Japanse auto´s meestal niet top maar heb tot nu toe geen klachten in de Civic. Op de rit naar Frankrijk zelfs geen last van kramp in mijn kuiten gehad terwijl ik hier in elke auto behalve de Buick Park Avenue van tig jaar geleden last van had.
Het infotainment start koud heel snel op, na een tussentijdse stop wat langzamer. Vooral de navigatie is dan pakweg een minuut aan het zoeken.
Storend blijf ik de ingewikkelde menukeuze van de radio vinden. Ik heb een USB-stick met mijn muziek in de auto zitten maar de shuffle functie werkt door de menustructuur op de stik niet goed. Moet ik dus anders inrichten. De Pioneer DAB die ik in de Forester had had hier duidelijk minder moeite mee.
De achterruitcamera is gevoelig voor harde regen en vuil. Even met je vinger schoonmaken en het beeld is weer perfect.
Dan de banden en ik moet zeggen dat Honda hier niet de ideale keus heeft gemaakt. De Michelins bieden ontzettend veel grip maar in mijn geval trekken ze het grind uit mijn oprit en het bandengeluid op het NL-zoab doet wel afbreuk aan de comfortbelevenis in de Civic. De auto is enorm stil maar niet op ons type asfalt en dat valt toch op.
Wanneer de banden aan vervanging toe zijn ga ik dus zeker voor iets stillere banden al wordt de grip dan iets minder.
Behalve de wat zenuwachtige lane assist vind ik de assistentiesystemen tot nu toe niet irritant. Ik heb begrepen dat die systemen menig bestuurder van een nieuwe auto tot wanhoop drijven maar dat zie ik in de Honda niet zo. Bovendien kun je ze met een druk op de knop uitzetten. Hiervoor hoef je bij de Civic niet de menustructuur in, prachtig.
Zoals menig autotester al heeft vermeld is de Civic een beetje eng perfect en die mening kan ik met bijna 40 jaar ervaring met allerlei types wel onderschrijven. De 11e generatie Civic is heel erg lekker,

Een dorpellijst bestellen

  • 8.700 km

Vandaag bij Honda Nieuwkerk in Zuidoost geweest om dorpellijsten te bestellen. Die zijn los verkrijgbaar en kosten inclusief montage iets van 500 euro. Voor dat bedrag zijn ze wel verlicht en al vind ik dat niet nodig maakt het wel het plaatje af en het voorkomt krassen op de zwarte lak. Wel zo prettig want door de lage instap zijn de wat oudere deelnemers van onze maatschappij wel eens aan het stoeien om uit de achterbank te komen. Heb ook gelijk wat kleine klachten doorgegeven die waarschijnlijk bij een eerste recall worden opgelost. De bevestigingen van de gordels en de hoogteverstelling vd gordels rammelen op slecht wegdek. In mij ogen kwestie van wat vilt op de B-stijl zoals ook Audi dat doet. Wat ik echt irritant vind is dat het reservelampje van de tank al begint te flikkeren wanneer de tank (40L) nog een kwart vol zit en je dus in principe nog 200km door kunt rijden. Hier zijn meer klachten over en het is dus met een softwareupdate op te lossen. Afwachten maar.
Verder puur plezier. Bij van Nieuwkerk wisten te wel te vertellen dat de productie nu eindelijk op gang lijkt te komen en ze hebben wat exemplaren uit Duitsland te koop staan. Hopen dus maar dat deze werkelijk fantastische auto nu ook beschikbaar komt te staan want...dit is de eerste auto in mijn autoleven van 40 jaar waarvan ik elke dag denk, wat zullen we nu weer voor leuk ritje bedenken...

Pinksteren langs de Belgische kust

  • 9.500 km

Zoals iedereen hadden wij ook last van het enorm drukke verkeer dit weekeinde. Ik gebruik op dit soort dagen WAZE via Android auto en dat is zodra je België binnen rijdt geen pretje. De WIFI valt vaak uit en moet opnieuw opstarten. Wel een prachtige gelegenheid om de file assistent en de zelfstuurfuncties van de Civic uit te proberen en dat werkt boven mijn verwachting. De auto is daadwerkelijk goed in staat om zelf te sturen. Uiteraard blijf ik het als ouderwetse stuurman in de machine de auto nauwlettend in de gaten houden maar hij doet dit goed. Eerder zei ik dat de hoogteverstelling van de gordels op slecht wegdek gaat rammelen...maar dit blijkt een vergissing. De vorige eigenaar van Honda Duitsland is een goedkope nachtrijbril in het portiervak vergeten en die rammelde. Sorry Honda! Wie de weg van Antwerpen naar Oostende kent weet hoe slecht die is en na verwijdering van die bril...geen rammel. Wel merk je dat hele dikke banden met Sportprofiel (Michelin Pilot) wel heel erg veel grip bieden maar op dit soort rampzalig slecht onderhouden wegen niet altijd van voordeel zijn. Omdat alle kusthotels in België volgeboekt waren zijn wij uitgeweken naar Frankrijk (Duinkerke) en daar kregen wij ontzettend veel verzoeken van Fransen om de motorkap open te doen en hoe wij deze Honda ervaren. Ik denk dat in Frankrijk waar nog bijna iedereen in een Diesel rijdt de interesse in deze techniek groter is. Leuke gelegenheid om je Frans te verbeteren maar de Civic kreeg ook door zijn rustig design en het mooie interieur veel bijval. Daar ben ik blij mee zeker als je naar afloop van de presentatie een biertje krijgt aangeboden...
Dus weer een leuke ervaring verder. Verbruik deze keer iets hoger (5.6L) omdat je na alles files toch ff gaat trappen.

Mensen zijn rare dieren

  • 9.500 km

Mensen zijn rare dieren omdat hun mening over een bepaald product vaak nergens op is gebaseerd. Een aantal jaren geleden was voor mij als Duitser geen enkel product beter dan een Mercedes waar ik toen in reed. Door allerlei omstandigheden kwam ik in een Subaru terecht en vond de Forester eigenlijk op alle gebieden beter presteren, behalve het imago dan. Wie een aantal jaren geleden aan mij had voorspelt dat ik een Honda zou kopen had ik voor gek verklaard en nu rijd ik sinds 3 maanden in een Civic E-HEV en kan mij niet heugen ooit in een betere auto te hebben gereden. Met vrienden en kennissen ben ik over gegaan om ze gelijk achter het stuur plaats te laten nemen en vooral weinig te zeggen.
Vandaag nog een ex-collega en verstokte VW-rijder die na een ritje alleen maar zei "dit wil ik ook". Hij had dit weekend in de lease-Tesla van zijn schoondochter gereden en zei van "leuk, maar waarom zit dit zo goedkoop in elkaar?". Ook mijn oude pilotenvrienden van de KLM die veelal met een Skoda Enyaq zitten te stoeien (veel softwareproblemen), net een Airbus zijn enorm gecharmeerd van de aandrijflijn van deze Honda die toch wat tientjes minder kost en geen cent minder presteert behalve dat je er af en toe wat benzine bij moet gooien.
Dus, had Honda bij de 11e generatie van de Civic weer net z´n lelijk ontwerp neergezet als bij de vorige Civic had ik de auto nooit gekocht en had dus nooit mogen genieten van deze fantastische techniek. Ik ben dus net zo dom als de rest...en heel blij dat deze er wel mooi uitziet

Gassen op de Autobahn

  • 12.000 km

Nu moesten wij voor een sterfgeval in de familie naar Zuid-Duitsland, pakweg 2000km op en neer. Wij vertrokken op zondag waardoor weinig vrachtverkeer en ik nam mij voor de Civic deze keer flink op zijn staart te trappen en wat minder op het verbruik te letten. Dus daar waar het mag en kon lange stukken tussen de 150 en 170 km/h in de sportstand gereden maar gemiddeld blijft dan het verbruik tussen 6 en 6.5L steken wat toch wel erg netjes is.
Wat opvalt is dat de in NL uitstekende verkeersbordenherkenning van de Civic in Duitsland minder wordt en dat Android Auto op de Autobahn wel erg vaak opnieuw moest opstarten. In NL hier nooit problemen mee gehad. Denk dat het aan de beroerde internet-infrastructuur in Duitsland ligt. Ook staan daar vaak borden onlogisch of zijn slecht leesbaar.
Met de vaak slechte staat van het wegdek aldaar heeft de Civic weinig moeite. De afstemming van het onderstel is in mijn ogen perfect en de auto voelt bijzonder veilig aan.
Er was deze week veel te lezen over de ondermaatse kwaliteit van nieuwe auto´s. In de Civic tot nu toe geen onverklaarbaar gerammel of storingen maar je ziet ook hier dat zelfs een Honda niet vrij van wat kleine afwerkingsfouten is. Ook lijkt de lak op minder zichtbare delen van wat mindere kwaliteit en het plastic op interieurdelen onder in de auto had beter gekund.
Storend vind ik de te kleine achterruitwisser bij harde regen en vooral dat het reservelampje van de tank al bij driekwart verbruikte liters gaat branden.
Wij moesten behoorlijk wat spullen uit Duitsland meenemen en ik stond toch echt te kijken wat er allemaal onder die schuine achterkant past. De kofferbak is diep en door de lengte van de auto kan er met de achterleuningen omlaag ook heel wat in de lengte in.
Op de terugweg konden wij wat minder hard rijden en stonden wij ook vaker stil en dan zie je het verbruik weer naar een gemiddelde van 5L dalen. Ondanks de kleine kritiekpunten blijf ik de Civic een topper vinden.

1e beurt kom eraan

  • 14.000 km

De elektronica geeft mij steeds een waarschuwing dat het tijd is om een afspraak voor de eerste beurt te maken en daarom ff een opsomming wat er goed en minder goed bevalt aan mijn Civic Advance.
+ zeer laag verbruik, rondom 1 op 20, hoe je ook rijdt. Tuurlijk op de Duitse Autobahn met een gemiddelde van 140 wordt het minder maar de Civic zal zelfs bij planken zelden meer dan 7L gebruiken en dat is top.
+ Weggedrag. De Civic ligt als een plank op de weg, voelt enorm veilig aan en blijft comfortabel, ook al is het wegdek minder. Ik denk dat er maar weinig auto´s in het C Segment zijn die je het gevoel geven in een sportief maar op lange ritten ook extreem comfortabele auto te rijden.
+ Bediening. De Civic is "foul proof". De hele bediening is zo simpel en intuïtief dat werkelijk iedereen onmiddellijk begrijpt waar alles zit.
+ Ruimte. Komend uit een Subaru Forester had ik wat bedenkingen. Al zit alles wat lager is de ruimte juist beter. Grote, goed bruikbare kofferruimte en al staan de voorstoelen ver naar achteren toch nog steeds voldoende knieruimte op de achterbank. Door de zitpositie is ook de lage daklijn voor grote inzittenden geen probleem. Voorstoelen zijn top instelbaar, bieden on-japans veel verstelbereik en zijn ook op langere ritten niet vermoeiend. Steun voor je bovenbenen is niet top maar beter dan bij andere Japanners.
+ Design. Japanners zijn in mijn ogen op het moment een beetje de weg kwijt qua design maar daar heeft de Civic geen last van. De reacties zijn rondom positief. De auto oogt strak en tijdloos en dat is wel eens anders geweest bij Honda.
+ Kwaliteit. Dit is zowel plus en minpunt van de Honda maar hij voelt degelijk aan en eenmaal plaats genomen heb je toch de indruk in een kwalitatief bijzonder goede auto te zitten als je het vergelijkt met andere, vooral Europese producten in deze klasse.
- Kwaliteit. De gebruikte materialen ogen top maar en detail zie je toch wat mindere dingen, Honda kookt ook alleen met water en vergeleken met Subaru is het toch allemaal net wat minder. Plastic net wat goedkoper, geen viltjes in de opbergvakjes, veel krasgevoelig plastic op de niet onmiddellijk zichtbare delen. Minder goede lak binnen de deurstijlen en ook wat rammeltjes en kraakjes op slecht wegdek. De bevestigingen van de vloermatten zijn een aanfluiting qua kwaliteit, de zijwangen van de stoelen beginnen na 12000 km al te plooien.
- Navigatie. Het systeem reageert duidelijk trager op de actuele verkeerssituatie dan bvb Waze en is ook niet bijster verfijnd.
- Climate Control. Op zich werkt het fijn maar het systeem blijft maar in je gezicht blazen tenzij je van de auto control functie afstapt en alles individueel gaat regelen. Dit had makkelijker gekund.
- Banden. De Michelin Sportbanden bieden ontzettend veel grip maar zijn voor NL een foute keus omdat wij hier geen grote snelheden halen. Teveel lawaai op ons ZOAB, elk steentje blijft hangen en veroorzaakt nog meer geluid. Als ze op zijn gelijk vervangen door Cross Climates.
- Meter benzinevoorraad. Slaat veel te snel op reserve, al na 30L verbruik begint het lampje je te irriteren terwijl je nog pakweg 150 tot 200km door kunt.
Ik vind de Civic de fijnste auto die ik ooit heb gehad omdat het rijplezier gecombineerd met lage verbruikskosten gewoon top is. Er valt maar weinig te verbeteren aan deze auto en kijk nou hoe naar het voorkomen van deze Civic in vergelijking met Golf, Astra, Focus, 308, Megane etc.
Het is een topper en een enorm gemiste kans voor Honda omdat ze hun verkoop en leveringsbeleid niet op orde hebben. Dat is heel erg jammer want iedereen aan wie ik het stuur geef zegt... wat wil je nog meer qua perfectie?

1e inspectiebeurt

  • 14.000 km

Gezien het lampje voor onderhoud ging piepen maar een afspraak gemaakt en de Civic mocht vandaag naar Nieuwkerk in Zuid-Oost. Dat lampje is trouwens irritant want hij geeft ook nog de dagen die jij te laat bent voor onderhoud aan. Geen rekening gehouden met de werkplaatsdruk van de garages waar je toch gemiddeld een maand moet wachten. Afijn. A/B onderhoud uitgevoerd, wat vloeistoffen ververst bij km stand 14000 en op wat klachten gereageerd. Er zat een rammel in de voortrein, opgelost. Ik denk dat een schroef in een draagarm aangedraaid moest worden. Men wilde zich daar niet over uitlaten, maar rammel is weg. Plooi in het leer van de zijwang bestuurderstoel, normaal volgens hun en ik moet het maar accepteren. Soms niet uitklappende spiegels en wat gerammel met de keyless entry. Kwestie van smering volgens Honda en inderdaad spiegels klappen weer uit en ook volledig. Verder een recall opgelost met code 6EU 2023MY fi-ecu reset failure: Moet nog kijken wat dit inhoudt maar prima. Updaten navigatie was niet mogelijk door storing, hiervoor moet ik terug. Kreeg de auto keurig gewassen en met de geur van nieuw in interieur terug maar wel 392 euro verder. Of dat het waard was zal de tijd leren. Heb wel in de showroom de ZR-V en CR-V wat beter kunnen bekijken. De ZR-V is niet mijn ding door zijn ronde en in mijn ogen wat lompe vormgeving maar de CR-V is wel erg mooi al vind ik de prijsstelling wat erg enthousiast want het interieur is gewoon "updated" Civic met wat meer glans. Hiervoor 63K, hmmm!

update navigatie

  • 14.500 km

Door storing kon van Nieuwkerk in Amsterdam het navigatiesysteem bij de 1e beurt niet updaten dus hiervoor nieuwe afspraak gemaakt. Nu lukte het wel en ook gelijk kleine klacht over het wat slappe oprolmechanisme van de bestuurdersgordel doorgegeven. Ik had deze met WD40 ingespoten wat hielp. Ze hebben het gecontroleerd "u heeft hem goed ingespoten" maar hebben er toch melding van gemaakt wat ik keurig vind. Mocht er dus een "recall" komen dan wordt het dus opgelost als er meer klachten zijn.
Nu de temperaturen dalen merk je wat verschillen in het gedrag van het hybride systeem van de Honda. Waar je bij warm weer eigenlijk niet merkt dat hij start, want slaat gelijk op EV-modus merk je nu dat hij brommend op de motor start om naar een paar meters rijden op de EV over te schakelen. Qua verbruik merk ik geen verschil, de Honda straft een pittig rijgedrag sowieso niet met een hoger verbruik wat ik opmerkelijk vind omdat de sportstand mijn favoriet is. Het blijft bij tussen de 5 en 5.5L/100km.
De ervaringen van AW met hun duurtester Civic komen dus aardig overeen met mijn ervaringen. Echt een topauto!

Weinig te melden maar toch

  • 18.000 km

Binnen 2 weken een rit naar München, pakweg 2000km en naar Normandië voor de kerst met de familie. De Civic doet zijn ding maar wat opvalt zijn toch de wat hogere gebruikscijfers in de winter. De trajecten die de Honda puur elektrisch kan afleggen worden met lagere buitentemperaturen minder. Dat is logisch maar met behoorlijk wat planken op de "autobahn" blijft het moeilijk om het verbruik boven de 7L te krijgen. Ik zit de laatste 2000km nu op een gemiddelde van 5.8 en dat is met heel wat trajecten met 160km/h toch netjes. Ik moest deze keer alleen rijden en compliment aan Honda. De stoelen zijn uitstekend, niet vermoeiend. Geen last van pijn in kuiten of dat branderige gevoel in je onderste na heel wat uren zitten.
Wat ik wel wat vervelend vind zijn de kuren die in Android Auto zitten. Zo kan ik geen whatsapp belletjes aannemen wanneer Waze aanstaat. Ik ben geen vriend van bellen in de auto maar toch en steeds meer mensen gebruiken Whatsapp om te bellen maar Android Auto heeft blijkbaar moeite om de software goed aan te passen. Bij van Nieuwkerk hebben ze het getest op een Mazda, BMW en Honda. Overal hetzelfde negatieve resultaat met een Android telefoon, Apple werkt het wel en nieuwste generatie Samsung en Google Pixel ook. Andere merken moeten volgen maar RedMi en Motorola staan bekend om weinig updates dus dat kan duren. Ook kan mijn RedMi niet draadloos opladen en ik haat rondslingerende kabels in de auto dus voor mij een reden om in het vervolg een smartphone met wat meer mogelijkheden aan te schaffen. Weer wat geleerd.
De Honda blijft het uitstekend doen en na de reviews over slechte startaccus bij Toyota ben ik toch wat meer naar linkerkant van het dashboard gaan kijken hoe de Honda oplaadt. Nou keurig, geen probleem maar hij heeft ook nog geen 2 weken stil gestaan. Ik blijf de Civic prijzen als een van de meest prettige auto's op de markt met als enig pijnpunt dat onzinnige gedoe met de benzinereserve die al na 30L gebruik aanslaat terwijl er nog 10L in de tank zitten waarmee je in de praktijk nog 150 tot 200km kunt rijden. Dat blijf ik met een 40L tank vervelend vinden.
Verder geen enkele klacht.

Sticky steering

  • 20.000 km

Een van meest prettige eigenschappen van de Honda is zijn messcherpe besturing, des te vervelender wanneer die opeens bij hogere snelheden wat plakkerig aanvoelt. Het is alsof de besturing met weerzin stuurcorrecties uitvoert en het stuur de stand van de wielen niet spontaan volgt. Vooral in flauwe bochten moet je dan continu bijsturen. Afijn, het probleem is in de VS al lang bekend en bij Civics van de 11gen worden massaal stuurhuizen vervangen. Ook in NL zijn er al wat vervangen maar Honda NL wil het toch per geval bekijken. Bij van Nieuwkerk hebben ze uitgebreid proefgereden met mijn exemplaar en zijn tot de conclusie gekomen dat het stuurgedrag boven 55km/u plakkerig wordt en hebben contact met Honda opgenomen.
De Honda heeft een elektronisch gestuurd adaptief stuurhuis maar het probleem lijkt mechanisch te zijn, een iets te lange borgpen die wanneer de auto warm is uitzet. Of dat klopt weet ik niet, to be continued...

Zo ontzettend teleurstellend

  • 20.000 km

De problemen met het stuurhuis van de 11gen Civic en andere Honda modellen zijn algemeen bekend en toch denkt Honda NL en een waarschijnlijk hulpeloze dealer van Nieuwkerk klanten met een kluitje in het riet te kunnen sturen. Gisteravond vlogen wij met onze Civic op de A9 bijna uit de bocht omdat het stuur gewoon niet op bewegingen wilde reageren. Vanochtend dealer van Nieuwkerk gebeld met de vraag wanneer Honda nou eindelijk op een probleem gaat reageren dat door werkplaats van Nieuwkerk op 12 maart al is geconstateerd. Niet dus, eindeloze voor de klant volstrekt nutteloze verklaringen, niet op verzoek terug bellen. Wij gaan in deze auto niet meer rijden want het is onveilig. Het stuur reageert gewoon niet op de manier zoals het moet, het blijft plakken. Na pasen ga ik mijn advocaat bellen en dan zoekt die het maar uit. Wanneer dit probleem eindelijk door Honda wordt opgelost gaat de Civic eruit wat jammer is want ik zou dol op deze auto zijn maar heb geen zin in een dusdanig onprofessionele probleemoplossing vanuit dealer en importeur. Triest, want op dit probleem na is het een topauto

Tijd voor een nieuw stuurhuis

  • 20.000 km

Na heel wat plezierig en ook wat minder plezierig contact met Honda en dealer van Nieuwkerk heeft men besloten om het stuurhuis van mijn Civic op 06mei door het ook door van Nieuwkerk geconstateerde plakkerig stuurgedrag te vervangen. Dat is goed nieuws maar ik werd er ook fijntjes op gewezen dat het te vervangen stuurhuis niet van een gemodificeerd type is omdat Honda nog steeds niet voor een terugroepactie voor de in Europa verkochte modellen heeft gekozen. De recall in de VS heeft volgens hun niets met de hier verkochte modellen te maken omdat het stuurhuis van de in de VS gemaakte modellen qua opbouw anders is dan de in Japan geproduceerde modellen. Dat zal, maar het probleem met "sticky steering" blijft hetzelfde. Ik heb dus wat vraagtekens bij hun argumentatie.
Ook al ben ik door een onbestuurbare auto op de A9 onlangs met 130 bijna uit de bocht gevlogen vind Honda het niet nodig om mij tijdelijk een vervangende auto aan te bieden. Hun keus, ik zou als producent van kwaliteitsauto's voor een andere weg kiezen maar wie ben ik? Wel krijg ik op de dag van reparatie een vervangende auto. Dus van Nieuwkerk doet wat ze moeten doen, geen klacht. Als ik dit vergelijk met de klantenservice van Subaru moet ik bij Honda toch wat kanttekeningen plaatsen al heeft Honda hier voor de rest een topproduct neergezet. Door de geringe verkoopaantallen van Honda in Europa blijft het dus afwachten of er meer problemen ontstaan omdat de Civic, ZR-V en HR-V op hetzelfde platform staan. Ik vind het allemaal een beetje "tricky" al dan niet "sticky".

Spelen met de instellingen

  • 21.000 km

In mijn eerdere ervaringen met een plakkend stuur bij mijn Civic kon ik mijn teleurstelling over de reacties van Honda NL niet verbergen omdat men het niet nodig vond mij een vervangende auto aan te bieden tot het stuurhuis op 06mei wordt vervangen. Omdat wij voor een lang weekend naar de Haan/België afreisden, aanrader trouwens, ben ik maar zelf met de instellingen gaan spelen. De Honda heeft een econ, normaal, sport of individueel instelling. Ik ben dus in het individuele menu gedoken en heb de aandrijving op sport en de besturing op normaal gezet. Het resultaat is verbluffend. De besturing in deze modus plakt veel minder en het continu corrigeren van de besturing wordt veel minder vermoeiend. Zou het dus toch een software probleem zijn? Ga dit voor de eerlijkheid wel vermelden als het stuurhuis wordt vervangen. Het prijsverschil met België qua tanken wordt nu wel heel erg groot. Bij een Esso Express op een N-weg voor 1.68 E10 getankt terwijl we hier nu ook bij de goedkope pompen boven de 2 euro zitten. Verbruik op deze rit 5.6L/100km. Wel weer opvallend. Android Auto valt in België geregeld uit!

Weer helemaal blij

  • 21.000 km

Vandaag de Civic na vervanging van het stuurhuis weer opgehaald. Ik kreeg als leenauto een Mazda 2 mee. Al rijdt dat helemaal niet verkeerd heb je toch het gevoel in een stuk karton te rijden als je het met de Civic vergelijkt, is niet eerlijk maar ik wilde zo gauw mogelijk mijn Civic terug. Al was het zoals altijd op donderdagavond heel erg druk op de weg. Ik merkte het verschil meteen. Bij van Nieuwkerk gaven ze aan dat ze ook naar alle sensoren en software hebben gekeken en alles hebben geupdate. Kreeg wel nog een sneer dat ik tot nu toe de enige met dit probleem ben wat gewoon niet klopt. Kijk maar naar de forums in Duitsland en Frankrijk en dit forum. Ik merkte op dat het voor een kwaliteitsmerk als Honda misschien niet zo slim als de importeur Honda Benelux doet alsof zijn neus bloedt. Dus niets dan lof hoe de dealer van Nieuwkerk dit probleem heeft proberen op te lossen. Ik heb de auto vanavond in alle standen gereden. Geen geplak, heb zelfs de indruk dat de auto nog wat scherper stuurt dan voorheen. OK, dat zijn indrukken en de praktijk moet leren of het klopt. Maar for the time being ben ik weer helemaal gelukkig met dit toch knap staaltje techniek!

Glass coating

  • 22.000 km

Het vervangen van het stuurhuis heeft alle klachten over een plakkende besturing verholpen, de Civic rijdt beter dan ooit, geweldig.
Zwarte auto's zijn mooi, het onderhoud van de lak is echter een dingetje op zich als de auto meestal buiten staat. Dat zag ik ook bij de Civic. Na anderhalf jaar is zwart-metallic gewoon zwart met hier en daar wat krasjes door de "krasstraat". Vroeger was ik een enthousiaste poetser maar nu denk ik, uitbesteden. Op aanbeveling van een kennis kwam ik bij een "glass coater" in Aalsmeer terecht en mocht de auto na 2 dagen daar vandaag terug ontvangen. Wat een verschil, volgens mij is de lak nog mooier dan bij het ophalen in Duitsland 2 jaar geleden en de zekerheid dat er een hele beschermlaag opzit vind ik een heel geruststellende gedachte. De krasjes zijn verdwenen en ik heb besloten de auto voortaan bij slecht weer maar in de garagebox te parkeren. Daar was ik tot nu toe te lui voor omdat de box niet direct aan huis ligt. Ja, is een investering maar als je wat om je auto geeft de investering waard.
Mijn Civic Advance was door leveringsproblemen al aardig exclusief maar door het achterlijke verkoopbeleid van Honda Benelux wordt hij nog wat specialer want de Civic is alleen nog maar als basisuitvoering Elegance in NL te koop. Wie verzint dit toch? Dus ik ga hem maar in topconditie houden.
Bij de volgende beurt mogen ze naar de passagiersstoel kijken, die kraakt wanneer er niemand op zit. Verder helemaal gelukkig

2e beurt komt eraan

  • 26.000 km

Vandaag weer afspraak bij van Nieuwkerk voor 2e beurt gemaakt. Het servicelampje begon tijdens onze vakantie in Denemarken te branden. De Civic heeft zich voorbeeldig gedragen en het verbruik daalde op onze dagtripjes over plattelandswegen in DK naar een gemiddelde van 4.2L, fantastisch. Je rijdt daar dan ook nooit harder dan 90km/u, snelweg tussen 110 en 130 km/u.
Met een gemiddelde van 140 km/u op de Duitse snelweg zit je rond de 6L.
Helaas zijn er in DK twee kleine schades ontstaan. Een steentje heeft een kleine plek, geen ster, op de vooruit veroorzaakt. Op een hele smalle landweg kwam mij met rotvaart z'n wit bestelbusje tegemoet. Ik zag dat de bestuurder met zijn telefoon aan het spelen was en ben uitgeweken waardoor een boomtak een lange kras aan de passagierskant over de volle lengte heeft veroorzaakt, balen. Ik dacht dat wordt spuiten maar mijn poetser wist de kras met vakkundige behandeling bijna volledig voor 75 euro te verwijderen, top! Hij merkte wel op dat de kwaliteit van de lak niet denderend is. Iets wat mij eerder was opgevallen.
Bij het gekraak van de passagiersstoel is een rammel in de bekleding van de passagiersdeur gekomen. Hier mogen ze bij de servicebeurt na kijken.
Ook is er sprake van behoorlijke roestvorming op de remschijven achter. Volgens het Duitse forum hebben hier meer eigenaren last van en is dit aan een minimale fout bij de afstelling van de remklauwen achter te wijten, ook een aantal keren heel hard remmen schijnt te helpen. Ik laat dit aan de heren bij van Nieuwkerk over...
Niet aan de auto te wijten is de onbetrouwbaarheid van Android Auto dat in Duitsland geregeld uitviel. In Denemarken herkende het systeem 2 keer mijn telefoon niet meer. Remedie: Telefoon opnieuw opstarten en paar keer Bluetooth en Wifi aan en uit zetten, toen werkte het weer. Uiteraard lastig als je met Waze net op een ingewikkelde route zit.
Nu de Civic bijna 2 jaar oud is heb ik op een punt na nog steeds geen spijt van mijn overstap van Subaru naar Honda. Rijeigenschappen, Comfort, Verbruik en bedieningsgemak zijn top in deze auto en ik kan op de markt nog steeds geen model vinden dat ik aantrekkelijker dan de Civic vind, in deze prijsklasse dan. Niet het niveau van Subaru haalt de Honda op gebied van afwerking en materiaalkwaliteit, wellicht een compromis t.b.v. een redelijk laag gewicht voor een full hybrid. Heb echter begrepen dat veel merken op dit gebied problemen hebben.

Het blijft feest

  • 32.000 km

Eigenlijk valt er niet veel te melden maar toch een kleine update. De kerstdagen bij familie in Normandië doorgebracht. Gemiddeld verbruik op deze rit 6L ipv de gebruikelijke 5.3L. Het verbruik is bij temperaturen onder 10 graden gewoon wat hoger wat denk ik bij een full hybrid normaal is.
Een aantal weken geleden een complete uitval van Android auto meegemaakt. Het systeem bleek met geen van mijn trucjes weer op te starten dus toch maar een bezoek aan Honda dealer van Nieuwkerk. Daar werd een andere telefoon aan het systeem gekoppeld en voilà, ineens werd ook mijn telefoon weer herkend. De monteur vertelde mij dat er vaker storingen in Android auto van Chinese fabrikanten zijn. Er werd bij die gelegenheid ook nog een update gedaan. Het beeld van de achteruitrijcamera is na deze update heel scherp, was voorheen altijd beetje korrelig.
Na vervanging van het stuurhuis was ik een beetje huiverig dat het probleem van een plakkend stuur terug zou komen omdat er geen officiële recall was maar dat blijkt tot nu toe niet het geval. Hoe fantastisch de Honda rijdt en stuurt wordt pas weer duidelijk wanneer je in een model van een ander merk rijdt.
Door een financiële meevaller wilde ik mezelf op een cabrio voor erbij trakteren. Op mijn lijst stonden de Volvo C70 1e serie, MB CLK, BMW E46 of Audi A4. Allemaal dus vierzitter en ivm kosten voor winterschorsing minimaal 15 jaar oud. De MB en mn de Volvo vond ik zwaar tegenvallen, met de Audi had ik geen klik, het is dus een BMW 325ci (E46) geworden. Die vond ik qua rijden en sturen het prettigst.
Terug naar de Honda die alleen op gebied van interieurkwaliteit wat kleine onhebbelijkheden heeft. Het oprolmechanisme van de gordels is zo slap dat ik de gordels om de paar maanden met WD40 inspuit, dat helpt. Oorzaak van het gekraak aan de passagierskant was een afgebroken clip van de bekleding op de B-stijl, verholpen. Met kouder weer zijn er echter kraakgeluiden uit de middenconsole en het klepje van het dashboardkastje. De remedie is ook hier regelmatig inspuiten met WD40 maar ze blijven terug komen die kraakjes en dat vind ik niet bij een Honda passen die in de Advance uitvoering inmiddels 48K kost.

Veiligheids terugroepactie

  • 34.000 km

Precies een jaar geleden kreeg ik met mijn Civic stuurproblemen door een besturing die soms bleef plakken. Na heel wat aandringen werd het stuurhuis door hetzelfde type vervangen, immers was er geen terugroepactie. Daarna nooit meer problemen gehad. Echter, vandaag valt een brief van Honda Europe op de mat. Terugroepactie: Bij de Civic, ZR-V en CR-V nieuwste generatie kunnen door een fabricagefout in de elektrische stuurbekrachtigingsbehuizing stuurmoeilijkheden ontstaan. Gelijk van Nieuwkerk gebeld waar men het aan het uitzoeken is. Code Recall is 6JP. Dus wie nog geen brief heeft ontvangen, snel ctc met de dealer opnemen!

Auto terug van recall

  • 35.000 km

Honda vanochtend gebracht voor de recall. Binnen 2 uur werd ik door dealer van Nieuwkerk gebeld dat alles geregeld was. Daarnaast hebben zo ook nog demper dashboardkastje vervangen, die zat blijkbaar los waardoor rammeltjes en krakjes op slecht wegdek. Het lijkt alsof de auto nog veel scherper stuurt na deze recall, ik ben blij

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (96)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.