Honda Civic 1.8i-VTEC Executive (2007)

autoreview

Honda Civic 1.8i-VTEC Executive (2007)

Signalement

UitvoeringCivic 1.8i-VTEC Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst108.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na vier jaar een Seat Leon te hebben gereden was het weer tijd voor een volgende leaseauto, er waren drie vergelijkbare alternatieven: Golf 1.4TSI Sportline (140PK geweldige motor), Leon 2.0FSI Stylance (1.8 TFSI was nog niet beschikbaar) en Civic 1.8 Sport. Qua prestaties en prijs waren ze ongeveer gelijk maar de Golf is karig mbt de uitrusting en de Leon is een erg mooie auto maar ik voel me niet meer het type om hierin te rijden (wordt ook al een dagje ouder). Daarbij vallen de Seat dealergarages erg tegen.

Het werd dus de Civic en zelfs de Executive uitvoering, in kleur Milano Red. Hij viel precies in mijn leasetarief en was daarmee zelfs goedkoper dan de andere twee. Over de uitrusting kan ik beter zeggen wat hij niet heeft: leren bekleding, bluetooth telefoon en navigatie. Wat hij wel heeft en wat ik extra tof vind: glazen dak (kan helaas niet open), xenon verlichting, automatische verlichting en regensensor.

Ik had twee keer een proefrit gemaakt maar omdat ik de laatste jaren diesel gewend was schakelde ik veels te vroeg om de auto tot echte prestaties te brengen. Pas nu bij het inrijden komt naar boven wat voor een beest het kan zijn, als je tenminste tegen het gebrul kan.

Laag in zijn toeren is de Civic soepel, in zijn 3 door een woonwijkje 30km/pu rijden is geen probleem. 50 in zijn 5, geen probleem. Voor 3000 toeren wil je al schakelen. Maar op de snelweg moet je niet denken dat je even snel iemand kan passeren op die manier, dit is de familiewagen-kant van deze auto. Rustig, gemoedelijk en lief.

Als ik alleen zit kan ik zo nu en dan wat extremer rijden, dus pas schakelen als de rode REV lampjes op het dashboard oplichten. Dat is de blij-dat-mijn-vrouw-niet-meerijdt-kant van de Civic. Snel, vinnig en explosief. Hij maakt dan wel behoorlijk wat lawaai, bij 5000 toeren wil je al schakelen maar als je doorzet wordt het alleen maar leuker. En na elke keer dat je boven de 6000 toeren omhoog schakelt springt hij weer verder vooruit. Het onderstel is wat soepeler dan mijn oude Leon maar de wegligging lijkt beter, het is wel wennen want de besturing en de pedalen gaan veel lichter dan ik gewend ben/was.

Het uiterlijk is anders dan de rest van het verkeer op de weg en de wagen trekt flink wat bekijks. Zeker de rode kleur icm de zwarte delen van de wagen, vooral het zwarte glazen dak valt op. Ik heb deze uitvoering nog niet zien rondrijden want de meeste mensen die de Excecutive nemen gaan ook voor een metallic lak en slaan het rood dus over. Bij de dealers staan ook vooral de grijsgetinte en zwarte versies. Er zijn genoeg mensen die hem ronduit lelijk vinden, smaken verschillen nu eenmaal. Ik vind hem geslaagd, een auto met karakter, precies wat ik zocht. Ook het contact met andere Honda rijders doet me weer denken aan mijn 2CV dagen, dat heb je bij Seat niet. Binnenin is het een beetje onoverzichtelijk, in het donker grijp ik nog wel eens mis, de knoppen mogen wel wat beter verlicht zijn. Ik moet nog wat zaakjes afstellen, zoals het automatisch op slot gaan van de deuren tijdens het rijden.

Wat jammer is is dat de verlichting van het centrale dashboard blauw is maar die van de rest van de knoppen groen is. Het radio/climate control scherm is daarintegen weer zwartwit, dit had mooier gekund. En je kunt de raambediening van de andere deuren uit zetten maar je kunt ze als bestuurder dan ook niet zelf bedienen, hopelijk is dit ook in te stellen.

De ruimte in de auto is enorm voor zo’n optisch kleine wagen. Achterin hebben de kinderen meer dan genoeg ruimte, zelfs met mijn ’liggende’ zit. Kofferbak is groot genoeg en de dubbele bodem zorgt ervoor dat alle noodzakelijke spullen uit zicht liggen. En ook de opbergruimte voorin is goed, alle opladers, de navigatiehouder en alle papieren liggen uit zicht en het handschoenenkastje is bijna leeg, dus ruimte over om de blikjes cola te koelen tijdens de langere ritten. Het zicht rondom is wel wennen, ik heb geen problemen met het zicht naar achteren maar de auto is breder dan ik gewend was en de motorkap is niet zichtbaar van binnen uit. Parkeren gaat dus met uiterste voorzichtigheid.

Over een paar maanden zal ik deze review updaten.

Update: er staat inmiddels 8000km op de teller. Ik moet hem nog steeds een keer wassen en de mooie rode gloed is er beetje af, toch blijf ik de kleur fantastisch vinden. De voordelen van de auto zijn nog steeds de strakke wegligging, ook de remmen doen hun werk erg goed, ABS heeft nog niet ingegrepen waar andere autos dat al wel habben gedaan. Helaas heb ik een parkeerschade opgelopen dus binnenkort ben ik hem een tijdje kwijt ivm reparatie, bij een vorige schade kreeg ik een opel astra station mee, als dat weer gebeurd blijf ik ziek thuis. Dit is de eerste auto die ik heb waarvan mensen naar me toe komen en er vragen over stellen en met complimenten komen. En de eerste week dat ik hem had kwam ik een medecivicrijder tegen, we keken naar elkaars auto en met een grote grijns op onze gezichten gingen de duimen omhoog. Dat zie je Focus rijders nou nooit doen.

Nadelen van de auto: slecht zicht bij regen, misschien moet ik iets met de ramen doen, speciaal antiregen middel of zoiets. Bij koud weer komt er een behoorlijke kou van het glazen dak af. Ongeveer 1 keer per maand weigert de sleutel op afstand de auto te openen, met de hand lukt het dan wel maar dan voel je je zo knullig dat gebeurt meestal als mooie vrouwen je auto bewonderen. De auto is ook breder dan hij lijkt, vandaar die parkeerschade. Eén iets geeft me wel een beetje hekel aan de auto, files. Dankzij de drukte op de weg kun je nooit lang genoeg achter elkaar vlot rijden om de auto echt los te krijgen. En de mensen voor me maken zelfs voor een rode civic geen uitzondering. Als dit zo door gaat ga ik de volgende keer voor een grotere auto met een kleinere motor.

PROBLEMEN

  • 93.000 km

Geen problemen zover, de auto lijkt voorlopig gevrijwaard van de kwaaltjes die deze generatie Civic heeft. Afstandsbediening van de sleutel werkt niet altijd. Flinke kras op de rechterkant, de civic heeft geen optie om pilaren op schiphol schadeloos te verplaatsen.

Update: Ik heb de auto deze maand nu precies 1 jaar. Er staat zo’n 26000 km op de teller. Bij de eerste beurt heb ik wat gezegd over de afstandsbediening van de sleutel, die weigert nog steeds om de drie/vier weken dienst, ze dachten dat het aan de batterij van de sleutel lag. Beetje kort door de bocht en het probleem is dus nog steeds niet opgelost. Verder piept sinds enige dagen het klepje van het vakje waar ook de bekerhouders in zitten heel hard bij het openen en sluiten, bij een volgende schoonmaakbeurt ga ik dat nakijken en evt insmeren. De Civic blijft nog steeds een feest om in te rijden en het karakter van de wagen blijft me aanspreken. Wat ik wel als nadeel begin te vinden is dat hij van mij nog wel wat meer trekkracht onderin had mogen hebben, voor snelle inhaalacties moet je altijd even terugschakelen naar zijn 3. Als ik weer een sportieve wagen neem dan wordt het er wel een met een turbo, maar tegen die tijd zal daar wel een turbotaks op zitten dus hopelijk wordt de volgende Accord ook als hybride geleverd. Oh ja, hij gaat 104 in zijn 2 en 149 in zijn drie, eigenlijk zijn de 4 t/m 6 niet echt nodig.

Update:
De afgelopen 2 jaar wel een paar kleine probleempjes gehad. De accu was te zwak en na 5 minuten met auto uit en binnenverlichting aan kwam ik niet meer weg. Uiteindelijk is na 6x gestrand te zijn de accu vervangen, en daarna heb ik er geen last meer van gehad.
Vorig jaar kwam er ineens alleen maar warme lucht uit de climate control, bleek een relais stuk te zijn.
In Almere is de vorige Honda dealer weg en is er een nieuwe voor teruggekomen. Na het eerste onderhoud wat ze voor me hebben gedaan hebben ze de oude olie vervangen... met lucht. Na 5 minuten rijden begonnen de waarschuwingslampjes en kon ik rechtstreeks terugrijden naar de garage, waar ze het meteen oplosten zonder verklaring of uitleg. Gelukkig gebeurde het niet op de snelweg, want dan had ik de garage niet gehaald.
Steenslag op de motorkap is weggewerkt, wat me wel opviel was dat de leenauto (nieuwe Polo) een stuk geluidsdichter was, veel minder band en windlawaai en de radio had een mooier geluid.

hij is niet meer...

  • 108.000 km

Vorige week zaterdag was er een probleem met (waarschijnlijk) het oliefilter. De Civic werd naar een bergingsbedrijf gebracht om de maandag erop bij de lokale Honda dealer te worden gefixed. Helaas heeft hij dat nooit gehaald. Bij et bergingsbedrijf waren ze vergeten waar ze de auto hadden neergezet en probeerde ze een vrachtwagen op dezelfde plek te zetten.

De schade was zo groot dat hij totalloss is verklaard.

Het deed best wel pijn toen ik hem voor de laatste keer zag om mijn spullen eruit te halen. Het rijden erin, dat is voorbij.

Bij deze de laatste ervaringen met deze fantastische wagen. Zelfs na drie-en-een-half jaar zat ik nog steeds regelmatig met een grote grijns achter het stuur. Ik begin de auto ook steeds meer waarderen om zijn goede wegligging en soepele motor.

De enige problemen die ik heb gehad was een keer een kapotte relais en aan het einde een loszittend oliefilter. Ook heb ik een keer een kortsluitig gehad in de radio, maar dat kwam omdat mijn lieve dochtertje er muntjes in had gegooid en die maanden later na een hoge drempel ineens verder de auto in schoten. Het hele middenconsole hield er toen mee op, maar gelukkig vonden ze het probleem snel bij de dealer.

Wat ik niet ga missen:
- airco die na een bepaalde tijd ineens bepaald dat het ijskoud moet worden in de wagen, vreemd genoeg deed ie dat links kouder dan rechts. Het is een bij eigenaren bekend probleem waar ze nooit een oplossing voor hebben gevonden, want Honda ontkent het probleem.
- slechte geluidsisolatie. Ik merkte het eigenlijk pas toen ik als vervanging een weekje een VW Polo meehad, daar binnenin was het een stuk rustiger.
- de matige radio.

Wat ik wel ga missen:
- de lange adem van de motor. Hoe meer toeren hoe sneller hij ging. Maar ook 50 in zijn 6 deed hij zonder morren.
- de wegligging. Ondanks dat hij iets minder had mogen overhellen gaf de auto zo´n vertrouwen dat een plotselinge uitwijk voor een minder attente weggebruiker geen probleem was.
- hele goede remmen. Echt heeele goede remmen.
- de uitstraling. Je kan hem mooi of lelijk vinden, hij had een eigen uitstraling. En dat merk je vooral bij kinderen die de auto nakijken alsof ze een Ferrari voorbij zien komen. Ik weet dat zij niet beter weten, maar de Civic spreekt tot de verbeelding. Regelmatig werd ik nog aangesproken over de auto. Zelf de jongen die hem uiteindelijk in de vernieling had geholpen vond het een dikke bak.

Dat was mijn avontuur met deze trouwe vriend. Ik mag geen Honda meer leasen en ik stap nu weer terug in een VAG auto. In Augustus wordt die pas geleverd dus nog ff de lente en het begin van de zomer afwachten welke auto ze me zolang geven (nu een Audi A1, kon slechter ;) )

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.