Honda Civic 1.4i DSi Sport (2006)

autoreview

Honda Civic 1.4i DSi Sport (2006)

Signalement

UitvoeringCivic 1.4i DSi Sport
Versnellingen6, Semi Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf52.000 km
KM-stand laatst92.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Alweer een jaar in de Civic

  • 63.000 km

Eisen & keuze:
Komende uit een FR-V 2.0, zocht ik een auto die een stuk zuiniger & lichter was, maar wel vergelijkbaar praktische mogelijkheden laadmogelijkheden en het trekken van een flinke vouwwagen (900kg).
Ik heb even in een Mercedes A-klasse gezeten, maar hoewel relatief ruim bleek dat gewoon een heel klein autootje. Ik dacht, ik ga dat direct even vergelijken met de weleens eerder proefgereden Jazz, want die is vast nog groter. En dat bleek ook zo te zijn. Maar ook de Jazz is net wat te klein en licht voor mijn wensen.
En toen zag ik de Civic natuurlijk ook staan. Verrek, die heeft dezelfde magic seats als de Jazz en onze FR-V, da's waar ook.
Na wat meten blijkt de Civic gewoon even veel laadlengte te hebben als de FR-V, hij is iets smaller maar door de diepe kofferbak ook iets hoger van binnen! Het is echt een MPV-tje in vermomming, en een stuk ruimer dan de Jazz in de lengte!

Motor:
Ik wilde ook een auto die het een beetje leuk doet als je je best doet om zuinig te rijden. Daarom gekozen voor een model met de 1.4Dsi motor, dezelfde als in de Jazz dus. Gekoppeld aan een i-Shift 6bak, die consequent snel opschakelt als je rustig rijdt, vaak al bij 2000tpm. Die 1.4Dsi motor is een bijzonder blokje, met 2 grote kleppen per cilinder en 2 bougies, waardoor ze met een hogere compressie veel trekkracht bij lage toeren realiseren: Max koppel @2800 tpm is bijzonder laag voor een benzine blok, het doet een beetje denken aan een ouderwetse turboloze diesel, behalve dan dat deze gretig doorgaat tot 6000TPM :-)

Verbruik:
Voor optimale zuinigheid heb ik bij aflevering van mijn 4 jaar oude Civic de 13-in-dozijn sportvelgen laten vervangen door de velgen van de Civic Hybrid. Door velen verguisd als 'truttige' velgen, vind ik ze bij het design van de Civic hatchback juist prima tot hun recht komen: Het dichte vlak met driehoeken is ook het thema in voor- en achterkant van deze Civic, het harmonieert prima met de futuristische uitstraling. En het is weer iets efficiënter natuurlijk.

Het resultaat: Met v-power en 2.7 bar in de bandjes, staat het BC record nu op 4.6l. (zie foto). Je kunt met deze Civic dus net zo zuinig rijden als de doorsnee hybride, al is dit wel met aangepaste rijstijl en -snelheid. (100 a 110 km.h).

Trekken:
Tegelijkertijd is het ook een praktisch trekpaard(je), itt de huidige hybrides. Ik heb zo'n 4000 km door Frankrijk getoerd met zware popup vouwwagen aan de haak (900 kg, deze Civic mag 1200 trekken maar de 1.8 mag 1400, het is een erg stabiele auto met flinke veiligheidsreserves) en dat ging prima.
Heuvelop speelt de iShift met versnelling 6-5-4-3 en daardoor kan het kleine blok optimaal zijn werk doen. Natuurlijk zakt het tempo op steile hellingen in en geven turbodiesels je het nakijken, maar daar staat tegenover dat het max. verbruik van deze combi gewoon niet boven de 7.5l komt.

De iShift:
In de bergen gebruik ik wel de paddles om te schakelen. Mij bevalt de iShift prima, als je in de efficiente toerenregionen blijft werkt het zeer soepel. Door het werkingsprincipe is er altijd een schakelmoment, en doordat het apparaat niet kan anticiperen op wat er gaat gebeuren, komt dat moment soms ongelukkig. Dat is denk ik ook waarom veel mensen vinden dat het geen fijne automaat is. Op vlak terrein bij een efficiënte rijstijl is het echt een prima bak. Bergop en in haarspeldbochten werk je met de stuurpaddles en laat je de toeren lekker tussen de 2500-4000, en dan heb je een zeer levendige auto - levendig genoeg om een normaal gezin wit om de neus te laten zien en meer, genoeg dus.

Sturen:
De Civic is de fijnst sturende auto die ik ooit gehad of gereden heb. Weinig zijwindgevoelig, zeer goed rechtuit, heel vast een vrij neutraal in de bochten - het lage gewicht (1140kg) en het lichte blok in de neus helpen daar ook bij denk ik.

Comfort:
Heeft bijzonder weinig windgeruis, ook motor is mooi stil bij constante snelheden. Bandenlawaai valt daardoor meer op, wel vond ik de hybride velgen met hogere en smallere banden voor het comfort een kleine verbetering - het haalt de scherpe kantjes er af en rijdt net wat lekkerder over bijvoorbeeld een klinkerweg. Stoelen zitten prima, dashboard en vooral de positie van de snelheidsmeter zijn geniaal!

Problemen:
Sinds een jaar na aanschaf 0 keer bij dealer geweest, zero problems. Pas over een halfjaar is de volgende beurt kwa km's aan de orde. Er is niets losgekomen af gaan rammelen.
Ik heb een John Gold cruiscontrole laten inbouwen bij aflevering, vind wel dat deze erg traag reageert. Daar moet ik nog eens naar kijken, volgens mij heb ik bij een van de andere Civic eigenaren hier daar al eens iets over gelezen.

80.000 beurt gehad

  • 68.000 km

Tsja, het lijkt wat vroeg nar 68000km, maar de Civic heeft zijn 80.000 beurt gehad. Aanleiding is de APK voor zijn 6e jaar, en het feit dat ie ruim 18mnd geleden voor het laatst een garage van binnen zag.
Omdat de 80.000 een vrij uitgebreide beurt is (olie, alle filters, remmen schoonmaken etc) wat het toch nog vrij prijzig (€550), maar daar zat ook APK met alles d'r bij, en een paar nieuwe ruitewisserbladen. (die zijn vrij prijzig bij de dealer)

Kreeg wel een opmerking over mijn hybride velgen. Uitgelegd dat dit mijn 'hypermiling' sport-wagen is, en dat de eerste echt _licht_metalen velgen zijn die ik op een auto gehad heb, ze wegen simpelweg een stuk minder dan 'normale' LMV's. En dat is op allerlei manieren gunstig. Verder zijn ze meer aero natuurlijk.

En, ik heb er 0W20 olie in laten doen, voor nog meer zuinigheid.

Verder geen bijzonderheden bij deze beurt, er was niets stuk of versleten eigenlijk.

De Civic mag zich in de meivakantie weer bewijzen met onze nieuwe popup-vouwwagen van 1000kg aan de haak.

Wanneer komt die winter?

  • 92.000 km

Van de zomer 4 weken door europa getrokken met 1000kg aan de haak. Dankzij het lage profiel van onze coleman popup scoor ik dan zo'n 1:15 bij 90 a 100 km/h.

De Civic ook diverse keren ingezet bij kleine verhuizingen, het blijft verbazend hoeveel er inpast!. Een laadlengte van 1.60 vergt normaal gesproken een forse combi! En ook de laadhoogte mag er zijn.

Technisch valt er gelukkig weinig te melden, ik heb afgelopen jaar een keer de accu moeten vervangen (na 6 jaar werd die toch wel erg slapjes) en een paar dimlichten.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.