Honda Civic 1.8 Sport (2012)

autoreview

Honda Civic
Honda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda Civic

Signalement

UitvoeringCivic 1.8 Sport
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst58.000 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

downsizing

  • 2.000 km

Na grotere auto's te hebben gereden, laatst een accord, nu een nieuwe civic 1.8 sport. Geen moment spijt tot op heden. Het veercomfort is aanmerkelijk beter dan de Accord. Hij rijdt domweg beter. De wegligging is prima, stuurt lekker direct. De motor voldoet goed, is vooral bij hoge toeren behoorlijk snel (zo klinkt die ook)en de 6-bak schakelt fenomenaal.Bij echt lage toeren is er niet veel kracht maar de motor is wel zeer soepel. Bij 50 in zes is geen punt. Verwacht geen wonderen als je in zes van 50 naar 120 wil. Gebruik daarvoor een paar extra versnellingen. Pluspunten: prima stereo-installatie met goede mogelijkheden voor Ipod. Ruimte achterin en in kofferbak. En de achterbank schroef je er zo uit voor veel extra ruimte in de vakantie. (net zoveel ruimte als in passat station) digitale snelheidsmeter vind ik ideaal, met de vooraf instelbare cruisecontrol. Stop-start werkt prima. De Econ-knop maakt de auto tam. Dat blijkt een groot voordeel op te leveren: in de bebouwde kom of tijdens een drukke spits rijdt het onverwacht prettig in deze stand, zeer ontspannen. Eenmaal in het gewone verkeer gaat de econ-knop weer om. Benzineverbruik: ruim 1:15 (gemeten aan pomp, met exacte kilometers). Met winterbanden; wordt dus nog wel wat zuiniger in zomer. Zuinig dus, zoals ik gewend ben van honda; die zitten altijd dicht tegen fabrieksopgave aan. Snelweg altijd boven 120, richting 130. Ik ben erg gecharmeerd van het uiterlijk. Ik blijf ontwerp erg geslaagd vinden. Nadelen? ja: ik moest erg wennen aan de zitpositie doordat de benzinetank onder stoel is gepositioneerd en je wat ongelukkig lijkt te zitten, maar het went snel. Het is een sportieve zit. Achteruit kijken is minder goed, maar is voor mij geen punt. Al met al een uitstekende keuze geweest.

na 4000 kilometer

  • 4.000 km

Nog steeds erg tevereden. Las net verslag Autoweek met drie chauffeurs. Zij hebbben kritiek op de straffe demping. Dat herken ik totaal niet. Ik vind de auto juist comfortabel. Achterin vinden ze veel ruimte voor de passagier. Wel, ik ben 1.81 en kom net wel/niet met mijn hoofd tegen plafond. De zitting achterin is ook kort. Ik vind dat dus wel tegenvallen; ik kom wel uit grotere auto's; het is ook waar je het mee vergelijkt misschien. Voor bagage is de ruimte wel groots. Het benzineverbruik ligt op 1:15.Ik vind dat laag. Ben over het algemeen geen harde rijder maar rijdt wel graag door, en met enige regelmaat tot het rode gebied. Dat is ook deel van het plezier aan deze auto. Het rijden in deze auto blijft een genoegen.
Het interieur is goed en heeft een hoge kwaliteitsstandaard. Jammer vind ik dat het er in zijn geheel ingepaste systeem (merk mij niet bekend) van radio/navigatie/telefoon etc., niet intiuitief te bedienen is. Het is een drukkke boel met die knoppen en veel verschillende functies. Dat had beter gekund. De bijrijder heeft beperkt beenruimte. Onderin bij de voeten zit je al snel tegen het schutbord als je boven 1.80 bent. Mijn vrouw heeft daar geen last van, zij is kleiner.
Al met al een tevreden honda-rijder.

3e verslag

  • 10.000 km

Inmiddels 10.000 kilometer gereden. Auto rijdt nog steeds als op rails. Fijne motor, lekker vlot. Vind hem nog steeds fraai. Warmt lekker snel op in winter. Zitpositie moest ik in begin aan wennen, maar bevalt nu toch prima. Geluid van radio/cd/usb/bluetooth (alles zit er op)is prima. Samenwerking met Ipod is uitstekend en ook Iphone is okee. De navigatie vind ik onder de maat. Hij stuurt me af en toe verkeerd, en al driemaal een straat in tegen het eenrichtingsverkeer in. Toch zitten er nieuwe kaarten in. De dealer kan er niets aan doen. Zal eens een bericht naar Honda sturen. De instelmogelijkheden zijn wel goed. Echt vreemd is dat je de navigatie, audio en telefoon kan bedienen tijdens het rijden (wat best gevaarlijk kan zijn omdat het scherm wat naar beneden zit en het touchscreen is)terwijl je de eenvoudige boordcomputerfuncties vanaf het stuur tijdens het rijden niet kunt aanpassen. Alleen als je stil staat kun je het menu in duiken. De hele unit van de radio etc., is echt een achteraf-inbouw-exemplaar. Geluid en dergelijke is overigens prima.
De ruimte in de auto is erg goed. Wel even weten dat het opklappen van de zitting, wat erg handig is, betekent dat het zicht naar achteren wordt verminderd. Als je gaat kijken, even proberen.
Het gezeur over de gedeelde achterruit verbaas ik me steeds over. het zicht is goed en onder de 'balk' heb je nog een ruim zicht, de ruit komt vrij laag.
Het verbruik heb ik bijgehouden per tank.
Het hoogste verbruik was 14,2 km/l, het laagste 15,5 km/l. Ik denk dat het gemiddelde in de winter zal uitkomen op 14,6 km/l (op basis van echte kilometers, dus volgens de teller is het verbruik iets zuiniger.
Al met al bevalt de auto mij prima, maar zou men er goed aan doen een echt fabriekssysteem voor audio etc., te maken. Ik vind het nog steeds merkwaardig dat er zo weinig Civic's rijden. De auto verdient meer aandacht. Voor alle proefrijders van andere, Duitse auto's, raad ik aan ook deze auto uit te proberen. Natuurlijk is er geen turbo aan boord die zorgt dat je superschakellui kunt rijden. Maar deze gewone atmosferische motor die je lekker in de toeren moet jagen voor snelheid, geeft je bijzonder veel rijplezier. Dus als je gaat proefrijden: trek hem gewoon naar het rood want daar lijkt de motor voor gemaakt.

een jaar Civic

  • 25.000 km

Inmiddels een jaar met de Civic gestuurd. Het blijft een uitstekende auto. Geen bijzondere zaken, geen pech, zelfs geen lampje. Zuinig is ie ook: gemiddeld 14,5 tot 15 kil per liter. Eerste beurt gehad; geen bijzonderheden. Lastig blijft dat je de boordcomputer niet tijdens rijden kan wijzigen qua functie. Echt onlogisch.

fijn rijden

  • 32.000 km

Inmiddels de 30.000 gepasseerd. De auto en met nadruk ook de 1.8 motor blijven me uitstekend bevallen. De bagageruimte is heerlijk ruim, zeker met de bank plat. Al diverse malen plezier van gehad. En natuurlijk de opklapbare zittingen. Het blijft jammer dat Honda de zittingen niet verwijderbaar heeft gemaakt. Dat zou ze onsterfelijk maken. Uitschroeven kan vrij gemakkelijk maar is toch een klusje.
Op de achterbank zit het matig heb ik inmiddels begrepen van collega's. Korte zittingen en niet al te veel hoofdruimte.
Geen enkel probleem tot op heden, behalve een kapotte mistlamp (steenslag); dat had ik met mijn Accord ook al eens. Prijs ruim boven €200! Verbruik is prima. Meestal rond 1 op 14,5. Vandaag voor het eerst een tank 1 op 12,5. Wel vaak echt flink doorgereden; dat blijft leuk met deze auto. Motor en versnellingsbakverhoudingen passen als gegoten bij elkaar. Ik heb gelezen van de komende R-uitvoering. Lijkt me schitterend. Ondanks de ruim 140 pk snakt deze auto naar (veel) meer vermogen!!

Blijft een fijne auto

  • 47.000 km

Na 47.000 verveelt mijn Civic nog geen minuut. Prima auto, zit en rijdt heerlijk. Met mijn sport-uitvoering blijft het sturen in deze auto een genot. Begrijp nog steeds niet de ophef over de dubbele ruit. Werkt prima, door de lage onderste ruit heb je meer zicht naar beneden dan bij veel andere auto's. Schakelbak blijft ook een feest. Opmerkingen? Nee, auto geeft geen krimp. Ook stereo, blue tooth met telefoon, de ipod, alles werkt naar behoren.

Nieuwe civic

  • 58.000 km

Na bijna 60.000 civic ingeruild op diesel, een nieuwe tourer met (bijna) alles er op en er aan. De civic is werkelijk een heerlijke auto, vandaar dat ik er weer een kies. In de afgelopen periode geen bijzonderheden. Klasbak. Samengevat: nodigt uit tot vlot rijden maar doet het ook uitstekend bij rustig rijden. Echt een rijdersauto.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.