Honda Civic 1.8i-VTEC Sport (2008)

autoreview

Honda Civic
Honda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda Civic - interieurHonda Civic - interieur

Signalement

UitvoeringCivic 1.8i-VTEC Sport
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf3 km
KM-stand laatst25.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Het feest begint

  • 3 km

Op 8 april 2008 was het zover: ik kon mijn nieuwe Civic (1.8 Sport) komen ophalen. Rijdend naar Honda Goes had ik wat last van gemengde gevoelens: het ophalen van je nieuwe auto is een feestje, maar tegelijktertijd afscheid nemen van je huidige auto is dat niet. Twee jaar lang heb ik met veel plezier gereden in mijn Citroën C4. "Alleen een Citroën rijdt als een Citroën", moest ik gaan inruilen voor "The Power of Dreams". Waar de één beroemd is om het spreekwoordelijke comfort staat de ander aan de top waar het sportiviteit aangaat. Beide merken hebben gemeen dat je een statement maakt als je er in rijdt. Het gemengde gevoel dat ik had maakte plaats voor een ondeugende grijns toen ik mijn toekomstige Civic zag staan.

De aflevering verliep vlot, op de klant afgestemd en in een prettige sfeer. En jawel, een bosje bloemen werd meegeleverd. Waar je echter bij sommige dealers denkt: "Had dat bosje maar laten zitten", levert Honda Goes met recht een Boeket af. Klasse.

Hierna begon het grote feest: stap in de Civic, trek hem aan en geniet. Het rijden in de Civic is een ware traktatie. Hij ligt strak op de weg, motor en transmissie zijn een perfecte match, en zowel het exterieur als het interieur zijn een plaatje. Oh ja, geloof gerust de reclames want het is waar: in deze auto wordt je dus echt nagekeken. Je kunt hem perfect sportief berijden, maar heerlijk relaxed cruisen is eveneens mogelijk. Hij pakt soepel op vanaf lage toeren, schakelt soepel en zuiver, stuurt scherp, en de motor klinkt keer op keer alsof hij er zin in heeft (hetgeen ik bij vele europese merken mis).

Op details laat de Civic wat steken vallen: de regensensor en achteruitkijkspiegel zijn niet in elkaar geïntegreerd, dat kan echt mooier. Een automatisch dimmende binnenspiegel is niet standaard (wat ik wel verwacht bij deze prijs), de achterruit-/spiegelverwarming schakelt zichzelf niet uit en het sluiten van het kofferdeksel vergt meer kracht dan je zou verwachten. Het zijn de puntjes op de "i" waarmee Honda het kwaliteitsgevoel nog verder zou kunnen doen stijgen.

Honda, en zeker ook deze Civic, voegt iets toe aan je identiteit. Het is niet zozeer een auto als wel een persoonlijkheid. Of je hem nou ziet, of dat je er in rijdt, hij maakt je keer op keer happy. Met recht dan ook "The Power of Dreams!"

Bevalt hij nog?

  • 25.000 km

Jazeker! Na een jaartje in de Civic te hebben gereden, ben ik nog steeds uitermate tevreden. Maar... om eventuele kopers en mensen met interesse een diepere kijk op de auto te geven, ik heb ook wat aandachtspuntjes:

* de onderzijde van de binnenportieren zijn gevoelig voor strepen/vegen
* de afstandsbediening van de deursloten weigert weleens dienst. Simpel eenmalig met de hand ontgrendelen, lost dit weer op

Valt dus reuze mee :-). Wel wil ik melding maken dat ook bij mij de climatcontrol is gerepareerd. Dit op eigen verzoek omdat ik hier op het internet signalen over heb gelezen. Ook bij mij werd gedurende de rit het kouder en kouder binnen. Mijn dealer heeft eerst gekeken naar de slang achter het dashboard (die wil wel eens los laten). Tevens kan deze slang naar beneden gericht worden wat ook weleens wil helpen. Uiteindelijk is bij mij een nieuwe veer geplaatst. En nu werkt ie goed. Ik blijf vinden dat er betere zijn maar goed is goed.

De 20.000 km-beurt is ondertussen ook achter de rug. Waarin niets aan de hand was. Behalve dan olie verversen a EUR25 per liter. Vast vloeibaar goud voor die I-VTEC motoren :-).

Kortom: een prima aanschaf. Ziet er nog steeds hip uit, rijdt scherp, ruim van binnen, materiaalkwaliteit van plasticdelen mag wat hoogwaardiger, maar altijd een grijns als je rijdt.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.