en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Civic 1.8 Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 116.000 km |
KM-stand laatst | 150.000 km |
Hallo,
Bij deze mijn review van een Honda Civic 1.8 GT Automaat
Ik heb Heel wat auto,s overwogen, comfort en sportiviteit stonden voorop, de auto mocht niet ouder zijn dan 8 jaar, max 125.000 km gelopen en goed onderhouden zijn.
Bmw 3 serie heb ik een zwak voor rijden zo goed, maar met al mijn wensen te duur in aanschaf en onderhoud.
Na veel reviews te hebben gelezen toch maar afgezien van een duitse of franse wagen, want die hadden mijn voorkeur, de reden is dat er gewoon teveel kapot gaat aan motoren en automatische versnellingsbakken.
De auto is nieuw geleverd in denemarken, toen die half jaar oud was naar nederland gehaald, hij is zeer goed onderhouden door (beide) vorige eigenaars, het is een GT uitvoering die in NL niet geleverd is, wat neerkomt op een Sport uitvoering met nog meer luxe.
De reden om voor deze auto te kiezen waren, sportief,comfortabel,betrouwbare en verfijnde techniek,lage onderhoudskosten, veel bergruimte en persoonlijk vindt ik het een mooie auto om te zien.
Een Honda is een zeer degelijke goed gebouwde auto waar zelden wat aan kapot gaat.
Toen ik wegree bij de dealer had ik gelijk een goed gevoel met de auto, verfijnde Honda techniek, en dacht wat rijdt die lekker, mijn vrouw was ook heel positief, ze vraagt nogal eens of ze hem mag lenen, ook de grote bagageruimte was voor ons een pre en dat de auto jaren meekan.
Dealer gaf een prijs die ik in gedachte had, na een bak koffie was het gelijk beklonken, een week later werd de auto netjes afgeleverd door de Honda dealer zoals afgesproken, en hadden ze nog dingen extra gedaan.
Zithouding is goed en de stoel prima verstelbaar, voor het sportieve gevoel zou je nog iets lager willen kunnen zitten, maar dat kan niet omdat de tank onder de stoelen zit, de zijdelingse steun is goed en stoelen zitten lekker.
Ik ben 1.88m in het begin moest ik wel wennen aan de zithouding, er wordt soms gesproken dat ze de beste zithouding niet kunnen vinden, zo ervaar ik het niet, maar een kwestie van wennen.
Door de lage daklijn moet je met instappen wel opletten dat jeje hoofd niet stoot, je zit vrij diep weg in je cockpit : ) als je eraan gewend bent heb je er geen last van, maar mocht je niet zo goed te been zijn of al op leeftijd is het wel iets om rekening mee te houden.
Benzinetank is 50 liter dat is voldoende, maar had van mij wel 60 liter mogen zijn vindt het wel handig als je meer kilometers kan rijden op een tank.
Verbruik is gemiddeld 1 op 14
Lange afstanden 110kmh 1 op 17
Fijn in de hand liggend leren sportstuur met hoogte/diepte verstelling, met autoradio en cruise control bediening erop.
Besturing is direct en redelijk gevoel wat er met de wielen gebeurt, bekrachteging is niet te licht, je moet wat inspanning leveren om te sturen, wat bijdraagt aan het stuurgevoel en vetrouwen, hij centreert goed op de snelweg.
Analoge Toerenteler recht voor je neus is perfect, mooie tellerbak en kleuren ook, bovenop het dasboard zit de digitale snelheids meter, daar is goed overnagedacht dat je je ogen zo min mogelijk van de weg hoef te halen, Ik vindt de ergonomie goed op orde, auto is luxe uitgevoerd met gescheiden climate control stoelverwarming en nog div andere zaken.
Gebruikte materialen zijn van een hoger nivo als vorige Honda,s er kraakt of piept nergens wat, Interieur is mooi om je heen gebouwd als een cockpit.
Cruise control werkt prima, soms zou die van mij iets sneller mogen reageren, als je bijvoorbeeld een tunnel uitrijdt wacht die te lang met gas bijgeven en als die weer op ingestelde snelheid is gaat die net te lang door, de software is voor verbetering vatbaar.
Met de Econ knop aan ( zo zuinig mogelijk rijden ) gaat het vloeiender maar dan laat hij ook toe dat de auto 3 kmh minder hard mag rijden, en neemt ruim de tijd om weer te acceleren.
In de Econ stand probeert die zo laag mogelijk in toeren te blijven, en reageert die ook rustiger op het gaspedaal, om benzine te sparen, de motor wordt dan wel erg tam en sportiviteit is ver te zoeken, de motor wordt als het ware lam gelegd.
Achterin kun je als volwassene redelijk goed zitten, de magic seats zijn heel makkelijk als je dingen moet vervoeren, de achterste portieren gaan 90 graden open, iedeaal om spullen in te laden, of kinderen als je die hebt.
Je kunt de stoelen in een keer plat leggen waardoor je direct een vlakke laadvloer hebt, de kofferbak is echt groot, en met vlakke laadvloer zeer groot, iedeaal voor de vakantie of hobbie/verbouwing.
De 1.8 I-VTEC Motor is technisch zeer geavanceerd, lang inlaatspruitstuk voor lage toeren, kort inlaatspruistuk voor hoge toeren, olie gekoelde zuigers, speciaal ontwikkeld inlaat traject om pumping losses te voorkomen ( efficientere verbrading ) constant variabele kleptiming, de motor is ongeloofelijk soepel en efficient hierdoor.
Je kunt er dus zuinig mee rijden en lage toerentallen met prima prestatie,s, maar ook ff lekker toeren maken als je zin hebt om op te schieten, je moet daar wel van houden maar niks klinkt zo mooi als een atmosferische Toerenmotor, je kunt je doorhalen tot 6500 rpm
Bij constante snelheden is de motor stil, ook als je 130 of harder rijdt.
De motor heeft een mooie sportieve klank, die precies goed geisoleerd is, bij lage toeren een mooie donkere brom, bij hoge toeren een Race geluid.
Automaat rijdt supersoepel en heerlijk comfortabel, schakelt al bij 1800 rpm op als je rustig rijdt voel je de automaat niet eens schakelen, als je meer presatie,s vraagt voel je hem wel schakelen.
110 kmh op de snelweg doet die maar 2200 rpm.
Hij is erop afgestemd om zuinig en in lage toeren te rijden.
Je kunt ten allertijde schakelen met de hand, middels de flippers achter het stuur.
-Drive stand (handbediening middels pliffers) gaat die na ongv 10 sec terug in auto schakelen stand, het nadeel hiervan is als je zin hebt om een keer flink door te rijden, kan het zijn dat de automaat gaat opschakelen, deze optie moet je alleen gebruiken om even snel terug te schakelen.
-Sport stand blijft die hoger in de toeren, en gaat niet naar de 5e versnelling, na handbediening middels pliffers, schakelt hij niet meer automatisch op of terug en gaat die de toerenbegrenzer in als je niet oplet, dat is voor in de bergen of zin hebt om hetzelf te bepalen, en kun je tussen 1 en 5 schakelen.
Een nadeel van de automaat is dat je een stuk sportiviteit inlevert, door de lange overbrengingen.
Als je rustig of gewoon lekker doorrijdt merk je dit niet, je komt echt geen vermogen tekort je zit zo op 120 met invoegen of van 0 naar 60, automaat reageert ook snel als je om prestatie,s vraagt.
Maar als je een keer zin hebt om echt op te schieten kan de motor niet snel genoeg op toeren komen, dit is met name in 4e en 5e versnelling, en moet je de kickdown gebruiken en zit die hoog in de toeren, hij kan 110 in 2e versnelling en 165 in 3e versnelling.
Voor het echt sportieve rijden en te genieten van het hitsige van de 1.8 I-Vtec in hoge toeren, kun je dus beter een Handgeschakelde versnellingsbak nemen, die heeft kortere overbrengingen en een 6e versnelling.
Maar de automaat maakt weer optimaal gebruik van het goede koppel in lage toeren.
Je hoort weinig rijwijnd, ook op hoge snelheden opvallend stil, de auto heeft ook een zeer lage weerstands coeffcient, hierdoor verbruikt die ook minder brandstof.
Je hoort duidelijk op wat voor soort asfalt je rijdt, storend zou ik het niet willen noemen maar aanwezig bij slechte kwaliteit asfalt.
Auto is gewoon goed geisoleerd en lekker stil.
Onderstel is comfortabel en sportief, een heerlijke afstemming die niet te slap is, hij stuurt fijn en trekzeker, houd strak de ingezette koers aan en voelt vetrouwd aan, voor en achteras sturen mooi als een geheel, als je echt hard gaat gooit die zijn kont een beetje om totdat de electronica ingrijpt, hij kan echt zeer hard door de bocht.
Het is echt genieten met deze auto op een bochtige weg, ook als je gewoon normale snelheden rijdt, ze hebben echt hun best gedaan om je te laten genieten van het sturen.
Korte oneffendheden voel je wel, maar slechte wegen dempt die zeer goed weg, hij raakt niet van de wijs op oneffen wegdek in de zin dat die nerveus wordt of heel erg gaat zoeken.
Remmen zijn goed te doseren en ruim voldoende stopkracht, goed pedaalgevoel
Door het goede onderstel voel je precies wat er gebeurt met aanremmen, de auto wordt niet nerveus bij hard aanremmen, maar bijt zich vast en centreert
Heb de auto nu bijna een jaar, en nog steeds zeer tevreden mee.
Het is een erg fijne reiswagen, lange afstanden leg je af zonder moe te worden, wat een fijne stoelen en heerlijk in de hand liggend sportstuur, op bochtige wegen is het echt lekker sturen.
Pasgeleden op vakantie geweest in zuid limburg ( zie bijgeplaaste foto ) omdat je daar veel in de heuvels rijdt heb ik de automaat met de hand geschakeld, hij voelt snel en krachtig, dan ontpopt het geheel zich zeg maar, omdat je dan opschakelt tussen 2500 en 4500 rpm.
1e en 2e versnelling zijn vrij lang waardoor je lang kunt doorhalen in toeren, haarspeldbochten in 1ste nemen tot 6500 rpm doorhalen ,even door naar 2e en de volgende bocht weer terug naar 1ste hahaha genieten hoor.
In drive stand wil de automaat zo snel mogelijk opschakelen wat de sportiviteit wegneemt, omdat de automaat al opschakelt terwijl de motor nog vermogen aan het opbouwen is, dit is om zo zuinig mogelijk te rijden.
Wil je dus echt genieten van de aandrijflijn moet jezelf aan de slag, of je laat in alle rust comfortabel en sportief op je bestemmingen aankomen in de drive stand.
We zijn wezen kamperen wat opviel is hoe goed de auto nog rijdt ondanks dat die zwaar beladen was.
Bij 130.000 km de voorbanden moeten vervangen omdat er een kapot was, zat te twijfelen tussen bridgestone of michelin, omdat er al bridgestone rondom onderzit ( Turanza ER300 ) weer gekozen voor Brigestone ( Turanza T005 )
Bij 135.000 km heb ik de Motorolie + filter en het interieur filter vervangen, remmen rondom nagekeken onderhoud was nog niet nodig, de dealer heeft alle remblokken vervangen toen ik hem kocht.
Binnenkort APK maar verwacht geen bijzonderheden
Inmiddels staat de teller op 150.000 km
Bij 135.000 km had ik de motorolie en filter vervangen, deze bleek erg vervuild na aftappen, bij 138.000 km nogmaals een wissel gedaan, hierna was opnieuw de olie vrij snel vervuild.
Nu bij 150.000 km Liqui Moly engine flush erin gedaan, daarna nieuwe olie+filter, ben benieuwd hoe het nu gaat.
Het olie verbruik is bijna nihil maar naarmate de olie vuiler wordt gaat die meer verbuiken.
Ik vermoed afzetting van koolwaterstoffen langs de cilinderwanden, naarmate de wanden meer vervuild raken gaat die meer olie verbruiken en hierdoor neemt ook de smerende werking af, daarom nu de engine flush.
Dat de motor inwendig zo vervuild is kan ook komen door een hele rustige rijstijl en nooit toeren maken, maar dat is ook maar gissen, omdat ik niet weet hoe de vorige eigenaar ree.
Remmen rondom schoongemaakt, geleide pennen + remblokken opnieuw ingevet.
Blokken en schijven zijn nog goed, volgend jaar bij 170.000 km nieuwe remmen rondom plaatsen dan zijn ze op.
Achterwielophanging kraakt, de schanierpunten ingespoten met silicone spray.
Verder is de auto probleemloos en rijdt die fantastisch, in Juni naar de Dordogne toe, de eerste echte reis met deze auto, nu al zin in en hij is er klaar voor :)
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.