Honda Civic 1.4i-VTEC Sport (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 1.4i-VTEC Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 34 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Eerste indruk
Mijn eerste Honda, een Accord 1.6 (bwj. 1981) heeft het 7 jaar volgehouden en ik was er zeer tevreden over. Na wat omzeilingen naar andere merken, Opel, Ford, opnieuw een Honda, een Civic 2.0 td, ik heb er 13 jaar met plezier met gereden (250.000km), tot september 2011 -turbo stuk- het eerste grote euvel bij die auto. (kleine zaken zoals nieuwe alternator en normale slijtage niet meergerekend.
De eerste reactie was uiteraard opnieuw een Honda, (wel even naar de Citroën DS4 gekeken) maar toen we deze Civic bij de dealer in de showroom zagen staan was het meteen -love on first sight-. In deze advantage uitvoering zit werkelijk alles op of aan, ik zou niet weten wat er nog bij zou moeten.
Wit was niet bepaald mijn eerste keuze maar na silver en zwart was het tijd voor verandering.
De overstap van diesel naar een kleinere benzinemotor, heeft alles te maken met de mindere nood aan een (zware) dieselmotor. Kleinere afstanden, hoge taksen (in BE) etc.
De auto is binnenin ruim, wat je niet zou vermoeden als je hem ziet. Voorin ruim voldoende verstelmogelijkheden, zetel/stuur kan je bijna tot op de mm afstellen. Betrekkelijke ruime passagiersruimte. Bagageruimte is enorm, wat een voordeel die “Magic-seats”, volledig vlakke kofferruimte en een ideaal “verborgen” tweede koffer (plaats reservewiel). Bij deze heb ik een reparatiekit.
Het interieur, wat een verschil met mijn vorige, die dan ook uit een ander tijdperk kwam, spacetoestanden zijn misschien wat overdreven maar het is echt een eigentijds interieur. Alles is rond de bestuurder opgebouwd en heel overzichtelijk. Het handboek een uurtje raadplegen kan zeker geen kwaad.
Rijden maar...
De start“show”button kan je enkel indrukken na de sleutel in het contactslot te gebruiken er zijn andere systemen (daarom ook “show”). Zeer stille tot geruisloze motor bij de start.
Wat opvalt bij vertrek, zijn de korte verhoudingen 1ste – 2de, druk je daar wat te hard op het gas, gaat hij behoorlijk vlot, de 3de is naar mijn mening een trage, snel naar 4de en dan gaat het vlot vanaf 3000 à 3500 toeren voel je hem gaan en dan is het wel fun, 5de komt er weer een boostje en in 6de kan je blijven rijden.
De eerste kilometers een beetje te veel naar het schakellichtje gekeken, volg je dat dan zit je aan 55km/u in 6de, misschien wel zuinig rijden zo, maar om het een beetje vlot te houden hoeft dat niet voor mij. Gezien de inrijperiode nog niet veel in hogere toeren gereden, maar de enkele momenten beloven veel goeds. Op de autosnelweg ff laten gaan aan 5500 toeren en dat oogde goed. “Race geluidje” moet je er bijnemen, maar werkt verslavend heb ik gehoord.
Verbruik, rond de 6.9l maar dat gaat naar beneden zei de dealer. Die 5.7 haal ik nooit denk ik.
Los van het verschillen van persoonlijke smaak vind ik het een goede auto in relatie tot de investering, een zeer goede prijs/prestatieverhouding, en als ik er evenveel plezier zal aan beleven zoals bij mijn vorige Honda’s... top.
Voorlopig een tevreden Honda fan.
Wordt vervolgd... .
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.