Honda Civic 1.8i-VTEC Sport (2007)

autoreview

Honda Civic
Honda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda Civic - interieurHonda Civic - interieur

Signalement

UitvoeringCivic 1.8i-VTEC Sport
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf13.780 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eindverslag 6 april '11

Na 2 jaar en bijna 33.000 km verder heb ik m'n Civic ingeruild voor een auto met meer comfort en bagageruimte.
Tijd om de balans op te maken.

Algehele conclusie: de Civic is een sportieve gezinsauto met een maakgevoelig (in mijn optiek nog steeds schitterend en spannend) design.


Wat is goed?
Heel persoonlijk: het prachtige futuristische design van zowel binnen- als buitenkant, ruim 5 jaar na z'n introduktie nog steeds up to date.
De fraaie 1,8 liter moter die zowel zuinig (1:13,5 a 1:14 gemeten aan de pomp bij ingetogen rijstijl) als sportief (4500 toeren en meer) kan worden gereden.
Ruimte: de grote bagageruimte met extra vak in de bodem. Ook het dashboardkastje en de middenconsole zijn royaal.
De opklapbare zittingen van de achterbank kunnen ook erg handig zijn. Kunnen, want standaard had ik hier kinderzitjes gemonteerd (dan blijft er wel beperkte extra ruimte onder de achterzitting over). Praktisch is verder dat de achterportieren bijna haaks kunnen openen.
Verder spreken mij de strakke weglegging en het directe stuurgedrag aan.


Wat kan je accepteren?
Onder het kopje 'functie volgt vorm' of 'wie mooi wil zijn moet pijn leiden':
- slechte overzichtelijkheid van de carosserie (a- en c stijlen). Ooit in de stad bijna een aanrijding gehad met een fietser die verdween achter c-kolom en zich ook buiten het zicht van de rechter buitenspiegel bevond. Midden in het zicht naar achteren loopt een 'spoiler'. Ik heb daar weinig last van gehad: bij parkeren kan je objecten dichtbij prima zien door het onderste deel van de achterruit, op buitenwegen kan je verkeer prima zien door het bovenste deel van de achterruit. Verkeer dat zich op driehonderd meter achter je bevindt kan je voor een moment missen, dat is wel een nadeel.
- matige toegankelijkheid via achterportieren door de sterk aflopende portierlijn. Lastig als je kinderen in stoeltjes wilt plaatsen.
- ergonomie dashboard. Positief is de duidelijke en goed geplaatste digitale snelheidsmeter, voor verbetering vatbaar zijn de plaatsing van knopjes en de afleesbaarheid van de toerenteller (bovenzijde valt weg door stuurrand, hoe ik stuur en stoel ook afstel).
Verder het geluidsniveau interieur (concurrenten zijn stiller). Bovendien is de civic stug afgeveerd.
Een keer per jaar stootte ik me overigens aan de uitstekende linker punt van het dashboard bij het instappen.
Het startsysteem met het rode knopje: niet functioneel (want je moet eerst de sleutel in het contact steken en omdraaien). Het geeft je wel het gevoel met een bijzondere auto op weg te gaan.


Wat kan beter?

Praktische zaken:
- De draaicirkel is (met de 17 inch wielen) wel erg groot. Vooral in parkeergarages moet je herhaaldelijk steken
- De 50 liter tank is voor deze klasse aan de kleine kant
- De achterhoofdsteunen kunnen voor mensen langer dan 1.65 meter onvoldoende omhoog.

De kwaliteit.
Voor vijf zaken ben ik acht keer bij de dealer geweest voor garantie issues:
- resonanties in deurstijlen en plafond (slordige montage in Engeland?)
- schokdemper rechtsachter vervangen
- schokdemperrubbers van de voorwielophanging vervangen (modificatie, de oorspronkelijke rubbers zakken op een gegeven moment naar beneden en kunnen bij inveren een wat sompend geluid veroorzaken, vooral bij natte wegen)
- gasveren achterklep vervangen (klep kwam niet meer omhoog)
- draaimoment van bouten van het subframe is aangehaald, nadat ik bij stilstand draaiend aan het stuur vreemde geluiden hoorde.
Alle problemen zijn onder garantie opgelost door dealer Van Nieuwkerk in Hilversum. Een goed (en prijzig, maar niet duurder dan andere Honda dealers) adres voor onderhoud.

De techniek:
- Bij tijd en wijle hakerig schakelende versnellingsbak: soms is de tweede versnelling niet of lastig inlegbaar. Jammer, want voor de rest een prima bak.
- De krakende remmen bij wegrijden als de auto in de regen heeft gestaan waarover wordt geklaagd in andere reviews heb ik ook.
- De Bridgestone Potenza's waren al voor 20.000 km gecupt, iets dat vaker schijnt voor te komen bij deze uitvoering (1.8 sport).
- Af en toe weigert de centrale vergrendeling. Na het handmatig openen met de sleutel is het euvel weer voor een paar weken/maanden verdwenen. Het heeft in ieder geval niets met de batterij in de sleutel te maken.
- De precisie van de boordcomputer (verbruik) kan veel beter.
- Af en toe verschrikkelijk piepen van de elektrische ramen voor.

Een klacht uit andere reviews waar ik minder last van heb gehad is de slechte radioontvangst.
Verder noemen velen de gevoeligheid voor steenslag. De blauwe lak (vivid blue) is sterker dan de zwarte. Ik hou afstand van mijn voorliggers (vooral in de winter!), dus nauwelijks steenslag op de neus.


Overall is de Civic dus een karaktervol alternatief voor al het gangbare. Met net als alle andere auto's sterke en minder sterke punten.
Door de sterke punten ben je meer vergevingsgezind t.a.v. de zwakke punten.

Waarom dan ingeruild en niet gewacht op de nieuwe Civic? De platte 17 inch wielen zijn in de sneeuw niet echt prettig om mee te rijden, dus was ik december jl. op jacht naar winterbanden en -velgen. Al gauw een investering van € 750,- wil je wat hebben. Zo'n investering doe je alleen als je nog een aantal jaren doorrijdt. Met de behoefte aan (nog) meer bagageruimte in het achterhoofd heb ik bij de Honda dealer nagevraagd of er een station komt van de nieuwe Civic. De dealer vermoedde van niet.
Ik had geen zin nog een winter te zwabberen over de weg (al is het maar een paar weken dat er sneeuw ligt), dus besloten mijn investering van winterbanden te bewaren voor mijn nieuwe auto.
Bovendien kwam er een grote beurt aan, waarbij beide voorbanden en waarschijnlijk remblokken voor aan vervanging toe waren. Dit levert al gauw een rekening op van € 800,-, geld dat ik dan maar mede heb gebruikt om te investeren in iets nieuws. En de kwaliteit is ook niet je van het. Zo lang alles binnen de garantieperiode valt is het OK en daarbuiten kent Honda zeker wel coulance regelingen. Maar liever maak ik geen gebruik van beide.
Ach, zo is er altijd wel iets te verzinnen om een nieuwe auto te kopen ;-) Had ik de ruimte niet nodig gehad, dan had ik misschien gewacht op zijn fraaie opvolger die in 2012 zijn opwachting maakt.


Update 19 april '11
Bijna 2 weken gereden in de opvolger voor mijn Civic (Megane estate 1.4 TCe). Met de Civic nog vers in het geheugen nog even terugblikken.
Ik heb de Civic nog geen dag gemist, misschien komt dat nog (hopelijk niet!). Wat me met de nieuwe ervaring in het geheugen aan de Civic tegenvalt zijn de volgende kleine zaken die onder de rubriek niet 100% doordacht vallen:
- spiegels klappen alleen na een druk op de knop in, niet automatisch (bijv. bij afsluiten van de auto);
- lichtsensor lampen is niet gekoppeld aan de verlichting van het instrumentenpaneel, waardoor je handmatig de dashboardverlichting moet bijstellen

Wat is bij de Civic achteraf gezien toch wel fijn:
- verlichting makeup spiegels daar dichtbij geplaatst
- de verstelbare bekerhouders in de middenconsole

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.