Honda Civic 1.5i VTEC-E (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 1.5i VTEC-E |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 153.000 km |
KM-stand laatst | 169.000 km |
Aanschaf Honda Civic
- 153.000 km
Sinds februari van dit jaar in bezit van deze Honda Civic. Na een korte zoek periode voor een auto ben ik deze wagen tegengekomen. Vele modellen vergeleken. Ik wilde graag een redelijk grote auto die veel comfort bied, zuinig is en betrouwbaar is. Hierbij kwam deze wagen als geschikte uit de bus.
Deze auto gevonden op internet en gebeld met de verkoper. Een betrouwbaar verhaal overtuigde mij een bezoek te brengen voor proefrit met deze auto.
Eerst de auto grondig bekeken en na inleveren van mijn rijbewijs als borg een uitgebreide proefrit gemaakt waarbij alles goed werd getest. Zo ook de snelheid geen moeite om 160 km/h te rijden in alle rust.
Ik had er een goed gevoel bij. Wat een heerlijke wagen bleek al gelijk. Precies wat ik zocht.
De auto volgende dag betaald en opgehaald. Auto is geleverd met:
- 4 extra winterbanden
- Alle originele boekjes erbij
Auto is volledig dealeronderhouden en is gekocht door een ouder echtpaar in 1997. In 2003 werd de auto doorverkocht aan hun dochter en schoonzoon. Deze mensen zijn verhuisd naar het buitenland en hadden een auto over. Na de verhuizing is de auto in onderpand gegaan bij de andere zoon van de oudere man die de auto te koop mocht aanbieden.
Er zijn redelijk wat lange ritten meegereden door het oudere echtpaar richting Zwisterland, Oostenrijk, etc.. Goed voor de auto dus!!
Een gelukkig mens dus! Mijn eerste eigen auto!
Onderhoudsbeurt en inspectie
- 155.000 km
Uit voorzorg heb ik de Civic een grote onderhoudsbeurt laten geven dit ook met een inspectie. Dit om de goede conditie van de auto te behouden in de toekomst. De belangrijkste punten die zijn uitgevoerd bij het onderhoud:
- Distributieriem preventief laten vervangen (het was niet goed te herleiden of dit al was gebeurd ja of nee)
- Remmen gereinigd
- Motorsteun aangedraaid
- Kachelweerstand vervangen
Uit de algemene inspectie kwam niks bijzonders!
APK-keuring
- 157.000 km
Tijd voor de APK keuring. Auto is er goed doorheen gekomen zonder bijzonderheden. Wel gaf de monteur aan dat ik volgend jaar waarschijnlijk de voorste asrubbers moet laten vervangen. Niet veel bijzonders dus bij deze betrouwbare auto.
Ervaringen met het rijden in deze Honda
- 158.000 km
Wat een heerlijke auto is dit zeg. Nog geen moment spijt van gehad. De 1.5 VTEC-E motor is lekker zuinig maar tegelijk krachtig met 115PK. Deze auto rijdt erg comfortabel en een echte kilomtervreter. Met filerijden moet je veel schakelen tussen 1 en 2 dan is het even zoeken wat de beste versnelling is om niet stil te vallen.
Ook springt deze Honda zuinig met brandstof om, dit dankzij de VTEC-E motor. De motor draait 3000 T/PM bij 120 KM/H. Dit zorgt voor rust tijdens hoge snelheden en een zuinig verbruik.
Deze wagen is ook niet vies van een stoplicht sprintje. Bij de hogere toertallen veranderd deze zuinige wagen in een redelijk snelle auto.
Met de grote kofferbak kun je goed uit de voeten en het interieur is nog steeds kraakvrij en ziet er nog heel netjes uit. Licht grijs met houtinleg. Toch best knap voor een auto van bijna 14 jaar oud.
In deze maand is ook de accu vervangen. Die heeft het begeven. Accu was van 2003.
Vakantietijd
- 159.000 km
Tijdens de vakantie blijkt altijd dat we veel meenemen naar het vakantieadres. Geen probleem voor de Honda alles kon mee achterin de kofferbak. Daarnaast ging de fietsendrager erop met twee fietsen. Geen probleem voor deze wagen. Echter merk ik wel dat de achterkant wat meer helt in bochten. Niet zo gek met de volle belading en 15' wielen.
Begin van de winter
- 164.982 km
Deze Honda rijdt nog steeds heerlijk. Wat is er in de tussentijd allemaal gebeurd:
- Homokineet links vervangen (inclusief ashoes)
- Ashoes rechts vervangen
- Middendemper en einddemper uitlaat vervangen
Dit zijn slechts slijtage onderdelen, verder geen problemen. Auto rijdt nog steeds rammelvrij en comfortabel.
* Tevens hoor ik af en toe een tikkend geluid als ik heel strak instuur bij inparkeren waarbij ik bijna stilsta. Monteur zegt dat het een kogel is in het stuur. Maar dat ik mij daar geen zorgen over hoefde te maken. Iemand ervaring mee toevallig. Verder niet storend wat hij is bijna 14 jaar oud en start elke ochtend na 1x.
Op naar de winter. Winterbanden er in dezer dagen op laten zetten en wellicht een wintercheck laten uitvoeren bij de plaatselijke Peugeot dealer.
Het is nu echt winter
- 166.550 km
Het is nu echt winter ga je merken. Meer sneeuwbuien en ijzel komen steeds vaker voor. 2 weken geleden zijn de winterbanden er onder gegaan. Je merkt het verschil wel bij dit winterse weer. Echter moet je er altijd rekening mee houden dat de winterbanden geen heilig goed is en dat het altijd uitkijken is.
Ook is de auto volledig door de wintercheck gekomen. De accu is begin dit jaar vervangen dus daar verwacht ik ook geen problemen van deze winter. Auto start elke ochtend ook met dit koude weer. Het duurt wel een tijdje voordat de motor op bedrijfstemperatuur is, dus de eerste kilometers rustig warmrijden, dan kan de motor nog wel wat kilometers mee hoop ik.
Verder blijft het een heerlijke auto wat een ruimte en wat een comfortabel weggedrag. Geen rammeltje in het interieur te bekenen. Daarnaast is het verbruik wel iets gestegen omdat ik wat kortere stukjes heb gereden en omdat het wat kouder is. Kom nu uit op 1 op 14,2 gemiddeld van de vorige tankbeurt. In de zomer haal ik zonder al te veel problemen 1 op 16,3.
Nog steeds geen spijt van mijn aankoop. Deze auto is iedereen aan te raden!!
Onderhoudsbeurt
- 168.900 km
De auto is weer toe aan een onderhoudsbeurt. Auto naar de garage gebracht. Alleen wat nieuwe motorolie met bijbehorende filters. Verder is de auto van voor naar achteren helemaal nagekeken. Ik kreeg nog complimenten van de monteur dat de auto in goede staat verkeerd.
Er is wel andere soort olie in gegaan 5w30 i.p.v. 10w40 die er eerst in zat. 5w30 wordt geadviseerd door de Honda dealer. De V-Tec motor loopt er wel beter op heb ik het idee.
Verder rijdt de auto heerlijk. Ik weet dat het niet mag volgens de verkeersregels maar ik kan het niet laten af en toe met goed warme motor een stoplicht sprintje te laten gaan. Gisteren een VW Golf 4 1.8 achter mij gelaten. In de 2e versnelling 100 km/h geen probleem, nog steeds niet in het rode toeren gebied. Fijne machine die V-Tec.
APK
- 169.000 km
Vandaag is de Honda voor de APK naar de garage geweest. Zonder enig probleem door de keuring heen. Nu weer een APK voor een jaar zonder op of aanmerkingen. Keep going strong dus!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.