Honda Civic 1.4i DSi Sport (2006)

autoreview

Honda Civic 1.4i DSi Sport (2006)

Signalement

UitvoeringCivic 1.4i DSi Sport
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Op donderdag 31 augustus kon ik hem dan eindelijk ophalen, mijn Nighthawk Black Pearl Honda Civic 1.4i DSI in sportuitvoering. De auto was al eerder gearriveerd bij de dealer te Goes, maar vanwege mijn vakantie was de levering een weekje uitgesteld. Heb hem 22 april besteld dus uiteindelijk 4 maanden geduld moeten uitoefenen. Geduld is een groot woord omdat de Jazz die plaatsmaakte voor de Civic uitstekend heeft voldaan en tot inleverdatum geen enkel probleem heeft opgeleverd. Waarom dan niet weer een Jazz. In de eerste plaats omdat het prijsverschil tussen de Jazz(zwart LS) + VSA en een Civic(zwart Comfort) met de BPM korting meergerekend 2400 Euro was. Daardoor voor mij te overwegen en in het achterhoofd dat de inruil op de Civic redelijkerwijs gezien hoger moest zijn, kon ik niet om de Civic heen. Dat het uiteindelijk de sport uitvoering werd is te danken aan allerlei, niet noodzakelijke, lekkernijen als lichtmetaal, lederen stuur, elektrisch inklapbare spiegels, diefstalalarm, sportpedalen (wat is daar sportief aan?) en nog wat meer snufjes. Meest belangrijk natuurlijk de looks van de Civic, onderwerp van veel discussies, maar voor mij is het een schitterende auto met het uiterlijk van een sportauto en de gebruiksmogelijkheden van een ruime gezinsauto. Eenieder succes met zijn keuze, maar de discussie aangaande het uiterlijk is aan mij niet besteed anders had ik natuurlijk nooit een Civic aangeschaft. Daarbij heeft het merk Honda(en de dealerorganisatie) voor mij een onaantastbare reputatie opgebouwd. Autoweek lijkt nog niet goed te weten wat ze aanmoeten met de Civic, wordt over de kofferruimte in nr. 10 nog beweerd dat er aardig wat meegaat in de bagageruimte, in de laatst gepubliceerde test wordt gemiept dat de kofferruimte wat tegenvalt. Is de pook van de zesversnellingsbak in AW nr. 10 met korte en directe slagen door de gangen te dirigeren, in het laatst genoemde testrapport heeft hij een min voor de hakerige versnellingsbak? AW wel duidelijk blijven, er zijn lezers die jullie ervaringen meewegen bij een nieuwe aanschaf, of moeten tegenover plusjes altijd minnetjes staan?
Dan de keuze voor de 1.4i DSI.
Door de vele reviews met de 2.2 en 1.8 als onderwep werd ik wel wat onzeker over de juistheid van mijn weloverwogen aanschaf. Zou de 1.4 wel in staat zijn de auto op een vlotte wijze door het verkeer te loodsen, zou het niet een schaap in wolfskleren zijn? De motorkeuze heb ik gedaan op basis van de ervaring er mee in de Jazz(CVT), verbruik en prestatie, daarbij toch ook wel de milieusubsidie. Doordat de huidige motor een 5-tal PK meer heeft en in plaats van een CVT een moderne 6-bak ter beschikking heeft verwachtte ik dat hij geen moeite zou hebben met het extra gewicht dat verplaatst moest worden. Dat vertrouwen was niet onterecht, met de 1.4 kom je vlot door het verkeer en moet je oppasen dat je de maximale snelheden niet overschrijdt. Als er rustig gereden wordt en verantwoord opgetrokken hoor je de motor nauwelijks, gaat het wat agressiever dan wil je wel wat gegrom horen waarvan ik denk dat dat er met opzet ingebracht is om sportief over te komen. Heb je geen behoeft aan acceleratierecords en behoef je niet zonodig op hoogst illegale snelheden te rijden dan is de 1.4 een goede keuze.
De wagen rijdt en voelt zeer betrouwbaar aan, hij is dan ook berekend op een veel zwaardere aandrijfbron. Rammeltjes en kraakjes niet aanwzig, hoewel dat niet veel zegt gezien de leeftijd van de auto. Wegligging sportief geveerd maar zonder aanmerkingen. De aanwezige computer kent een aantal persoonlijke instellingen die je, in mijn geval, met het instructieboek bij de hand te voorschijn kunt toveren. Geluidsinstallatie met 6 speakers, radio en CD/MP3-speler klinkt geweldig, waarbij het voor mij nieuwe MP3-speler fenomeen perfect is aangezien je minimaal 16 CD’s op een schijfje in kunt voeren. CD-wisselaar, niet meer nodig.
Voor overige plussen en minnen verwijs ik voorlopig naar de eerder ingevoerde reviews, maar ik heb nog geen minnen kunnen ontdekken.
Nou ok het zicht naar achteren via de achteruitkijkspiegel, maar dat was geen verrassing want dat was bij de aankoop al geconstateerd.
Momenteel zijn er slechts 1500 kilometers gepasseerd zodat er nog geen zinnige zaken over storingen of technische onvolkomenheden te melden zijn. Het benzineverbruik is gedurende deze periode iets hoger danwel bijna gelijk aan dat van de Jazz maar daarover later meer.

PROBLEMEN

Nog geen problemen

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Honda Civic

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens