Honda Civic 1.6 i-DTEC Comfort Business Edition (2013)

autoreview

Honda Civic 1.6 i-DTEC Comfort Business Edition (2013)
Honda Civic 1.6 i-DTEC Comfort Business Edition (2013)Honda Civic 1.6 i-DTEC Comfort Business Edition (2013)Honda Civic 1.6 i-DTEC Comfort Business Edition (2013)Honda Civic 1.6 i-DTEC Comfort Business Edition (2013)Honda Civic 1.6 i-DTEC Comfort Business Edition (2013)

Signalement

UitvoeringCivic 1.6 i-DTEC Comfort Business Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst193.500 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Honda Civic 5d 1.6 i-DTEC Comfort Business

  • 155.000 km

Na 3,5 jaar en 155.000km deel ik mijn ervaringen met de negende generatie Honda Civic 5d 1.6 i-DTEC Comfort Business. De ‘Comfort’ is de basis versie en het ‘Business’ pakket voegt daar navigatie, cruise control en parkeersensoren aan toe. Hiervoor reed ik de achtste generatie Civic met 1.4 i-DSI (http://www.autoweek.nl/autoreview/30233/honda-civic-14i-dsi-comfort).

Opbouw van de 155.000km
6 maanden dagelijks Rotterdam Den Haag.
9 maanden dagelijks Rotterdam Leiden.
12 maanden dagelijks Rotterdam Almere.
13+ maanden Rotterdam Amsterdam.
Verder: 2x Milaan, 2x Le Mans, 1x Parijs, 1x Millau, 1x Genève, een paar keer naar het zuiden van Duitsland. Afgelopen december naar Nordkapp, Noorwegen (6900 km).

Onderstel en geluid
Het eerste wat opviel ten opzichte van de vorige generatie was dat het onderstel een stuk comfortabeler is. In de vorige generatie kwamen er ondergrond/ onderstel vibraties door in de cabine. Het onderstel van de opvolger is meer sereen, meer verfijnd, meer volwassen. Er komt ook minder geluid van buiten naar binnen en dit geeft een stillere cabine. Ook de motor draagt hieraan bij, de 1.4 benzine had meer dan 3k toeren nodig op de snelweg en de 1.6 diesel kan het met minder dan 2k af.

Motor en versnellingsbak
De motor levert 300 nm van 2.000 tot 4.000 toeren en 120 pk bij 4.000 toeren. Toen ik de Civic net had, schrok ik van de turbo vertraging. Bij het naderen van een rotonde, terug schakelend naar de 2 en het oplaten van de koppeling, kon er bij een vrij rotonde geaccelereerd worden. Er gebeurde helemaal niks en na een seconde trok hij pas weg. Dit effect was pas weg na enkele weken. Dus de motor is óf soepeler geworden (voor zover zoiets kan) of ik ben er gewend aan geraakt en ga er anders mee om. Hoe dan ook, vanuit +/- 1800 toeren trekt hij rustig naar maximum koppel en vind ik het nu een heerlijke motor. Ook de koppeling was in het begin echt super vaag. Het duurde echt twee weken voordat hij vertrouwd voelde. Op de snelweg pruttelt hij rond de 2000 toeren in z’n 6 en voor een normale inhaalmanoeuvre hoef je niet terug in de versnelling. Na de 4000 toeren neemt koppel en vermogen af dus alles moet gebeuren tussen de 2- en 4000 toeren maar dan is er ook veel koppel beschikbaar. Versnellingsbak is goed: kort, licht, precies. Koppeling zou wel wat lichter mogen maar dat heeft wellicht met de diesel te maken?! Ik heb ook een keer een 1.8 meegekregen en daarvan was de koppeling een stuk lichter?!

Sturen en navigatie
Het stuurtje is lekker klein en dik en nodigt uit om lekker gaan te sturen. Sturen doet hij dan ook prima. Lekker direct en licht. Ik vind hem wel minder dynamisch dan de vorige Civic. De vorige Civic stuurde nog lichter en deze ging, bij een scherpe korte bocht en als je het stuur liet gaan, super snel weer naar de middenpositie en ook dat maakte hem speels. Dit is niet meer, ook hier is de nieuwe Civic weer een stukje volwassener geworden. Over de SD navigatie ben ik super tevreden. De resolutie van het scherm is 3x niks maar hij doet alles goed. Navigeren, telefoonfunctie en muziek van je telefoon afspelen via bluetooth werkt allemaal prima. Het geluid dat uit deze unit komt vind ik echt goed.

Ditjes en datjes
Ik heb het idee dat ik hoger zit dan in de vorige Civic. Ik kan niet lager want de dieseltank zit onder de stoel. Dan kan je de zitting wat wat meer naar achteren kantelen en het stuur meer naar je toe trekken maar dat is het allemaal net niet. Dus ik kan gewoon geen super positie vinden wat mij in de vorige Civic wel lukte. Geen ramp maar toch een minpuntje. Ook heb ik het idee dat de ruimte op de achterbank kleiner is geworden en ook de achterbak lijkt, ondanks dat de cijfers iets anders zeggen, kleiner dan in de vorige versie. Er zit minder gevoel in het stuur en minder gevoel in de remmen en er is nog steeds een hoop onderstuur als je een enthousiast stukje wilt rijden. Ook het stapje opzij van de achterkant op een fly-over met een hoge snelheid is er nog steeds. De krachtige ruitenwissers in de vorige Civic mis ik ook. Deze waren aan de buitenkant gemonteerd en ‘swipe-de’ naar binnen met een snelle krachtige actie. Op de 9e generatie zitten conventionele ruitenwissers.

Kort samengevat
Dit hele stuk leest waarschijnlijk wat negatief maar het is een prima auto waar ik wél erg tevreden over ben. Sturen, schakelen gaat prima, motortje is super, onderstel is een stuk volwassener en hij is stil dus voor woon-werk verkeer is het een dikke vooruitgang. Alleen als je erg enthousiast te werk gaat, en ik vraag echt niet heel erg veel, dan is het gevoel in het stuur en in de remmen en het algehele grip vóór en achter niet van het gewenste niveau.
Betrouwbaarheid (dat is toch het enige wat wij Honda liefhebbers echt belangrijk vinden?) is wel van het verwachte niveau. 155.000 probleemloze kilometers!

Inleveren!

  • 193.500 km

Na 4 jaar en 3 maanden moet de Civic terug naar de leasemaatschappij met 193.500 km op de teller.

Sinds het eerste gedeelte van deze review zijn er een aantal dingen vervangen. Ten eerste een stabilisatorstangetje links-voor. Hier zat speling op. Wellicht veroorzaakt doordat ik een stoepje hard raakte met mijn linker voor-band niet lang daarvoor. Verder de wiellager rechts-achter. Waarschijnlijk veroorzaakt doordat ik een pilaartje in een parkeergarage had meegenomen en waarbij de velg/band een tik kreeg.

Verder heeft hij sinds februari zijn dagelijkse ritje Rotterdam-Amsterdam gehad en is hij in de zomer een paar keer naar Duitsland geweest om tot een totaal van 193.500 km te komen.

Nu is hij klaar en kan ik terug kijken op een mooie tijd met als hoogtepunt de rit naar Nordkapp en terug van vorig jaar december. Deze generatie Civic rijdt goed, is redelijk comfortabel, praktisch, heeft genoeg vermogen en heeft de Honda betrouwbaarheid. Twee kleine puntjes: 1. ik zou de bestuurderstoel iets lager willen hebben. 2. de 1.6 DTEC is sterk maar 'klinisch' (inherent aan een diesel?!).

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.