Honda Civic e:HEV Advance (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic e:HEV Advance |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 31.002 km |
Nog even geduld
- 7 km
Daar is ie dan mijn 10e (nieuwe) Honda Civic sinds 1984.
Auto kwam veel eerder bij de dealer aan dan verwacht.
Was eerst 1e kwartaal 2023, toen a.s. 25 oktober maar hij reed afgelopen donderdag al van de trailer af.
Ik mocht hem laten staan tot het nieuwe jaar maar ja het begint toch wel te kriebelen.
Heb afgesproken dat ik hem (pas) 4 november ophaalt.
Hij staat nu gepoetst en al bij de dealer binnen.
Dus nog geen echte review maar die gaat er zeker komen.
Eerst nog een kleine 3 weken rondrijden in mijn 1 liter turbo Elegance.
Opgehaald
- 8 km
Vandaag dan mijn 10e nieuwe Civic e:HEV opgehaald.
Wat een mooie auto en die kleur erg fel dus even wennen.
Ik zal de komende tijd en na een aantal kilometers gereden te hebben mijn bevindingen opschrijven.
Tot dan.
Michelin Cross Climate banden
- 75 km
Vandaag maar gelijk Michelins Cross Climate2 banden ipv de Michelin PS4 zomerbanden die standaard zijn er onder laten zetten. Dat beviel me op mijn vorige Civic ook prima.
Dus ga ik er van uit dat het nu ook goed zal zijn.
1000 km
- 999 km
Nu ik mijn auto een paar weken heb en er bijna 1000 km mee gereden een kleine update. Ja ik weet het dat je meer tijd moet hebben om een auto te beoordelen maar een eerste indruk telt ook mee vind ik.
Deze e:HEV is een stuk strakker qua uiterlijk dan mijn vorige. Zit echt een mooi lijn in vooral de achterkant die afloopt.
Van binnen ziet het er erg luxe en vooral mooi uit. Hier lijken toch mooiere en betere materialen gebruikt te zijn.
De kleur is wel heel erg opvallend ook in de avond maar ik krijg er aardig wat positieve reacties op.
Ik moet zeggen wat een kracht heeft deze Civic vergeleken met mijn vorige. Hij rijdt dus vooral elektrisch en dat is mooi te zien in het display hoe alle techniek werkt. En hij is al beduidend zuiniger dan mijn vorige Civic. Uiteraard heb ik hem even flink de sporen gegeven. Dus het zal alleen maar zuiniger worden.
Het zicht rondom is prima alleen de achterruit wisser had ietsje groter gemogen gezien het gene wat ie schoon wist.
Ik heb ook even achterin gezeten en daar is ie ook behoorlijk ruim.
Van het bandengeruis waar je veel over hoort heb ik weinig gemerkt. Misschien komt dit ook daar ik Michelin Cross Climates er onder heb laten zetten.
Je merkt wel dat deze Civic zwaarder is maar hij ligt als een blok op de weg.
Tevens werken alle veiligheidsmogelijkheden af en toe wel erg snel.
Ik was al wel het een en ander gewend maar nu lijkt het soms dat ie al corrigeert terwijl in mijn ogen lijkt van niet. Kwestie van wennen denk ik.
Ik heb dus de Advance uitvoering met dus o.a. Een glazen dak die open kan. Nu is het weer er nog niet echt naar maar het is wel mooi. Vroeger had ik ook al eens Civic’s gehad met open dak en ik ben blij dat ik het nu weer heb.
De aanwezige navigatie werkt prima. Alleen bij mijn vorige gaf ie ook tijdig aan wanneer er files waren en of een snellere route was. Dat doet deze (nog) niet. Misschien heb ik een instelling verkeerd staan dus ook maar even uitzoeken.
Er is zoveel te ontdekken in deze Civic maar daar heb ik ook ruim de tijd voor.
Ik zal dan ook weer een update plaatsen over een tijdje wanneer er uiteraard meer kilometers opstaan en dus ook meer mee gereden is.
En ik ben uiteraard heel tevreden met deze Prachtige Civic. Het zou wat zijn als dit niet zo was.
Reclame
- 2.700 km
Vanaf vandaag zit ik in een reclame campagne van Honda Nederland via DPG.
https://brandedcontent.dpgmedia.nl/longread/honda/
Android Auto
- 4.260 km
Nu was er via het audio systeem mogelijk om draadloos Aple Carplay te gebruiken maar Android auto moest altijd bekabeld.
Voor mij was dat niet zo probleem.
Maar mijn zoon is op zoek gegaan, daar hij het in zijn nieuwe Mazda2 dit wel draadloos had.
Het moest dus in mijn Civic ook mogelijk te zijn. Maar wat bleek via een bepaald (service) menu waar je als gebruiker normaal niet komt en waar blijkbaar heel veel dingen mogelijk zijn met en over je auto stond ergens Apple Carplay aangevinkt en Android auto niet. Na deze aangevinkt te hebben en na wat handelingen op mijn Samsung en in het normale menu vsn het systeem werkte het plots ook. En nu kan ik dus makkelijker Google Maps gebruiken mijn Spotify en wat al niet meer.
Toch handig zo slimme zoon.
Android auto links
- 4.950 km
Er werd mij gevraagd of ik de info kon geven hoe je je android telefoon draadloos kan koppelen aan het Civic systeem.
Hieronder 2 links.
De eerste is om in een zogenaamd hidden menu te komen om android auto aan te vinken waar apple carplay al aanstaat.
De 2e links is om daarna je android telefoon te koppelen.
Heb in ieder geval geduld. En je zal af en toe de start button van je Honda moeten indrukken om in je display android auto te kunnen zien.
Succes.
Link 1: https://youtu.be/OCHFOsA1wfg
Link 2: https://www.hondacivicforum.co.uk/threads/wireless-android-auto-11th-gen-civic-ehev.86319/#post-455829
7 maanden
- 6.600 km
Mijn Civic e:HEV heb ik nu bijna 7 maanden en inmiddels zo 6.600 kilometer op de teller gezet. Afgelopen mei met 4 man naar Noord Frankrijk geweest (Le Crotoy aanrader om daar eens heen te gaan).
Dus is er weer wel wat te melden.
Uiterlijk.
Ik heb het al eerder geschreven maar de auto ziet er zeer strak uit. Vooral vergeleken met mijn vorige Civic. De kleur is erg opvallend.
Het interieur ziet er goed uit met mooie materialen. Lederen bekleding en mooie afwerking. Het dashboard met die ventilatie roosters vind ik erg mooi. Evenals de digitale klokken winkel die je in de Advance in twee verschillende digitale modussen kan zetten.
De arm steun met opberg vak eronder ins minder groot en diep als in mijn vorige Civic maar groot zat.
Veiligheid.
Ook deze uitvoering heeft allerlei hulpsystemen. O.a. bots waarschuwing met noodrem functie automatisch, spoor assistent, verkeersbord herkenning en een adaptieve cruis control. Dit laatste zat ook op mijn vorige en daar ben ik dus aan gewend. Gewoon ook goed anticiperen op de snelweg en je hoeft niet te schrikken dat ie opeens wat afremt.
Ook in deze auto kan je dat niet uitzetten. Dus alleen je cruise control gebruiken zonder de zogenaamde intelligente snelheidsregelaar is niet mogelijk. Deze Civic reageert wel veel meer op stuur correcties dan mijn vorige Civic. dat is zekers wel weer wennen en soms ook irritant.
Motor.
Het is dus een hybride uitvoering met een 2 liter motor met een zogenaamd systeem vermogen van 184 pk. Autoweek heeft laatst hun duurtest Civic op de rollenbank gezet en daar kwam een goede 180 pk uit.
En tis een automaat.
Nadat je hem start zie je op je dashboard van alles gebeuren en als de accu goed vol is en de temperatuur goed is slaat de motor nog niet aan.
De D knop indrukken en je rijdt elektrisch weg. Ik vind dat een aparte belevenis.
Op een gegeven moment slaat de motor wel aan om extra te ondersteunen en of de accu bij te laden.
Je kan dat allemaal volgen op een groot display op het dashboard.
De auto heeft verschillende rijmodi, eco, normaal, sport en individueel. Ik rij het meeste op eco en normaal.
Op weg naar Frankrijk reed mijn zoon vaak in de Sport modus, je merkt dan duidelijk het kracht verschil en dat het sturen wat directer is.
En het geluid wat je dan hoort is wel bijzonder. Er komt dus motorgeluid ergens uit een luidspreker. En als je snel optrekt geeft dit een beleving dat je in een handgeschakelde auto rijdt want je hoort hem een soort van terug schakelen.
En je merkt echt wel met deze auto wat er voor kracht in zit. Met de turbo uitvoering van mijn vorige auto was het al niet verkeerd maar nu helemaal niet.
Comfort en wegligging.
Hij ligt als een blok op de weg. Windgeruis hoor je wel enigszins . Je merkt wel dat de auto zwaarder is.
ik heb er dus Cross Climate banden onder zitten en die hoor ik dus nauwelijks.
Verbruik.
Ik rij nu gemiddeld 1 op 17. een paar keer ook bijna 1 op 20 gehaald. Ik merk met deze Civic wel dat ie n stuk zuiniger is in de stad. Dat komt ook dat ie ook vaak elektrisch rijdt. Tot mijn verbazing rijdt ie ook wel eens elektrisch op de snelweg. Meestal zo 3 tot 4 kilometer maar het brengt het verbruik wel omlaag. De auto maakt zelf de keuze waar ie op rijdt. Op de motor of elektrisch of beiden en daar merk je verder niets van. Hij houdt niet in of je voelt ook geen overgang of zo. Echt een mooi systeem.
Er zitten flippers aan het stuur waarmee je zelf het afremmen van de auto kan regelen waarbij die sneller de accu oplaadt.
Wel jammer dat het systeem aangeeft dat je b.v. nog maar 80 km ver kan rijden op de benzinetank en dat je wanneer gaat tanken er gewoon nog zo 10 liter inzit waarmee je makkelijk 2x zo ver kan komen.
In de tank kan in totaal 40 liter.
Ruimte.
Ook deze Civic is ruim. Ruimte heb je in overvloed. De kofferbak met de dubbele laag is groot maar iets kleiner dan mijn vorige Civic.
Achterin lijkt ie ruimer en ondanks het glazen dak heb ik er nog genoeg hoofdruimte achter met mijn 1.89 cm.
Ondanks dat deze Civic lager is zit ik toch hoger dan in mijn vorige, gelukkig wel zo prettig. Elektrische lendensteun en hoogte verstelling zit er op.
Connect en navigatie systeem.
Goed systeem, uiteraard weer wat fraaier en een lekker groot scherm althans groot genoeg. De navigatie werkt prima en snel maar helaas geeft deze niet aan dat er ergens file is enzo. Door een slimmigheidje van mijn zoon draadloos android auto aangesloten, dit is namelijk eigenlijk alleen bekabeld en Apple car play is dan wel weer draadloos, en dan gebruik maken van mijn navigatie op mijn telefoon die wel up to date is.
Het systeem voorzien van FM en DAB radio. Zender ontvangst is prima en wanneer nodig schakelt het automatisch over naar een betere ontvangst. De geluidskwaliteit is geweldig. Tsja met 11 luidsprekers en een subwoofer alles van Bose kan je misschien niets anders verwachten.
En verder.
Ik vind het dus wederom een erg mooie auto.
Heeft ie dan geen tekortkomingen.? Tuurlijk wel.
Als eerder gezegd de te kleine achterruit wisser. Het niet echt storende windgeruis. En het is even wennen dat de voorruit ruitesproeier vast zit aan de ruitenwissers zelf.
En waarom moet je steeds het auto brake systeem inschakelen na het starten en laat ie de stoelverwarming wel aan staan?
Dat is best vreemd.
En de kilometerafwijking is minder groot dan gedacht. zowel bij 100, 120 of 130 km/u was de afwijking maar 2 km/u volgens de satelliet navigatie.
Bijna ongebruikelijk precies.
Verder vind ik de benzine dop geen vooruitgang met de vorige.
Dat er dus nu weer een tankdop op zit die je los moet draaien.
Niet onoverkomelijk maar toch.
En wat opvallend is dat de pearl lak niet op alle gekleurde delen van de auto zit. Als je b.v. de deuren open doet dan zie je duidelijk verschil tussen mat en glanzend. Zal wel kostenbesparingen zijn en volgens mij zat dat ook op mijn vorige Sonic Gray maar daar viel het minder op.
Jammer nog steeds dat je hem nauwelijks ziet rijden. want bestellingen genoeg maar Honda kan ze gewoon niet leveren. Maar hoop doet leven.
Volgende review zal zijn bij zijn 1e service beurt eind oktober 2023 denk ik tenzij ik weer wat eerder te melden hebt.
Kraakjes
- 7.300 km
Toen ik in mei naar Frankrijk ging heb ik ook even achterin de auto gezeten. En het viel me op dat aan de binnenkant bij de C stijl kraakjes vandaan kwamen. Ik dacht er zit vast wat los en dit naderhand bekeken maar ik kon niet vinden. Nu ik zelf weer regelmatig zelf achter het stuur zit bleef ik dit horen. Het is niet constant maar wel vaak en maakt niet uit op wat voor soort weg je zit. Mijn dealer hierover geïnformeerd en ben daar even langs geweest. Die constateerde dit ook en nu a.s. vrijdag even mijn auto brengen en het kan wel even gaan duren daar het binnenpaneel en bekleding los gemaakt moet worden.
Ik krijg een vervangende auto mee.
Ben benieuwd wat het is dus wordt vervolgd.
Vervolg kraakjes
- 7.550 km
Auto is even terug geweest i.vm. de kraakjes rechts achterin bij het kleine zijruitje. Kreeg netjes een leenauto (Jazz) mee en men wist niet hoelang het zou duren.
Maar na 1,5 uur kreeg ik al een telefoontje dat het euvel verholpen was.
Waar daar ergens een airbag zit was een sticker/label of zoiets gaan schuren aan de binnenkant van een kunststof plaatje. Verder niets bijzonders maar het gekraak is wel weg.
Tevens is mijn airco nog ingespoten daar er na gebruik vaak toch een vreemd luchtje vandaan kwam. Misschien heb ik te lang mijn airco niet gebruikt. Tsja een open dak wat mijn Advance heeft vind ik toch lekkerder.
Wederom kraakjes
- 8.000 km
Ik dacht dat de kraakjes rechtsachter in het interieur weg waren. Maar helaas.
Auto is weer terug geweest bij de dealer en ze hebben van alles geprobeerd.
Maar tis nog niet weg. Het schijnt uit de carrosserie zelf te komen.
Ze gaan overleggen met de importeur dus dat wordt verder even afwachten. Het hoort ook niet bij een nieuwe auto vind ik.
Ik heb mijn Civic wel weer terug in ieder geval.
En desalniettemin de wagen rijdt heerlijk.
Ik heb tijdelijk een Honda Jazz meegekregen en wat is ie zuinig. Heb er zo 1 op 25 meegereden. Maar qua rijden niet te vergelijken met de Civic.
Lege accu
- 8.300 km
Nu heeft mijn bolide noodgedwongen bijna 4 weken stil gestaan, daar ik door een operatie niet mocht autorijden. Nu wilde ik gisteren even aan visite mijn auto laten zien. Maar helaas de deuren gingen niet meer open.
Afstandbediening deed het wel maar de rest niet Dit vond ik echt verbazend.
Ik mijn dealer gebeld en die gaf aan dat dit wel gebruikelijk was op hybride auto‘s. En dit ook nog even opgezocht op internet en ja dit komt vaker voor.
Honda Assistance hoefde ik niet te bellen want ze komen sowieso maandag mijn auto ophalen om de kraakjes rechtsachter wederom proberen te verwijderen. Ik schijn de eerste te zijn die dat heeft in Europa dus men gaat weer verder zoeken.
Maar dat dit zo snel kan gaan een lege accu heb ik nog nooit meegemaakt.
Vervolg Kraakjes
- 8.350 km
Mijn Civic staat nu al 1,5 week bij de dealer vanwege de kraakjes rechtsachter in het interieur. Heel de achterkant is van binnen gestript, dakhemel ligt naar beneden achterbank is er uit. Ik heb er foto’s van en ben afgelopen week even gaan kijken. Het gekraak komt van het plaatwerk en men kan daar niet echt bij komen. Het komt zelfs al voor als de achterklep open gaat. Maar daarna is het wel weg. Totdat je gaat rijden. Ze proberen van alles om het op te lossen. Maar dit probleem is nog niet eerder voorgekomen en was bij de technische dienst van Honda Duitsland ook niet bekend. Dus de dealer mag het uitzoeken. Ze doen echt hun best. En gezien hoe alles uit elkaar ligt vind ik het knap dat alles straks weer in elkaar gezet wordt.
Wordt vervolgd in ieder geval.
Vervolg kraakjes, slot?
- 9.485 km
Vandaag mijn Civic weer kunnen ophalen na 3,5 week.
Het was een lastige klus om de kraakjes rechtsachter weg te halen.
Het was voor de dealer steeds weer wat uit proberen om te kijken wat zou helpen. Uiteindelijk is er met purschuim het een en ander vol en ingespoten om tegendruk te geven aan de carrosserie. Nu de nodige kilometers maken om te kijken of het nu echt weg is. Eerste indruk is ja het is weg. Maar nog maar even afwachten.
Ik kreeg echt een goede service van mijn Rotterdamse Honda dealer en kreeg ook een nette hoge Honda mee als vervangend vervoermiddel.
1e beurt
- 9.452 km
Daar mijn wagen toch al bij de dealer stond en dat ie aangaf dat ie klaar was v.w.b. De kraakjes gelijk over een kleine beurt gehad die hij voor 3 november moest krijgen. Krijg hier ook een reminder van Honda insurance. Dus maar gelijk deze beurt laten uitvoeren. Ze noemen het een zogenaamde AB beurt. Dit houdt in olie verversen en onderhoud inspectie. Uiteraard mankeerde er verder niets motorisch.
Nu hopelijk weer fijne kilometers maken en ziet de dealer mij pas volgend jaar weer rond deze tijd.
10,000 km
- 10.230 km
Afgelopen weekend de 10.000 km op de teller gezet.
En ik heb mijn wagen nu bijna 1 jaar.
Ondanks de kraakjes, die nu gelukkig helemaal weg zijn, is het een heerlijke rijders auto. Gewoon de kracht ie hij heeft om ff in te halen, hoe ie als een blok op de weg ligt. Heerlijk. Relatief zuinig ook, laatste tankbeurt was bijna 1 op 20. De goede geluidskwaliteit van het Bose systeem, het glazen dak wat open kan ja echt fijn allemaal. Tuurlijk zijn er wat kleine dingetjes, als je je stuur beet heb dan toch nog een signaal krijgen van handen aan het stuur. En het soms wel erg corrigerende stuur gedrag van de auto. Maar het went allemaal. Op naar de volgende 10.000 zou ik zeggen.
.
18 maanden
- 14.700 km
Vandaag heb ik mijn Civic precies 18 maanden in mijn bezit.
En ik blijf het nog steeds een geweldige auto vinden.
Het kraken van afgelopen zomer is gelukkig niet meer terug gekomen.
Het sticky stering waar ik over lees lijkt bij mij niet voor te komen.
En daar ben ik uiteraard blij om.
Qua verbruik ben ik wel tevreden, gemiddeld bijna 1 op 18, zie mijn verbruiksmonitor maar.
Er zijn wat kleine onhebbelijkheden wellicht. Het kleine dashboard kastje.
De wat lage zit in de bijrijders stoel maar ook als je er zit went dat snel.
Tevens vind ik de naden van de motorkap wat breed, links zie je dan zo een leiding lopen. Dit had wat mooier afgewerkt mogen zijn.
En ik weet niet of ik het al genoemd heb, maar de Advance uitvoering heeft iets extra’s met de koplamp verlichting. Als het donker is gaat er in het Dashboard het blauwe lampje branden van groot licht. Maar die staat niet aan, maar daarmee wordt aan gegeven dat de breedte verlichting aan kan gaan. Niet verblindend voor tegenliggers. Hadden ze daar nu geen ander lampje voor kunnen verzinnen. In het begin denk je steeds dat je met het grote licht aan rijdt.
Over een half jaar pas krijgt ie zijn 2e servicebeurt.
Tot nu toe, en dat zal denk ik wel zo blijven, een zeer tevreden Honda Civic rijder. Op naar de volgende 18 maanden en meer….
Top snelheid
- 15.500 km
Eindelijk kon ik weer eens met de auto naar Duitsland.
Dat had ik met mijn huidige Civic door omstandigheden nog miet kunnen doen. Maar de afgelopen dagen dus wel.
Ik was benieuwd hoe hard ie nou echt kon, volgens het boekje max 180 km/u. En ik was benieuwd hoe snel ie op zijn top zou zijn.
Nu de cruisecontrol ging tot max 180 en die snelheid kwam heel snel in zicht. Dit komt natuurlijk door de electro motor.
Uiteindelijk tikte die de 189 km/u aan. In de sport stand. Je merkte dat ie goed doortrok maar bij de 189 km hield het echt op. Het lijkt er erg op dat ie begrensd is. Het benzine verbruik ging navenant mee omhoog maar na het tanken was het gemiddelde toch nog 1 op 18.
En deze wagen lag weer als een rotsblok op de weg.
Kraakjes weer terug
- 18.000 km
Helaas sinds 2 maanden zijn de kraakjes weer terug.
Mijn dealer heeft er nog even naar gekeken maar geeft aan verder niets meer voor mij te kunnen betekenen. Zowel technisch als commercieel.
En dat ik zelf maar contact moet opnemen met Honda Benelux.
Ik vind dat vrij kort door de bocht maar zo gaat het blijkbaar tegenwoordig.
Vooropgesteld ze hebben vorig jaar alles gedaan wat ze konden doen.
Wel heel jammer, de auto rijdt geweldig maar die geluiden vind ik echt een dissonant. Maar kijken hoever ik kom zonder verder juridische ingewikkeldheden.
Vervolg kraakjes
- 18.300 km
Nou voorlopig is het het bekende kastje naar de muur sturen.
Zowel Honda Benelux als mijn Rotterdamse Honda dealer wijzen naar elkaar en nemen dus beiden niet hun verantwoordelijkheid.
Ik heb natuurlijk met de verkopende partij te maken die weer zegt afhankelijk te zijn van Honda Nederland.
Maar even afwachten welke richting dit verder gaat.
retour dealer
- 19.950 km
Mijn auto gaat 30 september voor een week retour naar de dealer.
Waar ze samen met Honda Nederland gaan kijken wat ze technisch nog kunnen doen aan de kraakjes vanuit de carrosserie rechtsachter. Ik hoop echt dat het opgelost word en dat het weg blijft.
Maar voor die tijd ga ik eerst nog, met deze heerlijk rijdende auto, op vakantie naar Spaans Baskenland. Voor het eerst een echte (verre) auto vakantie. Ik zal mijn verbruik en bevindingen. t.z.t wel opschrijven hier.
V.w.b. de verbinding met Android en mijn telefoon zoals een mede Civic rijder al schreef dat ie weg viel heb ik vorige maand ook 2x last van gehad en dat was gewoon in Nederland.
Ik weet niet precies wat ik gedaan heb om het te fixen maar het werkt weer.
vakantie
- 23.771 km
Voor het eerst op vakantie gegaan met de auto, Althans dit wel eerder gedaan maar was hooguit Noord Frankrijk of de Ardennen of naar Bremen. Maar nu voor het eerst een flink stuk verder. En wel naar Spaans Baskenland. o.a. naar San Sebastian, Bilbao en Santander.
Het was echt heerlijk rijden in de Civic. Op de cruise control en over de peage en met alle veiligheidsvoorzieningen was het fijn rijden.
Aangekomen in de Pyreneeën merkte ik pas goed wat een kracht deze motor heeft. Berg op ging het allemaal als vanzelf en zonder dat het verbruik buitensporig hoger werd. Reed ook vaak elektrisch en bergje af is het laden maar die accu. Ruim 3000 km gereden en gemiddeld verbruik was zo 1 op 20 vind ik toch erg netjes.
Ik kwam ook altijd aardig uitgerust uit de auto ondanks de afstanden die we reden de eerste dagen. En de dagen dat we weer terug gingen naar Nederland. De zit is meer dan goed.
De climate control werkt ook prima maar ik ben toch iemand die liever de buitenlucht heeft dus waar mogelijk lekker mijn schuifdak open gegooid.
Nadeel was dan soms de wat lage zit als je op de peage je kaartje uit de automaat moest halen of moest gaan betalen. Maar dat is inherent aan het type auto en dat neem ik dan maar voor lief. We gaan zekers nog een keer met de Civic zo soort vakantie houden. De vrijheid die je hebt en je eigen auto die je gewend bent is erg prettig. En deze Civic rijdt wel heel erg comfortabel.
Auto staat nu weer even bij de dealer voor de kraakjes en als dat opgelost is krijgt ie ook gelijk een servicebeurt. Hebben we dat ook gelijk gehad.
Ik rij nu tijdelijk in een HRV ook een prettige auto in ieder geval qua hoge zit maar qua motor had ik liever de Civic motor gehad.
2 jaar
- 24.999 km
Mijn Civic is nu 2 jaar oud.
En afgezien van de kraakjes problemen is het een heerlijke auto om in te rijden.
Hoe de auto schakelt tussen motor en elektrisch rijden is heel bijzonder.
Je merkt er niets van en via het display kan je zien in welke modus die rijdt.
Het verbruik is prima soms is dat 1 op 21 maar het gemiddelde is wat lager dat is via mijn verbruiksmonitor te volgen.
Inmiddels heeft ie zijn 2e servicebeurt gekregen en verder als olie verversen en wat filters was het niet. Het was wel beduidend duurder dan een jaar geleden. Pas bij 3 jaar komt er wat meer bij kijken wat er vervangen moet worden.
Inmiddels is het ook gebleken dat het een fijne reisauto is. Ruimte genoeg, prima zit, zuinig en krachtig.
In ieder geval een auto om nog een flinke tijd mee te doen.
Terug roep actie/ verbeter actie
- 32.500 km
Ik had toevallig vorig weekend via RDW al gezien dat er een terug roepactie zou komen v.w.b. stuur problemen.
Maandag mijn dealer gebeld en als het goed is kan ik hem in de week van 5 mei brengen. Alleen de dealer noemde het een verbeter actie. Ach what‘s in a name. Zou dit dan het plakkerige sturen oplossen? Het zou zo 2 uur duren de reparatie.
Het geldt voor de Civic, CRV en ZRV modellen van 2022, 2023 en 2024.
En gisteren, vrijdag kwam de brief binnen van Honda Nederland.
Tevens begint de zetel van de bestuurders stoel op de naden los te raken c.q. de verf te verliezen. Dit zal onder garantie vernieuwd worden.
En het is weer april bijna mei en de kraakjes achterin lijken weer terug te komen. Is dit toeval?
Verder is en blijft het een heerlijke rijders auto en lekker zuinig met veel kracht.
En als ie zo voor de deur staat te glimmen in zijn opvallende blauwe kleur blijf ik er toch verliefd op. En dit na nu al ruim 2,5 jaar in mijn bezit te zijn.
Terug roep actie vervolg
- 31.002 km
Mijn auto is bij de dealer geweest voor de terug roep actie v.w.b. het sturen.
Ik dacht nu gaat het hele stuurhuis er uit.
Nee hoor, het ging om een veertje die vervangen moest worden ergens achter het rechter voorwiel op een moeilijk bereikbare plek.
Het veertje wat er zat was niet sterk genoeg waardoor de (roze) smeer die er in zat niet op zijn plek bleef en dus weg liep. De monteur had al een aantal auto’s onderhanden genomen dus had al aardig wat ervaring om dit te vervangen.
Auto werd gelijk op nog iets anders getest, iets met uitstoot van de motor, en kreeg nog wat updates.
Ik had het idee toen ik ging rijden dat ik wel al verschil bemerkte maar daar heb ik eigenlijk nog te kort voor gereden.
V.w.b. mijn stoel zitting, de nieuwe lederen zitting hoes wasnog niet binnen dus dat komt wel.
Al met al was alles in een uurtje gefixt.
Update 10 mei:
Inmiddels wat meer kilometers gereden en het plakkerige sturen wat ik ook soms had is dus helemaal weg.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.