Honda Civic 1.4i S (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 1.4i S |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 82.000 km |
KM-stand laatst | 138.000 km |
Na twee jaar gestuurd te hebben in mijn Ibiza begon deze op een aantal plekken erg hard door te roesten. Omdat de slooppremie van 1000 euro toen nog van kracht was, was dat het moment om deze in te ruilen. Na dagen en nachten gezocht te hebben kon ik geen auto vinden die er voor mij uitsprong; of te duur, of te suf etc. etc. Tot ik de 2003 Honda Civic sport uitvoering tegenkwam! Is de standaardversie van dit model suf en, in vijfdeurs, ronduit lelijk te noemen, de sportversie vond ik erg mooi. Ik wou aanvankelijk een 1.6, maar deze is zo zeldzaam dat ik toch maar voor de 1.4 gegaan ben. Bij de dealer, Adrie Jonk, stond een mooi exemplaar met net 82.000 op de klok en beneden de 10.000 euro. Dat moest hem worden! Na een goed bevallen proefrit overgegaan tot de koop.
In eerste instantie was de auto echt super, een enorme verbetering vergeleken met mijn oude Ibiza. Er vielen echter een paar dingen op:
- De koppeling kraakt en piept als je het pedaal intrapt, is niet op te lossen volgens Adrie Jonk.
- Een van de banden maakt een heel naar bijgeluid, wat vanaf 80 heel duidelijk hoorbaar is. Adrie Jonk heeft dit perfect opgelost door er nieuwe banden onder te zetten, maar helaas is het probleem weer terug nu. Vermoedelijk is de velg niet goed.
- De wegligging is super! De prestaties van de 1.4 echter niet zo. Tot de 80 gaat het best goed, daarna kakt hij een beetje in wat natuurlijk niet geheel onlogisch is aangezien de 1.4 met zijn 90pk ruim 1100kg op gang moet brengen. In de bochten kan ik niet anders zeggen dan dat de auto als een dijk op de weg ligt. Een extra rondje rotonde is dan ook lachen met telkens een beetje gas meer. Mensen kijken je vreemd aan, maar die snappen niet hoeveel lol je kunt hebben :) De besturing is heel erg precies en direct! Dit heeft echter een keerzijde; op de snelweg is er geen rechte lijn mee te rijden. Je bent de auto constant aan het corigeren omdat je bij iedere milimeter van het stuur van richting veranderd. Ik ben hieraan gewent en doe het automatisch, maar dit ervaar ik wel als minpuntje.
- Zuinig is de 1.4 ook niet bepaald. Beloven de fabriekscijfers een mooie 1:16 gemiddeld; ik kom niet boven de 1:14 uit als ik rustig rijdt. Hierbij rijd ik het meeste snelweg kilometers.
- De koppeling is erg gevoelloos. Je voelt bijna geen aangrijppunt en hierdoor is filerijden of bijv. een hellingproef soms lastig. Vooral omdat de auto ook nog eens gevoelig is op zijn koppeling. Dit went ook, maar ik had graag meer gevoel gehad zodat de koppeling beter te doseren is. Nu geef ik regelmatig te veel of te weinig gas.
- Het uiterlijk heb ik al eerder genoemd, maar dit vind ik super. Sportief, mooie lijnen en niet te overdreven. Nadeeltje is wel dat hij erg veel lijkt op zijn snellere broer; de 2.0 200pk Type-R. Door zijn sportieve looks wordt je regelmatig uitgedaagd door een BMW, kruipt Sjonnie met zijn Golf bijna OP je bumper omdat je harder moet en gaan Porsches er volgas vandoor omdat ze verwachten dat je snel bent. Niet dus... gewoon laten gaan die Porsches met de 1.4 :) Scheelt brandstof EN een afgang, plus dat je de Porsche rijder het genoegen niet geeft dat hij je er vol uit heeft getrokken, want we deden niet mee en laten hem gaan :)
- Het interieur is ook erg netjes. De sportstoelen bieden voldoende comfort en houden je tijdens het strakkere bochtenwerk goed op je plek. De extra's zoals het lederen sportstuur & versnellingspook, de witte tellers etc. maken het interieur erg mooi.
- Nog een klein puntje is dat de de bestuurdersstoel niet naar voren kan om een passagier in te laten stappen. Dit kan alleen aan de bijrijders kant. Zodra je de stoel weer terugzet dan staat de rugleuning helemaal recht. Klein puntje, maar wel een puntje dat zelfs in de nieuwe generatie nog niet is gefixed.
- Nog een klein zeikpuntje: er is geen middensteun! Die had ik persoonlijk wel verwacht, juist omdat de auto verder erg praktisch is ingedeeld. Zo heb je bijv. een grote opbergruimte waar normaalgesproken de versnellingspook zit.
Dat de versnellingspook hoger zit is overigens juist wel prettig en went snel.
Al met al ben ik erg tevreden over de Civic. Bij een volgende aanschaf zou ik wel voor wat meer power gaan. Er zijn genoeg 1.6 of 1.8 blokken welke ook 1:14 halen en beter presteren.
Honda is verkocht
- 138.000 km
Sinds ik de Audi A3 heb, is de Civic helemaal van mijn ma. Ze heeft er altijd met plezier in gereden, maar heeft tegenwoordig niet dagelijks een auto meer nodig. Daarom is ze overgegaan op een wegenbelastingvrije Aygo, welke een stuk minder kost maandelijks.
De Honda heeft het altijd zonder problemen gedaan, starten en lopen. We zijn dan ook zeer tevreden over de auto, afgezien van de rammeltjes, krakende koppeling en piepende rem is het een hele fijne auto om in te sturen. Het enige dat nog tegenviel was de lage inruilwaarde. De auto zou waardevast zijn beloofde de dealer, maar de waarde is na 3 jaar toch 7k gedaald (van 10k naar 3k ). Als het aan mij lag had de Honda blijven staan. Enerzijds omdat het gewoon een goede, betrouwbare auto is en anderzijds omdat ik de Aygo gewoon niets vindt. Da's echter persoonlijk :) wellicht post ik daar binnenkort ook een recensie van, maar weet niet of ik erin wil rijden. Straks wordt ik nog verstandig en moet mijn stukje turbogeweld ook weg :p
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.