Honda Civic 2.2 i-DTEC Comfort (2013)
autoreview

Signalement
| Uitvoering | Civic 2.2 i-DTEC Comfort |
|---|---|
| Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
| Bouwjaar | 2013 |
| Jaar van aanschaf | 2023 |
| KM-stand bij aanschaf | 146.000 km |
| KM-stand laatst | 232.121 km |
Perfecte kilometervreter
- 232.121 km
In 2023 zocht ik een “dikke” diesel omdat ik regelmatig behoorlijke ritten door Nederland moest gaan maken voor mijn werk. Tevens had vakanties gepland voor de komende drie jaar.
Ik heb vroeger een aantal Honda CDTi diesel gehad en jammer genoeg had ik toch problemen zoals gescheurde spruitstukken en kettingproblemen. Na onderzoek blijkt de N22b DTEC geen van de kinderziektes meer te hebben die de oude Civics en Accords plaagden. Mazda heeft geen betrouwbare diesel (2.2 Sky active diesel is een draak). Dus ik ging weer voor Honda.
Ik kwam bij een Honda dealer een 2.2 DTEC tegen van de 1e eigenaar met slechts 147000km. De man gebrukte de auto alleen om een grote caravan te trekken voor de jaarlijkse vakantie. Aangezien in 2023 de prijzen van diesels veel interessanter waren dan nu heb ik de koop gedaan inclusief een jaar Honda garantie.
Na wat aanloopproblemen en een “misverstandje” van de dealer over wat precies BOVAG garantie in houdt.. heb ik sinds die reparatie (koppeling / vliegwiel) een fantastisch rijdende Honda. Voor iemand die veel kilometers maakt, ook in Duitsland komt waar je echt niet met 100kmh over de Autobahn WIL rijden adviseer ik deze auto. Nu ze nog te vinden zijn met een relatief lage kilometerstand. Ik heb er geen twijfel aan dat de motor zelf gewoon 500000km mee kan gaan met goed onderhoud.
Motorkarakteristiek
De motor is een beul, niet anders te omschrijven, het is een zeer fijne unit en als de motor op bedrijfstemperatuur is loopt deze ook prachtig gebalanceerd. De extra motorinhoud komt hier tot zijn recht t.o.v. de 1.6 DTEC. De vorige generatie 2.2 diesels (i-CDTi) waren een stuk minder geraffineerd. Echter die reageerden sneller op het gaspedaal omdat er geen DPF aanwezig was. Als er veel korte ritten gedaan worden is het merkbaar dat het filter verzadigd raakt. Het advies is daarom dit niet te veel te doen aangezien regeneratie van het DPF veel brandstof neemt en dit ook niet te vaak afgebroken moet worden. In de UK zijn er veel verhalen van DPF problemen. De MRB is daar zeer gunstig en worden deze auto’s gebruikt voor korte stukken.
Wegligging
De N22 weegt 54 kg meer dan de N16 motor. Dat merk je in de wegligging, de auto is onderstuurd. Zeker in combinatie met een comfort uitvoering en standaard 205/55R16 banden die het vermogen eigenlijk niet fatsoenlijk kwijt kunnen. Met 17” Honda velgen en 225/45R17 Michelin Pilot Sport is het rijgedrag uitstekend te noemen. Zelf heb ik de dempers vervangen bij 200000km met een ST schroefset (KW) en dat rijdt velen malen beter.
Remmen
Meer dan voldoende, betrouwbaar, ook de standaard Honda. Bij 200000km heb ik deze geupgrade naar sportcompound wat in de bergen meer vertrouwen geeft.
Onderhoud
Omdat de motor zo groot is neemt het erg veel ruimte in beslag in de motorruimte. Sleutelen is daarom een arbeidsintensieve klus. De Honda N22 motor gaat nu al 20 jaar mee en heeft zich ruimschoots bewezen. Kettingproblemen doen zich niet meer voor in de N22b DTEC motoren (kwaal bij de CDTI). Echter van cruciaal belang is tijdig onderhoud.
Motorolie enkel 0W30 low-sap , interval 10000-15000km afhankelijk van gebruik (korte ritten = zwaar gebruik). Uit een olie-analyse bleek dat na 10000km de motorolie nog van voldoende kwaliteit was om door te rijden tot 15000km. Echter de kosten van een oliewissel is laag vergeleken bij het oplossen van motorproblemen. Voor de DPF is dit ook van belang.
Brandstof
Deze motor is gevoelig voor het type brandstof zoals bij elke common rail diesel. Mijn advies is nooit te tanken bij de witte pompen. De kwaliteit van de brandstof, cetaan gehalte, aanwezigheid van water en vervuiling is onbekend. Een B7 brandstof wil niet zeggen dat de kwaliteit homogeen is. Zelfs Shell geeft aan dat 7% biodiesel een “gemiddelde” is. De Honda motor nagelt een stuk meer rond de 2000 toeren (koud of warm) met witte pomp diesel. BP of Total loopt de motor goed op, de premiums nog beter (BP Ultimate – geen % biodiesel). In Duitsland Aral tanken en in Zuid Frankrijk en Spanje is de diesel sowieso veel "vetter" waardoor de motor heerlijk loopt en regeneratie bijna niet voorkomt.
Verbruik op lange stukken
160km 1:15
130km 1:19
100km 1:20
Met 205 bandjes zijn de verbruiken 1 km gunstiger
Pluspunten
Onderhoudskosten, in principe is alles zelf te doen als je een beetje hobbyist bent.
Uitstekend verbruik, 1: 18,5 over 85000km in 2.5 jaar. Ik rij voornamelijk snelweg maar ook Autobahn en meestal met de vlotte linker rijstrook.
Airco wordt goed koud met prima klimaatregeling
Heel goede stoelen waarmee prima een tocht van 1000km op een dag gemaakt kan worden.
Wegligging en remmen zijn uitstekend, sterk verbeterd met een ST schroefset, 17” Pilot
Sport en betere remschijven en blokken.
Design en ergonomie.
Volledig opklapbare achterbank, past een fiets in!
Minpunten
Mediasysteem en navigatie zijn echt twee keer niks, gelukkig via Ali-Express zijn er mooie Android systemen te koop met Google Maps navigatie.
Bereikbaarhoud bij onderhoud onder de motorkap, je kan werkelijk nergens bij.
Geluidsisolatie, hoewel beter dan de vorige generatie zijn ze niet de meest stille wagens.
De bakverhouding is nogal bijzonder uitgevoerd. Bij snelheden tot 80km zit je continu te klungelen tussen de versnellingen. De keuze hiervoor zal ongetwijfeld te maken hebben gehad met emissiedoelstellingen. Een automaat zou een betere keuze zijn geweest. 100km in de hoogste versnelling is ook niet aan te bevelen ook al zegt het “eco-lampje” schakelen.
Ga niet ECO rijden, het toerental moet 1800+ toeren blijven en de VI is voor de snelweg. Anders rijdt de auto niet fijn en je sloopt letterlijk de aandrijflijn.
Probleempunten
De koppeling is voorzien van een dubbelmassavliegwiel. Deze hebben in de beginjaren veel problemen gegeven. In combinatie met rijden op laag toerental (ECO lampje) en start stop en mogelijk een verkeerde rijstijl haalden deze de 100000km niet eens. Honda zal je een ander verhaal vertellen, de gebruikersgroepen in de UK niet en er rijden veel van deze auto’s daar vanwege de fabriek en lagae motorrijtuigenbelasting op diesels. Vervangen van de koppeling met DMF is een zeer dure aangelegenheid zoals ook bij Mazda diesels het geval is. Materiaal zit tegen de 2000,- Euro en het is zeker een dag werk + uitlijnen omdat het subframe moet zakken.
De auto is ook voorzien van een DPF filter, in tegenstelling tot verhalen kan een DPF de levensduur van de auto mee, mits.. op tijd olie vervangen wordt, regelmatig lange stukken gereden worden, de motor over het gehele toerenbereik gebruikt wordt, hoogwaardige brandstof getankt wordt. Regeneratieproces afbreken is echt een no-no. De motor begint te nagelen en het verbruik schiet omhoog is een indicatie dat de motor meer brandstof krijgt om de DPG te regenereren.
De schokdempers zijn na 200000km echt wel op, deze zijn bij Autodoc te bestellen (Sachs) en meteen de voorste schotels mee vervangen.
Airco condensor gaat circa 200000km mee.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.





Lezersreacties (0)
Reageren