Honda Civic 1.5i VTEC-E (1997)

autoreview

Honda Civic

Signalement

UitvoeringCivic 1.5i VTEC-E
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf112.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Door het veranderen van baan, met als gevolg dat ik mijn leaseauto moest inleveren, ben ik op zoek gegaan naar een betrouwbare, comfortabele en vlotte auto. In eerste instantie ging mijn voorkeur uit naar de 3-deurs uitvoering, maar al snel bleek de 5-deurs hatchback beter te voldoen.

Voor mij was de keuze al snel op de gevallen op de versie met de 1.5 VTEC-E motor, vanwege de combinatie van vermogen (118 pk) en economisch rijden. Ik wilde zo min mogelijk inleveren op het gebied van luxe. Mijn Civic is dan ook uitgerust met oa airco, elektrische ramen en spiegels en centrale deurvergrendeling. Na het aflopen van een aantal mogelijke opties uiteindelijk de keuze kunnen maken.

De auto is geschikt voor rustig (lees: zuinig) rijden en indien gewenst snel (lees: minder zuinig) te rijden. Met vakantie naar Italië geweest en in Duitsland met een gemiddelde 160km/h zeer comfortabel gereden. Voor de bergen, de vijf dient meer als ’overdrive’ dus wel af en toe terugschakelen gewenst. Gezien het toerenbereik geen probleem (de top in de 4de en 5de versnelling zijn bijna gelijk).

De motor kent twee karakters, onder de 3500 tpm is de motor stil en rustig, daarboven tot ongeveer 7000 tpm trekt de motor zonder moeite door (piek vanaf 5000 tpm).

Het enige wat ik zelf mis is een middenarmsteun (iemand advies?), dat lijkt me heerlijk.

PROBLEMEN

Er zijn geen noemenswaardige problemen geweest. Ik heb echter wel mijn uitlaat laten vervangen (filter in de einddemper was vergaan ) en aandrijfashoes moeten vervangen, maar dat is mogelijk bij die leeftijd.

De remmen ben ik echter minder tevreden over (bij stevig en hard afremmen voel ik een soort trilling (verhitting?) die niet door het vervangen van de remschijven/blokken voor zijn verdwenen, maar wel minder zijn geworden. Hoe hoger de snelheid/remkracht hoe sterker het gevoel. De remmen zijn overigens gecontroleerd en waren goed (indien iemand een idee/advies heeft, hoor ik die graag).

Verder is de auto zeer degelijk en werkt alles naar behoren. De motor en versnellingsbak zijn perfect en nog steeds beter dan van sommige huidige nieuwe auto’s.

Wel vind ik het windgeruis (bestuurderskant) iets te hard en meen ik iets af en toe iets te horen (wind gesuis) afkomstig bij de kofferdeksel.

Mijn conclusie is dat voor een auto van 9 negen jaar oud, Honda een uitstekende auto heeft gebouwd, veel beter dan de meeste concurrenten in deze klasse zowel op motorisch en technisch gebied en op de afwerking van het interieur.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.