Honda Civic 2.2i-CTDi Sport (2006)

autoreview

Honda Civic 2.2i-CTDi Sport (2006)

Signalement

UitvoeringCivic 2.2i-CTDi Sport
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf12 km
KM-stand laatst162.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 183.000 km

Door het weinige aantal reviews van de nieuwe Civic toch maar besloten om een review te schrijven over deze fantastische wagen. Het is alweer even geleden dat ik mijn wagen mocht ophalen bij de dealer.
Ik had hem uitgezocht tussen alle Focussen, C-Maxen, Altea’s en Mégane’s alleen op de technische gegevens die bij de dealer aanwezig waren, zijn verhalen van de presentatie bij Honda en op de inhoud en breedte van de bagageruimte. Klinkt burgerlijk, maar bij het zoeken van een nieuwe auto is er één belangrijke eis en dat is dat de kinderwagen er in kan, bij veel wagens kon dit niet, de vereiste afmeting was 99cm breed, best een hele opgave tegenwoordig.
6 Weken nadat de auto besteld was de proefrit gemaakt, de nieuwe Civic was één week in Nederland bij sommige dealers aanwezig, zodat ik uiteindelijk kon ervaren wat ik na eigenlijk besteld had en ik was blij! Een wagen die is gemaakt om in te rijden en om rijden in te ervaren, en wat een motor ligt er in.
Over het uiterlijk heeft iedereen zijn eigen mening, moet ook mogen, vind ik. Ik vind het mooi. Het dashboard, gewoon anders als standaard, ook hier heeft iedereen weer zijn mening over.

Tot nu toe ook niets anders als lof over deze wagen, zo hoort een auto te rijden. Inderdaad hij wacht even als je gas geeft met versnellen, maar daarna gaat hij er wel als een aangeschoten haas vandoor. In Duitsland trekt hij door naar de 221km/h wat volgens Tom 212km/h is. Gelukkig zit er op deze versie standaard cruisecontrole die je in NL wel nodig hebt om zodoende niet al te vaak de overheid te sponsoren, je moet wel goed op je rechtervoet letten. Gelukkig is de vertraging net zo goed voor elkaar als de versnelling zonder al te bijterig te zijn, je kunt de remmen goed doseren. Wel even wennen na de Ford was dat je drempels met een gepaste snelheid moet nemen. De twee flapjes onder de voorbumper heb ik aan beide zijden een keertje vast moet zetten bij ± 60.000km.

Het zicht naar achteren is even wennen, maar dankzij de grote zijspiegels valt het in de praktijk wel mee. Om in kleine gaatjes te parkeren heb je wel een goed inschattingsvermogen nodig, want echt overzichtelijk is de auto niet, je kan niet echt duidelijk zien waar hij eindigt.

Voor de surfplank en wintersport dakdragers bij de dealer besteld, wat een onhandige constructie hebben ze daarvoor bedacht. De losse kapjes op de dakgoot waaien soms van de auto af en daarom heb ik standaard een aantal kapjes in de kofferbak liggen voor het geval er eentje afwaait, tot nu toe 2x gebeurd. Ook met belasting op het dak rijdt de Civic lekker.

In de winter naar de bergen en in de zomer naar de stranden van Zuid-Europa is geen probleem voor deze wagen, stoelen zitten lekker, het lekker dikke stuur had naar mijn mening iets meer in het interieur mogen staan, maar de zit is goed. Ook achterin is het goed vertoeven. De beenruimte is zeer goed voor een wagen in deze klasse, wel wennen dat de c-stijl zo dik is. Als je op de achterbank zit kun je niet direct naast je naar buiten kijken. Kofferbak is met 485l voldoende groot om flink wat bagage in op te kunnen bergen. Het is ook praktisch dat je de achterbankzitting omhoog kunt klappen, en dat je door die constructie er ook wat onder kwijt kunt.

De airco is niet echt de comfortabelste in zijn soort, hij blaast in één keer koude lucht in het interieur en weet niet een constante luchttemperatuur uit te blazen, dat is wel een jammer. Verder blijft het een genot om elke keer weer dat interieur in te stappen en in je eigen cockpit plaats te nemen, daar kunnen andere merken nog wat van leren, zeker als je het prettig vindt om ‘in’ een auto te zitten, Audi en Alfa hebben daar ook verstand van. Het geluidsniveau in de wagen is ook goed voor elkaar, communiceren gaat goed tot hoge snelheid en uit de standaard audio komt een goed geluid. De afwerking is goed, alleen de aluminiumkleurige verf op de pook begint nu te slijten en de knoppen op het stuur krijgen hetzelfde verschijnsel, verder geen minpuntjes te melden.

Mankementen en kleine ergernissen tot nu toe:
•bij nat weer wil de voorvering nog wel eens een soppend geluid maken.
•Audio geluid is een aantal keren uitgevallen, zonder reden.
•De regensensor is op automaat stand in één keer overspannen geworden en ging als een razende over de vooruit heen.
•Hitteschild van de uitlaat bij rechter achterportier is los gaan zitten.

Ik ben bang dat ik er nog 70.000 plezierige km mee ga maken, als ik wat te melden heb zal ik het in mijn review bijwerken.

Update 07-10-2008

Na weer een aantal plezierige maanden was het weer tijd voor een beurt bij de dealer, weinig mankementen; remblokken voor (3de setje), handrem (terugroepactie) en dat was het weer. De airco is ook aangepast ondertussen en blaast nu heerlijk constant en niet meer koude en warm wanneer je dat juist niet wil, bedankt voor de reacties hier op deze review.
De auto ook nog een keer gaan uitlaten in Duitsland en blijft, net als bij 1500km steken op 220km/h, volgens TT 212km/h. Ik had eigenlijk stiekem wel verwacht dat hij iets harder zou lopen, maar helaas.
Wat tegenviel is dat er binnen 2 maanden tijd weer 2 stuk afdekkapjes van de dakrail zijn gewaaid, voor de standaard Honda allesdrager, tijdens het rijden en dat ik nu door de dealer geleverde afdekkapjes heen ben. Ze zouden kijken of ze deze nog konden leveren zonder meerprijs, ik begreep in ieder geval wel dat Honda hier nog geen oplossing voor heeft gevonden. Ik heb maar een rolletje tape voor de zekerheid in de auto gelegd voor het geval dat.... Dit doet wel afbreuk aan de rest van het rijplezier, moet niet hoeven voor een nieuwe wagen tegenwoordig. Elke keer als het hard waait en je hebt een beetje door gereden kijk je toch even op het dak of alles er nog zit waar het voor bedoeld is.
Het verbruik is nog steeds hetzelfde, al blijkt dat hij de eerste tankbeurten terug uit Frankrijk aanzienlijk zuiniger loopt als in NL, 5,7l/100km tegen normaal 6,2l/100km volgens de boordcomputer.
Verder weer veel plezierige km's gemaakt op naar de volgende update over 20.000km.

Update 143.000km

Weer 20.000km mogen maken in mijn Honda. Met de beurt is er eigenlijk niets aan de auto gedaan gewoon een klein beurtje en APK. Was na een uurtje weer weg bij de garage in Veghel. Wel in deze periode weer een kapje van de allesdrager en een afdekkapje van de ruitenwisser verloren na een rit in Duitsland. Op die manier blijft het wel spannend of de auto nog compleet is als je er een keertje hard mee rijdt. Na een paar dagen in een Opel Astra was het weer genieten om met de Honda te rijden. Het stuurt en schakelt direct, ligt strak op de weg, de remmen zijn weer goed te doseren en je moet weer opletten met drempels, heerlijk auto rijden. Deze wagen past in dat opzicht gewoon goed bij wat ik ervan verwacht en wat ik leuk vind. Op naar de volgende 20.000km beurt welke de laaste wordt voor ik deze weer mag inleveren bij de leasemaatschappij, helaas.

ps. Een deel van dit verslag stond ook in Autoweek 13 2009.

update 151.000km

Na een vakantie in het zuiden van Europa, Languedoc, is het altijd weer leuk om op het verbruik te gaan letten als je er toch redelijk op tijd wilt zijn. Dat laatste hadden we uitgerekend met de vertrektijd en dus kwam het verbruik op de boardcomputer uit op 5,9l/100km over 3000km met veel cruisecontrole en weinig stoppen. Wel zit de auto dan helemaal vol met 3 dames, waarvan 2 zeer jonge dames en heel veel bagage. Cruise netjes vastgezet op 145km/h en dan lekker genieten. In Frankrijk kun je dan netjes met de stroom meerijden, ga je harder dan moet je elke keer van het gas af, want aan de kanten gaan ze daar niet.
Al met al weer 10.000 lekkere km's weer gemaakt zonder klachten over pijnlijk zitvlees en weer fris uit de auto. Over de stoelen heb je niets te klagen in de Civic.
Overigens is dit de eerste auto die ik rij waar nog geen lampje van kapot is gegaan van de de verlichting, hulde en afkloppen.

Ook nog twee nieuwe foto's geplaatst.

update 162.000km

De Civic heeft zeer waarschijnlijk zijn laatste bezoek aan de dealer gebracht met mijzelf als berijder. Deze keer ook weinig schokkends, schijven voor verwisseld en de voorbumper een keer helemaal laten vastzetten. Door de diverse drempels die ik dagelijks tegen kom zat deze niet meer helemaal vast zoals hij hoort vast te zitten. Betreft de geleiders aan de onderzijde van de bumper die ik zelf al een keer met echte draadbouten had vastgezet en de binnenzijde van de wielkasten bleef niet helemaal meer binnen de bumper zitten en moest regelmatig worden terug geduwd. Ook heeft het afkloppen vorige keer niet helemaal geholpen, mijn eerste lampje is nl. kapot gegaan, de rechtervoorlichtunit had de twijfelachtrige eer, maar dat is totaal geen schande na 160.000km vind ik. De Honda rijdt/schakelt/remt nog steeds heerlijk en met veel gevoel, dat heb ik eerder gemeld dus zal ik hier niet verder over uitwijden, dat is gewoon zijn grootste plus punt samen met de binnenruimte. Ik zal de update nog bijwerken voor- en nadat ik de Civic heb ingeleverd bij de lease maatschappij en dan kan ik nu gaan nadenken over zijn opvolger.

update 30-12-2009 183.000km

Over 2 wkn mag de Honda weer een nieuw baasje/bazinnetje gaan zoeken, ik heb er mijn plezier aan beleefd. Ik zal hieronder nog een aantal dingen meegeven waar ik nog niet over geschreven heb. AL met al was de Civic een prettige reisgezel met een leuk voorkomen. Bij de laatste beurt alleen een beetje olie bijgevuld. De koppeling begint nu ook met slippen bij de 2.500tpm in de hogere versnellingen, da's wel jammer met het einde in zicht.
Nog een paar opmerkingen voor aspirant kopers/leasers;
- heerljke auto met een heerlijk gewillige motor.
- kwaliteit niet altijd wat je bij een Honda verwacht.
- water in de portieren (dopje eraf halen en klaar).
- mindere kwaliteit interieurverf (alu-kleur).
- afstelling voorkant bij de diesel iets te slap voor drempels.
- aan de andere kant is er ook weer niet veel aan vervangen met de beurten, die kwaliteit is weer wel in orde.
- laat er, als je van rijden houdt de Michelin Sport banden onder leggen als ze aan vervanging toe zijn, je merkt het verschil.
- verbruik viel mij heel erg mee, boordcomputer geeft ø6,2/100 aan.
- ruimte in het interieur is echt super.

Ik snap niet dat er niet meer rondrijden op de NL wegen, want het is echt een heerlijke wagen geweest voor mij. Over twee wekeen mag ik de sleutel(kaart) gaan ophalen van mijn Renault Scenic en ook die zal ik bij de reviews bijhouden. Voor andere Civic rijders veel plezier met deze heerlijke auto.

PROBLEMEN

  • 162.000 km

zie Beschrijvingen

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.