Honda Civic 1.8i-VTEC Executive (2006)

autoreview

Honda Civic 1.8i-VTEC Executive (2006)

Signalement

UitvoeringCivic 1.8i-VTEC Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf87.000 km
KM-stand laatst260.000 km
Lezerswaardering: 78%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Het spaceship is geland

  • 87.000 km

Sinds een paar weken rijd ik in een Honda Civic 1.8 Executive uit 2006. Ik was al een half jaartje aan het spelen met de gedachte om de blauwe Alfa Romeo 156 te vervangen. Daar reed ik al weer 6 jaar in rond en dan begint het - ondanks het nog steeds prachtige uiterlijk - toch wel weer te kriebelen.

Als vervanger heb ik voor de Honda gekozen: ook een echte rijders auto die je met de hart koopt. Iets anders kan ik na de Alfa niet meer.
Maar ook erg praktisch: de ruimte in de kofferbak en in de cabine zijn al vaker genoemd. Het gewicht is met 1165 kg lekker laag. Ook de achterbank die je kunt opklappen zodat je vanaf de grond kunt stapelen of juist helemaal plat leggen zijn ideaal. En het glazen dak is heerlijk.

De auto heb ik particulier gekocht met 18" Storm velgen + originele 17" spaakvelgen. Die laatste waren van all seasons banden voorzien met nog zo'n 3 mm profiel. Die rijd ik eerst helemaal op, dan daar winterbanden om en de Storm velgen voor de zomer.

De prestaties zijn prima. Niets hartverzakkend, maar je kunt prima meekomen en je rijdt er toch nog wel veel auto's uit als je je best doet. Dat gaat dan weer in tegen een goed verbruik. Op basis van diverse reviews las ik dat sommigen makkelijk 1 op 15 halen. Dat lukt mij nog niet met gecombineerd verbruik snelweg en stad. De eerste tankbeurt was 1 op 14.5. De boordcomputer geeft dan 6,5 l/100 km aan dus iets te enthousiast.

Het weggedrag is prima. De vorige eigenaar heeft er Eibach veren onder gezet en naast dat dat mooier staat, schijnt het volgens veel forumleden van civinfo.com beter te rijden dan de originele veren. Die blijven er dus mooi onder.
Bij slecht wegdek merk je wel dat de auto wat stuitert, maar in de bochten ligt de auto geweldig. De grip is heerlijk.

Wat is er minder?
Het ontwerp van het dashboard vind ik erg leuk, maar starten door eerst een sleutel in te steken, die om te draaien en dan vervolgens een startknop in te drukken is niet echt handig. Vervolgens kun je de auto ook niet uitzetten met die startknop, maar moet je weer de sleutel omdraaien. Nou ja, het went.
De kwaliteit van de plastics in het interieur had beter gemoeten: het is voornamelijk hard plastic. Ik heb het lichte interieur en de bekleding van de stoelen houd het overigens wel prima. Weinig slijtage plekken en weinig vlekken. Daar is goed voor gezorgd.

Wat wel slijt, is de knop van de versnellingspook. Veel Civic rijders op civinfo.com hebben die vervangen door een andere knop al dan niet met leren hoes. Standaard steekt er een metalen staaf met knop uit het interieur. Staat wel spacy, maar is dus goed te bekleden met een hoes. Hoezen van een Audi TT schijnen goed te passen. Ik ben er nog nog niet over uit of het met hoes mooier is.

Dan het achterraam: de balk vind ik meevallen. Op een gewone rechte weg ontneemt het wel zicht, maar 's avonds zit het vaak precies over de achterlichten heen en dat is weer handig. Wat minder handig is, is de missende wisser voor het achterraam. Scheelt in onderhoudskosten, maar als het een koude en vochtige nacht is geweest, moet je eerst zelf wat druppels van het achterraam poetsen. Anders zie je het eerste kwartier te weinig door de achterruit. Bij de nieuwe versie zit die wel.

Onderhoudskosten
Over onderhoudskosten kan ik uiteraard nog niet veel vertellen. De auto heeft net een beurt gehad voordat ik hem kocht en het enige dat ik volgende week laat doen, is hem uitlijnen, want hij trekt wat naar rechts. Ik verwacht hier geen gekke dingen van.

Naarmate de tijd vordert, zal ik de review aanvullen.

Na iets meer dan een maandje

  • 90.000 km

Na meer dan een maand gereden te hebben een korte update. Wat bevalt:
- stoelen: ze voelen in eerste instantie wat hard aan, maar na een aantal ritten met wat langere afstanden vallen ze niet tegen: ze zijn lekker breed maar geven toch voldoende steun en je stapt toch lekker uit zonder pijn in de rug.
- verbruik: gemiddeld 1 op 14,5 vind ik netjes. Een keer een tank 1 op 15 gereden, maar dan moet je wel op het irritante af 'het nieuwe rijden' toepassen. Af en toe even gas geven, is te verleidelijk met deze auto.
- ruimte: geweldig. De zitpositie voorin is prima en de ruimte achterin voor de benen is ook prima. Geen prikkende kindervoetjes in de rug als je voorin zit! En de kofferbak. Van de week een stoel opgehaald. In eerste instantie paste die niet achterin, maar even het extra vak onderin geopend en voila: de stoel kon rechtop staan.

Wat bevalt minder:
- de deurgreep van de voordeuren is al vaker genoemd in diverse reviews, maar is echt slecht: je hebt af en toe het idee dat je de hendel er zo aftrekt als je de deur open doet. Gewoon een slechte constructie.
- hoofdruimte achterin: nu zit ik er bijna niet, maar met mijn 1,86 kan ik niet achterin met mijn hoofd op de hoofdsteun leunen. Dat zit ik echt al met mijn hoofd tegen het dak. Weet niet of dat anders is in de versies zonder glazen dak.
- achteruit inparkeren: de C kolom is behoorlijk breed en het zicht naar achteren (vooral aan de bestuurderskant) wordt daardoor gehinderd. Ik ben een Alfa 156 station gewend en dan helpt dat extra zijruitje. Mijn Civic heeft geen parkeersensoren achter, maar als je er eentje kan kopen met is dat wel aan te bevelen.
- ventilatie achterin: er zijn tussen de voorstoelen en onder de voorstoelen geen ventilatieroosters voor achterin. Nu zit ik daar niet (:-) en het is vast een gevolg van de plaatsing van de tank onder de voorstoelen, maar het blijft voor de achterpassagiers niet optimaal. Zo is het ook niet echt mogelijk je voeten onder de voorstoelen te zetten als je achterin bent. Er is wel voldoende beenruimte dus dat telt niet echt als minpunt.
- remmen: ze werken prima, maar er komt wel een grote hoeveelheid stof vrij op de velgen. Dat is meer dan bij mijn vorige auto.

Verder weinig bijzonders. Geen rare storingen in het dashboard of zo. Het blijft apart dat echt iedereen het een mooie auto vind. Ik zelf natuurlijk ook.
Ik heb er nog aan gedacht om een honingraat grill (de Type S grill) te kopen en die te installeren, maar voorlopig houd ik het toch bij de standaard 'vissenkom'. Dat past toch bij het model en maakt het nog specialer.

Update

  • 150.000 km

Inmiddels staat de teller op 150.000 km. Weinig spannends te melden eigenlijk: de xenon verlichting moest vorig jaar vervangen worden en dat is wel prijzig. Als het goed is, hoeft dat de komende jaren niet meer want ze moeten lang meegaan.
Ook zijn de veren van de achterklep onlangs vervangen. De klep bleef niet meer goed rechtop staan.

Wel onlangs problemen met de voorremmen gehad: ik hoorde een schrapend geluid en ben daar net wat te lang mee doorgereden. Bleek dat het remblokje op was en tegen de rem aanschuurde met slijtage tot gevolg. Gevolg: remblokken en schijven aan beide kant vervangen.
De schijven achter zijn vorig jaar al vervangen.. Al met al niet goedkoop, maar deels mijn eigen schuld. Anders had het bij blokken kunnen blijven.

Qua comfort moet ik zeggen dat de geluidsisolatie beter zou kunnen. Het motor geluid zou voor het comfort minder kunnen.Verder zou ik niet meer kiezen voor een verlaagd onderstel en 18 inch velgen. Het staat prachtig, maar het comfort lijdt er wel onder als je over hobbelig wegdek lijdt. Nou ja: wie mooi wil zijn....

Gaat maar door

  • 216.000 km

Het is al weer heel lang geleden. Maar eigenlijk nog steeds niet veel te melden. De auto blijft maar door gaan.

Wel hebben we inmiddels airco problemen gehad. Tijdens de eerste dag van de vakantie deed de airco het niet meer (dat was al weer 2 jaar geleden). Op weg naar Italië. Ik durfde een reparatie in het buitenland niet aan dus toch maar gewacht tot ik weer terug was en bij mijn eigen garage naar laten kijken. Het bleek gelukkig alleen de magneetkoppeling te zijn. volgengs de man van de ADAC is dat een bekend probleem van deze Honda's. Dat is een redelijk goedkope reparatie tov de hele airco vervangen. Sindsdien ook geen problemen meer gehad.
Wel heeft de centrale display wat kuren gekregen: een aantal lichtjes in de display hebben slechte contactjes dus sommige tekens zie je maar half. Het stoort me niet voldoende om dit te laten fixen. Als het echt veel erger wordt, dan laat ik het wel repareren.
Voor alsnog is dit de meest betrouwbare auto die ik tot nu toe gehad heb. Ergens zit ik er wel aan te denken om een ander te kopen, maar de auto zelf geeft daar geen reden toe.

Boven 2 ton, nog steeds geen issues,

  • 225.000 km

Weinig nieuws te melden. Deze auto is gewoon ongelooflijk betrouwbaar.
Binnenin houden we harde plastics het goed uit. Weinig krassen (afgezien van spiegelende zwarte deel voor de neus van de berijder).

Het centrale display issue is niet echt erger geworden. Schijnt net als de magneetkoppeling van de airco een zwak punt te punt van deze Civics.

Als het daar bij blijft, ben ik dik tevreden. Alleen de plastics rondom de auto worden dof. Dat is wel jammer voor het gezicht. Het schijnt dat verhitten met een fohn de kleur weer terug brengt in de plastics, maar daar wag ik me toch maar niet aan.

250,000 bereikt, iets meer kosten

  • 250.000 km

Inmiddels hebben we de 2,5 ton bereikt met de Civic.
Daar zijn afgelopen jaar wel wat meer kosten aan verbonden. In de eerste plaats moesten er weer een set remschijven en blokken vervangen worden. Dat is regulier onderhoud.

Daarna viel de airco uit. Dit bleek een lek te zijn in de airco condensor. Gelukkig was het niet de airco zelf en een lek in de condensor na 15 jaar is niet verkeerd.

Vorige maand wilde de auto ineens nauwelijks meer in de versnelling. Gelukkig kon ik de garage bereiken. Het bleken de koppelingscilinders te zijn. Dat zijn er 2 waarvan de grootste alleen bereikt kan worden door een deel van het dashboard en de middentunnel te verwijderen.
Natuurlijk was het ook die grootste die stuk was. Al met al een reparatie van bijna 1.000,- wegens al het demontage werk. Maar goed, alles werkt weer.

Ik heb de auto dit jaar van binnen weer eens lekker gedetailleerd schoongemaakt. Het leer van het stuur wordt lelijk. Ik heb het zelf geprobeerd te fixen met een reparatiekit, maar dat is niet mooi geworden. Omdat we de auto nog een paar jaar willen houden, ga ik er binnenkort wel meer naar een detaillering specialist om het stuur mooi weer mooi te maken en nog wat meer dingen op te pakken. De stoelen krijg ik niet helemaal mooi schoon en her en der mag de buitenkant ook wel wat liefde krijgen. Afhankelijk van de kosten ga ik bepalen wat ik wel en niet laat doen.

Voor alsnog heb ik nog steeds vertrouwen in de auto. Je merkt wel dat hij wat ouder wordt. Hij piekt en kraakt ook aan de onderkant. Er zijn door de garage wat rubbers ingespoten, maar het gepiep komt weer terug. Nou ja, ik ga niet willekeurig allerlei rubbers vervangen dus laat maar.

Toch afscheid nemen

  • 260.000 km

Het gaat toch gebeuren: afgelopen weekend hebben we de Honda ingeruild op een Mazda 3 uit 2014 met 76.000 km.

De jaren beginnen toch te tellen met als gevolg het gevoel dat de komende jaren de kosten om de auto goed te houden toch gaan stijgen. Verder geen gekke dingen, maar ja: voor een auto van 17 jaar is hij nog goed, maar het gevoel bekruipt je toch wel dat het nu verstandig is hem in te ruilen voordat ik elk jaar toch weer allerlei zaken moet vervangen om hem rijdend te houden.

Al met al ben ik erg tevreden met de Civic: alle electronica blijft het doen, hij blijft prima rijden en de motor voelt alsof hij nooit stuk gaat. Roesten doet hij niet echt en lekkage in de achterbak is deze ook voorbij gegaan. Dat schijnt toch een veel voorkomend issue te zijn waar ik dus geen last van hem gehad.

Binnenkort krijg ik de Mazda en zal daar zeker ook een review van starten.
Wat ga ik missen van de Honda:
- De binnenruimte. Dit was een van de belangrijkste redenen waarom ik hem gekocht heb 8 jaar geleden en als je in een Mazda 3 zit, merk je dat het maar net aan voldoende is. De Civic geeft een heerlijk ruimtelijk gevoel, voorin en achteraf (afgezien van de hoofdruimte daar). Zeker met de lichte bekleding en het panoramadak.
- Het panoramadak: dat ga ik wel missen. De Mazda 3 is niet leverbaar geweest met een open dak of panorama dak.... Raar.
- Het luik in de bageruimte: wat een geweldige uitvinding. Heerlijk voor de boodschappen mand, en meer losse dingen. Lekker uit het zicht.
- De magic seats. Naast de grote bagageruimte was dit een geweldige ruimte oplossing. Van skateboards tot meer kan er onder de banken als je op vakantie gaat.

Voor degene die de auto na mij krijgt: hij is altijd goed onderhouden geweest dus hij zou zeker nog even mee moeten kunnen. Zeker als de garage hem met een goede beurt aflevert. Voor een auto van 17 jaar kun je niet veel beter doen qua betrouwbaarheid. Toyota misschien, maar ja... wil je zo saai rijden??

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.